بارداری

امگا۳ در شیردهی | تاثیرات جادویی مصرف امگا۳ در دوران شیردهی

زایمان و دوران پس از آن ، تاثیرات مصرف امگا۳ در شیردهی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مصرف قرص روغن ماهی در شیردهی

قرص امگا۳درشیردهی

 

 

امگا سه در دوران شیردهی، چه تاثیری دارد؟

طبق تحقیقات مصرف اسید های چرب امگا ۳ که در بدن ماهی به وفور یافت می شوند برای جنین بسیار مفید هستند و باعث رشد کامل مغز انسان می شوند.

 

در طول دوران بارداری روغن ماهی مصرف کنیم؟

مصرف قرص امگا ۳ در دوران شیردهی بسیار فایده دارد. روغن چرب ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ مانند DHA که در شیر مادر جذب می شوند در هنگام شیر دادن به نوزاد منتقل می شوند. اگر به روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ حساسیت ندارید می توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید.

 

خواص روغن ماهی برای نوزاد

– اسیدهای چرب امگا ۳ دارای مقدار بسیار خوبی از DHA هستند که برای رشد کودک بسیار مهم است. DHA به پیشرفت مهارت های شناختی و اجتماعی کودک شما، و همچنین مهارت های زبان، کمک میکند. همچنین ایمنی نوزاد شما را تقویت کرده و سیستم گوارش کودک شما را نیز بهبود می بخشد. DHA همچنین نقش مهمی در ساخت پوست و بینایی کودک شما دارد.

 

– اسیدهای چرب ضروری (EFA) در تولید پروستاگلاندین ها کمک می کنند. این کمک ایمنی را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب ضروری به تنظیم رشد مناسب کودک شما کمک می کنند. این اسیدها باعث رشد عصبی و حسی در کودک شما می شوند. در برخی از نوزادان که رکورد رشد و پیشرفت بیشتری دارند، تبدیل EFA به شکل فعال آن می تواند کمی مشکل باشد. مصرف DHA به شکل روغن ماهی در طی شیردهی بسیار مهم است، زیرا به تبدیل اسید چرب ضروری به شکل فعال آن کمک می کند.

– در طول اولین سال تولد، مغز کودک شما تقریبا سه برابر می شود. اسیدهای چرب ضروری که از شیر مادر منتقل می شوند، در رشد مغز کودک موثر هستند.

 

روغن ماهی چقدر برای مادران شیرده مفید است؟

روغن ماهی حاوی امگا ۳ است که برای شما بسیار مفید است زیرا چربی قلب سالم است.

مقدار مصرف روغن ماهی:
روغن ماهی مطمئنا برای شما و فرزندتان در هنگام شیردهی سودمند است، اما مصرف بیش از حد نیز ممکن است مضر باشد. پزشک در مورد دوز روزانه توصیه های لازم را خواهد کرد. مکمل های روغن ماهی در دوزهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در دسترس هستند. در بعضی موارد، این مکمل ها به شکل کپسول می تواند موجب نفخ شود. می توانید قبل از بلعیدن قرص ها آن ها را فریز کنید و آنها را با غذا بخورید.

مکملی که قطعا باید در هنگام شیردهی از آن دوری کنید، مکمل های روغن کبد ماهی کاد است. این مکمل حاوی ویتامین A و D زیادی است که می تواند به کودک شما آسیب برساند.

مراقب باشید:

در حین بارداری می توان از روغن ماهی استفاده کرد اما باید در خصوص دوز مصرفی با پزشک مشورت کنید. در مورد سابقه پزشکی خود به دکتر خود اطلاع دهید تا بتواند قبل از توصیه دوز، آن را در نظر داشته باشد. در شرایط زیر باید از مصرف روغن ماهی خودداری کنید:

 

– اگر اختلال خونریزی داشته باشید، مصرف روغن ماهی می تواند وضعیت شما را تشدید کند.
– در صورت ابتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی از روغن ماهی استفاده نکنید.
– اگر فشار خون پایین دارید، مسائل کلسترول، آسم، مشکلات قلب، هر بیماری کبدی یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید، در مورد مصرف روغن ماهی بیشتر توجه کنید.
قبل از اضافه کردن مکملهای روغن ماهی هنگام شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید. هنگام مصرف روغن ماهی، اگر احساس ناراحتی می کنید، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف امگا۳ در شیردهی، تاثبر مثبت در نوزاد

امگا ۳ نام یک گروه از اسیدهای چرب غیراشباع ضروری است که دو نوع بسیار مهم آن شامل EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دکوزاهگزا نوئیک اسید) می‌باشد و از آنجا که در بدن به مقدار بسیار ناچیزی تولید می‌گردد، لذا ضروری است که به واسطه رژیم غذایی روزانه دریافت شود.

 

 

عوارض امگا3

بهترین مولتی ویتامین دوران شیردهی

 

 

نقش مفید امگا ۳ در بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله مغز به خوبی مشخص شده است. شکی نیست که اکثر متخصصان تغذیه دریافت اسیدهای چرب بلند زنجیره غیراشباع را از طریق مصرف غذاهای دریایی توصیه می‌کنند، ولی متأسفانه این غذاها به دلایل متعدد مانند مزه و هزینه بالا در مقادیر کافی توسط اطفال مصرف نمی‌شوند، بنابراین مصرف مکمل‌ها، روش انتخابی مناسب‌تری برای کودکان است زیرا آنها مقدار کنترل شده‌ای از مواد ضروری را به بدن می‌رسانند و می‌توانند در شکل‌های جذاب برای کودکان تهیه شوند، زیرا زمانی که محصولی توسط کودک پذیرش نشود، مصرف هم نمی‌شود.

 

امگا ۳ در سنین مختلف کودکی

قبل از تولد (دوران بارداری و شیردهی): مطالعات نشان داده است که رشد شناختی و بینایی و نیز سایرعملکردهای نوزاد، ارتباط مشخصی با جذب امگا-۳ در دوران بارداری و شیردهی دارد، به علاوه ذکر شده است که خانم‌های باردار و شیرده، باید حداقل روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم DHA دریافت کنند. ۶۰ درصد از وزن مواد ساختاری مغز (بدون آب) چربی بوده که نیمی از این مقدار را امگا-۳ (EPA و عمدتا DHA) تشکیل می‌دهد. ۲۵ درصد از وزن مواد ساختاری مغز DHA می‌باشد که در بافت مغزی انسان با سرعت در طی سه ماهه سوم بارداری تجمع می‌یابد و قابل ذکر است که نقش مهمی در تکامل سیستم عصبی مرکزی و سیستم بینایی دارد. مطالعات نشان داده است الگوهای خواب در کودکانی که مادران‌شان سطح DHA پلاسمایی بالاتری دارند تکامل بهتری را در سیستم عصبی مرکزی CNS نشان می‌دهند.

 

هوش (IQ)
در مطالعه‌ای نشان داده شده است که مصرف مکمل‌های حاوی PUFA (اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه) در نوزادان از بدو تولد تا ۴ ماهگی و سنجش «Cognitive Behaviour» در سن ۱۰ ماهگی، سبب افزایش درصد توجه در آنها می‌شود و همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهد در شیر‌خواران دریافت مکمل‌های اسیدهای چرب ضروری غیراشباع در کمک به پیشرفت هوش و درک و زیرکی این کودکان به‌ویژه درجه IQ می‌تواند مؤثر باشد. نوزادان بعد از تولد در تست MacArthur برای درک مطلب score، عدد ۷۲ را کسب کرده (۹۵درصد بین ۷۱-۷۴) و در مقایسه با مادرانی که ماهی مصرف نکرده بودند و score 68 را کسب کردند، ۴ درجه افزایش مشاهده گردید.

 

تمرکز و بیش‌‌فعالی (ADHD)

مطالعه‌ای بر روی کودکان نشان داده فرزندان مادرانی که DHA بالاتری را دریافت کرده بودند، «cognitive development» بهتری را در سال اول زندگی و به‌ویژه در زمینه کاهش حواس‌پرتی در سال دوم زندگی نشان دادند. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که بین سطح توجه کودکان نوپا با سطح DHA مادر در هنگام تولد ارتباط وجود دارد. دریافت اسیدهای چرب غیراشباع با زنجیره سنگین به طور بارزی علایم مربوط به ADHD را به‌ویژه در کودکان با مشکل یادگیری کاهش می‌‌دهد.

 

اختلالات یادگیری

یک مطالعه بر روی ۱۱۷ کودک در سن ۵ تا ۱۲ سالگی که مبتلا به اختلال یادگیری و مشکلات رفتاری اجتماعی بودند، با مصرف روزانه اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره امگا ۳ و یا پلاسبو به مدت سه ماه نشان داد که مصرف مکمل‌ها باعث بهبود چشمگیری در صحبت کردن، خواندن و رفتارشان بعد از سه ماه می‌شود. همچنین نشان داده شده است که مصرف مکمل‌‌های اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره می‌تواند در کمک به درمان مشکلات آموزشی، پرورشی و اخلاقی در بین کودکان با مشکل عدم تطابق مؤثر باشد.

 

در سال‌های بلوغ

در مطالعه‌ای نشان داده شده است که مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ (EPA به همراه DHA) سطح نوراپی‌نفرین پلاسما را در نوجوانان که تحت شرایط استرس مزمن و یا حتی افسردگی هستند به طور بارزی کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای بر روی نوجوانان بزهکار نشان داد که تأثیر مصرف همزمان ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری سبب کاهش رفتارهای ضداجتماعی، به‌ویژه خشونت می‌شود.

 

سیستم ایمنی و آسم کودکان

در مطالعه‌ای برای اثبات رابطه بیماری‌های تنفسی و تغذیه نشان داده شد که مصرف ماهی چرب می‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی برای آسم در کودکان باشد. شواهد زیادی پیشنهاد می‌‌کند که مصرف اسیدهای چرب بلند زنجیر امگا ۳ مرتبط با شیوع کمتر آسم در کودکان است. مصرف مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ می‌تواند به کاهش بیماری اتوایمیون جزایر لانگرهانس در کودکانی که از نظر ژنتیکی احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع یک دارند، کمک کند.

 

مصرف قرص کلسیم در دوران شیردهی

خواص امگا۳

 

 

امگا۳ در شیردهی | تاثیرات جادویی مصرف امگا۳ در دوران شیردهی

 

منبع: مجله تفریحی تاپ ناز/ نی نی عسل/ نی نی بان

 

۳.۱/۵ - (۹ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا