فناوری اطلاعات

از تاریخچه «حالت پرواز» روی تلفن‌های همراه چه می‌دانید؟

حالت پرواز, تلفن‌های همراه, ترفند موبایل

«لطفا تلفن‌همراه خود را خاموش کنید.» تا به حال چند بار این عبارت را شنیده‌اید؟ معمولا خاموش‌کردن تلفن‌همراه در یکسری از مکان‌های خاص مانند تئاتر یا سینما نشان‌دهنده فرهنگ شما و احترام به حقوق دیگران است.

 

اما آن بالاها یعنی زمانی که در هواپیما نشسته‌اید و هزاران متر با زمین فاصله دارید، مسأله دیگر به فرهنگ باز‌نمی‌گردد؛ در آسمان‌ها خاموش‌بودن یا نبودن تلفن‌همراه با مرگ و زندگی همسفران شما ارتباط دارد. اما دنیای دیجیتال امروز و وابستگی همه‌جانبه ما به آن باعث شده به این راحتی‌ها نتوانیم از ابزارهای دیجیتال همراهمان دل بکنیم و حتی برای دقایقی آنها را خاموش کنیم.

 

اگر نگاهی به تنظیمات تلفن‌همراهتان بیندازید، گزینه‌ای به نام Flight Mode یا Airplane Mode وجود دارد که نه موبایل شما را به پرواز درمی‌آورد، نه یک بازی هواپیمایی است؛ بلکه نوعی از تنظیمات گوشی بوده که برای همین مواقع طراحی شده است.

 

اریکسون پیشتاز
شرکت سوئدی ـ انگلیسی اریکسون که یکی از نوآور‌ترین تولیدکنندگان تلفن‌همراه در زمان خودش بود، اولین‌بار روی سری تی‌موبایل‌های خود تنظیمی قرار داد به نام حالت آفلاین. در آن زمان که کارایی‌های تلفن‌های همراه به مکالمه و ارسال پیام کوتاه محدود می‌شد، سری تی‌اریکسون بیشتر به یک انقلاب دیجیتال شبیه بود.

 

این گوشی روی خود سرویس بلوتوث داشت و می‌توانست به هندزفری بلوتوث متصل شود. همچنین می‌توانستید ابزارهای اضافی این گوشی را بخرید و آن را به یک همه‌کاره تبدیل کنید. ابزارهایی مانند MP3 پلیر ۱۲۸ مگابایتی و حتی دوربین دیجیتال VGA از آن جمله بود. همین امکانات اضافه باعث شده بود طراحان این گوشی به فکر راه‌حلی بیفتند که کاربران این تلفن‌همراه هنگامی که باید گوشی خود را خاموش کنند، بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

 

حالت آفلاین خیلی زود اهمیت بالای خود را نشان داد و از گوشی‌های دیگر حتی در شرکت‌های دیگر موبایل‌سازی هم سربرآورد. به این ترتیب با رشد فناوری در صنعت تلفن‌همراه و همه‌کاره شدن گوشی‌‌ها، حالت آفلاین جزئی جدایی‌ناپذیر از تنظیمات تلفن‌های همراه شد.

 

تراژدی آسمان‌ها
این تنظیمات ساده، نام خود را از یک تراژدی دردناک به یادگار دارد. شرکت اریکسون، حالت آفلاین را به دنیای تلفن‌همراه هدیه داده بود و بیشتر گوشی‌ها از این امکان استفاده می‌کردند. اما انگار بعضی کاربران تلفن‌های همراه همین که پایشان به پله‌های هواپیما می‌رسید، این سرویس را از یاد می‌بردند و به هیچ وجه حاضر به خاموش‌کردن گوشی خود نبودند.

 

خبرهایی از سراسر جهان از اختلالات رادیویی هواپیماها از طریق امواج موبایل گزارش می‌شد، اما کو گوش شنوا تا این که سال ۱۹۹۲ یک هواپیمای مسافربری آمریکایی، لحظه‌ای که می‌خواست برای فرود مختصات خود را با برج مراقبت هماهنگ کند، دچار اختلالات رادیویی شد و در یکی از مناطق کشاورزی ایالت مینه‌سوتا سقوط کرد. در این سانحه هوایی ۴۳ نفر جان خود را از دست دادند. مرکز رسیدگی به سوانح هوایی مینه‌سوتا دلیل این سقوط را اختلالات رادیویی ناشی از امواج موبایل تشخیص داد و پلیس مینه‌سوتا یک گوشی نوکیا را عامل این اتفاق دانست.

 

هنوز یک ماه و نیم از این واقعه نگذشته بود که یک تراژدی دیگر در شهر سیاتل اتفاق افتاد، این بار یک بوئینگ ۷۵۷ به همان علت قبلی از عرش به فرش آمد. جالب این که صاحب تلفن‌همراهی که بر حسب اتفاق باز هم نوکیا بود، در بین ۳۲ قربانی این پرواز نبود و جان سالم به ‌در برده بود. این دو اتفاق دردناک باعث شد قوانین سختگیرانه‌تری برای جلوگیری از به‌کارگیری تلفن‌همراه در هواپیما صادر شود. در این میان، نوکیا که نقش مهمی در این دو سانحه بازی کرده و همین مسأله باعث وجهه بد جهانی برای این شرکت شده بود، در یک اقدام جالب نام حالت تنظیمات آفلاین را به حالت پرواز یا همان Flight Mode تغییر داد. این یک شروع خونین برای فلایت مد بود تا شاید اهمیت استفاده از این تنظیمات در هواپیما نمایان‌تر شود.

 

پروازهای اختصاصی
شرکت تی‌موبایل که از معروف‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات تلفن‌همراه در جهان است، بتازگی از طرحی جدید برای استفاده از اینترنت و جی‌پی‌اس تلفن‌همراه در هواپیما خبر داده است. این شرکت قرار است با همکاری چند شرکت هوایی بزرگ، سیستم وایرلس داخلی هواپیما را برای کاربرانش ایجاد کند. در این روش، فقط کسانی که از خطوط تلفنی تی‌موبایل، آن هم در پروازهای درجه یک (first class) چند شرکت هوایی معروف استفاده می‌کنند، می‌توانند از سرویس وایرلس داخلی هواپیما استفاده کنند. با اجرای این طرح می‌توان امیدوار بود تا چند سال آینده این تکنولوژی کاربرد همگانی‌تری پیدا کند. اما مگر قرار است چند شبانه‌روز را در آسمان‌ها سرکنیم که دل کندن از تلفن‌همراه تا این حد سخت است؟

 

حالت پرواز موبایل چگونه عمل می‌کند؟
حالت پرواز یک تنظیم در بسیاری از تلفن‌های همراه، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی است که با فعالسازی آن، تمام سیگنال‌های انتقالی دستگاه از کار می‌افتد. در نتیجه با روشن‌کردن حالت پرواز، قابلیت‌های دستگاه برای تعیین محل، دریافت تماس یا استفاده از پیام‌های متنی غیرفعال می‌شود. در‌حالی که هنوز هم استفاده از دیگر امکانات گوشی که نیاز به انتقال سیگنال ندارد مانند بازی‌ها، دوربین و پخش‌کننده موزیک امکان‌پذیر است.

 

حالت پرواز این اجازه را به کاربر می‌دهد تا از دستگاهش حتی در هواپیما هم استفاده کند. وقتی از حالت پرواز استفاده می‌کنید، گیرنده FM، بلوتوث، آنتن‌های شبکه‌های بی‌سیم و GPS از کار می‌افتد. در بعضی از مدل‌ها غیر فعال‌کردن GPS و برخی ویژگی‌های دیگر با حالت پرواز صورت نمی‌گیرد.

 

البته با وجود این تنظیمات، هنوز هم بعضی از شرکت‌های هوایی استفاده از تلفن‌همراه حتی در حالت پرواز را غیر‌قانونی اعلام کرده‌اند و در واقع به هیچ وجه اجازه روشن بودن تلفن‌همراه در هواپیما را به شما نمی‌دهند. این تنظیم نام‌های مختلفی دارد از جمله حالت پرواز حالت آفلاین و حالت مستقل که در بخش تنظیمات همه گوشی‌ها وجود دارد.

 

یکی از ویژگی‌های حالت پرواز این است که موجب صرفه‌جویی در مصرف باتری و بالارفتن قدرت پردازشگر می‌شود. از آنجا که دستگاه برای ارسال سیگنال به شبکه باید جستجو کند، فعال‌نبودن این فعالیت باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود.

منبع:jamejamonline.ir

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا