درمان

نشانه‌ها و علائم استرس | عوارض استرس

روان انسان را درگیر میکند. یکی از این نشانه ها سرد شدن بینی است. البته نه سردی به علت کاهش دمای محیط بلکه سرد شدن در حالت عادی مد نظر است. در این مقاله به علائم و نشانه های بیشتر از استرس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

علائم استرس و اضطراب شدید

راه درمان استرس , نشانه‌ها و علائم استرس

 

متخصصان انگلیسی در مطالعه‌ای دریافتند زمانیکه فرد تحت استرس است حجم خون در ناحیه صورت تحلیل می‌رود و بینی سرد می‌شود.

متخصصان با استفاده از دوربین تصویربرداری حرارتی مشاهده کردند که استرس موجب می‌شود بینی و صورت سرد شود. در شرایط خطرناک همچون زمان بیرون پریدن از ماشین یا گریختن از مقابل خودرویی که با سرعت به سمت شما می‌آید بخش‌هایی از بدن مثل عضلات و پاها به حجم بیشتری خون نیاز دارند و در این شرایط خون از صورت به این نواحی منتقل می‌شود.

 

همچنین روزنامه گاردین به برخی دیگر از علائم ظاهری بدن هنگام داشتن استرس اشاره کرده‌ که به شرح زیر است:

داشتن احساس تپش قلب: استرس باعث می‌شود آمیگدال مغز پیامی را برای غده هیپوتالاموس ارسال کند که هورمون‌هایی را در سیستم عصبی مرکزی ترشح می‌کند و مواردی از قبیل تنفس، ضربان قلب و گوارش را در کنترل دارد. در تهدیدهای آنی، آدرنالین ترشح می‌شود. در نتیجه آن ضربان قلب سریع‌تر شده، ماهیچه‌ها دچار گرفتگی و نفس کشیدن سریع‌تر می‌شود.

 

دلشوره داشتن: غدد دورن‌ریز هورمون کورتیزول یا استرس را ترشح می‌کنند که می‌تواند عملکرد بدن را در واکنش به تهدیدات استرس‌زا تنظیم کند. به طور مثال، سیستم گوارش نسبت به دست‌ها و پاها در هنگام دویدن خون کمتری نیاز دارد و هنگامیکه مسیر جریان خون تغییر کند فرد دچار احساس دلشوره می‌شود.

 

داشتن احساس کسالت: ترشح مکرر کورتیزول به طور مثال در مواقع داشتن استرس حاد باعث می‌شود سیستم ایمنی ضعیف شده و فرد را در برابر سرماخوردگی‌ها و عفونت‌ها مستعد می‌کند و موجب احساس کسالت و بیماری می‌شود.

 

عدم توانمندی در کنترل استرس: در شرایط استرس مزمن و مکرر عملکرد مغز در برخی نواحی که با عملکردهای احساسی و فیزیولوژی مرتبط است، تحلیل می‌رود.

 

احساس پیر بودن: متخصصان در یک بررسی روی DNA کودکانی که در معرض استرس مزمن بودند دریافتند استرس موجب آسیب دیدن سلول‌هایی می‌شود که سطح آسیب‌دیدگی این سلول‌ها با چندین سال فرسودگی آن‌ها برابر است.

 

 نشانه‌ها و علائم استرس

علائم استرس (جسمانی): گرفتگی‌ عضلانی‌، سردرد، درد قفسه‌ سینه، ناراحتی‌ معده‌، اسهال‌ یا یبوست‌، افزایش‌ ضربان‌ قلب‌، دست‌های‌ سرد و مرطوب‌، خستگی‌ مفرط، تعریق‌ شدید، بثورات، تنفس‌ سریع‌، لرز، تیک‌، تحریک‌پذیری‌، کم‌اشتهایی‌ یا بی‌اشتهایی‌، ضعف‌، احساس‌ خستگی‌، گیجی‌ و دلشوره

علائم استرس (روانی): عصبانیت‌، اعتماد به‌ نفس‌ پایین‌، افسردگی‌، بی‌تفاوتی‌، تحریک‌پذیری‌ و زود از کوره در رفتن، ترس‌ و پاسخ‌های‌ هراسی‌، اشکال‌ در تمرکز، احساس‌ گناهکاری‌، نگرانی‌، بی‌قراری‌، فراموشی، اضطراب‌ و وحشت‌، بدگمانی، نگرانی درباره سلامتی، خرده‌گیری و غرغر کردن، کاهش‌ حافظه‌ و منگی‌

علائم استرس (رفتاری): اشکال در مدیریت زمان، تغییر در الگوهای خواب (کم خوابی یا بی خوابی)، تغییر در الگوهای خوردن (پرخوری یا کم خوری)، افزایش‌ مصرف‌ سیگار و سوءمصرف‌ الکل‌ یا مواد مخدر

 

عوارض استرس

 

 

علایم جسمی استرس

تاثیر استرس بر معده

 

 

   آسیب مغزی: استرس شدید می‌تواند به متابولیسم و سیستم قلبی عروقی آسیب بزند و منجر به زوال ناحیه هیپوکامپوس مغز (بخشی از مغز که مسئول حافظه بلندمدت و مسیریابی است) شود. استرس از عوامل مهم ایجاد سردردها، احساس سبکی در سر، سرگیجه، دشواری در تمرکز و پراکندگی افکار است. استرس باعث سردردهای میگرنی می‌شود.

 

  مشکلات قاعدگی: زنانی که تحت استرس‌های مزمن هستند دو برابر زنان دیگر دچار گرفتگی‌های عضلانی وحشتناک در دوران قاعدگی می‌شوند و این امر به دلیل عدم توازن هورمونی اتفاق می‌افتد.

 

اختلالات خواب: افرادی که تحت استرس هستند در طول خواب مدام از خواب می‌پرند و روند خواب آنها دچار اشکال است. آنان دچار بی‌خوابی و کابوس شبانه می‌شوند.

 

  حساسیت: افرادی که تحت استرس هستند آلرژی بیشتری نیز به اغلب چیزها نشان می‌دهند و این به دلیل افزایش نوع خاصی از پروتیین در خون آنها است.

 

  اختلالات روانی: افسردگی، اضطراب، الکلیسم، خودبیمارانگاری، نوسانات خلقی، بی‌خوابی و آلزایمر … از عوارض استرس بیش از حد می‌باشند.

 

  بیماری‌های دهان: گاهی اوقات زخم‌های دردناکی که در دهان ایجاد می‌شوند به دلیل نوع تغذیه نیستند بلکه می‌توانند ناشی از استرس باشند. سایر عوارض استرس روی دهان شامل دندان قروچه، قفل شدن فک، خشکی دهان، مشکلات بلعی و لکنت زبان هستند. افرادی که تحت استرس هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه نیزخواهند بود. افزایش مدام هورمون استرس (کورتیزول) باعث ضعف سیستم ایمنی گشته و اجازه می‌دهد که باکتری‌ها به لثه آسیب وارد کنند.

 

  درد عضلات: بدن درد و دردهای عضلانی از معمولترین شکایات ناشی از استرس به ویژه در بین کارمندان ادارات دارای استرس شغلی است. دردهای اسپاسمی از شایعترین عوارض استرس روی عضلات هستند. به علاوه دردهای مفصلی، ضعف عضلانی و عدم تعادل ماهیچه‌ها از دیگر عوارض آن بر عضلات بدن هستند.

 

قلب و ریه: استرس موجب بروز بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا می‌شود. آسم و مشکلات تنفسی نیز عوارض استرس روی ریه هستند.

 

  مجاری گوارشی: مشکلات معده‌ای، روده تحریک‌پذیر و زخم‌های گوارشی از مهمترین اثرات نامطلوب استرس بر بدن هستند.

 

  مشکلات مو: استرس می‌تواند موجب ریزش مو، سفید شدن تارهای مو، چربی مو یا نازک شدن مو شود که در نتیجه آن تجمع مو را کمتر متوجه خواهید شد و فکر می‌کنید موهای شما ریخته است ولی شما هزاران هزار مو روی سر خود دارید و اگر نصف این مقدار را هم از دست بدهید نباید موجب نگرانی شما بشود.

 

مشکلات پوست: هر چند سال‌ها طول می‌کشد که نشانه‌های استرس روی اندام‌های شما تاثیر بگذارد ولی تاثیر آن روی پوست خیلی سریع‌تر است. استرس می‌تواند موجب بروز بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس شود. علاوه بر اینها تعریق زیاد، خارش، ایجاد بثورات جلدی و عفونت‌ها از پیامدهای افزایش استرس و اضطراب هستند. استرس همچنین رطوبت پوست را کاهش می‌دهد و در عملکرد تدافعی پوست ایجاد اشکال می‌کند. در نتیجه پوست خشک، پوسته پوسته شده و قرمز شده و همچنین در مقابل تشعشعات آسیب پذیرتر پدیدار می‌شود.

نشانه‌ها و علائم استرس | عوارض استرس

منبع: ایسنا – ستاره – بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا