موفقیت

روحیه خوب در محل کار | نکات مهمی که در محیط کار باید رعایت شود

کسب و کار ، راه کارهایی برای داشتن روحیه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چگونه با همکاران خود رفتار کنیم

سیاست کاری در محیط کار , روحیه خوب در محل کار

 

 

چگونه در محل کار روحیه بهتری داشته باشیم؟

از آنجا که کار کردن یک فعالیت تکراری و روزانه است، برای حفظ روحیه و خلاقیت خود بهتر است به بعضی مسایل توجه بیشتری داشته باشیم و برخی ترفندها را اجرایی کنیم. به همین منظور، ما در ادامه این مطلب به معرفی و توضیح نکاتی پرداخته‌ایم که خوب است به آنها توجه داشته باشید تا همیشه با انرژی کامل و مملو از ایده و طرح‌های جدید به انجام مسئولیت‌های خود بپردازید. همراهمان باشید.

 

چگونه در محل کار خلاقیت بیشتر و روحیه بهتری داشته باشیم؟

به استقبال تفاوت‌ها بروید

وقتی با همکاران خود علاقه مندی های کاری مشترکی دارید، هر دو شما روی موضوع های مشابه تمرکز می کنید و هر دو نگاه یکسانی به مشکلات و مسایل پیش رو دارید. با اینکه این مساله بسیار خوشایند است و منجر به رابطه ای صمیمی تر و گرم تر می شود اما می تواند شما را از دستیابی به موفقیت های مهم تر و بزرگ تر دور کند. شریک یا همکاری که دیدگاه متفاوتی با شما دارد، مسایل را به گونه ای می بیند که شما نمی بینید. شاید او در مسایلی که شما در آن ضعف دارید بهتر باشد و برعکس آن نیز صادق است، شما در مسایلی بسیار قوی تر از او هستید.

همین تفاوت ها باعث می شوند تا همه چیز بهتر پیش برود زیرا شما دو نفر مکمل هم هستید و بهتر می‌توانید برای حل مشکلات یا پیشبرد اهداف تلاش کنید. همچنین شما در شغل خود به افراد باهوش نیاز دارید. افرادی که ایده های خوبی در سر دارند نه افرادی که شما دوست دارید در کنار آنها وقت بگذرانید و با یکدیگر ناهار بخورید. کسی که با شما مخالفت می کند باعث می شود تا بهتر و درست تر فکر کنید. کسی که در کار «اما» می آورد می تواند نگاه جدیدی در مورد مسایل به شما ببخشد که شاید هرگز به آن فکر نمی کنید.

 

مسئولیت جدید به عهده بگیرید

نیازهای شرکت خود را بررسی کنید و کمبودهایی که به آن بی توجهی شده است را کشف کنید. با هوشمندی خود می توانید این اشکالات را بررسی و در جهت حل مشکل قدم بردارید.

 

کارهای سخت را در ابتدای روز انجام دهید

ابتدای صبح چون ذهن بازتر است و مغز خسته نیست، بهتر است کارهای سخت را انجام دهید. به این ترتیب، در طول روز می توانید از فشار کاری خود بکاهید.

 

در مورد مشتری‌ها و رقبای خود تحقیق کنید

اگر شغلتان به‌گونه‌ای است که با ارباب رجوع در تماس مستقیم هستید، سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید، حرف بزنید. در صورت امکان نظرشان را در مورد شرکت، محصولات و سبک کاریتان جویا شوید. اگر کارتان تولید محتواست، می‌توانید نظرات مخاطبان خود را جویا شوید و از ایده‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهایشان در راستای بهبود نوشته‌های خود بهره بگیرید.

همچنین با تحقیق در مورد بازار و رقبای خود سعی کنید شرکت و کار خود را از سکونی که دچار آن شده است رهایی دهید. در این مسیر باید همچون یک کارآگاه، تدبیرگر و قهرمان وارد عرصه شوید و خودنمایی کنید.

 

مسئولیت‌های خود را سازمان‌دهی کنید

اگر از مسایلی که در طول روز باعث حواس پرتی و پایین آمدن کارایی شما می شوند، مطلع هستید، آنها را مدیریت کنید. آیا در طول روز ایمیل های خود را چک می کنید؟ برای این منظور بهتر است زمانی در صبح، ظهر یا بعدازظهر برای آن تعیین کنید تا در طول روز فقط به کارهای مهم خود رسیدگی کنید.

هیچ کارمندی دوست ندارد تنبلی کند اما این موضوع نخستین دلیل پایین بودن کارایی و بازدهی کاری است. در واقع، برخی از کارها همچون برگزاری جلسات یا چک کردن ایمیل مانع از انجام کار مفید می شوند. بیشتر حواس خود را روی انجام کارهایی متمرکز کنید که تاثیرگذار و مفید هستند.

این را همیشه در ذهن داشته باشید، اگر درست، مفید و موثر کار کنید با کمترین فشار کاری می توانید بیشترین نتیجه را به دست بیاورید.

 

به بررسی و موشکافی شخصیت خود در محل کار بپردازید

پس از استخدام در شرکت موردنظر و به عهده گرفتن وظایف و انجام کارها شاید تصور کنید برای پیشرفت و طی کردن پله های ترقی فقط به گذشت زمان نیاز دارید. اما مهارت فنی شما به عادت های شغلی و روابط شما با دیگران ربطی ندارد. عادت دایمی عقب انداختن کارها یا بد برخورد کردن با همکاران شاید مسایلی باشند که به واسطه آنها مدیر شما برای بالابردن مقامتان هرگز چراغ سبز نشان ندهد.

شاید جالب باشید بدانید که بیشتر شرکت ها به دنبال استخدام افرادی هستند که هوش احساسی بالایی دارند. یعنی علاوه بر مهارت های فنی، باید روی احساسات خود کنترل داشته باشند و بتوانند به خوبی روابط خود با دیگران را مدیریت کنند. به این توانایی ها، «مهارت نرم» گفته می شود.

مهارت نرم داشتن در استخدام شرکت ها بسیار مهم شده است. افراد به روش های مختلف این مهارت را از خود بروز می دهند. این مهارت به طور کلی شامل هوش احساسی، مهارت های بین فردی و مدیریت ارتباط با دیگران است.

 

اگر نمی دانید چگونه این مهارت را در خود افزایش دهید، می توانید چند سوال ساده از خود بپرسید:

آیا از همکاران خود مشاوره می گیرید؟

آیا تقاضای پیوستن به گروه های مختلف دارید؟

آیا از شما خواسته می شود مهارت های ارتباطی یا شنیداری خود را بهبود دهید؟

آیا اجازه ارتباط با مشتری ها را دارید؟

آیا از شایعه پراکنی های داخل شرکت لذت می برید؟

آیا مدام با همکاران خود دچار مشکل می شوید؟

اگر پاسخ شما به ۴ پرسش اول «نه» و به دو پرسش آخر «بله» است، دیگر زمان آن رسیده است تا عادت های شخصیتی خود را تغییر دهید زیرا ممکن است به ضرر شغل شما تمام شوند. سعی کنید همیشه شنونده خوبی باشید، حس همدردی داشته باشید، ارتباط شفافی با همکاران برقرار کنید و به آنها احترام بگذارید.

 

 

اولین برخورد با همکاران

موفقیت در محیط کار

 

 

حجم کاری خود را کم کنید

بزرگ ترین مشکلی که بیشتر مردم با آن روبه رو هستند، نادیده گرفتن حجم کاری است که باید انجام دهند. آنها بیشتر کار را خود را برای آخرین دقایقی که دارند می گذارند. این نشان از ضعف در حفظ تعادل حجم کاری یک نفر دارد. وقتی پروژه یا کاری در دست انجام دارید باید برای انجام آن برنامه و طرح ریزی کنید. مشخص کنید انجام این کار چقدر زمان نیاز دارد. در صورت امکان، پروژه را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و انجام آن را برای روز خاصی، برنامه ریزی کنید. حتی اتفاق های ناخواسته ای که ممکن است در مسیر انجام کارهایتان پیش بیایند را نیز پیش بینی کنید. در نظر گرفتن همه این موارد برای آغاز یک کار یا پروژه بسیار ضروری است. به این ترتیب، می توانید در طول همه روزهای کاری خود بهره وری لازم را داشته باشید.

 

بین کارها فاصله بیندازید

آیا می دانید که انرژی مغز نیز پس از چند ساعت پشت سر هم کار کردن، تحلیل می رود و باعث سردرد می شود؟ دلیل آن این است که مغز برای کارکرد خود گلوکز می سوزاند. برای جلوگیری از این خستگی ها و سردردها باید هر چند ساعت یک بار به خود استراحت دهید. از پشت میز بلند شوید، کمی قدم بزنید، چیزی بخورید یا بیاشامید و سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید. فقط به مغز خود استراحت دهید. برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید سعی کنید هر یکی دوساعت یکبار به مغز خود استراحت بدهید. با این کار، دوباره با فکری باز و ذهنی خالی از فشار به کار خود بازخواهید گشت.

 

 مهم ترین نکاتی که در محیط کار باید رعایت شود

تعامل و همکاری در محل کار به نحوه آداب و معاشرت کارمندان با یکدیگر برمی گردد و آداب و معاشرت اصولی اساسی در بالا بردن راندمان کاری به شمار می رود اهمیت دادن به این نکته مهم در محل کار بسیار حائز اهمیت است.

آنچه مسلم است هر محیط کار شرایط خاصی برای استخدام افراد جدید دارد. اما ویژگی مشترک تمام آنها نحوه‌ برخورد کارکنان است کارفرمایان برای استخدام کارکنان جدید، علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌های افراد، تعهدات کاری و شخصیت آنها را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

بنابراین اگر در حال مذاکره برای شروع یک کار جدید هستید، سعی کنید با ایجاد یک احساس خوب در کارفرمایتان، او را تحت تأثیر قرار داده و کم‌کم این احساس خوب را افزایش دهید تا در نهایت در محل کار از شما به عنوان یکی از کارکنان خوش‌نام یاد شود.یکی از نکاتی که باید در محیط کار رعایت شود آداب معاشرت است ،چراکه این آداب بازتاب چشم انداز کلی رفتار شما در نگاه دیگران است و هر جایی هم آداب مخصوص به خود را دارد. محل کار هم یکی از مکان هایی است که رعایت آداب معاشرت و احترام به شرایط آن اهمیت زیادی دارد.

استفاده از عطر در محیط کار خوب است اما نه عطرهایی که بوی تند دارد که غالبا نیز مورد استفاده مردان قرار می گیرد . زیرا بوی تند عطر ، باعث آزار دیگران می شود و مشام همکارانتان را اذیت می کند.از انجا که محیط کا ر محیط بسته ای است بوی عطر ملایم نیز به خوب یدر هوا پخش می شود لذا دیگر نیازی یه استفاده از عطرهای تند نیست.

در فضای بسته محیط کار بلند حرف نزنید. اصلا حرف زدن با صدای بلند در چنین محیطی صورت خوشی ندارد و باعث نگاه سرزنش آمیز دیگران می شود.به عنوان نمونه اگر می خواهید در مورد موضوعی با یکی از همکارانتان که در فاصله نسبتا دوری از شما قرار دارد، صحبت کنید، یا از تلفن استفاده کنید یا نزد او بروید یا از امکاناتی چون مسنجر استفاده کنید.

با همکاران خود قهر نباشید .با خوشرویی وارد شوید وحتی درابتدای کارکمی شوخی کنید .با این کار هم به خود روحیه می دهید وهم به همکاران. یک سلام و احوالپرسی پر انرژی کلی کافی است . همین ورود پرانرژی شما می تواند حس خوبی به همکاران بدهد.شوخی و خنده را به جلسات خودتان راه بدهید. خبرنامه طنز درست کنید و یا روی بورد شرکت لطیفه های بامزه بنویسید.اجازه بدهید مشتری هایتان بدانند که محیط کاری شما چقدر شاداب است. مثلا برنامه های شاد برایشان تدارک ببینید و یا مطالب و عکس های بامزه برایشان بفرستید. شاد بودن روابط شما و مشتری را محکم تر می کند.

وقتی اتفاق بامزه ای می افتد کار را متوقف کنید، بخندید و برای دیگران هم تعریف کنید. اجازه ندهید نیم کره چپ مغزتان خیلی روی محیط کارتان غالب شود.محیط کارتان را با وسائل شاد و جذاب پر کنید. اینکار از میزان جدیت محیط کار کاسته و ذهن را بازتر و خلاق تر می کند.

یکی از مهمترین نکاتی که معمولا مورد غفلت کارکنان یک اداره یا نهاد واقع می شود، تمیز نگه داشتن وسایل و ابزارهایی است که در اختیار دارند.هر روز وقتی کارتان تمام می شود، سعی کنید وسایل روی میز کارتان را مرتب سر جای خود بگذارید و کاغذهای باطله یا زباله های دیگر را توی سطل زباله بیندازید. مطمئن باشید این کار زیاد وقت شما را نمی گیرد.

از خوردن غذاهای تند وبودار به ویژه در محیط کار به شدت بپرهیزید، غذاهای پرادویه، تند یا حاوی موادی چون سیر باعث می شوند بعد از غذا که با همکارانتان همکلام می شوید، آنها از شما فرار Escape کنند.خوردن پیاز با غذا هم اصلا توصیه نمی شود. اگر سیاست روشنی برای رعایت نکات بهداشتی در محیط کار وجود داشته باشد، کارمندان موظف به رعایت آن خواهند بود و عدم رعایت نظافت، به معنی تجاوز Rape به حقوق دیگر کارمندان و نقض آشکار سیاست های بهداشتی محل کار محسوب می شود.

به راحتی برای هرکسی در محیط کار درد ودل نکنید چه لزومی دارد که همکاران از اتفاقات خانوادگی شما اطلاع داشته باشند باید بین محیط کار و محیط خانوادگی تفکیک قائل شوید. برای هر کسی، در هر شرایطی و با هر کیفیتی درد دل نکنید و حد و حدود خود در محل کار را نگه دارید تا از مشکلات احتمالی ناشی از آن در امان باشید.

همه ما خوب می دانیم افراد معیارهای گوناگونی برای نظافت و بهداشت شخصی خود دارند. اگر همکار شما مسائل بهداشتی را در محیط کار رعایت نمی کند، و یا یکی از اعضای خانواده شما، وضعیت بد بهداشتی را در خانه به وجود آورده است، باید با آرامش و به طور صحیح این مشکل را حل کنید.می توانید از مدیر محل کارتان بخواهید، برنامه ای مدون را برای همه در نظر بگیرد .همچنین می توان برنامه هایی را برای تشویق و افزایش انگیزه در کارمندانی که بهداشت را رعایت می کنند و نیز اعمال جریمه برای کسانی که این نکات را رعایت نمی کنند، در نظر گرفت.

اگر در محل کار خود موردی از عدم رعایت بهداشت (مثل بوی عرق) را مشاهده کردید، یکی دو روز صبر کنید. ممکن است آن فرد مشکلی در این خصوص داشته باشد. ولی اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه یافت، می فهمید که این فرد به بهداشت و نظافت خود اهمیت نمی دهد.سعی کنید با لحنی آرام، مودبانه و منطقی و بدون هتک حرمت شخصیت فرد، نکات لازم مبنی بر رعایت بهداشت در محیط کار را به او متذکر شوید.

به پوشش خود توجه کنید.قبل از هر چیز لباس شما باید مناسب محیطی که در آن کار می‌کنید باشد. از پوشیدن لباس‌های نامناسب با رنگ‌های جیغ اجتناب کنید.پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه نه تنها شرایط کار را بر شما سخت خواهد کرد، بلکه تحمل فشار تنگی لباس برای ساعت‌های طولانی برای سلامتی شما خطرناک است. لباس‌های فرم و یک شکل بهترین نوع لباس برای محل کار است.

آرایش کردن هم در محیط کار برای خودش حد و حدودی دارد. بعضی از افراد با چنان آرایشی به سر کار می‌روند که گویی به یک عروسی دعوت هستند. رعایت این نکته بسیار ضروری است. آرایش شما در محیط کار نباید به هیچ عنوان جلب توجه کند. وقار و منش خود را با این نوع رفتار زیر سوال نبرید.

شایعه پراکنی و از بدگویی پشت سر سایر همکاران دست بر‌دارید. هر آنچه را که می شنوید بدون توجه و تحقیق در باره صحت و درستی، آن را تکرار و پخش نکنید. درباره رفتار‌های به ظاهر مشکوک، قضاوت Judgment و پیش داوری نکنید.

سعی کنید حتما به موقع در محل کار حضور داشته باشید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر از آغاز ساعت کاری‌تان، در آنجا حاضر شوید، زیرا در این صورت زمان کافی برای آمادگی خواهید داشت. حتی می‌توانید در صورت نیاز به سر و وضع خودتان برسید و خود را مرتب کنید.

بیشتر از ساعت کاری خود در محل کارتان نمانید، زیرا ممکن است این تصور در کارفرمایتان ایجاد شود که شما قادر به برنامه‌ریزی و مدیریت زمان خود نیستید. اگر می‌خواهید کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید، به موقع سر کار حاضر شوید و پس از اتمام شیفت کاری، به موقع آنجا را ترک کنید.

از موارد مهم در هر محیط کار، نظافت و ایمنی است. تمیزکاری نیازی به گذراندن آموزش ندارد. بنابراین حتی در روز اول کار هم، اگر می‌توانید جایی را مرتب یا تمیز کنید، این کار را بدون اینکه از شما خواسته شود انجام دهید.

کارمندان خوب سرشان را پایین می‌اندازند و به کار خودشان می‌رسند. در محل کار، توانایی‌های خود را نشان دهید و بر کاری که باید انجام دهید تمرکز کنید. وقت خود را برای کار دیگران صرف نکنید و اجازه بدهید خودشان کارشان را انجام دهند. به یاد داشته باشید که این موضوع با کمک کردن به دیگران تفاوت دارد.فقط بر کار خود تمرکز کنید و به دیگران کاری نداشته باشید.

اگر در محل کارتان، همکارانی هستند که برقراری ارتباط و تعامل با آنها کمی دشوار است، با آنها بدرفتاری نکنید. این کار ناخودآگاه بر فرصت‌های شغلی شما در محل کارتان تأثیر منفی می‌گذارد. به یاد داشته باشید که استخدام همکاران‌تان نیز مانند استخدام شما با دقت صورت گرفته است، بنابراین اگر به آنها بی‌احترامی کنید، یعنی شعور کارفرمایتان را نادیده گرفته‌اید و در واقع به او اهانت کرده‌اید

 

 

 قوانین محیط کار چیست

چگونه روحیه خوبی در محیط کار داشته باشیم

 

روحیه خوب در محل کار | نکات مهمی که در محیط کار باید رعایت شود

 

منبع: روزیاتو /رکنا / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا