آموزش انواع غذاها

طرز تهیه غذای رژیمی برای لاغر شدن

طرز تهیه کوفته رژیمی, کوفته لاغر کننده

چگونه با یک غذای رژیمی خوشمزه لاغر شویم

 

طرز تهیه غذای رژیمی برای لاغر شدن

مواد لازم برای تهیه غذای رژیمی لاغری ۲ نفر :

 عدسیک سوم پیمانه
 آب 2 پیمانه
بلغوریک سوم پیمانه
روغن زیتون  3 قاشق غذاخوری
 پیاز خردشده یک دوم بزرگ یا یک عدد متوسط
زیره سبزیک دوم قاشق چایخوری
جعفری خردشده۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم
موسیر و آبلیمو به مقدار دلخواه

 مواد لازم برای تهیه غذای رژیمی

 

طرز تهیه  غذای رژیمی لاغری :
ابتدا عدس را بشویید، با آب درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. اگر روی آن کف کرد با قاشق بگیرید. شعله‌ آن را کم کنید، نمک بزنید و بگذارید ۳۰ دقیقه بپزد تا نرم شود. نگذارید تمام آب عدس بخار شود.
 
حالا بلغور را درون ظرف بریزید و به‌ آن نمک بزنید. سپس آن را درون قابلمه عدس بریزید. اگر آب کم است می‌توانید اضافه کنید. با هم مخلوط کنید و ۳۰ دقیقه دیگر بگذارید بپزد تا بلغور نرم شود و آب اضافی هم کم شود.
 
در همین حین روغن را درون یک ظرف بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید سپس پیاز را درون روغن بریزید و ۱۵ ـ ۱۰ دقیقه بگذارید تا طلایی شود. سپس زیره را درون ظرف ریخته و کمی تفت دهید.
 وقتی عدس و بلغور پخته شد همه را درون ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید.
 همه مواد را درون یک کاسه بریزید. دستان خود را کمی خیس کنید و ۵ ـ ۳ دقیقه مواد را ورز دهید. اگر مواد به دستتان می‌چسبد کمی دست خود را خیس کنید و اگر مواد به نظرتان خشک شده کمی آب به آن اضافه کنید. جعفری را نیز به مخلوط اضافه کنید. نمک و فلفل آن را اندازه کنید. در نهایت مواد را به صورت کوفته به اندازه‌های دلخواه درون ظرف چیده و با جعفری غذای رژیمی خودرا تزیین کنید.
  چرا از عدس برای تهیه غذای رژیمی  لاغری استفاد کنیم
 عدس حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین (۲۶ درصد)‌، اسیدفولیک و فیبرهای محلول و نامحلول غذایی است. از ویتامین‌های موجود در عدس می‌توان به ویتامین‌های C و B اشاره کرد. فیبر محلول موجود در عدس همراه کلسترول باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. علاوه بر آن این فیبر موجب کاهش هضم و جذب کربوهیدرات‌ها می‌شود. بنابراین از تغییرات سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.

عدس به جلو راندن غذا در لوله گوارش سرعت می‌بخشد، بنابراین از یبوست جلوگیری می‌کند. از آنجا که فیبرهای نامحلول موجود در عدس قابل هضم نیستند و بدون تغییر از بدن دفع می‌شوند، بنابراین کالری اندکی را به بدن می‌رسانند و در عین حال قسمتی از حجم

غذای رژیمی

را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین این غذای رژیمی انتخاب خوبی برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند به شمار می‌رود. همچنین به این ترتیب افرادی که قصد

لاغر شدن

دارند می‌توانند به علت پروتئین بالا، عدس را جایگزین گوشت قرمز کنند. بعلاوه عدس غذای مناسبی برای افرادی است که از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌کنند.
 
هر پیمانه عدس (۱۹۸ گرم)‌ پخته شده و بدون نمک حاوی ۲۳۰ کالری، ۱۶ گرم فیبر و ۱۸ گرم پروتئین است. همچنین این مقدار عدس حاوی ۳۷ درصد آهن است که به غنی‌شدن ذخایر آهن بدن کمک می‌کند. مزیت آهن عدس نسبت به آهن موجود در گوشت این است که مجبور نیستید به همراه آهن، چربی و کالری بالایی دریافت کنید.
 
آهن هم در ساختار هموگلوبین که برای نقل و انتقال اکسیژن لازم است شرکت می‌کند و هم جزء کلیدی آنزیم‌هایی است که در تولید انرژی و سوخت و ساز نقش دارند.
 
عدس پخته نشده را در صورتی که در جای خشک، خنک و تاریک قرار دهید تا ۱۲ ماه قابل نگهداری است. از آنجا که انواع مختلف عدس زمان طبخ متفاوتی دارند، آنها را با هم مخلوط نکنید. عدس پخته شده را می‌توان تا ۳ روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کرد.

منبع : تبیان زنجان

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا