بدانیم تا سالم بمانیم

باورهای غلط در مورد خواب | نکات مهم برای یک خواب آرام و راحت

نکته های سلامت برای داشتن خوابی آرام و راحت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواب راحت شبانه

داروی گیاهی برای خواب راحت , باورهای غلط در مورد خواب

 

 

تصورات غلط در مورد خواب

با اینکه خوابیدن در زندگی همه ما نقشی بسیار اساسی دارد، ولی خیلی مسائل در مورد آن وجود دارد که پاسخ درستی برایشان نداریم. این ها برخی از رایج ترین افسانه ها و واقعیت ها در مورد خواب هستند.

 

باور غلط: شما می توانید فرد سحرخیزی شوید.

اگر زمان کافی را در اینترنت سپری کنید، حتماً به مطالبی با مضمون کلی «اگر هر روز ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب بیدار شوید، به موفقیت های زیادی می توانید دست پیدا کنید» برخورد کرده اید. ولی حقیقت پیچیده تر از این حرف هاست.

محققان می گویند با اینکه اکثر مردم می توانند ساعت بدن خود را تا حدی تنظیم کنند (اگر شما می خواهید صبح ها زودتر بیدار شوید، سعی کنید در معرض آفتاب صبحگاهی بیشتری قرار بگیرید)، ولی در مورد اینکه چقدر بتوان آن را تغییر داد محدودیت وجود دارد. برای برخی افراد، سحرخیز شدن (یا تبدیل شدن به فردی شب زنده دار) عملاً غیر ممکن است.

 

باور غلط: شما می توانید با کمتر از هفت ساعت خواب شبانه زندگی خود را بگذرانید.

دانشمندانی مثل واکر معتقد هستند که اگر می خواهید بفهمید واقعاً به چه مقدار خواب احتیاج دارید، باید تقریباً یک هفته را صرف این کنید که وقتی خسته هستید به خواب بروید و به طور طبیعی و بدون نیاز به آلارم بیدار شوید.

اینطور که پیداست، اکثر مردم به بین هفت تا نه ساعت خواب شبانه نیاز دارند. تعداد کمی از افراد هستند که به دلایل بیولوژیکی یا خواب بیشتری نیاز دارند و یا اینکه می توانند با خواب کمتر کنار بیایند، ولی از لحاظ آماری، شما احتمالاً یکی از آن ها نیستید.

 

باور غلط: تنها پیامد دراز مدت خواب کافی نداشتن این است که احساس خستگی خواهید داشت.

خب پس شما احساس خستگی می کنید. مسئله خیلی مهمی نیست، نه؟ متأسفانه، اوضاع به همین سادگی نیست. آنطور که پروفسور واکر نوشته، خواب فواید متعددی برای سلامتی شما دارد.

خواب کافی نداشتن اثرات منفی زیادی را بر روی سلامتی خواهد داشت، از جمله مشکلات حافظه، افزایش خطر سرطان، افسردگی و اضطراب، بیماری قلبی و به مرور زمان ایجاد آلزایمر در مغز شما.

 

باور غلط: خر و پف کردن آزاردهنده است ولی موضوع مهمی نیست.

خر و پف می تواند نشان دهنده این باشد که شما دچار وقفه تنفسی در خواب هستید، اختلالی در خواب که می تواند مشکلات دیگری را در طول زمان به وجود آورد. این اختلال به وسیله کاهش جریان هوا ایجاد می شود که می تواند قلب را به زحمت بیندازد و موجب مشکلات قلبی عروقی شود و همچنین ممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود.

خوشبختانه، اختلال وقفه تنفسی در خواب قابل درمان است و افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند می گویند که صبح ها احساس بهتری نسبت به قبل دارند.

 

باور غلط: شما می توانید کمبود خواب را آخر هفته ها جبران کنید.

اگر شما یک هفته شب ها دیر بخوابید و صبح ها زود بیدار شوید، شاید پیش خودتان فکر کنید که می توانید روز جمعه تا ظهر بخوابید و جبران کم خوابی یک هفته را بکنید. ولی محققان معتقدند برای بدن شما بهتر است که برنامه زمانی ثابتی را حفظ کنید.

اگر سعی کنید که آخر هفته ها بیشتر بخوابید ممکن است تعادل درونی بدن خود را بیشتر هم بهم بزنید، چرا که برای بدنتان دشوارتر می شود که در طول هفته بخوابد (این قضیه درست مثل تغییر منطقه های زمانی می ماند).

 

باور غلط: قرص های خواب آور مثل زولپیدم به شما کمک می کند که بخوابید.

کارشناسان سلامتی هشدار می دهند که هر اتفاقی که برای شما بعد از مصرف قرص خواب آور می افتد، خواب طبیعی نیست. اگر به امواج مغزی کسانی که قرص های خواب آور مثل زولپیدم استفاده می کنند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آن ها خواب واقعی را تجربه نمی کنند.

علاوه بر این، کسانی که مصرف قرص های خواب آور را متوقف می کنند اغلب بی خوابی مجدد را تجربه می کنند که باعث می شود مجدداً به استفاده از همان قرص ها روی بیاورند.

 

باور غلط: صبح زود بیدار شدن و ورزش کردن، بهتر از خوابیدن است.

اگر زیاد ورزش می کنید، شما به خواب کافی نیاز دارید تا بدنتان بازسازی پیدا کند. شما تنها وقتی قوی تر می شوید که استراحت کافی داشته باشید؛ ورزش خودش فرایند آسیب رساندن به بدنتان است تا بتواند قوی تر ترمیم پیدا کند.

و حتی سلول های ماهیچه های شما ساعت بدن مخصوص به خود را دارند. اگر شما احساس بیدار بودن نکنید، ماهیچه های شما نیز احتمالاً چنین حسی نخواهند داشت، و منفعت کافی از ورزش را نخواهند برد.

 

 

خوراکی برای خواب راحت

خواب راحت داشتن

 

 

باور غلط: شما هر سال چند عنکبوت را در هنگام خواب قورت می دهید.

بر اساس افسانه ها، هشت عنکبوت هر سال وارد دهان شما می شوند و هیچ کاری در موردش نمی توانید انجام دهید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از عنکبوت ها وحشت دارید، خوشبختانه باید بگوییم که احتمال این اتفاق بسیار کم است. ما در هنگام خواب از خود صدا در می آوریم و تکان می خوریم، و این احتمالاً عنکبوت ها را فراری می دهد.

 

باور غلط: بی خوابی فقط به این معنی است که شما نمی توانید به خواب بروید.

بر اساس اعلام بنیاد ملی خواب در امریکا، داشتن مشکل برای به خواب رفتن یک نوع بی خوابی یا اینسامنیا است، ولی تنها نوع نیست. دیگر انواع بی خوابی شامل ناتوانی در خوابیدن مجدد بعد از زود بیدار شدن، بیدار شدن در طول شب، و حتی بیدار شدن با حس عدم شادابی است.

 

باور غلط: اگر در میانه شب از خواب بیدار شوید، بهتر است که در تخت بمانید.

کارشناسان می گویند که اگر بتوانید در تخت با آرامش باقی بمانید، می تواند به شما کمک کند که مجدداً به خواب روید. ولی اگر احساس آشفتگی پیدا کردید یا اینکه نمی توانید دوباره بخوابید، کارشناسان می گویند که بهتر است خیلی خود را اذیت نکنید.

اگر این زمان بیداری بیشتر از ۲۰ دقیقه طول کشید، به سراغ انجام کار دیگری بروید. از انجام کارهایی که واکنش های عاطفی قوی را برانگیخته می کنند اجتناب کنید و از صفحات تحریک کننده مثل کامپیوتر، گوشی تلفن یا تلویزیون خود دوری کنید. سعی کنید کتابی بخوانید یا کمی چای بنوشید.

 

باور غلط: مکمل های ملاتونین به شما کمک می کند که بهتر بخوابید.

اگر قرص های خواب آور مناسب نیستند، پس یک مکمل «طبیعی» می تواند خوب باشد، اینطور نیست؟ هر چه باشد، بدن شما ملاتونین را با این نشانه تولید می کند که وقت خواب رسیده است.

ولی تحقیقات در مورد مکمل های ملاتونین خیلی دلگرم کننده نیست. اول از همه، آن ها واقعاً کمک خاصی به افراد در خوابیدن نمی کنند. برخی مطالعات نشان داده است که افراد بعد از استفاده از ملاتونین چند دقیقه سریع تر به خواب می روند، ولی بزرگترین تأثیر این موضوع ناشی از «پلاسیبو» (یا اثر دارونما) است.

 

باور غلط: اگر نور آبی را حذف کنیم، استفاده از گوشی در هنگام شب ایرادی ندارد.

اکثر ما شنیده ایم که نور آبی ساطع شده از صفحات نمایش می تواند با ایجاد مانع در تولید ملاتونین که مغز ما از خود تولید می کند تا نشان دهد وقت خواب رسیده، ما را بیدار نگه دارد.

این موضوع منجر به تولید محصولاتی شده که جلوی نور آبی را بگیرند، از جمله کاورهای صفحه نمایش، عینک، و اپلیکیشن هایی که میران نور آبی منتشر شده به وسیله دستگاه های ما را کاهش می دهند.

دلایلی وجود دارد که تصور کنیم این کارها می تواند کمک کند، ولی باعث نمی شود که به شما مجوز استفاده از گوشی در هنگام شب را بدهد. همین فقط چک کردن گوشی هایمان (و دنیایی که به ما متصل می کند) قبل از خواب، به اندازه کافی در خواب ما ایجاد اختلال می کند.

 

باور غلط: بعضی آدم ها خواب نمی بینند.

چیزهای زیادی وجود دارد که در مورد رویاها نمی دانیم، ولی می دانیم که که همه ما در طول شب خواب می بینیم. رویاها لزوماً محدود به مرحله REM خواب نیست، اگرچه در آن مرحله است که واضح ترین رویاهای ما اتفاق می افتند.

زمانی که ما رویا می بینیم، عواطف و تجربیاتی را پردازش می کنیم که در طول روز داشته ایم. به گفته پروفسور واکر، این هم برای سلامت عاطفی و هم برای سلامت ذهنی ما مهم است. رویاها همچنین با خلاقیت و مهارت حل مسئله نیز در ارتباط هستند.

 

ده نکته برای یک خواب آرام و راحت

بیخوابی یا بدخوابی یکی از مشکلاتی است که بیشتر ما حداقل برای یک بار آن را تجربه کرده ایم. در چنین مواقعی آدم واقعا نمی داند چکار باید بکند. ما قبلا یک بار خدمت شما گفتیم که اگر لازم است بیدار بمانید چه کارهایی به شما کمک خواهند کرد و حالا وقت آن است که بگوییم انجام چه کارهایی به شما کمک می کند تا خوب بخوابید:

۱- برنامه ثابتی برای خواب داشته باشید، هر روز سر ساعت خاصی بخوابید و سر ساعت خاصی هم سعی کنید بیدار شوید.

۲- اگر در روزهای تعطیل می خواهید بیشتر استراحت کنید، حداکثر یک ساعت دیتر از خواب بیدار شوید.

۳- افراد کمخواب بهتر است وسط روز نخوابند تا شب راحت تر خوابشان ببرد.

۴- بهتر است سه تا چهار ساعت قبل از خواب، چای یا قهوه نخورید و سیگار هم نکشید. این مواد مغز را تحریک کرده و خواب را به تاخیر می اندازند.

۵- سعی کنید همیشه در رختخواب بخوابید و از درس خواندن یا موسیقی گوش کردن در رختخواب پرهیز کنید. اگر می خواهید مطالعه کنید یا آهنگ گوش کنید بهتر است از رختخواب بلند شوید.

۶- قبل از خواب غذاهای سبکتر و دارای مقدار متناسبی قند و نشاسته بخورید. اگر گرسنه باشید یا بعد از یک غذای سنگین نمی توانید خوب بخوابید.

۷- فقط زمانی که خواب آلود هستید به بستر بروید.

۸- تلاش نکنید که بخوابید، اگر خوابتان نمی آید بلند شوید مطالعه کنید و هر موقع از مطالعه خسته شدید به رختخواب برگردید.

۹- اگر قبل از خواب در عضلاتتان احساس بیقراری می کنید یا اگر فکرتان آرام نیست از روشهای آرامش بخش استفاده کنید. (تن آرامی، دوش گرم، موسیقی ملایم، قدم زدن قبل از خواب و…) در مورد روشهای تن آرامی سعی می کنیم در پستهای بعدی توضیح بدهیم.

۱۰- هر وقت که خوابیدید، سعی کنید صبح زود بیدار شوید و بیدار شدن را به تاخیر نیندازید، هرچند ممکن است کمی خسته باشید، اما برنامه خوابتان در شبهای دیگر به هم نخواهد خورد.

 

 

برای راحت خوابیدن در شب

نکاتی درباره خواب راحت

 

باورهای غلط در مورد خواب | نکات مهم برای یک خواب آرام و راحت

منبع : برترین ها / مد اپل

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا