ورزش

یوگای خنده چیست؟ | فواید یوگای خنده برای سلامتی و بدن چیست؟

یوگا ، نکات مهمی درباره تاثیر یوگا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کلاس یوگای خنده در تهران

دانلود آموزش یوگای خنده ، یوگای خنده چیست؟

 

 

یوگای خنده؛ بخندید و شاد باشید

یکی از شاخه های یوگا که حتما چیزهایی درباره آن شنیده اید یوگای خنده است که روز به روز بیشتر رواج پیدا می کند. یوگای خنده استرس را کاهش می دهد، نگاهمان را به دنیا مثبت و حس تازگی و انرژی ایجاد می کند. یوگای خنده را هم می توان به تنهایی و یا با یک همراه انجام داد. البته می توان در کلاس های یوگای خنده شرکت کرده و این ورزش سرگرم کننده را به صورت گروهی انجام داد. در ادامه چند روش تمرین انفرادی یوگای خنده را یاد بگیریم.

 

با دست زدن خودتان را گرم کنید. ابتدا با دست زدن شروع کنید و دست ها را به صورت متوازی در برابر همدیگر قرار دهید. هنگام دست زدن نقاط فشاری دست تحریک شده و سطح انرژی بالا می رود.

 

با ریتم ۱ – ۲ – ۳ دست بزنید. دست ها را به بالا و پایین حرکت دهید و به سمت چپ راست تاب دهید.

همراه با ریتم دست زدن بگویید: هو، هو – ها، ها، ها . و نفس های عمیق بکشید.

 

هنگام دست زدن دور اتاق راه بروید و یا از یک طرف اتاق به طرف دیگر بروید.

تمرین خنده شیر. یکی دیگر از روش های گرم کردن در یوگای خنده تمرین خنده شیر است که باید در آن ژست شیر بگیرید. زبان را کاملا بیرون بیاورید و دهان را تا جایی که می توانید باز کنید. دست ها را مثل پنجه های شیر باز کنید و فریاد بزنید سپس از ته دل بخندید. باید کشش را در عضلات صورت، گلو و زبان احساس کنید.

 

با خنده تنفس عمیق را تمرین کنید. با تمرین تنفس عمیق می توانید عمیق تر بخندید.

تنفس تان را در دیافراگم فعال کنید که درست زیر دنده ها قرار دارد. دست ها را روی دیافراگم قرار داده و از طریق بینی نفس های عمیق بکشید و دیافراگم را منقبض و منبسط کنید.

 

هنگام دم تا عدد ۴ بشمارید و هنگام بازدم هم همینطور. هنگام بازدم یک یا دو بار بلند بخندید. همینطور چرخه را ادامه دهید.

می توانید هنگام دم و بازدم از کلمات مانترا استفاده کنید. مثل ببخش/فراموش کن، رها کن/درمان کن.

 

تمرین های سرگرم کننده. با تمرین های سرگرم کننده بخندید و لذت ببرید. هدف این است که بدون هیچ دلیل خاصی فقط برای لذت و سرگرمی بخندیم

یک آهنگ بخوانید و هنگام آواز خواندن سر، شانه ها و پاها را تکان دهید. بعد از خواندن هر بیت شعر عمیق بخندید.

 

خنده های صدادار تمرین کنید. هنگامی که دست راست را بالا می برید حرف “آ” را به زبان بیاورید و آن را بکشید سپس حرف “آ” را کنار گذاشته و حرف “ای” را بگویید و بکشید. سپس حرف اُ و “او”

 

خنده شوک الکتریکی تمرین کنید. وانمود کنید به هر چیزی که دست می زنید یک شوک الکتریکی دریافت می کنید. به عنوان مثال به دیوار دست بزنید یا به خودتان و بعد از هر لمس عقب بروید و بخندید.

 

 

فواید یوگای خنده

درباره یوگا و مدیتیشن

 

 

تمرین خنده ارزشی. در این تمرین ها حس مثبتی را از احساسات و موقعیت های خاص دریافت می کنید. با یک احساس قوی مواجه می شوید و به آن می خندید و لذت و سرگرمی را در احساسات منفی پیدا می کنید.

 

با تمرین خنده خجالت شروع کنید. به اتفاقی که باعث خجالت شما شده بود فکر کنید و آن را با صدای بلند بگویید و حین بیان کردنش بخندید. می توانید دست ها را بالا ببرید و کف بزنید.

 

تمرین تشویق. آرام دست بزنید و همچنان صدای دست زدن را بلند کنید. هنگام بلند کردن صدای دست صدای خنده ها را هم بلندتر کنید. تا جایی که می توانید با صدای بلند بخندید و با دست زدن خودتان را تشویق کنید.

 

تمرین بخشش و معذزت خواهی. به فردی فکر کنید که می خواهید از او معذرت خواهی کنید و بگویید “معذرت می خواهم” و یا به فردی فکر کنید که می خواهید او را ببخشید و بگویید “می بخشمت” می توانید بعد از معذرت خواهی و بخشش بخندید.

 

یوگای خنده چیست و آیا با خندوانه تفاوتی دارد؟

اگر می‌خواهید ۱۲۰ سال عمر کنید و زندگیِ شاد و سالمی داشته باشید، پس یوگای خنده را به برنامه‌های روزانه خود اضافه کنید. شاید این اولین‌باری باشد که مطلبی در مورد یوگای خنده می‌خوانید؛ پس قطعاً کنجکاو شده‌اید که بدانید این دیگر چه مدل تمرین یوگایی است؟! حتماً اسامیِ عجیب و غریبِ حرکات یوگا مانند هاتا، ویناسا، آشتانگا، بیکرام و کوندالینی را شنیده‌اید، اما نام یوگای خنده، یک درجه عجیب‌تر است. شاید تصور کنید که در هنگام انجام حرکت سگ سر پایین، باید ریز ریز بخندید یا در حین تمرینِ حرکت درخت، لطیفه تعریف کنید و قهقهه بزنید! اما این‌ها تصورات شماست. در ادامه این مقاله، تمامی نکات مهم در مورد یوگای خنده را در اختیارتان قرار خواهیم داد، پس تا انتها با ما همراه باشید. (۱۰ فایده باورنکردنی یوگا برای بدن)

 

یوگای خنده چیست؟

یوگای خنده، تمرینی برای ذهن و بدن به‌صورت هم‌زمان است و در اصل ترکیبی از تمرینات خنده همراه با حرکات آرام‌بخش و تکنیک‌های تنفسی یوگاست (درمان سریع آلرژی با نسخه یوگا)؛ به‌طور کلی می‌توان از این تمرین به‌عنوان سالم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین ورزش دنیا نام برد. در این سبک تمرینی با دوستان و هم‌باشگاهی‌هایتان به صورت دسته‌جمعی می‌خندید و تمام غم‌ها و ناراحتی‌ها را به‌راحتی دور می‌ریزید. همچنین یاد می‌گیرید که بدونِ نیاز به جوک یا شوخی بخندید و برای خودتان شاد باشید.(با یوگا فول انرژی شوید!)

 

تاریخچه یوگای خنده و خنده درمانی

گاهی اوقات دیگر لطیفه‌ها ما را نمی‌خندانند، اینجا بود که یوگای خنده در سال ۱۹۹۵ توسط یک پزشک هندی به نام مادان کاتاریا پایه‌گذاری شد. دکتر کاتاریا به دنبال راهی بود تا بتواند استرس مردم ساکن در شهرهای پرجمعیت را کاهش دهد، به همین منظور تصمیم گرفت که کلوب خنده‌ای را برای آزمایش فرضیه «خنده درمان همه دردهاست»، بناکند.

 

ابتدا گروهی از مردم را داخل پارک دور خود جمع کرد و کوشید تا با گفتن لطیفه‌های مختلف آن‌ها را بخنداند. در حین انجام این آزمایش او متوجه شد که این دسته از افراد بدون اینکه گفته خنده‌داری درمیان باشد، تنها با نگاه‌کردن به خنده دیگران، می‌خندند و این آغاز ایده ورزشی به نام یوگای خنده بود. این ورزش که ابتدا از یک فرضیه شروع شد به قدری فراگیر شده که بیش از ۸۰۰۰ کلوب یوگا در ۶۵ کشور جهان تأسیس شده و کلاس‌های یوگای خنده هم اکنون از طرف دانشگاه‌های بین‌اللملی هند در ایران نیز در حال برگزاری است؛ شما نیز می‌توانید سفیر جهانی خنده شوید.(تمرینات شادی‌آور تاباتا با دستمال کاغذی!)

 

یوگای خنده برای چه افرادی مفید است؟

این ورزش به هیچ گروه و فرد خاصی اختصاص نداشته و هرکسی می‌تواند این ورزش شاد و جذاب را انجام دهد. تفاوتی نمی‌کند که ۷ سالتان باشد یا ۱۲۰ سال، در هر صورت این تمرینات برای همه اقشار سنی مناسب است.

 

بعضی از افراد فکر می‌کنند که برای شرکت در این کلاس‌ها باید حتماً شوخ‌طبع یا سرحال باشند، درحالی‌که اصلاً این‌طور نیست؛ می‌توانید با هر حالی در کلاس‌ها شرکت کنید و از تمرینات آن لذت ببرید. یکی دیگر از نکته‌های جالب این است که یوگای خنده هیچ نیازی به وسیله یا لباس خاصی ندارد؛ بلکه تنها چیزی که برای انجام آن نیاز دارید، کمی فضای خالی در کنار یک گروه است.

 

جلسات یوگای خنده چگونه است؟

معمولاً این کلاس‌ها حدود یک ساعت است. ابتدا کلاس با تمرینات گرم‌کردن مانند حرکات کششی، دست‌زدن، تمرینات تنفس و آواز خواندن شروع می‌شود. سپس با رعایت تکنیک‌های تنفسی، تمرینات خنده شروع خواهد شد. دست‌زدن، تنفس و خنده بارها و بارها در کلاس تکرار می‌شود و هر بار خنده و شادیِ بیشتری زمینه ورزشتان خواهد شد. بسیاری از افراد حس می‌کنند که این کلاس‌ها بی‌نهایت بی‌مزه بوده و فقط باید به زور بخندید، در حالی‌که اصلاً این‌گونه نیست؛ شک نکنید که خنده‌هایتان در چنین فضایی از ته دل خواهد بود. (تمرینات فوق‌العاده موثر برای گرم‌کردن بدن)

 

نکات پایانی

قطعاً شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. این جمله چندان هم بیراهه نیست و بسیاری از مطالعات و تحقیقات دانشگاهی و آزمایشگاهی این قضیه را اثبات کرده است. خنده فواید ذهنی، فیزیکی و احساسی فراوانی به همراه خواهد داشت؛ همچنین با انجام تمرینات یوگای خنده می‌توانید با استرس، افسردگی و تنش خداحافظی کنید. علاوه‌بر فوایدی که گفتیم افزایش اندورفین، سروتونین و اکسیژن‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن را به لیست اضافه کنید. مطمئن باشید که استرس و نگرانی افرادی‌که به همه چیز می‌خندند، کمتر از افراد عبوس خواهد بود.(مؤثرترین تمرینات مراقبه مناسب با حال شما)

 

 

تحقیق در مورد ورزش یوگا

فواید یوگا برای بدن

یوگای خنده چیست؟ | فواید یوگای خنده برای سلامتی و بدن چیست؟

 

 

منبع : بدونیم/ فیتامین / برترین ها

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا