آموزش قلاب بافی و بافتنی

آموزش بافت ژاکت، شال و کلاه نوزادی

 

آموزش بافت ژاکت , آموزش بافت شال و کلاه نوزادی

آموزش بافت ژاکت :

وسایل مورد نیاز :
۴ کلاف ۱۰۰ گرمی سفید
– نخ مخصوص گلدوزی
– میل شمارۀ ۴- ۵ عدد دکمه

این ژاکت از یقه بافته می‌شود.
۴۰ دانه سر انداخته شود. تا ۶ رج بافت رکن ببافید. بعد از آن جهت تقسیم‌بندی دانه‌های سرشانه و دو تکۀ جلو و پشت به این صورت عمل کنید. ۱+۷= ۲÷۱۵
۱۵= ۲÷۳۰       ۳۰= ۱۰-۴۰

۴۰ کل دانه‌ها، عدد ۳۰ تعداد دانه‌های جلو و پشت، عدد ۱۵ تعداد دانه‌های یک تکۀ جلو و پشت، عدد ۷ اندازۀ دانه‌های یک تکۀ جلو و عدد ۱۰ اندازۀ‌ دانه‌های سرشانه و در ادامه به این صورت ببافید.

۴ دانه از رو سجاف- ۳ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۳ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۱۵ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۳ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۳ دانه از زیر- ۴ دانه از رو سجاف در آخر ببافید.

رج دوم همه دانه‌ها از رو بافته می‌شود.

رج سوم: ۴ دانه سجاف از رو- ۴ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۵ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۱۷ دانه از زیر- ‌یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۵ دانه از زیر- یک ژته- یکی از زیر- یک ژته- ۴ دانه از زیر- ۴ دانه از رو سجاف در آخر ببافید.

به همین صورت هر یک رج در میان ۸ دانه به دانه‌های بافت اضافه می‌شود.

بافت را تا بلندی ۱۳ سانتی‌متر ادامه دهید. در ادامه تعداد دانه‌های سمت راست تکۀ جلو را بافته و از یک دانه زیر اول تا یک دانه زیر دوم در یک میل جداگانه قرار دهید (دانه‌های آستین). دانه‌های تکۀ پشت را نیز بافته و از یک دانه زیر اول تا یک دانه زیر دوم را در یک میل جداگانه قرار دهید.
دانه‌های تکۀ جلو سمت چپ را نیز ببافید. بعد از آن تکه‌های جلو و پشت را با هم تا بلندی ۶ رج رکن ببافید. در ادامه ۴ دانه سجاف از رو بافته ۸ دانه از زیر- یکی از رو- ۸ دانه از زیر- یکی از رو تا آخر دانه‌ها ادامه دهید.

در آخر نیز با ۴ دانه سجاف از رو بافت را به پایان برسانید. بافت را به همین صورت با رج رفت و برگشت تا بلندی ۱۰ رج ببافید. دوباره یک رج بافت رکن یعنی همه از رو ببافید. دوباره با ۸ دانه از زیر- یک دانه از رو ادامه دهید.
بافت را تا بلندی ۱۴ سانتی‌متر ببافید. در آخر نیز با ۱۰ رج بافت رکن به پایان برسانید. دانه‌ها را کور کنید و دانه‌های آستین را جداگانه وارد میل کرده و مانند مدل تکۀ جلو و پشت تا بلندی ۱۰ سانتی‌متر بافته. در آخر نیز با ۶ رج رکن بافت را به پایان برسانید. آستین بعدی را هم به همین صورت ببافید.

نکته: در سمت چپ بافت هنگام بافتن ۵ جادکمه باز کنید و به سمت راست دکمه بدوزید.

می‌توانید بنا به سلیقۀ خود روی تکۀ جلو و آستین‌ها با نخ مخصوص گلدوزی، شکوفه‌های کوچک و برگ بدوزید.

طریقۀ بافت شال گردن

۳۰ دانه سر انداخته شود. با رنگ سبز تا بلندی ۴ رج کشباف یکی از زیر- یکی از رو- ۷ دانه از زیر- ۳ دانه از رو رکن ببافید. به همین صورت بافترا تا بلندی ۹ سانتی‌متر بافته، دوباره با رنگ سبز ۴ رج بافت رکن ببافید. دوباره بافت را مانند تکۀ پایین ادامه دهید. (۸ دانه از زیرها مربوط به دانه‌های پیچ طنابی هستند) و هر ۸ رج در میان به صورت ۴×۴، ضربدری جابه‌جا کنید. بافت را تا بلندی ۸۸ سانتی‌متر ادامه دهید و در آخر با ۴ رج بافت رکن به پایان برسانید. دو سر شال گردن را ریشه بزنید.

طریقۀ بافت کلاه

۶۰ دانه سر انداخته شود و تا بلندی ۵ سانتی‌متر کشباف یکی از زیر- یکی از رو ببافید. بعد از آن جهت بافت مدل دانه‌ها را به این صورت تقسیم‌بندی کنید. ۶ دانه از زیر- یکی از رو- ۶ دانه از زیر- یکی از رو- ۱۲ دانه از زیر- یکی از رو- ۶ دانه از زیر- یکی از رو- ۱۲ دانه از زیر- یکی از رو- ۶ دانه از زیر- یکی از رو- ۶ دانه از زیر در آخر ببافید.

۶ دانه از زیرهای وسط جهت پیچ طنابی هستند. هر ۶ رج در میان جابه‌جا کنید ۳×۳ به صورت ضربدری بافت را تا بلندی ۱۶ سانتی‌متر به همین صورت ببافید. در آخر دانه‌ها را کور کنید. درز کناری را دوخته و جهت زیبایی بیشتر دو عدد منگوله آویزان وصل کنید. روی کلاه مانند شال گردن و ژاکت با نخ گلدوزی، شکوفه و برگ بدوزید.

شال و کلاه و شال گردن بسیار زیبایی است و می‌تواند هدیۀ بسیار خوبی از طرف مادران عزیز به فرزندان خود باشد.

آموزش بافت ژاکت، شال و کلاه نوزادی

منبع : Artakava.com

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا