بارداری

استرس و نازایی| تاثیرات منفی اضطراب بر ناباروری

ناباروری و راههای درمان آن ، عوارض استرس شدید بر نازایی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر استرس بر تخمک گذاری

تاثیر استرس قبل از بارداری ، استرس و نازایی

 

 

راه هایی برای کاهش استرس و اضطراب ناباروری

ناباروری یک مشکل پزشکی است که می تواند هر جنبه از زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد از حستان درباره خودتان گرفته تا رابطه تان با همسرتان و دیدگاه کلی درباره زندگی ؛ هم چنین می تواند بسیار استرس زا باشد. اگر با ناباروری روبرو هستید به همان اندازه که موقعیت شما ممکن است استرسی به نظر برسد, راه هایی برای کاهش اضطراب نیز وجود دارد.

 

۱٫ احساسات خود را تصدیق کنید:

اولین قدم در کاهش استرس این است که بفهمید که احساسات شما کاملاً طبیعی هستند.آزمون ناباروری و گذشت ماه ها می تواند از لحاظ عاطفی, فیزیکی و مالی شما را پایین بیاورد و احساس می کنید که هیچ کنترلی بر بدن خود ندارید یا نتیجه نهایی درمان شما می تواند استرس زا و ناتوان کننده باشد.برای بسیاری از زوج ها, نیاز به یک کودک بیولوژیکی یک رویای مادام العمر است اما از طریق ناباروری, این رویا از هم پاشیده است یا دست کم موقتا متوقف شده است.

 

۲٫ لطفا سوالات و ترس خود را به اشتراک بگذارید:

زمانی که به ناباروری خود رسیدگی می کنید, با افرادی که می توانند به سوالات شما پاسخ دهند, یا نسبت به احساسات شما حساس باشند و ترس و نگرانی های شما را درک کنند، صحبت کنید.اگر مشاور متخصص باروری دارید, می توانید با او صحبت کنید, یا ممکن است بخواهید به یک گروه پشتیبان ناباروری در منطقه خود ملحق شوید.

 

تصمیم انجمن ملی ناباروری می تواند شما را به یک گروه محلی هدایت کند. با ملاقات زوج های غیربارور دیگر مطمئن می شوید که تنها نیستید و بیشتر از همه, شما افراد دیگری را پیدا خواهید کرد که مشکلات, احساسات و نگرانی هایتان را با آنها به اشتراک بگذارید.

 

۳٫ اجازه دهید گریه کنید و عصبانی شوید:

به هر حال سعی نکنید احساس خشم, گناه و یا غم خود را سرکوب کنید.اگر لازم است در مورد ” بی عدالتی ” بارداری یا اطلاعیه های تولد دیگران گریه کنید, پیش بروید و این کار را انجام دهید.اگر عصبانی هستید و می خواهید یک بالش بردارید یا به یک کیسه بکس مشت بزنید, ادامه دهید و خشم خود را با این کارها رها کنید.

 

در صورت امکان, سعی کنید زمانی را برنامه ریزی کنید که هر روز وقت خود را صرف تمرکز بر احساسات خود در مورد ناباروری کنید و اجازه دهید که احساساتتان بالا بیاید. با پرداختن به احساسات خود, به احتمال زیاد احساس بهتری پیدا می کنید و انرژی بیشتری برای مقابله خواهید داشت.

 

۴٫ به خودتان اجازه دهید که غصه بخورید:

با وجود اینکه امید به داشتن یک بارداری موفق دارید, ذهن ناآگاه شما هم اکنون به خاطر این که هنوز بچه ندارید, اندوهگین است ؛ از آنجا که اندوه حل نشده می تواند منبع اصلی اضطراب باشد, باید در یک دوره ماتم شرکت کنید تا احساستان خالی شود و احساس بهتری داشته باشید.

 

چه با شریک زندگی خود صحبت کنید و یا چه با یک دوست مورد اعتماد, و یا به سادگی احساسات خود را یادداشت کنید, مطمئن شوید که از طریقی روی اندوه خود کار می کنید و سپس آن را رها میکنید.

 

۵٫ یک دفتر خاطرات داشته باشید:

یک دفتر خاطرات می تواند یک دوست تسلی بخش باشد که هرگز عصبانی, ناراحت نمی شود و یا برای گوش دادن به شما سرش شلوغ نیست.از همه مهم تر این که وقتی شما دوست ندارید با دوستتان تماس بگیرید, در دسترس است.همانطور که افکار خود را ثبت می کنید, ممکن است برخی بینش ها را داشته باشید که نمی دانستید.

 

۶٫ با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید:

قدم بعدی در کاهش استرس, ایجاد یک پل به خانواده و دوستان نزدیکتان است.اگرچه ممکن است به دلیل اینکه مشکل باروری دارید، یک ارتباط قوی با دوستان یا آشنایان خود داشته باشید، اما این کار ههمچنین به شما کمک می کند تا آنها عشق و حمایت خود را ارائه دهند.اگر دوستان و اقوام شما در مورد ناباروری بی اطلاع هستند, باید در مورد کاری که می خواهید انجام دهید آن ها را آموزش دهید.

 

می توانید یک کتاب خوب در مورد این موضوع پیشنهاد کنید, یا بگذارید که عزیزان شما بدانند که چطور می خواهید تحت درمان قرار بگیرید. برای مثال,می توانید بگویید “بگذارید وقتی ناراحت هستم گریه کنم” یا “من واقعا نمی توانم در مورد حمام کردن نوزاد صحبت کنم”

 

۷٫ با همسرتان ارتباط برقرار کنید:

ناباروری می تواند بر روی یک ازدواج اثر بگذارد، که اغلب موجب رنجش ناگفته، احساس عدم تناسب، فشار جنسی و تنش بین زوج ها می شود.به عبارت دیگر، یک مرد و یک زن ممکن است به طور متفاوت نسبت به این بحران واکنش نشان دهند، این برای مردانی که از لحاظ عاطفی بسیار حساس هستند و زنان به طور آشکار پریشان می شوند، بسیار سخت تر است.

 

اگر احساس می کنید استرس ناباروری ممکن است باعث ایجاد شکاف بین شما و همسرتان شود، می توانید به دنبال مشاوره بگردید.حتی چند جلسه با یک مشاور خوب که در مورد ناباروری اطلاعات دارد می تواند به شما کمک کند تا جای پای خود را به عنوان یک زوج به دست آورید و دوباره به جلو حرکت کنید.

 

۸٫ لطفاً کمی عطوفت و مهربانی داشته باشید:

راه دیگری برای ارتباط مجدد با همسرتان صمیمیت در هر دو روش جنسی و غیر جنسی است. برای مثال, شما می توانید برای همسر خود یک وعده غذایی خاص و یا یک نوشیدنی خاص تهیه کنید, بلیط کنسرت یا مسابقات ورزشی بگیرید, یا فقط او را در آغوش بگیرید, برای پیاده روی بروید, یا به او کمک کنید.

 

همچنین می توانید از تماس احساسی با او لذت ببرید که منجر به آمیزش جنسی نشود, با یک حمام دوتایی, ماساژ دادن و یا تحریک کردن اندام تناسلی یکدیگر, چه به صورت دستی و چه بصورت دهانی.

 

۹٫ اطلاعات جمع کنید:

یکی از بدترین عوامل تحریک استرس, عدم قطعیت در مورد آینده است و اگر ماه ها طول می کشید, یا اگر سال درمان ناباروری داشتید, شما بدون شک مدت زیادی با عدم قطعیت زندگی کرده اید.اطلاعات برای کم کردن برخی از سوالات (و عدم قطعیت) در مورد آینده به شما کمک می کند تا به طور فعال در مورد وضعیت فعلی و گزینه های موجود تحقیق کنید.برای مثال اگر چه شما نمی توانید به یک توپ کریستالی نگاه کنید و آینده را ببینید, می توانید خودتان را به دانش و اطلاعات مجهز کنید و برای همین حالا به یک آرامش مطمئن برسید.

 

 

۱۰٫ راه هایی را برای کاهش استرستان پیدا کنید:

بهترین راه برای آرام کردن اضطراب و بالا بردن روحیه تان این است که بر روی استراتژی هایی که در گذشته استفاده کرده اید، تکیه کنید.برای مثال برخی افراد متوجه می شوند که بردن یک کار یا شروع یک سرگرمی جدید به آن ها کمک می کند تا تنش شان را آزاد کنند.

 

افراد دیگری می فهمند که بودن در کنار عزیزانشان, مراقبه کردن, دعا کردن, دیدن یک مشاور, پیوستن به یک گروه حمایتی, ورزش کردن, انجام یوگا و یا جمع آوری اطلاعات درباره مشکل آن ها به آن ها کمک می کند احساس بهتری داشته باشند با این حال برخی افراد هستنتد که برای عوض کردن وضعیت بد و منفیشان به چیزی مثبت، آرزوی درمان در یک روز را دارند.

 

کارشناسان توصیه می کنند که هر روز حداقل دو روش مقابله را در نظر بگیرید آن ها همچنین پیشنهاد می کنند که در روز اول متوقف نشوید.پاسخ به ناباروری معمولا روز به روز متفاوت است; و آنچه به نظر می رسد استراحت و آرامش می تواند با شروع یک دوره قاعدگی و یا اعلام یک بارداری مختل شود.با این حال استفاده از تکنیک های مدیریت استرس به صورت مداوم می تواند مانع از دست رفتن اضطراب شود.

 

۱۱٫ نفس کشیدن عمیق را یاد بگیرید:

یک راه خوب دیگر برای آرام شدن، تمرین تکنیک های تنفس عمیق است, چه تنها و چه همراه با همسرتان.در یکی از این تمرین ها، راحت و با چشمان بسته بنشینید و بلند, آهسته و عمیق نفس بکشید.دم و بازدم را از بینی خود انجام دهید, دیافراگم و قفسه سینه خود را با هوا پر کنید.

 

لذت پر کردن خود را به آرامی و سپس آزاد کردن هوا احساس کنید. هر وقت که نگران هستید و یا با همسرتان صحبت می کنید, این تمرین را برای پنج دقیقه امتحان کنید. آسوده بودن می تواند باعث استرس و تمرکز بیشتری شود.

 

۱۲٫ مواظب رژیم غذایی خودتان باشید:

چون شما زمان و انرژی زیادی را صرف درمان ناباروری کرده اید، ممکن است سلامت عمومی خود را نادیده گرفته باشید با این حال, ممکن است که حداقل برخی از استرس و کسالت های شما ناشی از عوامل سلامتی – مخصوصاً رژیم غذایی شما باشد.اگر دوره تنش و اضطراب را طی می کنید سعی کنید جذب شکر, نمک, چربی های اشباع شده و آرد سفید را کاهش دهید.همچنین می توانید مواد افزودنی شیمیایی, کافئین مانند قهوه, چای سیاه و کاکائوی داغ را کاسته یا حذف کنید.

 

در آخر, ممکن است روزهایی باشد که هیچ چیز برایتان کارساز به نظر نرسد, و هنوز احساس خستگی و آشفتگی کنید.چطور این لحظات را طی می کنید؟ چنین زمان هایی را پیش بینی کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید از آن ها بپرهیزید.

 

 

کیا با استرس باردار شدن

استرس و عدم تخمک گذاری

 

 

استرس باعث نازایی میشود؟

بچه دار شدن کاری آسان بنظر می آید اما برای همه زوج ها اینگونه نیست. بسیاری از زوجها برای بارداری به مشکل بر میخورند . اگر شما هم با این مسئله روبه رو هستید باید بدانید که تنها نیستید. زمانیکه نیاز به بچه دار شدن احساس شود ، زوجین همه تلاش خود را برای تسریع اینکار بکار میگیرند و بعد وقتی همه چیز آنطور که برنامه ریزی کرده بودند پیش نرفت دچار یاس و نا امیدی شده ،و شاید یکدیگر را مقصر بدانند . استرس می‌تواند اثرات منفی زیادی روی باروری داشته باشد. همینطور استرس می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم در آقایان گردد. نمونه برداری از بیضه زندانیان محکوم به اعدام که تحت تاثیر اضطراب زیادی بودند نشا ن داده که تولید اسپرم در تمام موارد بطور کامل متوقف شده است.

 

از لحاظ بیولوژیکی، بدلیل اینکه هیپوتالاموس مغز تنظیم کننده پاسخ بدن به اضطراب و استرس و هورمون‌های جنسی نیز میباشد ‌، بنظر میرسد که استرس می‌تواند یکی از عوامل باعث نازایی در برخی از خانمها ‌باشد. استرس بیش از حد معمول امکان دارد باعث قطع کامل دوره عادت ماهانه گرددو در موارد بامیزان کمتر باعث میشود تخمک گذاری صورت نپذیرد وقاعدگی نامنظم انجام شود .همچنین بهنگام استرس غده هیپوفیز مقادیر زیادی پرولاکتین تولید مینماید که با افزایش این هورمون تخمک‌گذاری نامنظم صورت میگیرد .

 

اثرات غیرمستقیم استرس در ناباروری

– توقف و کاهش تمایلات جنسی،

– اختلال در حالت نعوظ

 

– کاهش تعداد نزدیکی و در نتیجه کاهش باروری شود.

– حالتهای روانی در زمان استرس که سبب تغذیه بیش از حد میگردد و همین امر باعث، اختلال در تعادل هورمونی شده که موقعیت را بدتر می‌نماید.

 

زمان‌های خاص که برای زوجین استرس تولید میکنند عبارتند از :
– مواقع نزدیکی جنسی

 

– زمان انتظار برای شروع پریود بعدی ،یا عقب انداختن عادت ماهانه

– وقت مواجه با دوستان و آشنایان و توصیه های آنها (بسیاری از این سوالات اثرات زیان آوری برای فرد دارد).

 

– تلاش برای درمان نازایی بهمراه فشارهای کاری

– انتظار برای ملاقات با پزشک

– تصمیم گرفتن برای شروع درمان

 

– انتظار نتیجه، اسپرموگرام طبیعی یا آنکه آیا تخمک بارور شده؟

اما معمولا این استرس‌ها بهنگام شروع درمان با IVF بیشتر میگردد.اغلب زوجین در شروع درمان با IVF با استرس به میزان موفقیت این روش ها فکر می‌کنند. موفقیت کم، انتظار برای بدست آوردن نتیجه و فشارمالی وهزینه درمان همه باعث افزایش استرس در زوجین میگردد اما بیمارانی که بتوانند با استرس سازگاری داشته باشند دارای میزان موفقیت بالایی هستند.

 

نازایی یا ناتوانی برای بچه دار شدن بعد از یکسال رابطه جنسی مداوم بدون پیشگیری، بسیار متداول تر از آن چیزی است که تصور می کنید. در زیر به چند نکته درمورد حفظ رابطه تان در اینگونه موارد اشاره می کنیم.

 

تفکر مثبت داشته باشید

امروزه بیشتر نازایی های درمان پذیر هستند و فقط درصد کمی از آنها غیرقابل درمان میباشند پس بهتر است مثبت فکر کنید و از اینکه آزادانه و بدون ترس از باردار شدن رابطه جنسی برقرار میکند از وضعیت اکنون خود استفاده کنید . تفکر مثبت و احساس مثبت نسبت به این قضه بسیار عالی و کمک کننده میتواند باشد .

 

در زمان رابطه جنسی بچه دار شدن را از ذهن خود دور کنید

بهتر است صرف اینکه میخواهید بچه درا شوید به انجام رابطه با همسر خود نپردازید سعی کنید مانند روزهای ابتدایی ازدواجتان برای برقراری رابطه جنسی در نزدیکی زمان تخمک گذاری خود برنامه ریزی کنید. یک شام خیلی خوب درست کنید و روی میزتان چند شمع روشن کنید. حرف های عاشقانه بزنید و لمس و نوزاش را فراموش نکنید .

استرس اضافه به خود راه ندهید

وقتی تصمیم به بچه دارشدن گرفتید ، بایستی ابتدا با حذف روشهای جلوگیری به برقراری رابطه جنسی بپردازید تا ببینید چه اتفاقی رخ میدهد . پس از شش ماه باید کارهایی مانند تستهای تخمک گذاری، دماسنج های مخصوص اندازه گیری دمای پایه بدن و تقویم های تخمک گذاری را استفاده نمایید . از این ابزار باید تا زمانی استفاده شود که خیلی شما را حساس نکند و به آنها وابسته نشوید.

 

با افراد دیگر صحبت کنید

با افرادی که مشابه شما تحت درمان قرار دارند یا افرادری که مشکل نازایی و ناباروری داشته و اکنون کودک خود را در آغوش گرفته اند .

 

به سلامت جسمی خود اهمیت دهید

شما باید در طول این مدت رژیم غذایی سالم را دنبال کنید یک رژیم غذایی متوازن، ورزش کنید و سیگار و مشروب و قلیان مصرف نکنید ،ودر کل زندگی سالمی داشته باشیدآزمایشهای چکاب سالیانه را انجام دهید درباره مصرف ویتامین های پیش از تولد هم با پزشک مشورت کنید چون خانم ها باید قبل از باردار شدن شروع به استفاده از این ویتامین ها کنند.

 

استرس را در وجود خود و همسرتان به حداقل خود کاهش دهید

تا جایی که میتوانید استرس را از زندگی خود حذف کنید . استرس باعث ایجاد اختلال در هورمونها میشود . باید تا می توانید آرامشتان را حفظ کنید.در کلاسهای یوگا شرکت کنید . راههایی برای تخلیه استرس خود پیدا کنید. اجازه ندهید مشکلاتی که برای بچه دار شدن دارید بر شما تاثیر منفی بگذارد. دشوار است اما اگر بر شکست هایتان تمرکز نکنید هیچوقت به موفقیت نمی رسید.

 

دنبال مقصر نباشید

نازایی بدلیل یکی از عوامل فیزولوژیک ایجاد میشود و تقصی خود فرد نبوده که این اتفاق رخ داده و امروزه روشهای زیادی برای درمان ناباروری و نازایی در زوجین موجود است پس نیازی به متهم کردن یکدیگر ندارید بلکه باید با آرامش به حل مساله و مشاوره با پزشکان حاذق بپردازید .

 

در زمان مناسب به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر پزشکان پیشنهاد میدهند که پس از حداقل یکسال تلاش برای بارداری بدون موفقیت به متخصص مراجعه نمایند. زنان بالاتر از ۳۵ سال بایستی پس از شش ماه به پزشک معالج خود مراجعه کنند زیرا باردار شدن در آن سن دشوارتر میشود. اما مدام با پزشکتان در تماس باشید و به توصیه های او عمل کنید. کمک گرفتن از متخصص هیچ اشکالی ندارد. گاهی اوقات یک کمک کوچک درست همان چیزی است که لازم داشتید.

 

 

استرس و لقاح

استرس و ناباروری

 

استرس و نازایی| تاثیرات منفی اضطراب بر ناباروری

 

منبع: کودک آنلاین / نمناک / نی نی بان

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا