بدانیم تا سالم بمانیم

خونرسانی به مغز | راهکارهایی برای خونرسانی بیشتر به مغز

سلامت عمومی ، نکات مهمی درباره افزایش خونرسانی به مغز در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

راه درمان نرسیدن خون به مغز

علائم نرسیدن اکسیژن به مغز ، خونرسانی به مغز

 

 

روش هایی برای افزایش خون رسانی به مغز

مغز تنها ۲ درصد وزن کل بدن را تشکیل می دهد، اما ۱۵ تا ۲۰ درصد خون بدن را دریافت می کند. اتفاقات زیادی در مغز می افتد، به همین دلیل مغز به انرژی و مواد مغذی زیادی نیاز دارد.

 

یک جریان خون ثابت و مداوم به سمت مغز می تواند اکسیژن ضروری، گلوکز، ویتامین های مورد نیاز، آمینو اسید، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را به مغز برساند تا زنده بماند.

گردش خون به سمت مغز همچنین مواردی را که مغز به آنها نیازی ندارد، مانند دی اکسید کربن، سموم و مواد زائد متابولیک را از مغز دور می کند.

 

خون به مغز آبرسانی می کند و آن را هیدراته نگه می دارد چرا که بیش از ۷۰ درصد مغز آب است. خون هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز را به مغز می رساند و دما و pH مغز را حفظ می کند.

 

برای انجام تمام این کارها یک لیتر خون مسافت ۴۰۰ مایل یعنی ۶۴۰ کیلومتر را در هر دقیقه بین رگ های بدن طی می کند تا به مغز برسد!!!

اما اگر خونرسانی به مغز محدود شود، سلول های مغز مشکل پیدا کرده و حتی ممکن است بمیرند.

 

بررسی ها و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد محدودیت خونرسانی به مغز خطر بروز اختلالات مغزی مانند زوال عقل و آلزایمر را فزایش می دهد. واضح است که رسیدن خون کافی به مغز برای سلامت این اندام بسیار حیاتی و مهم است.

 

علائمی که نشان می دهد خون کافی به مغز نمی رسد

نشانه های رایج مربوط به عدم خونرسانی کافی به مغز عبارتند از:

مغز مه آلود
خستگی ذهنی

سرگیجه
سبکی سر

از دست دادن حافظه
سردرد مداوم

پژوهشی در همین زمینه محققان هاروارد انجام دادند و به دنبال علائم اختلال در خونرسانی به مغز در بین افراد مبتلا به بیماری های زیر بودند:

 

افراد دارای تمرکز ضعیف

افرادی که برای بهبود عملکرد مغز خود عادت به مصرف کافئین و ورزش کردن دارند

افرادی که دارای مشکل و بیماری در ناخن های خود هستند – مبتلا به قارچ ناخن یا زمینه سفید ناخن ها (در حالیکه باید زمینه ناخن ها صورتی باشد)

 

افرادی که دارای بینی، پاها یا دست های سرد هستند

افرادی که باید در هنگام خواب جوراب بپوشند

گرفتگی دست ها و پاها

 

محققان از این افراد واستند یکی از ناخن های خود را به آرامی به مدت چند ثانیه فشار داده و سپس رها کنند. ناخن باید بلافاصله از سفید به صورتی تبدیل شود. اگر این اتفاق نیفتد، نشان دهنده کاهش گردش خون در بدن است.

 

زمانی که گردش خون در بدن کاهش پیدا می کند، دورترین اندام ها از قلب – مانند دست ها، پاها و مغز – بیشترین ضربه را می خورند.

اما بر خلاف دست ها و پاها، جاذبه زمین با مغز همراه نیست که در خونرسانی به مغز بتواند کمی موثر عمل کند. یک قاعده کلی وجود دارد که اگر خونرسانی به اندام های بدن شما کافی نباشد، قطعا خونرسانی به مغزتان هم کم خواهد بود.

 

علائم جدی خون کافی نرسیدن به مغز

اختلالات گردش خون ورتبروبازیلر Vertebrobasilar circulatory disorder بیماری هایی هستند که با کمبود جریان خون به سمت پشت مغز مشخص می شوند.

اغلب این اختلالات بر اثر سکته مغزی، آسیب های مغزی یا سفت شدن سرخرگ ها بروز می کنند. علائم اختلالات گردش خون ورتبروبازیلر عبارتند از:

 

تغییر در بینایی
عدم هماهنگی

لکنت زبان
ضعف عضلانی

سردرد
راه رفتن غیر متعارف
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در صورت یا سایر اندام

 

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به ویژه اگر به طور ناگهانی بروز کردند، وقت را تلف نکنید و به اورژانس اطلاع دهید. عدم خونرسانی کافی به مغز منجر به آسیب دیدن جدی مغز و حتی مرگ می شود.

 

علل و عوامل تشدید کننده اختلال در خونرسانی به مغز

عدم خونرسانی کافی به مغز به دلایل مختلفی بروز می کند که این عوامل گاهی بسیار ساده و گاهی خیلی جدی هستند. این دلایل در دو گروه کلی قرار می گیرند:

سبک زندگی
شریط سلامت جسمی

 

سبک زندگی مدرن چگونه بر روی خونرسانی به مغز تاثیر می گذارد؟

سبک زندگی مدرن تاثیرات مخرب زیادی بر روی گردش خون می گذارد. طبق بررسی های انجام شده بر روی میلیون ها بزرگسال، بی تحرکی یا به اندازه کشیدن سیگار برای سلامت خطرناک است.

 

نشستن برای مدت طولانی با بروز مشکلاتی از جمله تجمع چربی زیاد در بدن و افزایش فشار خون در ارتباط است که هر دو بر روی گردش خون تاثیر منفی می گذارند.

عدم تحرک جسمی بر روی گردش خون به تمام بدن تاثیر می گذارد، اما نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر با شانه های خمیده به سمت جلو به طور خاص گردش خون به مغز را محدود می کند.

 

قابل توجه مردانی که کروات می پوشند، حتما مطمئن شوید که کروات سفت بسته نشده باشد. بررسی ها نشان داده اند که سفت بودن کروات هم می تواند بر روی رسیدن خون به مغز تاثیر بگذارد.

 

اگر در طول روز قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا می نوشید، به یاد داشته باشید که کافئین با تنگ کردن رگ ها گردش خون به مغز را کم می کند.

سیگار کشیدن هم یکی دیگر از عواملی است که تاثیر ناخوایندی بر خونرسانی مغز می گذارد. سیگار نه تنها خونرسانی به مغز را مختل می کند، بلکه میزان اکسیژنی که مغز می رسد را کم می کند.

 

اضافه وزن هم عامل دیگری است که خونرسانی به مغز را محدود می کند.

استرس مزمن مسئله ای است که بر روی سلامت تمام قسمت های بدن و از جمله سلامت مغز تاثیر می گذارد. استرس بعث ایجاد حالت آماده باش در بدن می شود. این واکنش با ایجاد عکس العمل های فیزیولوژیک، بدن را آماده مقابله با خطر می کند. عکس العمل ها عبارتند از:

 

افزایش ضربان قلب
عدم فعالیت دستگاه گوارش
افزایش گردش خون به سمت عضلات – خون از مغز دور می شود

 

چه بیماری هایی باعث کاهش گردش خون به مغز می شوند؟

بیماری های جسمی و روحی بر روی میزان گردش خون به مغز تاثیر می گذارد. اگر دچار هر یک از بیماری ها و مشکلات زیر باشید، خطر عدم خونرسانی کافی به مغز در شما افزایش پیدا می کند:

بیماری قلبی
کم کاری تیروئید

دیابت
کم خونی

فشار خون غیر طبیعی
افسردگی

آسیب مغزی
رویداد استرس زا

عموما در بین مردم فشار خون بالا خطرناک در نظر گرفته می شود و همه می دانیم که خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد، اما فشار خون پایین به طور کل مسئله کم اهمیتی در نظر گرفته می شود.

 

اما این تفکر نادرست است، زمانی که فشار خون پایین است، خون نمی تواند مسیر خود به سمت مغز را پیدا کند و این مسئله بر روی عملکرد مغز تاثیر گذاشته و خطر بروز اختلالات عصب مغزی را افزایش می دهد.

 

افزایش گردش خون به مغز با ورزش کردن

اگر می خواهید که خون کافی به مغزتان برسد، باید ورزش کردن را یکی از اولویت های خود قرار دهید. ورزش کردن یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای سلامت و عملکرد مغز انجام دهید.

 

هر ورزشی که از آن لذت می برید و یا هر ورزشی که باعث می شود قلب با قدرت بیشتری خون را پمپاژ کند، برای سلامت مغز خوب است، اما به یاد داشته باشید ورزش نباید خیلی شدید و نفس گیر باشد. پیاده روی و یوگا دو گزینه بسیار خوب برای بهبود عملکرد مغز هستند.

در یوگا بهترین حالت ها برای افزایش گردش خون به مغز حالت هایی هستند که در آنها سر پایین تر از بدن قرار می گیرد.

 

افزایش گردش خون به مغز با گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مزیت های زیادی برای شما دارد. موسیقی باعث باهوش تر شدن، افزایش خلاقیت و شادی شما می شود و تمام این تاثیرات به این دلیل است که موسیقی گردش خون به مغز را افزایش می دهد.

 

 

درمان نارسایی خون به مغز

علایم نرسیدن اکسیژن کافی به مغز

 

 

بررسی ها نشان داده اند شرکت در کلاس های موسیقی و حتی گوش دادن به موسیقی می تواند گردش خون به مغز را افزایش دهد، به ویژه اگر موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید.

 

تقویت مغز با یاد گیری یک زبان خارجی

یاد گیری زبان خارجی همواره به عنوان راهی برای تقویت قدرت مغز، پیشگیری از پیری مغز و حفظ قدرت ذهنی بیان شده است. مغز فراد چند زبانه بزرگتر و منسجم تر است و خون بیشتری نسبت به مغز افراد یک زبانه دریافت می کند.

 

مدیتیشن و افزایش خون رسانی به مغز

مدیتیشن مزیت های زیادی بری مغز دارد، از جمله افزایش گردش خون به مغز.

 

خونرسانی به مغز با طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی بسیار قدیمی است که با متعادل کردن جریان انرژی های حیاتی در بدن اثر بخشی می کند. بررسی ها نشان داده اند طب سوزنی تنش عضلانی و التهاب را کاهش می دهد، تعادل بین انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها ایجاد می کند و بدون اافزایش فشار خون یا ضربان قلب، جریان خون به مغز را افزیش می دهد.

 

تقویت گردش خون به مغز با نور درمانی

قرار گرفتن در معرض نور گردش خون به مغز را افزایش می دهد. نور خورشید بهترین تاثیر را دارد، اما سپری کردن وقت زیادی زیر نور خورشید خطرناک است و این مسئله را حتما مد نظر بگیرید.

 

بهبود گردش خون به مغز با جویدن آدامس

آدامس جویدن نه تنها گردش خون به مغز را افزایش می دهد، بلکه می تواند الگوی امواج مغز را تغییر دهد و آرامش را در شما افزایش می دهد.

 

افزایش گردش خون به مغز با تغذیه

و بالاخره غذا که تاثیر مهمی بر روی گردش خون دارد. ادویه ها و طعم دهنده هایی که نه تنها غذا را خوشمزه می کنند، بلکه گردش خون به مغز را افزایش می دهند، عبارتند از:

زنجبیل
سیر
رز ماری
زرد چوبه

 

صدف و گوشت پرندگان منبع اسید آمینه هستند و در بهبود گردش خون بسیار موثرند. ماهی، به ویژه ماهی های آب سرد و قزل آلا منبع اصلی امگا ۳ هستند و به بهبود گردش خون کمک می کنند.

 

میوه هایی مانند انواع توت ها، انگورها، بادام زمینی و شکلات حاوی مواد موثری در این مورد هستند.

چغندر منبع نیترات است که یک تنظیم کننده قوی برای گردش خون است.

 

بررسی ها نشان داده اند شکلات گردش خون را افزایش می دهد و تاثیرات آن تا چند ساعت بعد از گوارش هم با قی می ماند.

نکته مهم دیگر این است که کافئین گردش خون به مغز را کم می کند، بنابراین در نوشیدن قهوه احتیاط کنید. چای کافئین کمتری دارد، می توانید گاهی به جای قهوه چای بنوشید

 

روش های افزایش جریان خون به مغز

مغز حدود سه برابر اکسیژن مورد استفاده عضلات را مصرف میکند. اکسیژن برای عملکرد مغز و بهبود مغز حیاتی است. عملکرد بهینه مغز بر جریان خون سالم متکی است. تعدادی از روش های مختلفی که می توانید برای افزایش مقدار خون غنی از اکسیژن را به مغز خود وارد کنید، وجود دارد.

 

ورزش برای افزایش جریان خون به مغز

۱- به طور منظم ورزش کنید

تمام فعالیت های هوازی اثرات مثبتی بر گردش خون و سلامتی دارد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که ورزش مرتب ​​باعث افزایش گردش خون در مغز زنان مسن می شود . به مدت ۳۰-۵۰ دقیقه سه تا چهار بار در هفته با سرعت پیاده روی کنید.

 

نتایج مطالعات نشان داد که بیشتر از ۱۵% جریان خون به مغز وارد میشود.
مطالعات بسیاری نشان می دهد که ارتباط بین ورزش و سلامت کلی مغز، هر چند تحقیق قطعی وجود ندارد که نشان می دهد که افزایش جریان خون می تواند مانع یا کاهش معکوس شناختی شود.

 

فعالیت ایروبیک هر گونه فعالیت بدنی است که باعث می شود شما سخت تر نفس بکشید و ضربان قلب شما را افزایش میدهد. شنا، دوچرخه سواری، رقصیدن و حتی رابطه جنسی همه فعالیتهای هوازی هستند. یکی را انتخاب کنید که بهترین شیوه زندگی شما را برآورده کند و با شور و شوق درگیر آن شوید!

 

۲- پیاده روی کوتاه مدت در طول روز انجام دهید

لازم نیست که به یک جلسه تمرین طولانی بپردازید تا مزایای پیاده روی را بدست آورید. پیاده روی کوتاه نیز باعث افزایش جریان خون به مغز شما می شود. حتی پیاده روی سه تا پنج دقیقه تأثیر مثبتی بر گردش خون شما خواهد داشت.

 

از یک تایمر در طول روز ،برای یادآوری پیاده روی استفاده کنید. اگر پشت یک میز کار می کنید، برنامه های کوتاه مدت را برنامه ریزی کنید.
از فرصت های طبیعی برای پیاده روی استفاده کنید. به جای آسانسور از پله بروید. وسیله نقلیه خود را با فاصله از مقصد خود پارک کنید. قبل از رسیدن به مقصد از اتوبوس یا قطار پیاده شوید و باقی مانده مسیر را راه بروید.

 

۳- در طول روز تمرین کششی کنید
کشش گردش خون را بهبود می بخشد و از گرفتگی مفصل و ماهیچه ها جلوگیری می کند. هر صبح به مدت چند دقیقه بدن خود را بکشید.

کشش موجب افزایش جریان خون به عضلات می شود. در حالی که ممکن است مغز شما واقعا “کشش” نداشته باشد، با افزایش جریان خون در بدن ، گردش خون بهبود و افزایش می یابد.

 

کشش های ساده که منجر به افزایش جریان خون به مغز می شود، شامل دست زدن به زانو و یا انگشتان پا در حالیکه موقعیت ایستاده دارید. یا، در یک منطقه تمیز نشسته و پاهای خود بکشید و زانوها، ساق ها یا انگشتان پای خود را در این موقعیت لمس کنید. مراقب باشید کاری انجام ندهید که موجب درد یا ناراحتی در کمر شما شود.

 

۴- یوگا انجام دهید

حالات یوگا اغلب به قرار دادن سر در پایین قلب تشویق میکنند. این موجب جریان مستقیم خون به مغز می شود. معکوس شدن عبارتند از ارام دراز کشیدن روی زمین، پاها عمود بر دیوار. بدن خود را به جلو خم کنید تا پاهای شما بر روی دیوار بمانند و باسن شما نزدیک به دیوار شود یا آن را لمس کند.

 

معکوسات پیشرفته تر عبارتند از بالا بردن بدن و قرار گرفتن بالای سر و یا دست در حالیکه پاها بالا باشد. شما می توانید این کار را با استفاده از دیوار برای کمک به تعادل خود انجام دهید. به یاد داشته باشید یوگا هرگز نباید درد آور باشد. برای تمرینات پیشرفته تر با مربی یوگا تمرین کنید.
معکوسات نباید عمودی باشند. حالت پلو و ماهی هر دو ژست هایی هستند که مستقیما به جریان خون مغز کمک می کند. حالت پلو باعث تحریک تیروئید می شود و موجب افزایش جریان خون به مغز می شود. حالت ماهی گردن، گلو و مغز را تحریک می کند.

 

از تنفس برای بهبود جریان خون استفاده کنید

۱- از طریق بینی نفس بکشید

دیافراگم خود را در ناحیه شکمی درگیر کنید. این نیز “تنفس شکمی” نامیده می شود. تنفس عمیق هوا و اکسیژن را به قسمت های پایین تر ریه که اکثر گردش خون در آن است، حرکت می دهد.

 

هوا از طریق بینی وارد حفره های سینوسی، حفره های دهان و قسمت فوقانی ریه ها می شود. تنفس از طریق دهان، قرار گرفتن در معرض هوا تازه اکسیژن را کاهش می دهد.
تنفس با دیافراگم باعث افزایش اکسیژن وارد این خون می شود.

 

۲- مدیتیشن کنید

ضربان قلب و تنفس در طول مدیتیشن داشته باشید. اغلب مدیتیشن شامل تنفس آگاهانه و حتی هدایت شده است. تنفس عمیق و حتی گام به گام باعث افزایش اشباع اکسیژن در خون می شود.

 

تنفس محسوس کمک می کند تا شانه ها، سینه ها و عضلات گردن را تحریک کنید که ممکن است باعث ایجاد جریان خون در مغز شود.
مدیتیشن اثرات مثبت را اثبات کرده است. سطح استرس افراد را کاهش ، توانایی تمرکز را افزایش می دهد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

راه های زیادی برای تفکر وجود دارد. راه ساده ای برای شروع تمرینات مدیتیشن این است که راحت بنشینید، چشم ها تا حدی یا کاملا بسته باشد، و نفس های خود را بشمارید. هنگامی که ۱۰ نفس را شمردید، شروع کنید. در ادامه تمرکز تمام توجه خود را به شمارش تنفس خود بدهید. وقتی افکار دیگر وارد میشوند، به سادگی آنها را بشناسید و بگذارید بروند. دوباره شروع کنید.

 

۳- سیگار را ترک کنید

نیکوتین شریان ها را تنگ میکند، که مانع جریان خون سالم به مغز می شود. از سوی دیگر، جذب اکسیژن مغز و جریان خون را تا بیش از ۱۷٪ بلافاصله پس از ترک سیگار کاهش می یابد.

 

سیگار کشیدن با سکته مغزی و آنوریسم مغزی مرتبط است. آنوریسم عضله ای در یک رگ خونی ناشی از ضعف در دیواره رگ های خونی است.
سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین است که باعث تنگی رگهای خونی و کاهش جریان خون به مغز می شود. آنها جایگزینی برای سیگار معمولی نیستند.

 

تغییر رژیم غذایی شما

۱- شکلات بیشتری بخورید

مطالعات نشان می دهد که فلاونوئیدها موجود در دانه های کاکائو میتواند جریان خون ورودی به مغز را افزایش دهند. فلاونوئیدها را نیز می توان در شراب قرمز، انگور قرمز، سیب و انواع توت ها یافت. چای، مخصوصا سبز یا چای سفید، یک منبع عالی دیگر از فلاونوئیدها است.

 

اطمینان حاصل کنید که کل مصرف کالری شما در حد محدوده سالم باقی می ماند. افزایش میزان چربی یا قند به رژیم غذایی روزانه شما ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد.
تحقیقات در مورد اثرات مفید فلاونوئیدها هنوز مقدماتی است.

 

۲- آب چغندر بنوشید

نوشیدن آب چغندر باعث افزایش جریان خون به مغز می شود. چغندرها حاوی نیترات هستند که توسط باکتری های طبیعی در دهان شما به نیتریت تبدیل می شوند. نیتریت ها به گسترش عروق خونی کمک می کنند و به افزایش جریان خون به مغز کمک می کنند.

 

نیترات همچنین در کرفس، کلم و سایر سبزیجات سبز و سبزیجات برگ دار یافت می شود.
خوردن میوه ها و سبزیجات با نیترات بالا برای عملکرد مغز مطلوب توصیه می شود. تبدیل این غذاها به آب سریعترین راه برای مصرف دوز درمانی است.

 

۳- رژیم روزانه خود را از “سوپر فود” استفاده کنید

آجیل، دانه ها، زغال اخته، و آووکادو گاهی به عنوان “سوپر فود” با ارزش غذایی بالا نامیده می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این غذاها تاثیر مثبتی بر حفظ سلامت مغز دارد.

 

گردو ، بادام، بادام زمینی و سایر آجیل ها، منابع عالی ویتامین E هستند. کمبود ویتامین E با کاهش نشانه های شناختی مرتبط است. شما می توانید آنها را بصورت خام و یا برشته بخورید. کره ی غیرهیدروژنه غلات محتوای تغذیه ای بالا را حفظ می کنند.

 

آووکادو دارای چربی های مونو سدیم بالا است که با افزایش جریان خون مغز مرتبط است. چربی غنی کمک می کند تا کلسترول بد خون کاهش یابد و منجر به کاهش فشار خون می شود. آوکادو همچنین مواد مغذی را برای کمک به بهبود سلامت کلی شما فراهم می کند.
زغال اخته به حفاظت از مغز در برابر استرس اکسیداتی که عملکرد مغز را مختل می کند، کمک کند. خوردن یک فنجان در روز از زغال اخته – تازه، خشک شده یا یخ زده – میتواند عملکرد مغز را افزایش دهد.

 

۴- مکمل های تغذیه ای را در نظر بگیرید

در گذشته برای افزایش جریان خون به مغز مورد استفاده قرار گرفته است. گینگو همچنین از سلول های عصبی محافظت می کند که به نظر میرسد در Alzheimers آسیب دیده اند.

 

گینگو را نباید به فرزندان داد. مطالعات انجام شده به استفاده ginkgo برای بزرگسالان بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز متغیر است.
گینگو در قرص ها، کپسول ها، عصاره های مایع و برگ های خشک شده برای تیزان های گیاهی موجود است.

 

 

درمان نرسیدن اکسیژن به مغز

نشانه های کمبود خون

 

خونرسانی به مغز | راهکارهایی برای خونرسانی بیشتر به مغز

 

منبع : سیمرغ / دکتر سلامت

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا