دانستنی های علمی

نگهداری از گیاه سیکلمن

گیاه سیکلامن گیاه سیکلمن چگونه گیاه سیکلمن را پرورش دهیم؟,طریقه نگهداری از گیاه سیکلمن

نگهداری از گیاه سیکلمن
سیکلمن گیاهی با گل های زیباست که در سایه نیز به خوبی رشد می کند. همین امر آن را برای نگهداری در آپارتمان ایده آل می سازد.
چگونه گیاه سیکلمن را پرورش دهیم؟
گیاه سیکلمن، گیاهی رایج و محبوب است که هم در آپارتمان و هم در بیرون رشد داده می‌شود. مراقبت از این گیاه بسیار آسان است. سیکلمن از اعضای خانواده پامچال است. این گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. ۲۰ گونه از این گیاه وجود دارد که سرسخت‌تر هستند.

نوشته های مشابه

این گیاه برگ‌های زیادی به رنگ سبز تیره و قلب شکل دارد. شکوفه‌های این گیاه می‌توانند در دامنه گسترده‌ای از رنگ‌ها باشند. همانطور که گفته شد مراقبت از این گیاه بسیار آسان است. به دلیل اینکه این گیاه در شرایط نیم سایه به خوبی رشد می‌کند، گیاه آپارتمانی بسیار خوبی به شمار می‌آید.

اکثرِ گونه‌های این گیاه تا ارتفاع ۱۵-۱۰ سانتیمتری رشد می‌کنند و بنابراین گزینه‌های خوبی برای کاشت در گلدان به حساب می‌آیند. در صورتی که می‌خواهید این گیاه را در خارج از خانه پرورش دهید، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در اطرافِ درختان و یا در باغ‌های سنگی بکارید (یعنی مکان‌های شبیه به زیستگاه‌های بومی این گیاهان).
نکته: گیاه سیکلمن گیاهی سمی به شمار می‌آید و پیاز و ریشه‌های این گیاه نیز سمی هستند.
 تکثیر گیاه سیکلمن
سیکلمن اغلب از غده (ریشه آن) منتشر می‌شود. برای تکثیرِ این گیاه باید ریشه غده مانندِ آن را به بخش‌هایی تقسیم کنید. هر بخش باید دارای یک چشم باشد. این بخش‌های تقسیم شده را دوباره بکارید، و این کار را در سطحِ زیرینِ خاک انجام دهید.

همچنین می‌توانید دانه‌های سیکلمن را از شکوفه‌های رسیده آن برداشت کنید. متخصصان کشاورزی از این روش برای کِشتِ گونه‌های جدید استفاده می‌کنند. تکثیر گیاه از راهِ دانه‌ها زمانِ بیشتری را در مقایسه با تکثیر از طریق غده ریشه می‌طلبد.

گیاه سیکلامن گیاه سیکلمن چگونه گیاه سیکلمن را پرورش دهیم؟,طریقه نگهداری از گیاه سیکلمن

چگونه سیکلمن را رشد دهیم- مراقبت از گیاه
گیاه سیکلمن در انواع مختلف خاک با دامنه گسترده‌ای PH، به خوبی رشد می‌کند. اما این گیاهان بهترین رشد خود را در خاک غنی، زهکش، با PH اندکی اسیدی، انجام می‌دهند. قبل از کاشتِ این گیاه می‌توانید کمپوست و کود ارگانیک را با خاک مخلوط نمایید. غده‌های تقسیم شده گیاه سیکلمن را درست در زیرِ خاک بکارید (عمق کاشتتان از ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر تجاوز نکند).
این گیاه را به طورِ کامل آبیاری کرده و برای آبیاری بعدی اجازه دهید تا خاکِ گیاه به طورِ کامل خشک شود. در صورتی که این گیاه را در آپارتمان آبیاری می‌کنید، به آن از پایین (و نه از روی برگ‌ها و گل‌ها) آب بدهید.

اجازه ندهید که خاکِ گیاه به مدت زمانِ طولانی خیس باقی بماند، زیرا در این صورت به احتمال زیادی پوسیدگی ریشه رخ خواهد داد. به این گیاه به طورِ ماهانه تقویت کننده بدهید و برای گیاهان آپارتمانی از تقویت کننده مایع استفاده نمایید.
گونه‌های مختلفِ گیاه سیکلمن در زمان‌های مختلفی گل می‌دهند. برای افزایشِ شکوفه دهی، تقویت کننده‌ای که حاوی فسفرِ زیاد است را به گیاه افزوده و سطحِ نورِ دریافتی گیاه را افزایش دهید.
حشرات و بیماری‌ها
گیاه سیکلمن به ندرت دچارِ بیماری و آفت می‌شود. رایج‌ترین مشکلِ این گیاه گندیدگی و فسادِ ریشه است که می‌توان با انتخاب خاک زهکش برای گیاه از آن پیشگیری کرد. برای زهکشی بهتر، باید در زیرِ گلدانِ این گیاهِ آپارتمانی سوراخی را ایجاد نمایید.
دوام و سرسختی گیاه
اکثرِ گونه‌های این گیاه سرسخت و مقاوم هستند اما برخی در برابر سرما و یخبندان دوام نمی‌آورند. اگر از میزانِ مقاومتِ گونه خود آگاه نیستید، با رسیدن فصل سرما این گیاهان را بپوشانید و یا به داخلِ منزل منتقل کنید.

منبع:parsegard.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا