درمان

پیشگیری از فراموشی | تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

درمان و پیشگیری از فراموشی و تقویت حافظه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان فراموشی و تقویت حافظه

درمان فراموشی کوتاه مدت ، پیشگیری از فراموشی

 

 

درمان فراموشی و تقویت حافظه با این اقدامات

تقویت حافظه اهمیت زیادی دارد و عوامل مختلفی به تقویت حافظه کمک می کنند. در این مطلب به برخی عوامل مهم و موثر برای تقویت حافظه اشاره می شود.

 

از مغز خود استفاده کنید

استفاده از مغز می تواند به بهبود حافظه کمک کند. افرادی که در فعالیت های چالش برانگیز ذهنی فعال تر هستند، حافظه بهتری دارند. برای بهبود حافظه می توانید این اقدامات را انجام دهید:

 

کتاب بخوانید

در سخنرانی ها و جلسات مختلف شرکت کنید

 

رادیو گوش کنید

بازی های فکری انجام دهید

 

به تماشای موزه بروید

زبان دوم یاد بگیرید

 

فعالیت های متفاوت انجام دهید

بررسی ها نشان داده اند که به چالش کشیدن مغز و انجام فعالیت های متفاوت به مغز کمک می کنند و عملکرد آن را بهبود می بخشند. از آنجایی که حواس پنج گانه شما نقش مهمی در یادگیری دارند، از آنها برای تمرین دادن مغز کمک کنید. به عنوان مثال اگر راست دست هستید، بعضی کارها را با دست چپ خود انجام دهید، از مسیر متفاوت سر کار بروید و در هنگام غذا خوردن چشم هایتان را ببندید و سعی کنید از روی بوی آن غذا را تشخیص دهید.

 

ورزش کنید

ورزش کردن، به ویژه تمرین هایی که ضربان قلب را افزایش می دهد، مانند پیاده روی یا شنا، بر روی مغز هم تاثیر می گذارند. متخصصین در مورد علت این مسئله مطمئن نیستند، اما به هرحال فعالیت جسمی گردش خون به سمت مغز را افزایش داده و به این ترتیب ارتباط بین سلول های مغز را بهبود می بخشد. رضایت از فعالیت های جسمی می تواند به بهبود حافظه، تخیل و حتی توانایی انجام برخی فعالیت ها کمک کند.

 

رژیم غذایی سالم قدرت مغز را بهبود می بخشد

به مغز خود کمک کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که برای قلب و اندازه دور کمرتان خوب هستند. چاقی در میانسالی احتمال ابتلا به زوال عقل در سنین بالا را تا دو برابر افزایش می دهد. کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز عواملی هستند که احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهند. این نکات ساده و مهم را در نظر بگیرید:

 

به جای سرخ کردن غذاها آنها را در فر بپزید یا آب پز کنید

به جای استفاده از چربی هایی مانند خامه و چربی های همراه با گوشت قرمز، توصیه می شود از روغن های دانه ها، آجیل ها و روغن زیتون استفاده کنید.

 

میوه ها و سبزی های رنگارنگ بخورید

ماهی بخورید

 

مراقب نوشیدنی های خود باشید

می دانید که نوشیدن بیش از حد الکل بر روی قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه تاثیر می گذارد، به علاوه نوشیدن الکل می تواند تاثیرات طولانی مدت داشته باشد. نوشیدن الکل در طولانی مدت باعث کوچک شدن قسمت قدامی مغز می شود و این آسیب برای همیشه باقی می ماند، حتی اگر نوشیدن الکل را ترک کنید.

 

بازی های کامپیوتری انجام دهید

بسیاری از بررسی ها نشان داده اند که بازی های کامپیوتری بخش هایی از مغز را تحریک می کنند که کنترل کننده حرکات، حافظه، برنامه ریزی و مهارت های حرکتی است. اما باید در میزان این بازی ها حد اعتدال رعایت شود.

 

موسیقی مغز را تقویت می کند

کار با یک آلت موسیقی در سنین پایین به تفکر بهتر در سنین بالا کمک می کند. موسیقی عملکرد مغز را بهبود می بخشد، به علاوه هماهنگی دست ها را نیز بهبود می بخشد. همچنین موسیقی باعث شادی روح شما شده و برای شروع یادگیری آن هیچوقت دیر نیست.

 

دوست جدید پیدا کنید

با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. صحبت کردن با دیگران در واقع به تقویت مغز کمک می کند. در محل کار، در بین همسایه ها یا در ارتباطاتی که در بیرون خانه دارید دوست جدید پیدا کنید. بررسی ها نشان داده اند فعالیت های اجتماعی به تقویت ذهن کمک می کنند. بنابراین در کلاس های مختلف شرکت کنید و با دوستان قدیمی خود تماس بگیرید.

 

آرامش خود را حفظ کنید

استرس زیاد به ماده خاکستری مغز آسیب می زند، ماده خاکستری حاوی سلول هایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش می کنند. اقداماتی که می توانید برای حفظ آرامش خود انجام دهید، عبارتند از:

 

نفس عمیق بکشید

کارهایی انجام دهید که به خندیدن شما کمک می کنند

 

موسیقی گوش دهید

مدیتیشن یا یوگا امتحان کنید

 

با اطرافیان و دوستان خود صحبت کنید

 

تاثیر خواب بر مغز

قبل و بعد از اینکه چیز جدیدی یاد گرفتید، به اندازه کافی بخوابید. به یاد داشته باشید قبل و بعد از یادگیری نیاز به خواب دارید. زمانی که کاری را با خستگی شروع می کنید، تمرکز برایتان سخت خواهد بود. وقتی بعد از یادگیری یک مطلب جدید می خوابید، مغز اطلاعات جدید را دسته بندی می کند و به این ترتیب بعدها اطلاعات را راحت تر به خاطر می آورید. استراحت شبانه بهترین کمکی است که می توانید برای بهبود حافظه و خلق و خو انجام دهید. بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه احتیاج دارید.

 

 

تغذیه برای درمان فراموشی

انواع فراموشی

 

 

کمک کننده های حافظه

هر چیزی به مرور زمان فرسوده می شود. با افزایش سن ممکن است مسائل را به راحتی قبل به خاطر نیاورید که یک امر طبیعی و بخشی از افزایش سن است. در این شرایط برای کمک به خود اقدامات زیر را انجام دهید:

 

مسائل را یادداشت کنید

از تقویم و تجهیزات هشدار دهنده استفاده کنید

 

هر زمان بر روی یک فعالیت تمرکز کنید

مسائل جدید را مرحله به مرحله یاد بگیرید

 

با اسم ها بازی کنید

 

اگر در به خاطر آوردن اسم دیگران مشکل دارید می توانید در زمان صحبت کردن با افراد اسم شخص را تکرار کنید، می توانید این کار را در ذهن خود انجام دهید. یا می توانید تصویر یا عبارتی درست کنید که متناسب با اسم فرد باشد.

 

چطور میتوان فراموشی را درمان کرد

اختلال فراموشی عبـارت است از اختلال حافظه که همراه بـا اختلالات چشمگیـر کارکردهای شناختی نباشد .ویـژگی اصلی اختلال فرامـوشی، مختـل بـودن حافظه است که باعـث افـت کارایـی شغلی فـرد می شـود. معمولا در اختلال فراموشی حافظه کـوتـاه مـدت و حافـظـه اخیـر مختل می شود ولی حافظه دور و حافظه فوری مختل نمی شود .

 

در برخی از بـیـماران اختلال به قدری شدید است که جهت یابی زمان و مکان دچار مشکل می شود. باید توجه داشت که اگر فراموشی همراه با اختلال بارز هوشیاری باشد باید فورا تحت درمان قرار بگیرد.شایع ترین شکل این بیماری فراموشی کلامی است. در این حالت، بیمار کلمه ها یا نام ها را فراموش می کند. یک نوع بسیار غیر شایع فراموشی، از بین رفتن موقتی حافظه است که طی آن حتی بیمار هویت خود، از جمله نام، سن، زمینه ی خانوادگی و هر نوع خاطره ی گذشته را فراموش می کند. درمورد ضعف حافظه یی که به علت ضعف مغز ایجاد می شود، بیمار ممکن است دچار سردرد خفیف، عدم تحمل نسبت به صدا و ناتوانی در تمرکز باشد.

 

علت اصلی فراموشی، اختلال و فرسایش یاخته های مغز به علت بیماری است که در اثر فقر مقدار خونی که به مغز می رسد و در نتیجه بیماری های گردش خون به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر یاخته های مغز تأخیر می گذارد. فقر حافظه به علت تیرگی عقل و ضعف مغز نیز حاصل می شود، اما، بسیاری موارد فراموشی اصولاً منشا روانشناسیک دارند و در اثر روان نژندی اضطراب یا در نتیجه ی فقدان توجه در افراد دچار وسواس نسبت به مشکلات خود، به وجود می آید. از بین رفتن موقت حافظه ممکن است به علت وارد آمدن صدمه و آسیب باشد.

 

به یاد نیاوردن یا از یاد بردن را Forgetting (فراموشی) میگویند که در این حالت حافظه بلند مدت اطلاعات یا داده هایش از بین خواهند رفت یا تغییر پیدا میکنند.فراموشی میتواند هم همیشگی باشد و هم کوتاه مدت و علت های گوناگونی همانند افزایش سن دارد.شاید شما هم این سوال را داشته باشید:چطور میتوان فراموشی را درمان کرد؟

 

حدود دو سوم آنچه که تعیین کننده ی میزان عمر ماست، عوامل غیرژنتیکی، همچون رفتارهای روزانه است. در یک نظرسنجی کوچک از بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در کشور، افرادی که یک رژیم متعادل، عادات سالم و تمرینات ورزشی منظمی دارند، از حافظه ی خود کمتر شکایت می کنند. هنگامی که افراد روش های افزایش حافظه را یاد و آن را بکار می گیرند، تصاویر مغزی از MRI و PET، تغییر حرکات عصبی مثبت، به همراه افزایش قابل ملاحظه ی حافظه را نشان می دهند.

روشهای درمان فراموشی

روش هایی که در زیر آمده، می توانند ظرف یک هفته مؤثر واقع شود. روش ها را ادامه دهید، همچنین مغز خود را برای نگهداری اطلاعات در بلند مدت پرورش دهید.

 

۱٫ وسایلتان را جاسازی کنید

ده دقیقه طول می کشد تا جای وسایل (کلید، کیف پول، تلفن همراه، عینک و کفش) را که هر روز استفاده می کنید، پیدا کنید. با جاسازی وسایل از استرس گشتن به دنبال وسایلتان اجتناب می شود و از فشاری که بر حافظه تحمیل می گردد، کاسته می شود. هنگامی که کلید خود را هر روز بر می دارید، این کار را به عنوان یک نشانه انجام دهید و از خود بپرسید:همه ی وسایلی را که امروز نیاز دارم، برداشتم؟ برای مثال فلش مموری برای یک سخنرانی بزرگ، و کارت پرداخت عوارض جاده ای.

 

۲٫ شصت ثانیه، افراد را در ذهن خود مرور کنید

حتما امروز با یک شخص آشنا می شوید، پس روش تمرکز و ساختار را به کار گیرید تا به درستی، اسم شخص را به خاطر بسپارید. تمرکز یک یادآوری کننده است، و با بی توجهی که باعث فراموش نمودن اسامی در اولین دیدار می شود، مبارزه می کند. ساختار یعنی یک تصویر ذهنی فراموش نشدنی از اسم بسازید. این روش باعث همکاری هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز) با بخش جلویی مغز می شود تا اطلاعات را در حافظه ی درازمدت ذخیره کند.

 

۳٫ سریع به هم ربط دهید

هنگامی که یک واقعیت فراموش شده روی نوک زبان شماست، به مواردی فکر کنید که به آن واقعیت مربوط است. اگر اسم یک هنرپیشه را فراموش کرده اید، فیلم ها ی مختلف و هم بازی هایش را به خاطر آورید. خاطرات در نزدیکی ما هستند، بنابراین یک خاطره ی مجاور می تواند جرقه ای برای لغت یا اسمی باشد که به دنبال آن هستیم.

 

۴٫یک قصه خوب بسازید

لیست کارهای روزمره را اینطور به خاطر آورید، با یک داستان تصویری خیالی همراه شوید که همه ی آن کارها را به هم ربط می دهد. برای مثال، اگر تخم مرغ و تمبر نیاز دارید و لباس ها را باید از خشکشویی بگیرید، فرض کنید یک تخم مرغ بزرگ دارید که روی آن یک تمبر بزرگ است، و تخم مرغ لیز می خورد و روی شلوارتان می افتد، پس باید به خشکشویی بروید. به کارگیری انرژی ذهنی، یک قالب شناختی را خلق می کند که به شما کمک می کند تا اطلاعات را بعدها بازیابی کنید. هر چقدر تصاویر خلاقانه باشد، بیشتر به خاطر می ماند.

 

۵٫ بازی های معمایی انجام دهید

سودوکو و جدول های متقاطع دیگر کافیست. درعوض، بازی های گوشی هوشمند که بر پایه فیزیک است را انجام دهید، مثل بازی cut the rope، که در یک تحقیق نشان داده شده تمرکز، مهارت های انجام کار و قابلیت انعطاف پذیری در موقعیت های جدید را افزایش می دهد. همچنین بازی های معمایی و پیچیده و راهکارهای سازگار همچون Civilization و Starcraft که حافظه را برای مسائل روزانه افزایش می دهد، برای مثال ماشینتان را کجا پارک کردید.

 

۶٫ نیروی حافظه را به کار گیرید

توجه خود را به پوششی که همسر، فرزند یا همکارتان استفاده می کند، متمرکز کنید، پوشش می تواند بلوز، کراوات، ژاکت، جواهرات یا کفش باشد. به رنگ، جنس و بافت توجه کنید و حداقل چهار جز را یادداشت کنید. شب هنگام، سعی کنید همه ی چهار جز را به خاطر آورید و فقط یادداشت های خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چه اندازه آنها را به خاطر می آورید.

 

۷٫ دست و پنجه نرم کنید!

مغز خود را با یک روش جایگزین برای کار کردن، مسواک زدن با دست دیگر، بستن وارونه ی ساعت مچی و هر آنچه که نیاز به تلاش آگاهانه دارد، به چالش بکشید.

 

 

درمان فراموشی در کودکان

تقویت حافظه

 

پیشگیری از فراموشی | تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

 

منبع: سیمرغ / دکترسلام / بیتوته / نمناک

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا