بدانیم تا سالم بمانیم

سوالهایی که تمام زنان می پرسند؟!

 

 

سوالهایی که تمام زنان می پرسند؟!

 

پرسش و پاسخ دوستان در مورد بیماری های زنان و سینه را با اعضای هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان بخوانید.

در ادامه پاسخ به پرسش های دوستان در خصوص بیماری های پستان که توسط روزنامه ایران منتشر می شود، اعضای هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی به سوالات تعدادی از ایشان پاسخ گفتند که متن این پرسش و پاسخ در ذیل می آید:

 

***************************

جمیله.آ از گنبد کاووس
نسوج فیبرو گلندولار پستان چیست؟ و آیا غدد چربی درون پستان در آینده باعث بروز سرطان می‌شود؟
دکتر نسرین السادات علوی
نسوج فیبروگلندولار نسوج طبیعی پستان هستند همچنین غدد چربی که بصورت طبیعی در بعضی افراد بدون علت خاصی بروز می‌کنند تأثیری بر ایجاد سرطان در آینده ندارند.
وجود این غدد در پستان نگران‌‌کننده نیست اما مراجعه و معاینه هر ۶ ماه یک بار به درمان بموقع هر بدخیمی کمک می‌کند.

 

***************************

ف . م ـ ۳۶ ساله از تهران
چند ماه پیش در سونوگرافی یک توده فیبروم در سینه‌ام تشخیص داده شد. پزشک برایم ویتامین ای و مولتی ویتامین تجویز کرده است. آیا مصرف این قرص‌ها باعث سرطان رحم می‌شود؟

دکتر صفا نجفی
تأثیر این قرص‌ها بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان رحم اثبات نشده است. توصیه ما به افرادی که در سینه خود توده دارند این است که حتماً تحت نظر یک متخصص باشند.

همچنین نمونه‌گیری با سوزن و انجام آزمایش بافت‌شناسی روی نمونه به تعیین دقیق نوع توده کمک می‌کند و تنها سونوگرافی برای تعیین نوع کافی نیست.

اگر مصرف این قرص‌ها درد را در شما کمتر می‌کند مصرف آن ضرری نخواهد داشت.

 

***************************

م.ا ـ ۳۳ ساله از اراک
در یک معاینه سالیانه در سونوگرافی، متوجه یک توده هایپو اکو به ابعاد ۵/۹ در ۵/۰ میلی‌متر در ناحیه فوقانی خارجی در موقعیت ساعت ۱۰ با فاصله سه سانتی‌متر از نیتل شدم.

دکتر
احتمال خوش‌خیمی مانند فیبرو اندوم داد و تجویز کرد بعد از ۳ ماه برای سونوگرافی مجدد مراجعه کنم تا هرگونه تغییر در توده مشخص شود.

پزشکان انجام ماموگرافی را برای من خطرناک دانستند و به سونوگرافی اکتفا کردند. پیشنهاد شما چیست؟ در سینه سمت چپ یک کیست به قطر ۵/۳ میلی‌متر در ساعت یک دیده شده. در این مورد چه اقدامی باید انجام دهم؟

دکتر نسرین السادات علوی
انجام ماموگرافی برای شما خطری ندارد اما در این مرحله نیازی به آن نیست. پیشنهاد تجدید سونوگرافی بعد از ۳ ماه برای اطلاع از هر تغییری برای شما مناسب است.

در صورتی که توده بزرگ‌تر شده باشد، برای خارج کردن توده اقدام کنید و اگر تغییری نکرده باشد، نیازی به درمان و پیگیری دارویی نیست.

در مورد کیست سینه چپ باید بدانید کیست جزو پستان است و معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد ولی کنترل منظم هر ۶ ماه یک بار توصیه می‌شود.

 

***************************

الهه ـ ۴۳ ساله از کرمان
وجود سرطان پستان در چه حالتی به صورت ارثی به افراد منتقل می‌شود؟

دکتر شهپر حقیقت
وجود سرطان در اقوام درجه یک یعنی مادر، خواهر و دختر حدود ۵ تا ۱۰ درصد احتمال بروز سرطان را در فرد افزایش می‌دهد. افرادی که در اقوام درجه یک خود فرد مبتلا به سرطان سینه دارند بعد از غربالگری نیاز به مشاوره ژنتیک و معاینه بالینی دارند.

توصیه ما این است که همه بانوان از ۲۰ سالگی معاینه پستان را یاد بگیرند و در فواصل زمانی معین با معاینه فردی از هر تغییر احتمالی سریعاً مطلع شوند.

در افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند یعنی در اقوام درجه یک خود سابقه ابتلا وجود دارد، هر ۶ ماه یک‌بار برای انجام معاینه بالینی مراجعه کنند و در صورتی که بالای ۴۰ سال هستند زیر نظر یک متخصص به کمک ماموگرافی از سلامت خود مطمئن شوند. علاوه بر جنبه ژنتیک و وراثت، چاقی، اضافه وزن، قاعدگی زودرس، یائسگی دیررس، مصرف زیاد ترکیبات هورمونی و سابقه ابتلا به بعضی از بیماری‌های خوش خیم از عوامل بروز سرطان‌اند.

منبع:irannaz.com

سوالهایی که تمام زنان می پرسند, بیماری های پستان, زنان و سینه, نسوج طبیعی پستان, توده فیبروم, مولتی ویتامین, سونوگرافی, بیماری, درمان بیماری, علائم بیماری, انواع بیماری, درمان, بهداشت و درمان, درمان بیماری, درمان جوش, درمان افسردگی
سوالهایی که تمام زنان می پرسند, بیماری های پستان, زنان و سینه, نسوج طبیعی پستان, توده فیبروم, مولتی ویتامین, سونوگرافی, بیماری, درمان بیماری, علائم بیماری, انواع بیماری, درمان, بهداشت و درمان, درمان بیماری, درمان جوش, درمان افسردگی

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا