درمان

غذاها و میوه هایی که باعث کاهش استرس می شوند

 

خوراکی مفید برای کاهش استرس, مواد غذایی برای کاهش استرس

مصرف مواد غذایی خام در کنار مواد غذایی پخته به ایجاد آرامش در بدن کمک می‌کند , رژیم درمانی

غذاها تاثیر زیادی بر نوسانات روحی ما دارند. برخی مواد غذایی با کاهش میزان هورمون‌ها به بدن در مقابله با استرس کمک کرده، برخی دیگر تنش‌های روحی را در ما تشدید می‌کنند.

با مواد غذایی و عاداتی که در داشتن یک روحیه آرام به شما کمک می‌کنند، آشنا شوید:

زغال‌اخته

رنگدانه آنتوسیانین موجود در زغال‌اخته نوعی آنتی‌اکسیدان است که به تولید دوپامین ـ ماده ضروری برای تنظیم حالات روحی ـ توسط مغز کمک می‌کند. زغال‌اخته در افزایش تعداد گلبول‌های سفیدی که به مقابله با استرس کمک می‌کنند، نقش دارد.

ماهی سالمون

ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین، منبع مهمی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در داشتن یک روحیه سالم نقش دارند. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف این اسیدهای چرب، سطح اضطراب را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. امگا ۳ همچنین می‌تواند نقش داروهای ضدافسردگی را بدون داشتن عوارض جانبی ایفا کند.

سبزیجات سبزرنگ

اسید فولیک موجود در این سبزیجات به تولید دوپامین و سروتونین کمک می‌کند. مطالعات نشان داده، کمبود اسید فولیک، افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب را به دنبال دارد.

بادام

بادام وجود ویتامین B2، ویتامین E، روی و منیزیم به تولید سروتونین که تعدیل‌کننده اعصاب و از بین برنده استرس است کمک می‌کند. امگا ۳ و امگا ۶ موجود در بادام نیز در حفاظت از سیستم عصبی و جلوگیری از افسردگی نقش دارد.

مرکبات

ویتامین C مرکباتی مانند پرتقال، تولید هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد، مقادیر زیاد هورمون استرس (کورتیزول) با مصرف این ویتامین به حالت تعادل برمی‌گردد.

موز

موز با داشتن ویتامین B6 به تولید سروتونین و کاهش استرس کمک می‌کند. موز در عین کاهش استرس، خواب‌آور نبوده، آرام‌بخش مناسبی است.

خوراکی مفید برای کاهش استرس, مواد غذایی برای کاهش استرس

کمبود اسید فولیک، افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب را به دنبال دارد

نکات غذایی برای کاهش استرس:

مرکبات

مرکبات مثل پرتقال، سرشار از ویتامین C هستند. مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین می‌تواند سطح هورمون‌های استرس‌زا را کاهش دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 

اسفناج

غذاهای آرامش دهنده

غذاها و میوه هایی که باعث کاهش استرس می شوند

اسفناج به دلیل داشتن منیزیم در کاهش استرس موثر است. منیزیم کمک می‌کند سطح کورتیزول در بدن تنظیم شود. علاوه بر این کمبود منیزیم باعث سردرد و خستگی می‌شود که از علائم استرس هستند.

ماهی‌های چرب

برای کنترل کورتیزول و آدرنالین، ماهی‌های چرب بخورید. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی‌ها یافت می‌شوند، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و با هجوم هورمون‌های استرس‌زا مقابله می‌کنند.

چای سیاه

تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف چای سیاه (ترجیحا کمرنگ) به شما کمک می‌کند خیلی سریع‌تر از شرایط استرس زا دور شوید. اما قهوه می‌تواند میزان استرس را افزایش دهد.

پسته

پسته می‌تواند تاثیر هورمون‌های استرس‌زا را بر بدن کاهش دهد. آدرنالین فشار خون را افزایش می دهد و باعث می‌شود زمانی که تحت استرس هستید، ضربان قلب شما افزایش یابد. خوردن یک مشت پسته در هر روز می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و در نتیجه اثر ترشح آدرنالین را نیز کم کند.

 

بادام

بادام سرشار از ویتامین‌های مفید است؛ از جمله ویتامین E که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و ویتامین‌های گروه B که بدن را در برابر حملات استرس‌زا انعطاف‌ پذیر و آماده می‌کند. برای این‌ که از فواید این ماده غذایی بهره‌مند شوید، هر روز مقداری بادام بخورید.

سبزیجات خام

مصرف سبزیجات ترد و خام می‌تواند با اثرات منفی استرس مقابله کند. جویدن کرفس یا هویج خام به رها شدن گرفتگی فک‌ها در مواقع استرس کمک می‌کند و در نتیجه سردردهای عصبی را کاهش می‌دهد.

شیر

یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس، خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب است. محققان می‌گویند کلسیم موجود در شیر می‌تواند گرفتگی های عضلانی را کاهش دهد و باعث تسکین تنش شود.

ورزش، دشمن استرس

علاوه بر رژیم غذایی مناسب، یکی از بهترین شیوه‌های مبارزه با استرس، ورزش کردن است. ورزش‌های هوازی در این باره بسیار موثرند، زیرا این ورزش‌ها اکسیژن دریافتی توسط بدن را افزایش می دهند و باعث تولید آندورفین (ماده شیمیایی آرامش‌بخش) می‌شوند. برای این ‌که نتایج مثبت ورزش را در خودتان ببینید، ۳ تا ۴ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

 

غذاها و میوه هایی که باعث کاهش استرس می شوند

منبع:jamejamonline.ir

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا