بدانیم تا سالم بمانیم

درمان اختلال خواب | علل و راه های درمانی موثر

سلامت عمومی ، راه های درمان مشکلات در خواب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

انواع اختلالات خواب

درمان اختلالات خواب در بزرگسالان ، درمان اختلال خواب

 

 

انواع اختلالات خواب، علل و راه‌های درمان آن‌ها

علت های اختلالات خواب

بیماری ها، شرایط و ناهنجاری های بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث بروز اختلالات خواب شوند. این اختلالات در بسیاری از موارد نتیجه یک بیماری یا عامل زمینه ای دیگر هستند. مهم ترین این عوامل زمینه ای شامل موارد زیر است:

 

حساسیت ها و مشکلات تنفسی: حساسیت ها، سرماخوردگی ها و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در نفس کشیدن شما هنگام خواب شبانه شوند. ناتوانی در نفس کشیدن به صورت سالم از طریق بینی نیز می تواند موجب بروز اختلالات خواب شود.

 

تکرر ادرار (نوکتوریا): نوکتوریا یا همان تکرر ادرار می تواند شب ها باعث بیدار شدن شما از خواب و ایجاد اختلال در خواب تان شود. اختلالات هورمونی و بیماری های مجاری ادراری می توانند در بروز این عارضه نقش داشته باشند. به خاطر داشته باشید اگر تکرر ادرار شما همراه با خونریزی یا درد باشد، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 

دردهای مزمن: درد مداوم می تواند مانع به خواب رفتن شما در حالت عادی شود. حتی ممکن است بعد از آنکه به خواب رفتید، موجب بیدار شدن شما شود. بعضی از شایع ترین عوامل ایجاد دردهای مزمن عبارتند از آرتروز، نشانگان خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، بیماری های التهابی روده بزرگ، سردردهای مداوم و میگرن و درد مداوم پایین کمر.

 

استرس و اضطراب: استرس و اضطراب غالبا می تواند تاثیر منفی بر کیفیت خواب داشته باشد. این مشکلات باعث می شود نتوانید به راحتی به خواب بروید یا خواب خوبی داشته باشید. کابوس های شبانه، حرف زدن در خواب و راه رفتن در خواب نیز از مشکلاتی هستند که می توانند موجب بروز اختلالات خواب شوند.

 

علائم اختلالات خواب

علائم اختلالات خواب می تواند با توجه به شدت و نوع این اختلالات در افراد مختلف متفاوت باشد. همچنین در شرایطی که اختلالات خواب در اثر یک بیماری یا عامل زمینه ای دیگر به وجود آمده باشد، ممکن است علائم آن بسیار متغیر باشد اما علائم کلی اختلالات خواب عبارتند از مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن، ضعف و خستگی در طول روز، میل شدید به چرت زدن در طول روز، بدخلقی، زودرنجی و اضطراب،. حواس پرتی و عدم تمرکز و افسردگی.

 

انواع اختلالات خواب

انواع متعددی از اختلالات خواب وجود دارد که بعضی از آنها ممکن است در اثر عوامل زمینه ای دیگری ایجاد شده باشد.

حمله خواب: حمله خواب یا نارکولپسی با حمله های مکرر خواب در طول روز مشخص می شود؛ یعنی شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید می کنید و بدون مقدمه ناگهان به خواب می روید. این عارضه می تواند باعث بروز فلج خواب یا همان بختک خواب نیز بشود که موجب می شود شما بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب قادر به حرکت کردن و فعالیت فیزیکی نباشید. اگرچه حمله خواب ممکن است به خودی خود اتفاق بیفتد، اما با بیماری های عصبی خاصی از قبیل اسکلروز چندگانه (ام اس) نیز ارتباط دارد.

 

خواب پریشی: خواب پریشی نوعی از اختلالات خواب است که باعث بروز حرکات و رفتارهای غیر عادی در زمان خواب می شود. این رفتارها شامل راه رفتن در خواب، حرف زدن در خواب، ناله کردن در خواب، کابوس شبانه، شب ادراری و دندان قروچه یا فشار دادن فک هاست.

 

نشانگان پای بی قرار: نشانگان پای بی قرار (RLS) به نیاز مداوم پاها به حرکت کردن گفته می شود. در بعضی موارد، این حالت همراه با گزگز و به خواب رفتن پاهاست. هر چند این علائم می تواند در طول روز نیز اتفاق بیفتد، معمولا در طول شب بروز آن شایع تر است. نشانگان پای بی قرار اغلب با شرایط یا بیماری های خاص دیگر از جمله بیش فعالی و پارکینسون همراه است.

 

بی خوابی: بی خوابی به ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن گفته می شود. این عارضه می تواند بعد از سفرهای هوایی یا در اثر استرس، اضطراب، اختلالات هورمونی و بیماری های گوارشی ایجاد شود. همچنین بی خوابی می تواند یکی از علائم مربوط به بیماری دیگری باشد. به طور کلی بی خوابی مشکلات بسیاری برای سلامت و کیفیت زندگی شما ایجاد می کند که برخی از شایع ترین آنها عبارت است از افسردگی، عدم تمرکز، بدخلقی و زودرنجی، افزایش وزن و ضعف عملکرد در محیط کار یا تحصیل.

 

بی خوابی اغلب بین جوانان و زنان شایع است. این بیماری معمولا در قالب یکی از این ۳ نوع طبقه بندی می شود؛

بی خوابی مزمن: به طور مداوم و حداقل به مدت ۱ ماه اتفاق می افتد. بی خوابی حد واسط؛ هنگامی است که به صورت دوره ای و گاه و بیگاه اتفاق می افتد. بی خوابی موقت؛ هر بار فقط چند شب ادامه پیدا می کند.

 

وقفه تنفسی در خواب: وقفه تنفسی یا آپنه خواب با توقف نفس کشیدن عادی هنگام خواب مشخص می شود.وقفه تنفسی در خواب بیماری بسیار جدی ای است که باعث می شود اکسیژن کافی به بدن نرسد و شاید هم در طول شب، شما را از خواب بیدار کند.

تشخیص اختلالات خواب

پزشک شما ابتدا یک معاینه فیزیکی روی شما انجام می دهد و اطلاعات لازم در مورد علائم و سوابق پزشکی شما کسب می کند. همچنین ممکن است چند آزمایش تشخیصی برای شما تجویز کند که شامل موارد زیر است:

 

آزمایش چندگانه خواب (پلی سومنوگرافی): یک نوع بررسی فرایند خواب است که طی آن میزان اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی اندازه گیری می شود تا نقش آنها در ایجاد اختلالات خواب مشخص شود.

 

نوار مغز (الکتروانسفالوگرام): آزمایشی است که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز انجام می شود و هرگونه مشکلات احتمالی در این زمینه را شناسایی می کند. آزمایش ژنتیک خون یک آزمایش خون است که برای تشخیص حمله خواب و سایر عوامل زمینه ای که باعث بروز اختلالات خواب شده اند، انجام می شود. نتایج این آزمایش ها می تواند اهمیت بسیار زیادی در تعیین برنامه درمانی مناسب برای اختلالات خواب داشته باشد.

 

درمان اختلالات خواب

روش درمان اختلالات خواب می تواند با توجه به نوع این اختلالات و عامل زمینه ای ایجاد کننده آن، متفاوت باشد. ما در کلینیک اختلالات خواب و مغز و اعصاب بر ابعاد نورولوژیکی و روانی بیمارانی که به اختلالات خواب دچار شده اند، تاکید خاصی داریم. اختلالات خواب در بیماران مبتلا به بیماری های مخرب اعصاب از قبیل صرع و سکته مغزی می تواند بسیار شایع باشد و هرگونه اختلالات غیر طبیعی و مداوم در خواب این بیماران باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

 

با وجود تفاوت های زیادی که در روش های درمان اختلالات خواب وجود دارد، معمولا برنامه درمان هر نوع از این اختلالات شامل ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییراتی در شیوه زندگی بیمار است. درمان های پزشکی برای اختلالات خواب می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد

 

 

درمان اختلال خواب

درمان گیاهی اختلالات خواب

 

 

قرص خواب
مکمل های ملاتونین

داروهای ضدحساسیت یا سرماخوردگی
داروهایی برای درمان بیماری یا عامل زمینه ای که باعث اختلالات خواب شده است.

استفاده از وسایل کمکی تنفس یا جراحی (معمولا برای درمان وقفه تنفسی در خواب)
محافظ دهانی (معمولا برای دندان قروچه)

 

بهداشت خواب و تغییر در شیوه زندگی

اصلاح شیوه زندگی و رعایت بهداشت خواب به ویژه در صورتی که با سایر درمان های پزشکی همراه باشد، می تواند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود کیفیت خواب شما داشته باشد.

اگر هر روز در ساعت خاصی به رختخواب بروید و در ساعت خاصی هم بیدار شوید، کیفیت خواب شما به طور چشمگیری بهبود پیدا می کند، حتی خواب طولانی تر از معمول در روزهای تعطیل آخر هفته نیز می تواند باعث شود در طول هفته نتوانید به راحتی به خواب بروید یا از خواب برخیزید.

 

۱۰ عامل اختلال در خواب

این روزها عده زیادی از بد خوابی ، بی خوابی و بیدارشدن از خواب گله می کنند به طوری که صبح با کسالت و خستگی مجبورند از رخت خواب جدا شوند . خیلی از ما دلیل این مشکل را نمی دانیم در حالی که با رعایت چند نکته اصولی می توان به رفع اختلال خواب کمک کرد. از جمله وسایلی که باید از اتاق خواب حذف کرد، گوشی تلفن همراه است.در ادامه به این نکات اشاره می کنیم .

 

۱- تلفن همراه

اگر واقعا می خواهید اتاق خواب راحتی داشته باشید پس تلفن همراهی که مدام زنگ می خورد، جایی در اتاق شما ندارد.به غیر ازاسترس ، گشت وگذاردررسانه های اجتماعی، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. اگرچه این تحقیق هنوز به طورقطعی به اثبات نرسیده اما امواج Rf (امواج رادیویی منتشر شده از تلفن همراه) توسط سازمان بین الملی تحقیقات سرطان، به عنوان عاملی سرطان زا برای انسان، (براساس مرکز کنترل بیماری ها ) ذکر شده است.

 

نور آبی منتشر شده از صفحه تلفن همراه، مغز ما را در طول زمانی که قرار است به خواب برویم دچار آسیب و تولید ملاتونین را مختل می کند که این در نهایت منجر به نداشتن خواب راحت در طول شب خواهد شد.

 

۲- تلویزیون

تماشای تلویزیون همانند تلفن همراه، حواستان را پرت می کند و باعث می شود خواب راحتی در طول شب نداشته باشید. تماشای شب هنگام تلویزیون همانند تلفن همراه می تواند چرخه خواب معمولی شما را مختل کند.

 

۳- غذا

غذا خوردن در رخت خواب باعث کثیف شدن آن می شود و از آن جا که اگر شما به قدری تنبل باشید که نتوانید برای صرف غذا سر میز بنشینید پس احتمالا اگر چیزی روی تخت تان بریزد، از شستن آن اجتناب خواهید کرد. خوردن خوراکی در رخت خواب معمولا با فعالیت های دیگری مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه همراه است که طبیعتا مانع تمرکز تان هنگام غذا خوردن و پرخوری می شود و شما را در معرض سوءهاضمه قرار می دهد.

 

۴- میز کارتان

اگر در جایی زندگی می کنید که می توانید میز کار خود را در اتاقی غیر از اتاق خوابتان قرار دهید، حتما این کار را انجام دهید. شما باید محیط کار و استراحت تان را از هم جدا کنید.

 

۵- حیوانات خانگی

حیوانات خانگی باعث تجمع میکروب ها و کک ها می شوند و حتی فضولات حیوانات تربیت نشده باعث کثیف شدن اتاق خواب شما خواهد شد. با وجود علاقه بسیار زیادی که به حیوان خانگی تان دارید، شما باید این را در نظر بگیرید آیا واقعا ارزش دارد که به آن ها اجازه دهید روی تخت شما بخوابند وموجب اختلال خواب شما شوند؟

 

۶- اتاق خواب تمیز

اتاق خواب باید راحت ترین و آرامش بخش ترین مکان زندگی شما باشد. اگر به هم ریختگی اتاقتان دست و پا گیر شود یا حتی مدام شما را به این فکر وا دارد که کارهای مربوط به آن را به اتمام برسانید پس اتاقتان آن مکانی که باید باشد، نیست.

۷- تشک و بالش نامناسب یا کهنه

یکی از نکاتی که یقینا بر کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد و باعث می شود خواب راحتی نداشته باشید، خوابیدن روی یک تشک نامناسب است. بخش پزشکی مطالعات مربوط به خواب در دانشکده هاروارد توصیه می کند، تشکی را که از آن استفاده می کنید هر ۱۰ سال یک بار تعویض کنید.

 

۸- رنگ های خیلی روشن

طبق نظرسنجی انجام شده در بریتانیا، رنگ های آبی، زرد، نقره ای،سبز و حتی نارنجی برای استراحت و آرامش بسیار مناسب است در حالی که رنگ های بنفش، قهوه ای و خاکستری از جمله رنگ هایی هستند که نباید در اتاق خواب استفاده شود. بنابراین از رنگ های مات و کم رنگ در اتاق خوابتان استفاده کنید تا همیشه احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

 

۹- دمای مناسب اتاق

در این منبع پیشنهاد شده است که دمای مناسب اتاق باید بین ۱۵ تا ۱۳ درجه سانتی گراد باشد که این بسته به افراد مختلف متفاوت است ولی این نکته می تواند نقطه ای برای شروع شناخت دمای متناسب با بدنتان باشد.

 

۱۰- تاریکی اتاق

پرده ها ، سایبان پنجره ها و چیزهایی که بتوانند جلوی عبور نور را بگیرند ، برای بالا بردن کیفیت خواب و داشتن خوابی راحت ،لازم و ضروری است. روشنایی زیاد در محیط خواب شما با مشکلات قلبی و افزایش چاقی نیز مرتبط خواهد بود. بنابراین تا زمانی که خواب هستید چراغ ها را خاموش نگه دارید. درواقع با روشن شدن هوا، نوراتاق می تواند همانند اعلانی به بیدار شدن شما از خواب کمک کند

 

نکته: خوردن غذا در رخت خواب معمولا با فعالیت های دیگری مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه همراه است که طبیعتا مانع تمرکز تان هنگام غذا خوردن و پرخوری می شود و شما را در معرض سوءهاضمه قرار می دهد

 

 

افسردگی و اختلال خواب

اختلالات خواب

 

درمان اختلال خواب | علل و راه های درمانی موثر

 

منبع : برترین ها / هفته نامه سلامت / روزنامه خراسان

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا