ازدواج و همسرداری

روانشناسی گل ها(گل نیلوفر)

 

 

نوشته های مشابه

روانشناسی گل ها

 

گل نیلوفر نمادی از انسان هائی است که شعور و عشق را توأمان برای رسالت انسانی و بقا جاودانگی به کار می برند.


● گل نیلوفر آبی نشانه عشق راستین و بی شائبه

 

گل نیلوفر نمادی از انسان هائی است که شعور و عشق را توأمان برای رسالت انسانی و بقا جاودانگی به کار می برند.

 

کسانی که از گوهر وجود وتوانائی های خود سود برده و بدترین شرایط رسالت انسان بودن خود را به اثبات می رسانند. تنفر، پوچی، بیهودگی، بیراهه رفتن، تنبلی و ناامیدی را از خود دور ساخته و راستی و صداقت و عشق بی شائبه را چراغ راه خود قرار داده و دیدگان را پیوسته به آفریدگار دوخته اند.

 

گل نیلوفر در مرداب می شکفد و ریشه در گل و لای دارد. لیکن به سوی آسمان اوج می گیرد، وقتی به آب گل آلود مرداب نگاه کنی شگفت زده خواهی شد که چگونه از چنین آبی گل آلود، چنان نیلوفری بسیرا زیبا و خوشبو بیرون می آید.

 

گل نیلوفر آبی گیاهی است آبزی، زیبا و پایا، دارای برگ های بزرگ و پهن، قلبی شکل به پهنای ۳ تا ۳۰ سانتی متر که در سطح آب و یا در آب غوطه ور هستند: با دمبرگ های استوانه ای بلند که از ریشه آبی ضخیمی (ریزم) بیرون می آیند.

 

دارای گل های منفرد، درشت، زیبا به رنگ سفید و انواع رنگ های دیگر که در هر گل ۳ تا ۵ کاسبرگ و تعداد زیادی گلبرگ و پرچم دیده می شود گل ها دارای پایه بلندی بوده و در بالای سطح آب می شکفند. میوه آن به صورت کپسول تخم مرغی شکل گوشتداری است که در آن دانه های آردی نیلوفری به تعداد زیادی قرار دارد.

 

این گیاه در آب های راکد، مرداب و یا آب هائی که جریان کندی دارند می روید و به علت زیبائی گل های خود مورد توجه شدید مردم قرار دارد البته می توان در استخر و برکه های خارج از گل خانه نیز آن را پرورش می داد.

 

 

تکثیر آن از طریق ریزوم و کاشت بذر امکان پذیر است. این تکثیر در زیر آب و در کف برکه ها و جائی که بذر نیلوفر آبی و یا بخشی از ریزوم آن در زیر خاک قرار دارد حاصل می شود.

 

گل نیلوفر آبی در شبه قاره هند از تقدسی خاص برخوردار است، گل نیلوفر سمبل جهان است و لایه های متعدد گلبرگ های آن نمایانگر ادوار مختلف جهان و متقاطع و مراتب گوناگون هستی است، هشت گلبرگ نیلوفر نشانهٔ هشت جهت وجود است که عبارتند از: راست، چپ، جلو، عقب، بالا، پائین، برون و درون.

 

گل نیلوفر از آب های اولیه که عاری از هر گونه آلودگی بوده می روید و نشانه خلوص، پاکی، نیروی بالقوه معرفت است درون گلبرگ های آن قوه ٔ مقدس حیات، دانش و معرفت جریان دارد. معمولاً چند گلبرگ از لایه های متعدد نیلوفر شکفته و ظاهر است و مابقی گلبرگ ها یکدیگر را استتار کرده در زیر گلبرگ های وسطی قرار دارند. این نشانه حقیقت ادوار متعدد آینده است که همواره بخشی از حقیقت به مرحلهٔ شکوفائی می رسد و هستی باردار غنچه هائی از حقایق در مراتب گوناگون است که در مواقع مناسب شکفته خواهند شد. فلسفه نظام هستی هند مبتنی بر تثلیث است و این تثلیث از سه رب النوع به نام های ویشنو (خدای نگاه دارنده، خدای محافظ کاینات) بر هما (خدای آفرینش) و شیوا (خدای نابود کننده) تشکیل گردیده که ویشنو مهم ترین رکن این تثلیث به شمار می رود.

 

براساس متون دینی هند، ویشنو به هنگام تخیل و تفکر در باب باز پیدائی کاینات، گل نیلوفری از نافش رست و بر هما (خدای آفرینش) از گل نیلوفر متولد شد.

 

لکشمی الهه اقبال وثروت می باشد و سمبل قدرت و سلطنت است گل نیلوفر را به او منتسب دانسته اند.

 

سوریا (خدای خورشید) یا به عبارت دیگر نام دیگری از خورشید است و همه چیز به نور او حیات می یابد و رشد می کند. در دو دست او گل نیلوفر قرار دارد.

 

میترا که از کهن ترین و اسرارآمیزترین خدایان آریائی است و معنای لفظی میترا با ارتباط و اتصال و دوستی مرتبط است، بر روی گل نیلوفر استاده است.

 

در استان کرمانشاه و در آثار تاریخی طاق و بستان نقش برجسته سنگی از مجلس تاجگذاری اردشیر دوم شاهنشاه ساسانی در سمت چپ او میترا بر روی گل مقدس نیلوفر آبی ایستاده است و شعاع های نور اطراف سرش (هاله های نورانی) حکایت از مقام الهی او دارد. و بالاخره در یک کلام نیلوفر گیاهی مقدس است و همه رهبانیت مذهبی را می توان در این گل خلاصه کرد. یکی دیگر از مشخصات آن این است که گل های زیبای نیلوفر معمولاً در ساعت ۷ صبح باز می شود و از ساعت ۴ بعداظهر شروع به جمع شدن می نماید.

 

گل های زیبا و درشت نیلوفر معمولاً در اواخر بهار تا اوایل پائیز ظاهر می شود و بوئی ملایم دارند و اگر مایل به دیدار این گلظهای خودرو در برکه های طبیعی هستیم می توانیم به نواحی مختلف شمال ایران، مخصوصاً در گیلان، راه بین رشت و لاهیجان، کردستان، دژشاهپور، کرمانشاه منطقه سرداب نیلوفر و مرداب انزلی، مسافرت نمائیم، نیلوفر سفید که دارای مقدار زیادی تانن و دیگر املاح مختلف می باشد از خواص داروئی نیز برخوردار می باشد:

 

ضد تشنج، مسکن، قابض و کمی خواب آور، بند آورنده خون، ضد اسهال، معرق و کاهش دهنده ضربان قلب می باشد. برای مداوای سرخچه، سرخک و آبله مفید است.

 

اگر کسی در خواب گل نیلوفر را در روی بوته و در محل رشد آن (در آبگیرها و برکه ها) ببیند، خوشبختی و موفقیت و منفعت فراوان به او روی می آورد و اگر کسی گل نیلوفر را به صورت شاخه بریده و جدا از شاخه خود و یا بوته نیلوفر بدون گل را در خواب ببیند به غم و اندوه زودگذری مبتلا می گردد.

 

چنان چه پس از دیدار گل نیلوفر در برکه های طبیعی مایل بودید برکه ای مینیاتوری در داخل منزل داشته باشید، باید بدانید که هر فردی می تواند در منزل خود برکه ای کوچک داشته باشد. چنان چه به لحاظ مالی و یا مکانی محدودیتی در کار باشد می توان از گلدان سفالی، ظرف های سرامیکی و چوبی و هر ظرف دیگری که بتوان آب را در داخل آن نگه داشت بهره گرفت و البته امکان استفاده آن ها در پاسیو و جابه جائی آن وجود دارد که شرح ساخت آن را به تفصیل در شماره های بعدی ملاحظه خواهید نمود.

روانشناسی ,روانشناسی گل ها,گل ,روانشناسی,تست روانشناسی,روانشناسی رنگها,روانشناسی کودک,روانشناسی شخصیت,روانشناسی ازدواج,روانشناسی عشق,روانشناسی زنان
روانشناسی ,روانشناسی گل ها,گل ,روانشناسی,تست روانشناسی,روانشناسی رنگها,روانشناسی کودک,روانشناسی شخصیت,روانشناسی ازدواج,روانشناسی عشق,روانشناسی زنان

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا