ورزش

ورزش و آلزایمر | چگونه با ورزش به جنگ آلزایمر برویم ؟

ورزش درمانی و تاثیرات آن بر آلزایمر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

آلزایمر زودرس

مرگ بیماران آلزایمری ، ورزش و آلزایمر

 

 

با ورزش به جنگ آلزایمر در سالمندی برویم !

یک دکترای طب سالمندی گفت: افراد کمی در کشورمان ورزش می‌کنند و این اتفاق خوبی نیست در حالیکه ورزش کردن می‌تواند سرعت بروز آلزایمر در دوران سالمندی را کاهش دهد.

دکتر دلبری در گفت‌وگویی، با بیان این مطلب افزود: متاسفانه تعداد کمی‌از ایرانی‌ها هستند که به صورت منظم ورزش می‌کنند‌. شاید بگویید ورزش نامنظم بهتر از آن است که اصلا انجامش ندهیم. قضاوت در این رابطه با خود شماست، اما وقتی با تاثیرات ورزش منظم آشنا شوید، امیدواریم انجام منظم ورزش را به یک الگوی ثابت زندگی خود تبدیل کنید.

 

وی درباره ضرورت انجام ورزش منظم و تاثیر آن بر پیشگیری از آلزایمر اظهار کرد: اخیرا توجه خاصی به اهمیت فعالیت ورزشی بر سلامت مغز و عملکرد ذهنی شده است‌. در سالمندی، ‌افزایش جریان خون مغز به دنبال فعالیت ورزشی به عنوان بهترین راهبرد ارتقای سلامت جسم و روان شناخته می‌شود که منجر به بهبود عملکرد شناختی و مغزی خواهد شد.

 

دلبری ادامه داد: ورزش به ویژه در دوران سالمندی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود. بهبود عملکرد مغز و حافظه به دنبال فعالیت ورزشی باعث تقویت سلول‌های مغزی و ایجاد سازگاری‌های عصبی در نواحی مختلف مغز می‌شود.این فرآیند نقش اساسی در انجام فعالیت‌های شناختی، یادگیری و عملکرد حافظه دارد.

 

دکترای طب سالمندی از سوی دیگر گفت: فعالیت ورزشی منظم باعث افزایش سطح ترشح عوامل مخل نوروتروفیک (‌بویژه باعث رشد عصبی مشتق شده از مغز یا BDNF) می‌شود که در تقویت حافظه و یادگیری نقش بسیار مهمی‌دارند.

 

این عضو هیات علمی ‌دانشگاه تاکید ‌کرد: انجام ورزش به مدت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته، نه تنها مانع افزایش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و چاقی می‌شود بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را به شدت کاهش می‌دهد و سالمندان می‌توانند همچنان زندگی شاد بدون حضور آلزایمر داشته باشند. تلفیق برنامه ورزشی منظم و رژیم غذایی استاندارد می‌تواند باعث بهبود و مدیریت بهتر بیماری‌های مزمن شود.

 

نقش ورزش در پیشگیری از آلزایمر

ورزش منظم تاثیرات بسزایی در افزایش حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمردارد. مزایای انجام منظم ورزش در این افراد عبارتند از:افزایش تناسب و سلامت قلبی عروقی،کاهش میزان حملات سقوط و کاهش شکستگی ها و افزایش سطح کلی سلامتی و اعتماد به نفس و….ورزش سبب کاهش سرعت پیشرفت ناتوانایی های فیزیکی مرتبط با آلزایمر شده و احتمال بستری در بیمارستان یا انتقال افراد به مراکز نگهداری سالمندان را کاهش می دهد.

 

 

آلزایمر در جوانی

درمان دارویی آلزایمر

 

 

مزایای کلی ورزش در افراد مبتلا به آلزایمر

ورزش منظم حداقل به مدت ۶ ماه سبب بهبود خلق و کاهش بروز افسردگی در این افراد می شود.

ورزش سبب بهبود خواب این افراد می شود.
سبب کاهش احتمال بروز یبوست می شود.
سبب حفظ مهارت های حرکتی می شود

با تقویت حس تعادل و قدرت عضلانی سبب کاهش احتمال افتادن و زمین خوردگی این افراد می شود.
سبب بهبود وضعیت حافظه شده وسرعت کاهش مهارت های مغزی را کند می کند.
حالت های پرخاشگری و آشفتگی را کاهش می دهد.

سبب افزایش حس اعتماد به نفس شده و این افراد میتوانند به طور مستقل و بدون نیاز به اطرافیان بسیاری از کارهای روزمره ی خود را انجام دهند.

 

چه نوع ورزش هایی در آلزایمر توصیه می شود؟

پیاده روی : بهترین فعالیت برای سالمندان مبتلا به آلزایمر می باشد که در آن احتمال ایجاد صدمات التهابی کمتر است و استقبال سالمندان از آن بیشتر می باشد.

دوچرخه سواری: که سبب بهبود تعادل فرد و هم افزایش ضربان قلب حین رکاب زدن و به دنبال آن افزایش خونرسانی به نقاط مختلف مغز می شود. چنانچه فرد دچار مشکل تعادلی شده است می تواند از سه چرخه های مخصوص بزرگسالان استفاده کند.

 

شنا کردن: سبب ایجاد شادابی مضاعف و احساس آرامش و تناسب قلبی ریوی خواهد شد.

باغبانی و انجام کارهای منزل مثل شستشوی ظروف، جارو زدن و انجام خرید منزل همگی در واقع از فعالیت های مفید هستند که اثرات جسمی و روانی مثبتی در این بیماران به دنبال خواهند داشت.

 

احتیاطات مهم در مورد افرادی که دچار آلزایمر هستند:

در فعالیت های خارج از خانه لازم است اطلاعات شخصی مربوط به شناسایی فرد همراه وی باشند تا در صورت فراموشی راه خانه و گم شدن فرد دیگران بتوانند وی را به منزل راهنمایی کنند.لازم است در هنگام استفاده از دمبل و سایر وسایل ورزشی زیر نظر یک فرد ناظر باشد تا در صورت اشکال در انجام حرکت از بروز حادثه جلوگیری کند.لازم است کفش های فرد از نوع مناسب با رویه ی سفت باشد تا در صورت افتادن وسایل ورزشی روی پا به وی آسیبی نرسد.

اگر فرد در حین انجام ورزش قادر به صحبت کردن و مکالمه باشد وی در حال انجام فعالیت هوازی است در غیر این صورت لازم است شدت فعالیت را کمی کاهش دهد.بهتر است قبل حین و بعد از فعالیت بدنی مقدار مناسب مایعات مصرف شود.بروز هر گونه احساس گیجی درد یا سبکی سر و تاری دید بدنبال فعالیت نیاز به قطع فعالیت ورزشی و مشاوره با پزشک دارد.

 

 

 آلزایمر شدید

درمان الزایمر با ورزش

 

ورزش و آلزایمر | چگونه با ورزش به جنگ آلزایمر برویم ؟

 

منبع خبر: تندرست نیوز / علم ورزش / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا