گل و گیاه

اکسیژن در خانه | اکسیژن سازی در محیط خانه و محل کار با گیاهان

گل و گیاه ، راه هایی برای افزایش اکسیژن در محیط در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

گیاهانی که در شب اکسیژن تولید میکنند

گذاشتن گل در اتاق خواب ، اکسیژن در خانه

 

 

اکسیژن‌سازی در خانه‌های اپارتمانی برای مبارزه با آلودگی

در سراسر جهان شهرهایی با آلودگی هوای بسیار بالا وجود دارد و این آمار تکان‌دهنده مطابق با جدول جهانی آلودگی هوا که از سوی سازمان بهداشت جهانی در ژنو در سال جاری منتشرشده ، نشان‌دهنده خطری بالقوه و جدی برای سلامت انسان‌ها است.

 

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند، میزان مرگ میر ناشی از آلودگی هوا و آلاینده‌های جوی در سال ۲۰۶۰ میلادی با افزایش دو تا سه برابری رو به رو شود. در حال حاضر سالانه خسارات ناشی از آلودگی هوا در سطح جهان رقمی بالغ بر ۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این موضوع می‌تواند تأثیرات مخربی بر بهداشت و سلامت عمومی بشر داشته باشد.

 

هر ساله هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق، اُزون، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن (NO2)، مونوکسید کربن (CO) و سرب (Pb) می‌توانند منجر به بیماری‌هایی از جمله التهاب، استرس اکسیداتیو (oxidative stress)، آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و حتی سرطان ریه شوند. علاوه بر آن پژوهشگران نشان می‌دهند آلودگی هوا و آلاینده‌های ناشی از ترافیک بر ذهن و حافظه کودکان تأثیرات نامطلوبی داشته و کودکان به دلیل ظرفیت کمتر ریه‌ها و تنفس سریع تر به میزان بیشتری در معرض خطر هستند. پیری زود رس نیز یکی دیگر از عواقب آلودگی هوا است. خطر مرگ بیماران قلبی – عروقی را در شهرهای آلوده تهدید می‌کند.

 

با توجه به گسترش این آلودگی و ناتوانی دولت‌ها برای پاک‌سازی هوای شهرهای بزرگ، بهتر است هر فردی در فکر پاک‌سازی هوای داخلی خانه‌اش باشد تا بتواند از ابتلا به بیماری‌های مرتبط جلوگیری کند.

 

یکی از کارهایی که برای کاهش آلودگی هوای خانه و تداوم پاکی آن می‌توان انجام داد، خودداری از کشیدن سیگار در داخل خانه است. کشیدن سیگار مضر است اما برخی از افراد آن را متوقف نمی‌کنند و تصور می‌کنند که ضررهای آن فقط سلامتی خودشان را تهدید خواهد کرد اما این‌گونه نیست. سیگار کشیدن بیشتر از آن که به فرد سیگاری زیان برساند افراد نزدیکش را متحمل ضررهای خود خواهد کرد.

 

استفاده از گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا نیز یکی از کارهایی است که از آلودگی هوای خانه می‌کاهد. آلوئه ورا و گیاه مار (Snake plant) از گیاهان مفید و منتشرکننده اکسیژن هستند که به پاک‌سازی هوای خانه کمک می‌کنند. از دیگر گیاهان مفید آپارتمانی می‌توان به نخل پروانه (Areca Palm tree) فیکوس، سرخس و پوتوس طلایی (Golden Pothos) اشاره کرد. توصیه می‌شود که با استفاده از گلدان‌های گل‌های مناسب آپارتمان علاوه بر ایجاد زیبایی در خانه ، به حفظ سلامت خود کمک کنید.

 

با داشتن یک سیستم تهویه هوای مناسب در خانه نیز می‌توان به پاکی هوای خانه و تصفیه آن کمک کرد. دستگاه‌های تصفیه هوا و بخور سرد نیز در بالا رفتن اکسیژن هوا و رطوبت آن و کاهش ریز گردها و موجودات میکروسکوپی و عوامل بیماری‌زای خانه موثر هستند.

 

قابل توجه است که گردگیری، کشیدن جاروبرقی و تمیز کردن خانه نیز به کاهش ریز گردها و ذرات متعلق هوا کمک خواهد کرد. شستشوی ملحفه‌ها و پرده‌ها نیز برای این منظور مفید خواهند بود.

 

توجه داشته باشید که سرخ کردن ماهی، بادمجان، استیک و غیره در داخل خانه منجر به آلوده شدن هوای بسته خانه می‌شود، بنابراین باید از آن پرهیزکرده و در هنگام آشپزی حتماً از هواکش یا هود استفاده کرد.

 

گیاه آپارتمانی اکسیژن ساز برای دکوراسیون اتاق خواب

گیاهان خانگی: هیچ‌چیزی طاقت‌فرساتر از غلت زدن در تختخواب زمانی که خواب به چشمان‌تان نمی‌آید، نیست. شب‌های بی‌خوابی انرژی، بهره‌وری، حس و حال و به‌طور کلی زندگی روز بعد را مختل می‌کند. همچنین کیفیت بد هوا در خانه که ناشی از آلودگی و دیگر ذرات معلق است نیز بر تنفس تاثیر گذاشته و خواب راحت شب را غیرممکن می‌سازد. با توجه به استرس و مشکلاتی که این روزه همه ما را درگیر خود کرده، اضافه کردن گیاهان به محیط خانه و خصوصا اتاق خواب می‌تواند پیشنهاد خوبی برای تعدیل زندگی باشد.

 

آب دادن، نگاه کردن و لمس بخشی از طبیعت زنده در گوشه‌ای از اتاق لبخند را روی لب‌ها نشانده و روان ما را پاک می‌کند. خبر خوب اینکه یکی از روش‌های کاهش کم‌خوابی گیاهان هستند. اینها علاوه بر اینکه شادابی و حس زندگی را با خود همراه دارند، مزایای دیگری از جمله کاهش استرس، آسودگی و هوای پاکیزه نیز برای ما ایجاد می‌کنند که هرکدام می‌تواند بر الگوی خواب تاثیرگذار باشد

 

۱- Gardenia گاردنیا

دارای برگ‌های براق و همیشه سبز و گل‌های زیبا و خوشبو بوده و استفاده از آن در اتاق خواب معمول است. مطالعات نشان می‌دهد نگهداری یک گلدان گاردنیا کیفیت بهتر خواب را به دنبال دارد و حتی تاثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب‌آوری برابری می‌کند. نگهداری از این گیاه نیازمند توجه زیاد است تا برگ‌ها و گل‌ها زیبایش دوام خوبی داشته باشند. پس آن را در فضای روشن با نور غیرمستقیم خورشید نگهداری کنید.

 

۲- Spider Plant گندمی

گیاه گندمی از دیگر پاک‌کننده‌های هواست. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد گندمی حدود ۹۰ درصد از آلوده‌کننده‌های سرطان‌زای فرمالدهید را از بین می‌برد. همچنین ذرات عطر و بخار را جذب کرده تا مقدار اکسیژن پایدار باشد و خواب راحتی برای اهالی خانه به ‌وجود بیاید. گندمی نیازمند نور غیر مستقیم و آبیاری دو تا سه بار در هفته است. در گرمای زیاد اسپری آب برای این گیاه توصیه می‌شود.

 

 

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا ناسا

گل های آپارتمانی تصفیه کننده هوا

 

 

۳- Valerian سنبل‌الطیب

گیاهی است گلدار و چندساله که گل‌های سفید و صورتی معطر آن در تابستان ظاهر می‌شوند. همچنین گل‌های آن در صنعت عطرسازی و ریشه آن به عنوان دمنوش استفاده می‌شود. خاصیت شفابخشی عطر گل‌های سنبل‌الطیب، خواب سریع و عمیقی را برای شما ایجاد می‌کند. سنبل‌الطیب نیازمند نور به مدت شش ساعت در طول روز از پشت پنجره است.

 

۴- English Ivy پاپیتال، عشقه

گیاهی برای پالایش هوا، با رشد راحت و نیازمند نور متعادل است. مطالعات نشان می‌دهد برگ آن می‌تواند علائم آلرژی یا آسم را بهبود بخشد و بر کیفیت و کمیت خواب تاثیرگذار باشد. این پیچک همیشه سبز در گلدانی آویزان یا بر لبه سطحی مرتفع زیبایی بسیاری دارد چون برگ‌های آن مانند آبشار سرازیر می‌شود. عشقه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است. پس باید دور از دسترس آنها قرار گیرد.

 

۵- Jasmine یاس سفید

این گیاه تاثیر بسیاری بر بدن و ذهن می‌گذارد. موجب کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود که به دنبال آن هوشیاری و بهره‌وری در طول روز افزایش می‌یابد. یاس نیازمند خاک مرطوب بوده و در صورت گرمی هوا باید با اسپری آبپاشی شود؛ البته به‌طوری که گل‌ها از خیس شدن در امان باشند. بهتر است یاس را در پشت پنجره قرار دهید.

 

۶-Lavender اسطوخودوس

این گیاه دارای گل‌هایی بسیار خوشبوست. خواب را تحریک می‌کند، استرس و فشار خون را کاهش می‌دهد و ضربان قلب را آرام می‌کند.

 

۷- (Snake Plant (Mother-in-Law’s Tongue سانسوریا / شمشیری

گیاهی است که نگهداری راحتی دارد. در شب اکسیژن منتشر کرده و دی‌اکسید کربن جذب می‌کند که بدین ترتیب هوا را تصفیه کرده و خواب بهتری ایجاد می‌کند. همچنین این گیاه سموم معمول در هوای خانه (فرمالدهید، تری کلرو اتیلن، بنزن) را فیلتر می‌کند.

 

۸- Aloe Vera آلوئه‌ورا

مانند گیاه زبان مادر شوهر هوا را پالایش کرده، در شب اکسیژن تولید می‌کند و خواب راحتی برای ساکنان منزل فراهم می‌آورد. رشد و شرایط نگهداری راحتی دارد و به سادگی با تقسیم بوته تکثیر می‌شود. این گیاه به آبیاری مکرر نیازی ندارد. توصیه می‌شود آن را پشت پنجره قرار دهید؛ چراکه نیازمند نور مستقیم طولانی‌مدت است.

 

۹- Peace Lily اسپاتی فیلوم

علاوه بر ظاهر زیبا، از دیگر گیاهانی است که آلوده‌کننده‌هایی چون بنزن، تری‌کلرو اتیلن و فرمالدهید مضر را فیلتر می‌کند. رطوبتی که توسط گل‌های این گیاه ایجاد می‌شود، رطوبت هوا را پنج درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه میکروب‌های هوا که می‌توانند موجب آلرژی شوند را سرکوب می‌کند. همچنین این رطوبت، خشکی بینی و گلو در طول شب را از بین می‌برد. باید در سایه مناسب خانه (دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی) قرار گیرد و آبیاری یک‌بار در هفته برایش کفایت می‌کند.

 

۱۰- Bamboo palm نخل بامبو

با نام دیگر شامادورا گیاهی فوق‌العاده در تمیز کردن هواست. با قرار دادن این گیاه در خانه با سموم معلق در هوا و آلودگی‌های شیمیایی خداحافظی کنید. با نگهداری این گیاه علاوه بر اینکه از هوای پاکیزه و تازه خانه خود در طول روز لذت می‌برید، شب‌ها نیز از خواب راحت بهره‌مند می‌شوید. همچنین این گیاه به دلیل منشا خود، حس منطقه گرمسیری و گرم را به فضای خانه می‌آورد. نگهداری اسپاتی ساده بوده و تنها نیازمند خاک مرطوب( نه غرقاب) و قرار گرفتن در نور غیرمستقیم خورشید است.

 

۱۱- Gerbera Daisies ژربرا جامزونی

این گیاه با گل‌های رنگی و زیبای خود شما را شاداب می‌کند. همچنین با رنگ‌های صورتی، نارنجی، زرد و سفید هر اتاقی را زیبا می‌کند. ژربرا شب‌ها اکسیژن آزاد می‌کند که اگر دارای مشکلات تنفسی یا آلرژی در زمان خواب هستید، به تنفس راحت شما کمک می‌کند. این گیاه به توجه زیادی در آبیاری و سطح نوری خود نیاز دارد.

 

۱۲- Golden Pothos پوتوس طلایی

این گیاه دارای برگ‌های قلبی‌شکل، مرمری و پیچکی بوده و از دیگر گیاهانی است که هوا را تصفیه و پاکیزه می‌کند. همچنین کیفیت خواب را افزایش می‌دهد. اصلا لازم نیست نگران پرورش آن باشید؛ چراکه چند ساعت نور در طول روز و کمی آب هفته‌ای یک‌بار برایش کافی است.

 

 

درختان اکسیژن ساز

افزایش اکسیژن در خانه

 

اکسیژن در خانه | اکسیژن سازی در محیط خانه و محل کار با گیاهان

 

منبع : چیدانه / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا