ازدواج و همسرداری

دخالت خانواده در زندگی | چگونه از دخالت های خانواده ها جلوگیری کنیم؟

روانشناسی زناشویی ، راهکارهایی برای جلوگیری از دخالت خانواده ها در زندگی فرزندانشان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

دخالت در زندگی دیگران

دخالت اطرافیان در زندگی مشترک ، دخالت خانواده در زندگی

 

 

کاهش دخالت خانواده ها با چند روش

تصور اینکه خانواده همسر در زندگی مشترک دخالت کنند برای همه ما زجر آور و ناراحت کننده است .متاسفانه در بسیاری از موارد خانواده ها در زندگی مشترک دخالت می کنند و اگر با این دخالت ها برخورد نابخردانه ای داشته باشیم نتیجه سویی خواهد داشت بنابراین بهتر است هنگام دخالت خانواده همسر بهترین شیوه برخورد را داشته باشیم تا بتوانیم دخالت خانواده ها را کاهش دهیم

 

روش های مفید برای کاهش دخالت خانواده ها

دخالت بیجای خانواده ها مشکلات زوجین را بیشتر می کند اما مسئله ای که در برخی از موارد منجر به فروپاشی زندگی مشترک می شود ، طرز برخورد با دخالت خانواده همسر است . یکی از بدترین انتخاب ها برخورد با خانواده همسر و جواب دادن به آنان است که موجب از بین رفتن احترام بین افراد می شود اما با انتخاب برخورد درست می توانید دخالت خانواده همسر را کاهش دهید.

 

از خانوادهٔ همسر خود هیولا نسازید!

لیستی از ویژگی های مثبت خانوادهٔ همسر تهیه کنید تا حتی در بدترین شرایط نیز یادتان باشد که آن ها نیز مانند شما در کنار نقاط ضعف خود، ویژگی های مثبتی دارند. قضاوت منصفانه به شما کمک می کند تا هیجانات خود را بهتر مدیریت کنیدو بهتر با موضوع کنار آمده و قضاوت درست تری داشته باشید.

 

اندازه و تعادل نگه دار!

یکی از راه های کاهش میزان دخالت خانواده همسر تنظیم روابط به اندازه معقول است . برای این کار لازم نیست دفعات را کاهش دهید بلکه زمان حضور در خانه آنان را کم کنید . سعی کنید زمانی که آنان به خانه شما می آیند برایشان فیلمی تهیه کنید و یا برنامه ای بچینید تا سرگرم شوند .

با دخالت های خانواده همسرم چه کنم

گفت وگو با خانواده

اگر این راهکارها برای دخالت خانواده ها موثر نبود بهتر است همسرتان خود در مواقعی که عصبی نباشد با آنان صحبت کند . برای صحبت با خانواده بهتر است ابتدا ویژگی مثبت آنان را بیان کرد تا بدانند که قدردانشان هستید و بعد توضیح دهید که برخی از صحبت هایشان موجب سوتفاهم همسرتان می شود و این موارد را مشخص بازگو کنید . در حین صحبت کردن احترامشان را حفظ کنید و آنان را تهدید به قطع رابطه نکنید و گله گذاریتان را به صورت نقل قول از همسرتان بکار نبرید.

 

از خودتان شروع کنید

بهتر است هنگامی که به منزل خانواده همسرتان می روید اظهار نظر درباره نحوه چیدمان وسایل و برنامه زندگیشان نکنید و هر وقت خواستید که موضوعی را مطرح کنید ابتدا فکر کنید آیا خوشتان می آید آن ها نیز این موضوعات را به شما بگویند . متاسفانه ما اظهار نظر خانواده همسر را دخالت می دانیم ولی اظهار نظر خودمان مشکلی ندارد.

 

رفتارهای ناخوشایند را به نیت های بد نسبت ندهید

بسیاری ازما رفتارهای مثبت یا بدون مشکل خانواده همسرمان را نیز به خاطر نسبت دادن آن ها به نیتی بد، رفتارهای آزاردهنده و غیرقابل تحمل تلقی می کنیم. پس برای کاهش احساسات ناخوشایند خود و البته داشتن دیدی منصفانه، از نسبت دادن رفتارهای ناخوشایند خانوادهٔ همسر به نیت بد دوری کرده و در عوض سعی کنید موضوع اختلاف فرهنگی و تفاوت دیدگاه بین خود و آن ها را همیشه در نظر باشید.

 

خاطرات ناخوشایند خود را مرور نکنید

حوادث ناخوشایند را دائم با خود تکرار نکنید تا احساسات منفی در شما تشدید نشود . تا می توانید برای خود مشغولیت های متنوع ایجاد کنید تا کمتر فرصت فکرکردن به اتفاقات گذشته را داشته باشید و البته از حضور در جمع هایی که چنین تفکراتی را تقویت می کنند، دوری کنید.
چگونه جلوی دخالت خانواده ها در زندگی مشترک را بگیریم

 

 

چگونه از دخالت دیگران جلوگیری کنیم

شکایت دخالت در زندگی

 

 

صحبت اضافه ممنوع

بسیاری از ما در مواقع گفتگو با خانواده همسرمان از هر چیزی صحبت می کنیم وگاهی برنامه ریزی آینده و آرزوهایمان را نیز مطرح می سازیم که گفتن این حرف ها باعث می شود آن ها فکر کنند که به مشورت احتیاج داریم و در این باره اظهار نظر کنند و ما این اظهار نظر را دخالت محسوب کنیم. پس بهتر است سخن سنجیده بگوییم و مسائل نا مربوط را در سخنمان آشکار نسازیم.

 

۳ روش برای جلوگیری از دخالت های مادرشوهر

سوال : خانمی ۲۵ساله‌ام و ۳ سال است که عقد کرده‌ام. رفتارهای مادر همسرم عذابم می‌دهد و بعضی اوقات کارهایی می‌کند که نمی‌توانم به همسرم بگویم. همسرم خیلی به او وابسته است و حرف‌هایش را گوش می‌دهد. نمی‌دانم چه کنم.

 

پاسخ مشاور: پیش از هر چیز به شما توصیه می‌کنم که با برطرف کردن موانع احتمالی، زمینه پایان دادن به دوران عقد خود را فراهم کنید و زود‌تر مستقل شوید؛ اما در ادامه به روش کنترل شرایط و نحوه بیان مطالب به همسرتان خواهیم پرداخت.

حفظ حریم

حریم‌ها را حفظ کنید. برای این کار بهتر است میزان رفت و آمد به خانه پدری همسرتان و میزان ارتباطات کلامی را که باید داشته باشید، مشخص کنید. این گونه به نظر می‌رسد که زندگی شما در کنار مادر شوهرتان مانند یک آکواریوم تمام شیشه‌ای است؛ به گونه‌ای که وی می‌تواند هر حرفی بین شما و همسرتان را بشنود و هر گونه می‌خواهد ایراد بگیرد؛ در نتیجه بهتر است در کمال احترام و رعایت حرمت‌ها، میزان و سطح رفت و آمد خود را کنترل کنید. برای مثال شرایطی ایجاد نکنید که مادر همسرتان بتواند در خلوت و دور از چشم همسرتان، حرف‌هایی به شما بزند که موجب ناراحتیتان شود.

جایگزین بیان حرف‌های مادرشوهر به همسر

به جای مطرح کردن حرف‌های مادرشوهرتان به همسرتان، پیشنهاد می‌کنم که خودتان بیاموزید چگونه مودبانه و در کمال احترام پاسخ وی را بدهید تا موارد اختلاف به همسرتان منتقل نشود. در واقع باید همسرتان را در این موضوع دخالت ندهید تا بازی جدیدی در زندگی شما شروع نشود.

 

ما در ارتباط با اطرافیان به سه سبک رفتاری برخورد می‌کنیم:

۱ – سبک پرخاشگرانه :

در این سبک همواره به دنبال مقصر هستیم و انگشت اشاره ما به سمت اطراف است تا یک مقصر بیابیم. با احساسات خود آشنا نیستیم و مدام در کلمات خود از متلک استفاده می‌کنیم و لحنمان تند است: «تو این کار را کردی»، «این طوری گفتی» و…

۲ – سبک منفعلانه :

فرد منفعل در مقابل دیگران بیشترین پاسخش سکوت، لبخند یا تایید است؛ اما بعد ناراحت می‌شود، بدگویی می‌کند و از دیگران می‌خواهد که از او حمایت کنند. نگاه چشمی ندارد، همیشه عصبانیت‌های پنهانی دارد که با مدل‌های بیمار گونه نشان می‌دهد.

۳ – سبک قاطعانه :

چنین فردی کاملاً به حس‌های خود آگاه است. در عین این‌که به دیگران و خودش بی‌احترامی نمی‌کند و خودش هم با کلام و رفتارش وارد حریم کسی نمی‌شود اما می‌تواند ناراحتی‌های خود را مطرح کند و به راحتی نه بگوید.

 

از شما می‌خواهم با یک مشاور صحبت کنید و برای آموختن رفتار قاطعانه بیشتر تلاش کنید تا وقتی مادرشوهرتان با حرف‌هایش باعث ناراحتی شما می‌شود یا به حریم خصوصیتان ورود می‌کند، به جای اینکه پشت همسرتان پنهان شوید و بخواهید او از شما دفاع کند، خودتان با رعایت احترام و جایگاه وی بهترین پاسخ را بدهید و اگر به همسرتان می‌گویید نیز حالت شکایت نداشته باشد و از او رفتار دفاعی نخواهید، چراکه هر گونه دفاع همسرتان از شما در مقابل مادر خود، رابطه‌تان را خراب‌تر می‌کند.

 

 

برخورد با دخالت مادر شوهر

دخالت های بیجا خانواده ها

 

دخالت خانواده در زندگی | چگونه از دخالت های خانواده ها جلوگیری کنیم؟

منبع : خراسان نیوز / سیمرغ / نمناک

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا