زیبایی

عوارض پروتز سینه | نکات مهمی درباره پروتز سینه

زیبایی اندام ، نکاتی درباره پروتز سینه ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

آیا پروتز سینه موجب سرطان می‌شود؟

سرطان سینه

مدیر گروه مرکز تحقیقات پستان جهاد دانشگاهی ضمن تشریح عوارض پروتز سینه و اینکه چه کسانی مناسب انجام این جراحی هستند، گفت: پروتز سینه مانعی در بارداری و شیردهی ایجاد نمی‌کند.

 

جراح و کارشناسه مربوطه – جراح عمومی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عمل جراحی پروتز سینه، گفت: پروتز سینه مانند پروتزهایی که در جاهای دیگر بدن استفاده می‌شود، ضرورت‌های خاصی داشته و نباید بی‌دلیل استفاده شود. معمولا این اعمال از نظر زیبایی شناسی در زنان بخصوص زنان جوان حائز اهمیت است و در بعضی از موارد برای رفع مشکلات ظاهری بدن ناچار به پروتزگذاری هستیم. در عین حال این نوع اعمال نیز عوارض و خطراتی دارند.

 

عوارض پروتز سینه

خانم دکتر با بیان اینکه پروتز سینه سبب بروز سرطان سینه نمی‌شود، گفت: از عوارض نادر پروتزهای سینه، ابتلا به سرطان‌های خاصی است که از بافت پستان منشاء نمی‌گیرند. امکان بروز چنین سرطان‌هایی در پی پروتزگذاری یک در ۱۰۰هزار است و بنابراین باز هم تاکید دارم پروتز موجب سرطان سینه نمی‌شود.

 

وی ادمه داد: از مهم‌ترین عوارض پروتز سینه، عفونت‌ است. پروتز سینه نیز مانند دیگر پروتزها که در زانو یا جاهای دیگر بدن به کار می‌رود، یک جسم خارجی است و شانس ایجاد عفونت را دارد. گاهی آن عفونت‌ها به قدری شدید است که قادر به حفظ پروتز در بدن فرد نیستیم و باید آن را خارج کنیم.

 

این جراح عمومی، پارگی پروتز را از دیگر عواملی دانست که موجب ایجاد عوارض در فرد می‌شود و افزود: گاهی اوقات ممکن است کپسول اطراف پروتز که مانند غلافی دور پروتز است، دچار پارگی شود. در اثر این پارگی‌ها ممکن است ژل یا سلیکون موجود در پروتز به بافت سینه یا غدد لنفاوی نفوذ کند و مشکلات جدی را برای فرد به وجود آورد.

 

وی تاکید کرد: البته پارگی پروتز به راحتی و یا مانند فیلم‌های فضای مجازی در اثر تغییر فشار رخ نمی‌دهد. پارگی به جنس پروتز و مدت زمانی که در بدن است، بستگی دارد. مدت زمان استاندارد تعویض پروتز نیز هر ۱۰ سال یک بار است. بنابراین اگر مدت‌ زمان بیشتری در بدن باقی بماند، امکان پارگی خود به خودی آن وجود دارد؛ ضمن اینکه پروتزهای نسل قدیم بیشتر مستعد پارگی خودبخودی هستند.

 

خانم دکتر  با اشاره به اینکه عوارض پارگی با پروتزهای جدید که از جنس سلیکون هستند، به دلیل قوام بهتر، کمتر است ولی امکان بروز در آن‌ها نیز وجود دارد، گفت: گاهی هم ممکن است پارگی داخل کپسول خود پروتز رخ دهد و هیچگونه ترشحی به بافت سینه یا غدد لنفاوی نداشته باشد و در این موارد پارگی در ام‌ارآی یا سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. در این صورت اگر بیمار علامتی مانند درد، عفونت یا التهاب نداشته باشد فقط بیمار را تحت نظر می‌گیریم.

 

چه کسانی می‌توانند برای جراحی پروتز سینه اقدام کنند؟

وی درباره کاندیدای مناسب برای جراحی پروتز سینه، گفت: در برخی افراد که ممکن است بافت‌های سینه آن‌ها در سنین بلوغ به دلایل ژنتیکی یا هورمونی یا تغذیه نادرست به اندازه کافی رشد نکرده باشد، یا به دلایلی از جمله سرطان سینه، سینه‌شان را برداشته‌اند و از نظر روحی – روانی دچار مشکل شده‌اند جزو کاندیدهای مناسب جراحی هستند.

 

 

آیا پروتز سینه مانع بارداری یا شیردهی است؟

مدیر گروه مرکز تحقیقات پستان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه پروتز سینه در بارداری هیچ منعی ایجاد نمی‌کند، گفت: در شیردهی نیز در مورد پروتزهایی که خصوصا زیر عضله سینه گذاشته می‌شوند، هیچ اشکالی ایجاد نمی‌کنند؛ چرا که در انجام این اعمال به هیچ‌وجه وارد بافت سینه نمی‌شویم و پروتز را پشت بافت سینه یا پشت عضله قفسه سینه قرار می‌دهیم.

 

پرسش و پاسخ

آیا پروتز باعث ایجاد سرطان و مانع از تشخیص آن می شود؟

خیر، در مطالعات انجام شده هیچ ارتباطی بین گذاشتن پروتز و ایجاد سرطان سینه، بیماری های خود ایمنی و سایر بیماری های سیستمیک یافت نشده است. در حال حاضر هیچ مدرک قطعی دال بر این که سرطان در زنانی که پروتز دارند در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می شود هم وجود ندارد.

 

آیا بعد از جراحی پروتز سینه گرفتن حمام آفتاب یا سولاریوم بلا مانع است؟

گرفتن حمام آفتاب یا استفاده از سولاریوم به طور معمول به پروتز آسیببی نمیرساند ولی به مدت یک سال باید از تابیدن مستقیم نور آفتاب یا اشعه سولاریوم به محل برش جراحی جلوگیری کرد. چون باعث تیره تر شدن اسکار عمل می شود، نکته ای که در مورد سولاریوم باید به آن توجه داشت اِن است که چون پروتز دیرتر از بدن حرارت خود را از دست می دهد ممکن است فرد بعد از استفاده از سولاریوم احساس کند پروتزش نرم شده است ؛ بنابراین توصیه می شود تا چند ماه بعد از عمل از سولاریوم استفاده نشود.

 

آیا بعد از جراحی پروتز سینه مسافرت باهواپیما مجاز است؟

بله ، هیچ محدودیتی بعد از جراحی پروتزسینه برای مسافرت با هواپیما وجود ندارد.

 

مراقبت های بعد از جراحی پروتز به چه صورت است؟

معمولا این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و طول مدت بستری بیمار یک روز است.
هنگام ترخیص برای بیمار ، مسکن و آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. بیمار می تواند روز اول بعد از عمل ، پانسمان را برداشته و در صورت تمایل استحمام کند .
همچنین به بیمار توصیه می شود در هفته اول بعد از عمل رانندگی نکند و محدودیت حرکتی دستها را رعایت کند ( بالا بردن دستها برای مسواک یا شانه زدن بلا مانع است ) توصیه می شود در چند هفته اول بعد از عمل از خوابیدن روی شکم خودداری شود.

 

اولین معاینه کنترل ۳ تا ۵ روز بعد از عمل انجام میشود و در صورتی که در معاینه کنترل هر گونه شکی در مورد بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد از نوار مخصوص (Elastic Wrap) استفاده می کنند که دور تا دور قسمت بالایی قفسه بسته می شود و جهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است.
معمولا در چند روز بعد از عمل بیمار قادر به رفتن سر کار است ولی انجام فعالیت و ورزش شدید به مدت ۲ تا ۳ هفته ممنوع است.

 

بیشترین ورم ناشی از عمل طی ۳ تا ۵ هفته فروکش می کند.
حساسیت بافت ها به ویژ ه در لمس ممکن است تا چند هفته طول بکشد.
معاینات کنترل بعدی ۴ تا ۶ هفته، ۳ ماه و یک سال بعد از عمل انجام می شود و بعد از آن لازم است بیماران هر چند سال یکبار کنترل شوند.

 

عوارض پروتز سینه | نکات مهمی درباره پروتز سینه

 

منبع : برترین ها / ایسنا

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا