نگهداری مواد غذایی

خواص قهوه چیست ؟ | مضرات قهوه چه چیزهایی هستند؟

قهوه چه فواید و مضراتی دارد ؟ عوارض استفاده زیاد از قهوه چیست ؟  امروز با یکی دیگر از خواص مواد غذایی ، فواید و مضرات قهوه ، مواد منع مصرف آن در خدمت شما هستیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

مضرات قهوه برای زنان

عوارض مصرف زیاد قهوه , خواص قهوه چیست

 

 

مضرات قهوه چه چیزهایی هستند؟

همواره بهتر است در مورد همه چیز زندگی تعادل را رعایت کنیم و در مورد چیزی زیاده روی نکنیم. قهوه نیز به همین صورت است. همانطور که نوشیدن قهوه به مقدار متناسب می تواند برای بدن ما بسیار مفید باشد، زیاده روی در نوشیدن قهوه نیز ممکن است مضراتی را برای ما به همراه داشته باشد .مضرات قهوه

اگر از طرفداران پروپا قرص قهوه هستید حتما این مطلب را بخوانید. مضرات قهوه نکته قابل تاملی است که باید در خوردن این نوشیدنی به آن توجه کرد. اگر یک قهوه خور حرفه ای باشید و یا از علاقمندان این نوشیدنی پرطرفدار حتما از فواید آن زیاد شنیده اید. اینکه این نوشیدنی می تواند باعث زیبایی پوست شما بشود و یا تاثیرات شگفت انگیزی برای سلامتی کبد و روده و دندان ها و … دارد چیزی است که همه ما بارها و بارها شنیده ایم و یا در موردش خوانده ایم. اما آیا تا به حال در مورد مضرات و خطراتی که این نوشیدنی خوشمزه و خوش طعم دارد نیز فکر کرده اید؟

بعد از آن همه تعریف و فوایدی که گوشه و کنار از قهوه شنیده اید بد نیست با ما در این مطلب همراه باشید و با مضرات قهوه که ممکن است آسیبی ایجاد کند نیز آگاه شوید.

 

مشکلات زیاده روی در نوشیدن قهوه

افزایش فشار خون

باید بدانید که نوشیدن قهوه باعث افزایش فشار خون می شود. بنابراین مراقب تاثیر این نوشیدنی باشید؛ به خصوص اگر دچار پرفشاری خون هستید. چون حتی اگر این افزایش جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

 

پوکی استخوان

کسانی که روزانه قهوه مصرف می کنند ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شوند و در نتیجه در معرض خطر پوکی استخوان قرار بگیرند. این مشکل به خصوص برای افرادی که بدنشان به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کند اهمیت زیادی دارد.

 

بی خوابی

اگر در مصرف کافئین زیاده روی شود احتمال دارد تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی تحریک شود. به علاوه مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب می گذارد و ممکن است باعث بی خوابی در افراد شود. پس یادتان باشد که متناسب با شرایط خوابتان ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کنید. به طور کلی توصیه می شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید قهوه ننوشید.

 

رفلاکس گوارشی

یکی دیگر از مضرات قهوه که می توان به آن اشاره کرد بازگشت اسید معده و سوزش معده است. به خصوص برای کسانی که زمینه این مشکل را دارند.

 

کاهش جذب آهن

گفته می شود نوشیدن قهوه به همراه غذا به دلیل وجود تانین، باعث کاهش جذب آهن می شود. در نتیجه افرادی که کم خونی دارند به این نکته توجه کنند که قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

 

 

مضرات نسکافه

عوارض منفی قهوه

 

 

سر درد

طبق بررسی هایی که محققان انجام داده اند یک فنجان قهوه بین ۴۰ تا ۱۷۰ میلی گرم کافئین دارد. مصرف بیش از حد کافئین می تواند برای کسانی که از بیماری میگرن رنج می برند، تاثیرات منفی داشته باشد. به خصوص اگر مصرف کافئین از هزار میلی گرم در روز بیشتر باشد. پس مصرف کنندگان قهوه باید مراقب باشند میزان مصرف روزانه یشان به بالاتر از این حد نرسد.

آخرین پژوهش ها و تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است نشان می دهد نوشیدن قهوه باعث سخت تر شدن دوران بارداری و زایمان می شود. پس به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود که خوردن قهوه را برای مدتی فراموش کنند. به خصوص خانم هایی که چندین بار سقط جنین داشته اند. البته هنوز به طور قطع آسیب قهوه به جنین تایید نشده است اما توصیه می شود در مدت بارداری نوشیدن قهوه را کنار بگذارند یا اینکه بیشتر از روزی ۱ یا ۲ فنجان نخورند.

 

دیگر مشکلاتی که ممکن است در صورت زیاده روی در مصرف قهوه برای شخص پیش بیاید به شرح زیر است :

فراموشی ( در افراد مسن ، بخصوص در زنان بالای ۸۰ سال )

عصبانیت

بی قراری و پریشانی

بداخلاقی و زود رنجی

ناراحتی معده

اسهال

سرگیجه

حالت تهوع

افزایش ضربان قلب

لرزش ماهیچه ها

خواب پریشان شبانه

قند خون

 

البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی این مضرات در صورت زیاده روی در مصرف قهوه ممکن است برای شخص اتفاق بیفتد و در صورت مصرف متناسب با نیاز بدن مشکلی پیش نخواهد آمد.

اکنون بعد از خواندن این مطلب وقت آن رسیده است که در مورد خوردن قهوه تصمیم بگیرید. اینکه کنار همه فوایدی که از قهوه شنیده اید و مضراتی که الان از آن می دانید آیا باز هم تمایل به خوردن این نوشیدنی دارید یا خیر؟ تصمیم با شماست اما توصیه می کنیم حتما شرایط جسمی و سلامتی خودتان را برای گرفتن این تصمیم در نظر بگیرید.

 

خواص قهوه برسلامتی انسان

 

۱- قدرت آنتی اکسیدانی: دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می شوند، بیشتر است.

تحقیقات نشان می دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود زیرا جذب آنتی اکسیدان ها را به تاخیر می اندازد.

۲- پیشگیری از پارکینسون:‌ مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

۳- کاهش آسیب های کبد: نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می تواند پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش دهد.

۴- سنگ صفرا و کلیه:‌ کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند ( ۴ فنجان و بیشتر در روز)‌ ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال این بیماری را کاهش می دهد.

۵- کاهش احتمال ابتلا به نقرس:‌ افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتر قهوه می نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.

۶- موفقیت شغلی:‌ کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.

۷- بیماری آلزایمر: کسانی که در طول زندگی قهوه می نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می شوند.

 

مضرات قهوه

۱- فشار خون: قهوه فشار خون را بالا می برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

۲- پوکی استخوان:‌ مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

۳- خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند اما به طور کلی توصیه می شود۴تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.

۴- رفلاکس گوارشی: قهوه تا حد بالایی می تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

۵- بارداری: گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده است اما توصیه می شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم هایی که سقط های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

۶- کاهش جذب آهن:‌ نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

 

 

فواید قهوه برای مو

فواید مضرات قهوه

خواص قهوه چیست ؟ | مضرات قهوه چه چیزهایی هستند؟

برگرفته از برترین ها – قهوه ایلیا – نمناک -پارسینه

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا