گل و گیاه

آموزش کاشت نخودفرنگی

نخودفرنگی, طریقه کاشت نخودفرنگی, نحوه کاشت نخود فرنگی, زمان کاشت نخود فرنگی, چگونه نخود فرنگی پرورش دهیم؟, پرورش گیاهان, کاشت سبزیجات

آموزش کاشت نخودفرنگی

طعم این محصول در صورتی که در باغچه خودتان رشد کند و به طور تازه چیده و مصرف شود، فوق العاده خواهد بود.

چگونه نخود فرنگی پرورش دهیم؟

نخود فرنگی یا نخود سبز یکی از سبزیجات مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است. اگر آن را مستقیم از باغ و باغچه‎تان بکنید و مورد استفاده قرار دهید، از طعم بی‎نظیرش لذت خواهید برد. به عنوان یک اسنک خوشمزه و سالم شما می‎توانید غلاف نخود فرنگی تازه را از ساقه جدا کرده، آن‎را باز کنید و دانه‎ها را خام بخورید. نخود فرنگی یکی از سرسخت‎ترین سبزیجات است. گاهی اوقات به نخود فرنگی، نخود برفی نیز گفته می‎شود، زیرا نهال جوان این گیاه می‎تواند در یخ و یخبندان و حتی برف نیز زنده بماند.

انواع متعددی از نخود فرنگی وجود دارد. برخی از نخود فرنگی‎ها برای پشتیبانی از رشد آسان به پایه‌ای برای پیچیدن به دور آن‎ها نیاز دارند. برخی دیگر مستقل هستند و نیازی ندارند دور شیء خارجی بپیچند. در زمان خرید بذر، روی بسته‎ای را که خریداری می‎کنید بخوانید تا متوجه شوید چه نوعی را خریداری می‎کنید. ما نوع پیچنده این گیاه را پیشنهاد می‎کنیم. این به بالا نگهداشتن غلاف‎های نخودتان کمک می‎کند، در نتیجه نخود‎هایی تمیزتر خواهید داشت.

زمان رسیدن نخود فرنگی

زمان رسیدن نخود فرنگی بسته به نوع آن از ۵۵ تا ۷۰ روز طول می‎کشد. انواعی که در اوایل فصل می‎رسند دانه‎های کمتری در غلاف‎شان دارند: به طور معمول ۳ تا ۴ دانه. اما انواعی که دیرتر می‎رسند ۸ تا ۱۰ دانه نخود درون هر غلاف خود دارند.

کاشت گیاهان روی ردیف‎های برآمده خاک

محصولات اوایل بهار بهتر است داخل محیط‎های برآمده از خاک (در اصطلاح: تپه‎های خاک، کَرت) کاشته شوند. این برآمدگی اندک، به گرم نگهداشتن خاک کمک می‎کند و از همه مهم‎تر از پوسیدگی دانه‎ها قبل از جوانه زنی، به علت باران‎های بهاره، شسته شدن خاک و آب اضافی پیشگیری می‎کند. ۵ توصیه در مورد روش آبیاری باغچه را اینجا بخوانید.
اگر هوا سرد است یا حتی برف می‎آید نگران نباشید، گیاهان جوان نخود فرنگی نسبت به سرمای هوا بسیار مقاوم‎اند.

چگونه نخود فرنگی پرورش دهیم؟

پرورش دادن نخود فرنگی آسان است. منطقه‎ای از باغ یا باغچه سبزیجات‎تان را که نور کامل آفتاب به آن‎جا می‎تابد انتخاب کنید. این گیاهان، خاک غنی باغ را ترجیح می‎دهند. اگر در منطقه‎تان باران‎های بهاری سنگین می‎آید باید از روش کاشت گیاه در خاک برآمده (ردیف‎های تپه‎ای خاک، کَرت) استفاده کنید.

بذرهای نخود فرنگی را در زودترین وقتی که زمین آماده کاشت بود (اوایل بهار) بکارید. بین بذرها ۲.۵ تا ۳.۷۵ سانتی‎متر فاصله بگذارید. ما پیشنهاد می‎کنیم بذرها را در ردیف‎های ۲ تایی بکارید و این ردیف‎های ۲ تایی با هم ۶۰ سانتی‎متر فاصله داشته باشند. داربست هایی را میان ردیف‎های ۲ تایی قرار دهید تا نخود‎ها هنگام رشد به آن‎ها بپیچند. در ابتدای کاشت، به خاک مورد نظر تقویت کننده اضافه کنید و از آن پس نیز هر ۳ تا ۴ هفته یک‎بار با یک تقویت کننده عمومی‎خاک‎تان را تقویت کنید.

در اوایل بهار خاک خودش مرطوب است اما کم کم که هوا گرم‎تر می‎شود، شاید نیاز باشد خاک را به طور عمقی آبیاری کنید.نخود فرنگی مرغوب در آب و هوای گرم خوب رشد نمی‎کند. با این حال محصولات پاییز نیز خوب هستند. هنگام کاشت آن‎ها در پاییز اطمینان حاصل کنید که قبل از یخبندان شدید به آن‎ها خواهند رسید.

نخود را زمانی که جوان است و پوست غلافش ترد است برداشت کنید. نخود فرنگی‎های اگر به مدت طولانی روی شاخه بمانند شیرینی‎شان را از دست داده و سفت می‎شوند. نخود فرنگی تازه و مرغوب را حتی با غلاف نیز می‌توانید برای تهیه انواع سالاد استفاده کنید.

حشرات و آفات

گیاه جوان نخود فرنگی، غذای محبوب پرندگان است. زمانی که گیاه جوان کمی‎ بیشتر رشد می‎کند پرندگان ممکن است جوانه‎های نرم گیاه را بخورند. پیشنهاد ما این است که اطراف نهال‎های جوان نخود فرنگی‎تان را با صفحات توری لانه مرغ بپوشانید.

برخی حشرات نیز ممکن است وارد غلاف نخود شوند یا شته‎ها نیز ممکن است گه‎گاه به این گیاه هجوم بیاورند، اما این مشکل خیلی رایج نیست.در آب و هوای مرطوب حلزون‎ها از ساقه‎های نخود بالا می‎آیند و غلاف‎های نخود را می‎مکند. در این صورت باید از قرص‎های ضد حلزون در محیط باغ یا باغچه‎تان استفاده کنید.

منبع : parsegard.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا