بیماریها و راه درمان

علائم بیماری لایم | علل و راه های درمانی موثر

بیماریها ، راه های درمانی بیماری لایم ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عکس بیماری لایم

تشخیص بیماری لایم ، علائم بیماری لایم

 

 

بیماری لایم چیست ؟ علایم و راههای درمان و پیش گیری این بیماری پوستی کدام است؟

بیماری لایم عبارت است از یک بثور پوستی که پس از هفته ها یا ماه ها، علائم آن بر روی دستگاه عصبی مرکزی، دستگاه قلب و عروق و مفاصل اثر می گذارد. این بیماری یک بیماری محدود است و معمولاً بدون درمان برطرف می شود.

 

ب. بورگدورفری با گاز گرفتن از یک حشره سیاه و یا گوزن نر آلوده به انسان ها منتقل می شود. کنه و ساس بعد از غذا خوردن از گوزن یا موش آلوده، آلوده می شوند. یک کنه باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت روی پوست بماند تا عفونت را منتقل کند.

 

بیشتر افرادی که مبتلا به بیماری لایم هستند، هیچ خاطره ای از یک نیش کنه را ندارند. این بیماری در سال ۱۹۷۵ در محله اُلد لیم، کانکتیتوت گزارش شد. این شایع ترین بیماری کنه در اروپا و شمال غربی ایالات متحده آمریکا است.

 

افرادی که در مناطق پر از چوب یا جنگل زندگی می کنند ، احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر دارند ؛ افرادی که حیوانات شان به مناطق جنگلی و پوشیده از درخت می روند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری لایم قرار دارند.

 

نشانه ها و انواع مراحل بیماری لایم:

بیماری لایم در سه مرحله رخ می دهد:ابتدا محلی، در ابتدا منتشر شده و در اواخر منتشر شده. علائمی که شما تجربه می کنید بستگی به این دارد که بیماری در چه مرحله ای قرار دارد.

مرحله ۱ بیماری لایم :اوایل بیماری موضعی

علایم بیماری لایم یک تا دو هفته بعد از گزش کنه شروع می شود.یکی از اولین نشانه ها، جوش “چشم گاو” است که نشانه، آن است که باکتری ها در جریان خون تکثیر می شوند. خارش در محل گزش کنه با نقطه قرمز مرکزی احاطه شده توسط یک نقطه روشن با ناحیه قرمزی در لبه، رخ می دهد.

 

ممکن است گرم باشد، اما دردناک نیست و خارش ندارد ؛ این خارش بعد از چهار هفته ناپدید خواهد شد. نام رسمی این جوش اریتما میگرانس است و گفته می شود که این یکی از ویژگی های بیماری لایم است با این حال، بسیاری از افراد مبتلا این نشانه را ندارند.

 

مرحله ۲ بیماری لایم :زود هنگام انتشار بیماری لایم:

این بیماری در اوایل انتشارش چند هفته پس از نیش زدن کنه رخ می دهد. در طول این مرحله، باکتری ها در سراسر بدن گسترش می یابند. این بیماری با نشانه های بیماری مانند موارد زیر مشخص می شود:

 

لرز
تب

گسترش غدد لنفاوی
گلو درد

تغییرات بینایی
خستگی

درد عضلات
سردرد

در طی شیوع بیماری لایم اولیه، احساس کلی بیمار خوب نیست. یک جوش ممکن است در مناطقی به غیر از گاز کنه، و علائم نورولوژیکی مانند بی حسی، خارش، و فلج مغزی نیز رخ دهد. این مرحله از بیماری لایم می تواند توسط مننژیت و اختلالات هدایت قلبی پیچیده شود. علایم مراحل ۱ و ۲ می توانند با هم تداخل داشته باشند.

 

مرحله ۳ بیماری لایم :اواخر انتشار بیماری لایم:

این مرحله زمانی اتفاق می افتد که بسماری در طی مراحل ۱ و ۲ درمان نشده باشد. مرحله ۳ می تواند هفته ها، ماه ها و یا سال ها بعد از گاز گرفتن کنه وجود داشته باشد. این مرحله با این مشخصات شناسایی می شود:

 

سردردهای شدید
آرتروز یک یا چند مفاصل بزرگ

اختلالات ریتم قلب
اختلالات مغزی، شامل حافظه، خلق و خو و خواب
کمبود حافظه کوتاه مدت

دشواری در تمرکز
روان مبهم و مه آلود
بی حسی در بازوها، پاها، دست ها و یا پاها

اگر این علائم را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بیماری لایم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بیماری لایم با ارزیابی سابقه سلامتی شما و یک امتحان فیزیکی آغاز می شود. تست های خون بیش از چند هفته پس از عفونت اولیه که آنتی بادی در آن ها وجود دارد، قابل اعتماد هستند. پزشک شما ممکن است تست های زیر را تجویز کند:

 

ا ELISA، برای تشخیص آنتی بادی در برابر ب. بورگدورفری مورد استفاده قرار گرفت.برای تایید یک تست ایمنی مثبت می توان از لکه های غربی استفاده کرد؛ همچنین برای حضور آنتی بادی در ب. بورگدورفری چک می شود.واکنش زنجیره ای پلی مری (PCR) برای ارزیابی افراد مبتلا به التهاب مفاصل و یا علایم عصبی سیستم عصبی به کار می رود. بر روی مایع یا مایع مفاصل انجام می شود.

بیماری لایم چگونه درمان می شود؟

بیماری لایم در مراحل اولیه بهتر درمان می شود. درمان های اولیه یک دوره ۱۴ تا ۲۱ روزه با آنتی بیوتیک های خوراکی است که تمام علائم عفونت را از بین می برند. داروهایی که برای درمان بیماری های لایم مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

 

 

علائم بیماری لایم در بدن

بیماری لایم در سگ

 

 

دوکسیسلین برای بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از ۸ سال

سفوروکسیم و آموکسی سیسیلین برای بزرگسالان، کودکان کوچک تر، و زنان شیرده.

 

بیماری مزمن لایم مزمن یا مداوم با آنتی بیوتیک های وریدی در مدت ۱۴ تا ۲۱ روز تحت درمان است. اگر چه این درمان عفونت را از بین می برد، اما علائم شما آهسته تر بهبود می یابند.

 

مشخص نیست که چرا علائمی، مانند درد مفاصل، بعد از تخریب باکتری ها ادامه دارند. برخی پزشکان معتقدند که علائم مداوم در افرادی رخ می دهد که مستعد بیماری خود ایمنی هستند.

 

چگونه می توان از بیماری لایم جلوگیری کرد:

پیش گیری از بیماری لایم عمدتاً شامل کاهش ریسک ابتلا به گاز گرفتن توسط کنه است. برای جلوگیری از گاز گرفتن کنه، قدم های زیر را بردارید:

شلوار بلند و پیراهن آستین بلند را در فضای باز بپوشید.

 

کاری کنید که کنه ها چوب های شما را دوست نداشته باشند، مدام تمیز کنید و وسایل چوبی را در مناطق با نور خورشیدی بیرون آورید.

از اسپری های دافع حشرات استفاده کنید. دافع حشرات با ۱۰ درصد DEET به مدت دو ساعت از شما محافظت خواهند کرد. از DEET بیشتر از آنچه که برای زمانی که بیرون خواهید بود استفاده نکنید، و از DEET بر دستان کودکان خردسال و یا در چهره کودکان کم تر از ۲ ماه استفاده نکنید.

 

روغن لیمو اکالیپتوس همان حفاظت را در زمانی که در غلظت های مشابه استفاده می شود را ایجاد می کند. نباید در سن ۳ سالگی برای کودکان استفاده شود.

هشیار باشید ؛ مراقب کودکان، حیوانات خانگی و خود برای کنه باشید. تصور نکنید که دیگر نمی توانید آلوده شوید؛ افراد می توانند بیش از یک بار مبتلا به بیماری شوند. کنه را با موچین از نزدیک سر یا دهانش بگیرید و به آرامی بکشید. مطمئن شوید که همه قسمت های کنه برداشته شده باشد. هر وقت که یک کنه شما را گاز می گیرد، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

بیماری لایم چیست؟ علائم و راههای درمان بیماری لایم

یک بیماری ناشایع است که برگرفته از یک اختلال التهابی می‌باشد. این اختلال عبارت است از یک بثور پوستی که پس از هفته‌ها یا ماه‌ها علائم آن بر روی دستگاه عصبی مرکزی، دستگاه قلب و عروق و مفاصل اثر میگذارد. این بیماری یک بیماری محدود است و معمولاً بدون درمان برطرف می‌شود.

علائم بیماری لایم:

علائم این بیماری عبارت است از :یک‌ برآمدگی‌ پوستی‌ کوچک‌ قرمز (پاپول‌) بر روی‌ پوست‌ ران‌، باسن‌ یا زیر بغل‌ که‌ معمولاً رشد آن‌ با پاک‌ شدن‌ قسمت‌ مرکزی‌ ضایعه‌ همراه‌ است‌. این‌ ضایعه‌ ممکن‌ است‌ به‌ صورت‌ متعدد ظاهر شود.

در مراحل‌ بعد (بروز هریک‌ از موارد زیر):

• درد و ناراحتی‌ عضلانی‌
• درد پشت‌

• تهوع‌ و استفراغ‌
• گلودرد

• خستگی‌ و خواب‌آلودگی‌
• تب‌ و لرز

• نقص‌ گردنی‌ همراه‌ سردرد
• بزرگی‌ طحال یا غدد لنفاوی

• بزرگی‌ قلب‌ و اختلالات‌ ریتم‌ قلب‌
• درد مفصلی‌ مهاجر، که‌ نهایتاً با قرمزی‌ و گرمی‌ مفصل‌ همراه‌ است‌.

 

علل بیماری لایم:

عفونت یک نوع باکتری(اسپیروکت) به نام بورلیا بورگدورفری، که در اثر گزش یک نوع کنه به انسان منتقل می‌شود.

 

عوارض بیماری لایم:

• نارسایی احتقانی قلب
• آسیب‌ مغزی‌ دایمی‌ (نادر)

• تغییر شکل‌ دایمی‌ مفصل‌
• اختلال‌ اعصاب‌ خارج‌ مغزی‌ (نوروپاتی‌ محیطی‌)

تشخیص بیماری لایم:

برای تشخیص بیماری لایم دو‌راه وجود دارد که عبارت است از:
• ‌ آزمایش‌های‌ خون‌
• نمونه‌برداری‌ پوست

راه‌های درمان بیماری لایم:

 

• استفاده‌ از چوب‌ زیربغل‌ در راه‌ رفتن‌ برای‌ برداشتن‌ وزن‌ از روی‌ مفاصل‌ مبتلا در صورت‌ لزوم‌

• درمان‌ زودرس‌ این بیماری در پیشگیری‌ آسیب‌ عصبی‌ و ایجاد آسیب‌های‌ عصبی‌ برگشت‌ناپذیر اهمیت‌ زیادی دارد.

• کمپرس گرم برای‌ کاهش‌ درد مفصلی‌ با حمام‌ داغ‌، یا استفاده‌ از کیسه‌های‌ گرم‌کننده‌، لامپ‌های‌ گرمازا یا درمان‌ با قرارگیری‌ در معرض‌ جریان‌های‌ گردابی‌.

 

درمان بیماری لایم از طریق تغذیه و فعالیت:

در زمان ابتلا به این بیماری سعی داشته باشید تا زمانی که علائم التهاب فعال است در بستر استراحت کنید و اگر علائم التهاب برطرف شد شما می‌توانید فعالیت خود را از سر بگیرید، توجه داشته باشید که این بیماری نیاز به رژیم خاصی ندارد.

 

راه‌های پیشگیری بیماری لایم:

• استفاده‌ از لباس‌های‌ محافظ‌ دارای‌ یقه‌ و سرآستین‌ تنگ‌
• بررسی‌ دقیق‌ پوست‌ و برداشتن‌ کنه های‌ یافت‌ شده‌ در سطح‌ پوست

• استفاده‌ از ترکیبات‌ مؤثر دفع‌کننده‌ حشرات‌ نظیر (دی‌ای‌ای‌تی‌ ۱۰۰% در نواحی‌ دارای‌ کنه).‌
• برای‌ سگ و گربه خانگی‌ خود از گردن‌بندهای‌ حاوی‌ مواد دفع‌کننده‌ کنه‌ استفاده‌ کنید.

 

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

• اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دارای‌ علایم‌ بیماری‌ لایم‌ باشید.
• اگر دچار علایم ‌ جدید و غیرقابل توجیه‌ شده اید‌. داروهای‌ تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.

 

 

بیماری لایم آوریل لاوین

درمان خانگی بیماری لایم

 

علائم بیماری لایم | علل و راه های درمانی موثر

 

منبع:۷sib.ir / بیتوته / نمناک

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا