بیماریها و راه درمان

راههای ترک سیگار | درمان های موثر خانگی و گیاهی ترک سیگار

ایدز و اعتیاد ، راه های ترک همیشگی سیگار ، روش ترک اعتیاد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

جملات زیبا در مورد ترک سیگار

جملات تاثیر گذار برای ترک سیگار , راههای ترک سیگار

 

 

۵ راه و قدم اول با ترک سیگار

آماده شدن برای روز ترک

هنگامی که تصمیم گرفته اید که سیگار کشیدن را متوقف کنید، آمادگی آن را دارید، که تاریخ ترک را تعیین کنید. یک روز را انتخاب کنید، که در آینده خیلی دور نیست (به طوری که در این مدت نظر خود را عوض نکنید)، اما زمان کافی برای آماده شدن به خود بدهید.

 

ترک سیگار برروی تقویم

تاریخ ترک خود را انتخاب کنید، و آماده باشید تا در آن روز سیگار نکشید چند راه برای جلوگیری از سیگار وجود دارد، اما در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید، که آیا می خواهید:بطور ناگهانی ترک کنید و یا تا زمان ترک خود، سیگار بکشید و سپس توقف کنید؟ ترک تدریجی باشد، و کاهش مصرف سیگار خود را به آرامی تا تاریخ ترک خود ادامه داده و سپس متوقف کنید؟ تحقیقاتی که در مقایسه با ترک ساده تر سیگار ،با کاهش مصرف سیگار مقایسه می شود، نشان می دهد که هیچ کدام از این موارد از سایرین سرعت ترک را افزایش نمی دهد، بنابراین بهترین روش مناسب خود را انتخاب کنید.

 

در اینجا، چند توصیه ارائه شده است :

در مورد تاریخ ترک خود به دوستان، خانواده و همکاران بگویید.

همه سیگارها را دور بریزید، تصمیم بگیرید که آیا شما “بوقلمون مزاج” هستید، یا بر سر عقیده خود می مانید سپس از جایگزینی نیکوتین (NRT) یا داروهای دیگر استفاده کنید.

اگر قصد دارید در یک گروه توقف مصرف سیگار ،برنامه ریزی کنید، هم اکنون ثبت نام کنید.

 

از جایگزین های خوراکی، مانند؛ آب نبات های سخت، آدامس بدون قند، تکه های هویج، قهوه ها، نی و خلال دندان ها استفاده کنید.

یک پشتیبان، مانند یک عضو خانواده که با موفقیت سیگار را کنار گذاشته تعیین کنید و خوشحال باشید که به شما کمک خواهد کرد.

از دوستان و افراد خانواده که جلوی شما سیگار می کشند، بخواهید که در اطراف شما سیگار نکشند.

 

اگر سعی کرده اید قبلاَ ترک کنید، فکر کنید که چه چیزی کار کرده و چه چیزی تاثیر نداشته است.

فعالیت های روزانه ، مانند صبحانه صبح، پایان دادن به غذا و نوشیدن قهوه – اغلب می تواند میل شما را به اشتباه به سمت سیگار بکشاند.

اما شکستن ارتباط میان این ماشه و سیگار کشیدن یک راه خوب برای کمک به شما برای مبارزه با خواست ذهنی شما برای سیگار کشیدن است.

 

در روز ترک تان:در کل سیگار نکشید.

مشغول باشید.

استفاده از NRT خود را آغاز کنید، اگر انتخاب کرده اید از یکی استفاده کنید.

در یک گروه ترک سیگار یا پیگیری طرح خودیاری، شرکت کنید.

 

آب بیشتر و آبمیوه بیشتری بنوشید.

از نوشیدن الکل یا اجتناب کنید.

از معاشرت با افراد سیگاری اجتناب و از شرایطی که شما تمایل به سیگار کشیدن پیدا می کنید، دوری نمایید.

 

شما تقریبا به طور قطع، چندین بار در طول روز احساس نیاز خود را به سیگار حس می کنید، اما این گذراست.

اقدامات زیر ممکن است به شما برای مبارزه با خواسته تان به سادگی کمک کند:

انقدر معطل کنید تا وسوسه سیگار از بین برود؛ تقاضای درونی سیگار اغلب به سراغ شما می آید و ۳ تا ۵ دقیقه ادامه می یابد.

 

تنفس عمیق نموده و آن را شمارش کنید؛ سه بار از طریق بینی خود به تنهایی نفس بکشید و از دهان هم سه مرتبه نفس بکشید.

ریه های خود را پر از هوای تازه تجسم کنید.

آب را کم کم و مدام بنوشید تا طلب سیگار را از بین ببرید.

 

کاری انجام دهید تا ذهن خودتان را از این موضوع منحرف کنید.

شاید به پیاده روی بروید به یاد داشته باشید، چهار Ds اغلب می تواند به شما کمک کند تا فراتر از خواست خود را به سمت روشنی ببرید.

 

از NRT استفاده کنید:

قطع و از سرگرفتن عادت یا سیگار کشیدن بدون کمک NRT، دارو یا درمان، راهی محبوب برای ترک سیگار است با این حال، تنها حدود ۶ درصد از این نوع تلاش درجهت ترک موفق هستند.دست کم گرفتن این موضوع که به اندازه کافی وابستگی به نیکوتین قدرتمند است، آسان است.آدامس نیکوتین در یک بستهNRTs می تواند، به شما در مبارزه به عوارض ترک سیگار کمک کند.NRT می تواند باعث کاهش میل و علائم ترک شود که ممکن است تلاش شما برای ترک سیگار بیشتر موفق شود.

 

NRT ها برای از بین بردن و پاکسازی عوارض سیگار در بدن شما طراحی شده و شما را با یک دوز کنترل شده از نیکوتین تامین می کند. در حالی که شما را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دیگر موجود در تنباکو، محافظت می کند.

 

NRT ترک سیگار ؛ اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، پنج نوع NRT را تایید کرده است:

چسب های پوستی

آدامس

دارویی

اسپری بینی (فقط نسخه)

استنشاقی (فقط نسخه)

 

اگر تصمیم گرفته اید که میزان NRT را پایین بیاورید، قبل از ترک سیگار، دوز خود را با متخصص مراقبت های بهداشتی در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که در حالی که احتمال بیشتری برای ترک سیگار با استفاده از NRT دارید، هدف این است که اعتیاد خود را به نیکوتین متوقف کنید، و نه فقط ترک سیگار اگر در هنگام استفاده از این محصولات ،دچار سرگیجه، ضعف، تهوع، استفراغ، ضربان قلب سریع یا غیر عادی، مشکلات دهان و یا تورم پوستی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

داروهای غیر نیکوتین را در نظر بگیرید:

FDA دو داروی حاوی نیکوتین را برای کمک به ترک سیگاری ها تایید کرده است که عبارتند از بوپروپیون و وارنیکلین.قرص های سفید داخل ظرف، بوپروپیون و وارنیکلین داروهای غیر نیکوتین ،هستند که ممکن است به کاهش گرایش و علائم تمایل کمک کنند.اگر احساس می کنید که می خواهید یکی از این ها را امتحان کنید، تا به سیگار نکشیدن خود کمک کنید، مانند یک نسخه ی نیازمند تجویز، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. بوپروپین، بر روی مواد شیمیایی مغز اثر می کند که نقش مهمی در تقاضای نیکوتین ایفا می کند و تمایل و علائم گرفتن نیکوتین را کاهش می دهد.

 

بوپروپین ،به صورت قرص به مدت ۱۲ هفته مصرف می شود، اما اگر در آن زمان سیگار کشیدید، می توانید از آن برای مدت ۳ تا ۶ ماه استفاده کنید، تا خطر ابتلا به سیگار کشیدن مجدد را کاهش دهد. وارنیکلین، با گیرنده های نیکوتین در مغز مواجه می شود که موجب کاهش لذت جنسی شما مصرف دخانیات می شود و علائم قطع نیکوتین را کاهش می دهد . وریناکلاین برای ۱۲ هفته استفاده می شود اما دوباره اگر شما با موفقیت، عادت جدید را بشکنید، می توانید از دارو برای ۱۲ هفته دیگر برای کاهش خطر ابتلا به عود مجدد استفاده کنید. خطرات مربوط به استفاده از این داروها ،عبارتند از:تغییرات رفتاری، خلق افسرده، پرخاشگری، رفتار عصبی، افکار ناامیدانه و اقدام به خودکشی.

 

دنبال حمایت رفتاری باشید:

وابستگی احساسی و فیزیکی شما به سیگار کشیدن، باعث می شود که پس از آن روز از نیکوتین دور شوید. برای ترک، شما باید با این وابستگی روبرو شوید تلاش برای ترک، مشاوره، موارد کمک به خود و خدمات پشتیبانی، می تواند به شما کمک کند تا از طریق این ها، زمان برای شما بگذرد. همانطور که علائم جسمی شما در طول زمان ترک، بهبود می یابد، بنابراین عواطف احساسی شما نیز بهتر خواهد شد. گروهی از افراد در جلسات حمایت شرکت می کنند، چرا که گروه های مشاوره یا گروه های حمایت کننده

 

می توانند شانس خود را برای پایان دادن به سیگار کشیدن طولانی مدت افزایش دهند ؛ ترکیب دارو ، مانند NRT، بوپروپیون و وارنیکلین در کنار حمایت رفتاری، نشان داده شده است که احتمال افزایش طول مدت سیگار نکشیدن را تا ۲۵ درصد بالا می برد.حمایت رفتاری ،می تواند شامل اطلاعات کتبی و مشاوره به گروه های درمانی یا مشاوره های فردی فرد، تلفن و یا آنلاین باشد.موارد خود مراقبتی، به احتمال زیاد نرخ خاتمه یافته را در مقایسه با هرگونه حمایت در مجموع افزایش می دهند، اما در کل، مشاوره فردی، موثرترین روش رفتار است.

 

درمان های جایگزین را امتحان کنید؛

بعضی افراد درمان های جایگزین مفیدی، برای کمک به خود برای ترک سیگار را می یابند، اما در حال حاضر شواهد محکمی وجود ندارد ،که هیچ کدام از اینها شانس خود را در بازگشت به مصرف سیگار نداشته باشند، و در بعضی موارد این روش ها باعث می شود فرد بعد از ترک و برگشت، سیگار بیشتری استعمال کند.

 

برخی از روش های جایگزین کمک به شما ،برای جلوگیری از سیگار کشیدن ممکن است، عبارت باشند، از:

برخی نتایج پژوهشی امیدوار کننده ،در مبارزه با ترک سیگار

 

فیلترها

بازدارنده های سیگار

نوار تنباکو و چسب های نیکوتین

نوشیدنی های نیکوتین دار، آبنبات چوبی، و مرطوب کننده های لب

هیپنوتیزم

طب سوزنی

درمان مغناطیسی

لیزر سرد

گیاهان و مکمل ها

یوگا، ذهن و مراقبه

 

درمان های خانگی و گیاهی ترک سیگار با نسخه های خوراکی طب سنتی

 

جو مناسب برای ترک سیگار

جو ، یک درمان سالم است که برای ترک سیگار استفاده می شود و یکی از بهترین داروهای خانگی برای ترک سیگار است. یک قاشق جو را بردارید و آن را در ۲ فنجان آب جوشیده مخلوط کنید ، آن را برای یک شب بگذارید و سپس آن را صبح روز بعد برای ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس بخورید ؛ این ترکیب را بعد از هر وعده غذایی، بنوشید و از مصرف آن در شب اجتناب کنید. جو، به کاهش سموم مضر بدن کمک می کند، در حالی که میل به سیگار کشیدن را کاهش می دهد همچنین در کاهش علائم و عوارض ترک کمک می کند.

 

ترک کردن سیگار با نوشیدن آب

نوشیدن آب زیاد، راه حلی تمام نشدنی برای درمان عادت به سیگار است آب ،همیشه در سم زدایی به بدن کمک خواهد کرد. هر گاه احساس می کنید میل به سیگار کشیدن دارید، یک لیوان آب بنوشید این نه تنها میل شما را کاهش می دهد، بلکه عوارض ترک را نیز کاهش می دهد.

 

فلفل قرمز یک دارو طبیعی برای ترک سیگار

فلفل قرمز، همچنین یکی از بهترین داروهای طبیعی برای ترک سیگار است ، ادویه را در رژیم غذایی خود قرار دهید یا مقداری ادویه داشته باشید ،و در یک لیوان آب مخلوط کنید فلفل قرمز، کمک می کند تا حساسیت سیستم تنفسی به همه چیزهای اعتیاد آور مانند تنباکو و نیکوتین کاهش پیدا کند همچنین به کاهش میل به سیگار نیز کمک می کند.

 

 

شعار در مورد ترک سیگار

متن در مورد ترک سیگار

 

 

ترک سیگار با زنجبیل

یکی از رایج ترین علائم ترک سیگار، تهوع است که می تواند به راحتی با مصرف عصاره زنجبیل کاهش یابد.

 

گُل لوبیلیا موثر در ترک سیگار

لوبیلیا ،همچنین در کاهش میل به مصرف سیگار مفید است این، به غلبه بر عوارض ترک مانند تهوع، تحریک پذیری، گرسنگی و تمرکز پایین کمک می کند.

 

ترک کردن سیگار با مولتی ویتامین ها

سیگار، باعث کمبود برخی مواد مغذی حیاتی در بدن ما می شود. این می تواند توسط مکمل های ویتامین A، C و E. دوباره تجدید شود همچنین در بروز علائم ترک سیگار کمک می کند ویتامین A، در درمان صفرای آسیب دیده مفید است در حالی که ویتامین E سلول های آسیب دیده به دلیل سیگار کشیدن را ترمیم می کند شما می توانید برای جبران کمبود ویتامین C در بدن ،آب پرتقال استفاده کنید.

 

مصرف تربچه برای ترک سیگار

این یکی دیگر از راه حل های قابل اعتماد برای ترک سیگار است تربچه را بچلانید و آب آن را بیرون بیاورید.کمی عسل را در آن مخلوط کرده و حداقل ۲ بار در روز میل کنید.

 

شربت شیرین بیان برای ترک سیگار

یکی از رایج ترین داروهای طبیعی برای خودداری از مصرف سیگار، هر زمان که بخواهید سیگار بکشید عصاره شیرین بیان بنوشید این جایگزین خوبی برای یک سیگار است.

 

عصاره دانه انگور برای رفع آسیب ریه

عصاره دانه انگور را برای رفع آسیب ریه ها که ناشی از سیگار کشیدن است، مصرف کنید.

 

ترک سیگار با آب انگور

محتوای اسیدی ،آب انگور به ترک نیکوتین از بدن کمک می کند، بنابراین هر روز در دورانی که آماده هستید تا سیگار را ترک کنید نوشیدن آب انگور توصیه می شود.

 

ترک کردن سیگار با زوفا (گیاه معطر مصری)

می تواند برای کاهش علائم ترک سیگار مانند اضطراب و هیستری موثر باشد همچنین، در برطرف کردن احتقان ریه مفید است.

 

جینسینگ از روش های عالی برای ترک سیگار

یک قاشق چای خوری پودر جینسینگ، را به صبحانه خود اضافه کنید، تا به کاهش میل به سیگار کمک کنید جینسنگ یک روش موثر برای جلوگیری از انتشار دوپامین است، که یکی از اجزای اصلی نیکوتین می باشد.

 

ترک سیگار با سنبل الطیب

سنبل الطیب، یکی از بهترین گیاهان برای کاهش علائم ترک سیگار، اضطراب، بی قراری و بی خوابی است.

 

عسل برای ترک سیگار

عسل، یک درمان عالی برای رسیدگی به فرآیند توقف سیگار کشیدن است عسل، حاوی ویتامین های مفید، آنزیم ها و پروتئین هایی است که به راحتی می توانند کمک کنند، عادت سیگار کشیدن در شما از بین برود.

 

سیگارهای گیاهی را امتحان کنید

شما همچنین می توانید سیگارهای گیاهی را که دارای ۰٪ نیکوتین هستند، را امتحان کنید. آنها با گیاهانی مانند نعناع، دارچین، وانیل، بادرنجبویه، کاکل ذرت یا شبدر ساخته می شوند ، این سیگارها کاملا بدون نیکوتین هستند، اما همچنان همان الگوی دست و دهان و استنشاق را که سیگاری ها استفاده می کنند، شامل می شوند و تلاش می شود تا طعم ها و ترکیبات جدیدی داشته باشند. هرچند باید بعد مشورت با پزشک مصرف کنید.

 

نکاتی مهم در مورد ترک سیگار

افکار مزاحم تا شروع اعتیاد

اگر گاهی به ذهن‌تان خطور می‌کند که یک پک سیگار اشکالی ندارد، زنگ خطری است که گوش‌زد می‌کند شما در مرحله‌ی شروع دوباره‌ی اعتیاد به سیگار هستید. درنظر داشته باشید حتی اگر ماه‌ها سیگار را ترک کنید و دوباره بکشید، تبدیل به ‌همان سیگاریِ چند ماه قبل خواهید شد، البته این هوس، در مورد همه صدق نمی‌کند. شاید برای شما تعجب‌آور و غیرمنتظره باشد که بعد از ترک کامل، هیچ‌گونه میل و هوسی به کشیدن سیگار نداشته باشید.

 

هیچ‌گاه از عود ترک نترسید. برطبق آمار، اغلب سیگاری‌ها قبل از ترک کامل، چندبار ترک ناموفق داشته‌اند. درصد بالایی از افرادی که دوباره سیگارکشیدن را شروع کرده‌اند، در طی ۶ماه تا یک‌سال آینده، ترک دوباره‌ی موفقی را پشت‌سر گذاشته‌اند. پس هنگام ترک، عود، شکست محسوب نمی‌شود، بلکه بخشی از روند دوره‌ای ترک است که درنهایت به ترک کامل می‌انجامد.

 

به ‌بیان دیگر، ترک سیگار، روندی است پویا و دوره‌ای که شامل مراحلی می‌باشد که فرد سیگاری، برای ترک کامل، باید کلیه‌ی آن مراحل را بگذراند. این مراحل، شامل تفکر در مورد عوارض سیگار، تصمیم‌گیری برای ترک، اقدام به ترک و نیز پایداربودن در ترک و روی نیاوردن دوباره به دخانیات می‌باشد. پس از ترک سیگار، اگر به مسائل حاشیه‌ای مانند افسردگی، اضطراب و مشکلات روحی و روانی و اجتماعی و توجه شود، ظرف ۲سال آینده تا ۸۵درصد موارد، احتمال سیگاری‌شدن دوباره وجود دارد.

 

در برنامه‌ی ترک، شکستی وجود ندارد. توجه داشته‌باشید که ترک‌کردن، یک اتفاق نیست؛ بلکه شامل یک‌سری عملکردها و پروسه‌ها می‌باشد. مهم این است که در طی آن، همیشه احساس تنفر خود را از سیگارکشیدن نشان‌دهید. این را بدانید که در برنامه‌ی ترک سیگار، شکستی وجود ندارد. تلاشی که شما در این‌زمینه انجام داده‌اید، قابل تقدیر است. حتی اگر موفق به ترک در اولین نوبت نشدید، ناامید نشوید؛ مهم این است که حرکت را شروع کرده‌اید.

 

یادآوری چند توصیه‌ی عملی

– همیشه مقدار کمی نوشیدنی و آب در کنارتان باشد و آن‌را جرعه‌جرعه بنوشید.

– به‌جای سیگار کشیدن، حرف بزنید.

– دستان خود را با کارهای دستی، نقاشی و خیاطی، مشغول نگاه دارید.

– جرم‌گیری دندان‌ها و سفیدشدن آن، تشویقی است برای این‌که دوباره آن‌ها را کثیف و زرد و پر از جرم سیگار نکنید.

– هنگام ترک سیگار، همیشه خود را مشغول و پرکار نگه دارید.

– هنگام ترک و پیش از آن، به‌صورت مرتب مکان استراحت، تفریح، خرید و… خود را عوض کنید. تنوع در عملکرد روزانه، شما را از روش‌هایی که به آن عادت کرده‌اید، جدا می‌کند.

– اگر میل به سیگارکشیدن زیاد شد، با یکی از دوستان غیرسیگاری یا دوستانی که سیگار را ترک کرده‌اند، تلفنی صحبت کنید و با او مشورت کرده و از او کمک بخواهید.

 

ادامه‌ی روند ترک بعد از ترک کامل

ازجمله عوامل مشوق برای ادامه‌ی روند ترک در فردی که به‌تازگی سیگار را ترک کرده، تغییر برخورد اطرافیان با او می‌باشد. او بعد از ترک، خواهد دید که اطرافیانش اگر تا به‌حال او را از نظرات خود آگاه نمی‌کردند، حال آن‌را به‌صورت شفاف ابراز می‌کنند.

 

برای مثال همسرش می‌گوید: «واقعاً نمی‌دانم آن‌موقع که سیگار می‌کشیدی، چه‌طور بوی بد آن‌را تحمل می‌کردم.» این ذهنیت که ناشی از کاهش مقبولیت اجتماعی در مصرف سیگار است، می‌تواند مهم‌ترین مشوق برای ترک درازمدت باشد. در عین‌حال، ترس از بیماری‌ها و ابتلای مجدد به انواع عوارض ریوی، قلبی، سرطان و نیز تخصیص مجدد بودجه برای سیگار، می‌تواند از عوامل بازدارنده باشد. از سوی دیگر، وسوسه به نیکوتین، ترس از افزایش وزن و بی‌پشتوانه بودن هنگام تنش‌ها و فشارهای اجتماعی، از عوامل مهم سهیم در عود مجدد است.

 

پس باید منافع بهداشتی ترک سیگار را سنجید تا به فرد ثابت شود که این منافع، بسیار بیش‌تر از ضررهای آن است. برای مثال در مورد افزایش وزن، باید بداند که این افزایش، بسیار کم بوده و حدود ۲ تا ۶کیلوگرم می‌باشد و خطرات بهداشتی آن، به‌مراتب کم‌تر از سیگارکشی است.

 

ورزش و ترک

تحقیقات ثابت کرده است افرادی‌که پس از ترک ورزش می‌کنند، از اختلالات روانی بسیار کم‌تری نسبت به سیگاری‌ها رنج می‌برند. برای این افراد، فعالیت‌های بدنی هوازی مانند دو، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مناسب‌تر از بقیه‌ی ورزش‌هاست. باید توجه داشت که پس از ترک سیگار، در ابتدا، از ورزش‌های سنگین خودداری شود چراکه کم‌بودن ظرفیت قلبی و ریوی افراد سیگاری، برای بهبود، به زمان نیاز دارد، پس تا مرحله‌ی بازگشت به وضع عادی، ورزش، سبک باشد و سپس به‌تدریج به مراحل پیشرفته‌تر برسد.

 

تبریک ترک سیگار

نکاتی درباره ترک سیگار

 

راههای ترک سیگار | درمان های موثر خانگی و گیاهی ترک سیگار

منبع : نمناک / ایران ناز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا