بیماریها و راه درمان

درمان کمبود آهن و درمان آن را بدانید

 

عوارض کمبود آهن,رفع کمبود آهن

هنگامی که کمبود آهن جدی می شود، در پی آن کم خونی به وجود می آید

کمبود آهن می تواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد، رفتار فرد را تغییر دهد، و در شغل و زندگی او اثرگذار می شود. کمبود آهن، سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می دهد و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می دهد

این مقاله به شما کمک می کند دریابید چگونه می توانید آهن بدنتان را به خوبی تأمین کنید یا اگر دچار کمبود آهن هستید با دانستن علائم آن به پزشک مراجعه کنید و مانع رشد این مشکل و تبدیل آن به کم خونی شوید.

کمبود آهن هنگامی به وجود می آید که ذخیره آهن بدن شما به قدری کم شده است که دیگر پاسخگوی نیاز بدن نیست. هنگامی که کمبود آهن جدی می شود، در پی آن کم خونی به وجود می آید و این همان مشکلی است که کم خونی فقر آهن نامیده می شود. البته انواع دیگری از کم خونی ها نیز وجود دارد؛ مانند کمبود فولات و کمبود ویتامین ب ۱۲٫

باید در نظر گرفت که کمبود آهن می تواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد، رفتار فرد را تغییر دهد، و در شغل و زندگی او اثرگذار شود. کمبود آهن، توان سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می دهد و در نتیجه توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می یابد.

برخی از اثرات اولیه کمبود آهن وابسته به این مشکلات است:
۱٫ ناتوانی در جذب آهن،
۲٫ خون ریزی،
۳٫ رژیم های غذایی حاوی میزان اندک آهن،
۴٫ مصرف غذاهایی که جذب آهن را کاهش می دهند یا مانع جذب آهن می شوند،
۵٫ عفونت ها،
۶٫ خون ریزی در اثر انگل های روده ای،
۷٫ سوءتغذیه،
۸٫ و نیز برخی بیماری ها.

عوارض کمبود آهن,رفع کمبود آهن

کمبود آهن باعث می شود اکسیژن کمتری به بافت ها برسد

برخی از علائمی که نشان می دهد، بدن شما آهن کافی دریافت نمی کند، عبارت اند از:
۱٫ خارش پوستی،
۲٫ خستگی،
۳٫ رنگ پریدگی،
۴٫ کم اشتهایی،
۵٫ کاهش توان تمرکز،
۶٫ کاهش هوشیاری،
۷٫ کمبود هموگلوبین (در آزمایش خون مشخص می شود)،
۸٫ کاهش توان یادگیری،
۹٫ سردی دست ها و پاها،
۱۰٫ فروبردن زبان،
۱۱٫ سردرد،
۱۲٫ ریزش مو،
۱۳٫ سرگیجه،
۱۴٫ ناخن های شکننده،
۱۵٫ تنگی نفس،
۱۶٫ تپش قلب، یا تپش قلب نامنظم،
۱۷٫ و خستگی عمومی
۱۸٫ درد سینه.

اگر یک یا چند مورد از مشکلات بیان شده در بالا را در بدنتان مشاهده می کنید، توصیه ما به شما این است که حتماً با پزشکتان تماس بگیرید و از او بخواهید که با آزمایش خون، وجود مشکل کمبود آهن یا سایر مشکلات را کشف کند. اگر وجود چنین مشکلی در آزمایش خون به دست پزشک تأیید شد، احتمال دارد که او مصرف مکمل های آهن به تنهایی یا به همراه سایر مکمل ها را مانند ویتامین ب ۱۲، فولات، یا ویتامین سی برای شما تجویز کند.

حال اگر بخواهیم علاوه بر مصرف این مکمل ها، تغییراتی را در رژیم غذایی مان ایجاد کنید، بهتر است، توصیه های زیر را مطالعه و رعایت کنید.

برای افزایش میزان آهن بدنتان، راه های زیادی وجود دارد:
۱- مصرف غذاهای غنی از آهن
بدانیم: منابع خوب آهن شامل آلوها، اسفناج، سبزیجات با برگ های سبز، و جو است.

بدانیم: منابعی با میزان مناسبی از آهن شامل ماهی، دانه های سویا، حبوبات، فندق، گوشت، و تخم مرغ است.

۲- تلاش برای افزایش جذب آهن
مصرف ویتامین سی با مکمل آهن یا با غذاهای غنی از آهن برای افزایش جذب آهن مصرف کنید.

بدانیم: قهوه و چای را به همراه شیر یا همراه با غذاهای غنی از آهن مصرف نکنید. این دو خوراکی مانع جذب آهن در بدنتان می شود.

۳- یک نکته بهداشتی
در نظر بگیرید در زمانی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید، ممکن است در معرض آلودگی با آب‌های غیر آشامیدنی قرار بگیرید. مصرف آب آلوده زمینه بیماری و عفونت در بدن شما را فراهم می آورد که در نهایت منجر به کم خونی خواهد شد.

۴- مصرف مکمل ها
هر مکملی که پزشک برای شما تجویز می کند، مصرف کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که پزشک، احتمال وجود بیماری های عفونی در بدن شما را بررسی کند؛ زیرا در صورت وجود عفونت در بدنتان، با مصرف مکمل های آهن ممکن است به صورت بالقوه عفونت در بدن افزایش می یابد.

کمبود آهن و ریزش مو :

دلیل ریزش موها خود به علل مختلف است یک نوع از ریزش مو به نام فلوژن است که در اثر اتفاقاتی مثل زایمان، یا بعد از تب های طولانی مدت و شدید، بیماری های سخت و مزمن و یا بعد از تولد اتفاق می افتد و یا مصرف بعضی از داروها موجب ریزش و کم حجم شدن موها می شود.
 نوع دیگر ریزش مو مانند ریزش موی مردانه است به خاطر وجود هورمون تستسترون در زنان است که ریتم مو حساس و نازک و کم حجم می شود.  این نوع ریزش معمولا از وسط سر یا جلوی سر خالی می شود و این نوع ریزش در ۳۰ درصد خانم ها شایع است.  در این نوع ریزش مو حالت کرکی پیدا می کند.
 از دیگر عوامل ریزش مو و کم حجم شدن موها اختلالات کم خونی و کمبود آهن و تیروئید است که با افزایش مصرف آهن و درمان تیروئید از کم حجم شدن بیشتر و ریزش بیش تر موها جلوگیری می شود.
 نوع برس زدن موها و بیش موها و رنگ کردن پیاپی و متوالی موها و اکستنشن کردن موها که به موهای طبیعی فرد وصل می شود موجب فشار به ریشه و ساقه ی مو می شود.

علل کم خونی در باردرای

به علت افزایش حجم خون مادر در دوران بارداری، میزان گلبول‌های قرمز در واحد حجم خون کم می‌شود و در نتیجه نیاز به آهن افزایش می‌یابد. لذا مهم ترین علت کم خونی در بارداری، کمبود آهن در بدن مادر است. به دلیل نیاز مادر و جنین به ۱۰۰۰ میلی‌گرم آهن در کل بارداری، مادر باید در نیمه دوم بارداری حتما از قرص آهن استفاده کند.

اما علل دیگری هم برای کم‌خونی مادر وجود دارد، از جمله خونریزی‌هایی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، مثل خونریزی‌های سه ماهه اول در اثر سقط جنین، حاملگی خارج از رحم، بیماری مول یا خونریزی‌های سه ماهه سوم در اثر کنده‌شدن جفت، جفت سر راهی یا خونریزی‌های حین و بعد از زایمان که بسیار خطرناک بوده و نیاز به بستری کردن بیمار و احتمالا تزریق خون به صورت اورژانسی وجود دارد.

از علل دیگر کم‌خونی در بارداری، کمبود فولات در غذاهای مصرفی است که منجر به نوع خاصی از کم‌خونی می‌شود. این موارد که بسیار نادر هستند معمولا در کسانی پیش می‌آید که از سبزیجات حاوی اسیدفولیک به میزان کافی استفاده نمی‌کنند و بر اساس تشخیص پزشک و با مصرف اسید فولیک به میزان کافی، بیماری کم‌خونی آنها درمان می‌شود.

درمان کمبود آهن و درمان آن را بدانید

منبع: tebyan.net

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا