درمان

از زرد شدن ناخن تا چنگالی شدن انگشتان پا

سلامت نیوز: کوچک‌ترین عارضه در پا ممکن است باعث مشکلات عمده در سیستم بدن شود، در مجموع افزایش آگاهی فرد نسبت به بیماریها، موجب بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، پاها یکی از بخش‌های مهم طراحی شده بدن هستند. پای انسان دارای ۳۳ مفصل، ۲۶ استخوان، بیش از ۱۰۰ عضله، رباط و تاندون است که همگی با هم باعث می‌شوند وزن انسان در همه جای بدن پخش شود.

متاسفانه بسیاری از افراد تنها زمانی که پایشان دچار آسیب شود، به سلامتی پاهایشان توجهی ندارند، این درحالی است که مشکلات و بیماری‌های مربوط به پا قبل از کارافتادگی و ناتوانی باید سریعا تشخیص و درمان شود.

گفتنی است؛ در بعضی موارد ناهنجاری‌های دردناک پا، علائم هشداردهنده بیماری‌های جدی مثل دیابت، اختلالات گردش خون و مشکلات عصبی هستند.

برخی مشکلاتی که پا با آن روبه رو می‌شود را عبارتند از:

درد پا
وقتی پاهایتان بعد از یک روز سخت کاری درد می‌گیرد، ممکن است فقط کفش‌هایتان را نفرین کنید. حدودا ۸ نفر از هر ۱۰ نفر زن می‌گویند که کفش‌هایشان اذیتشان می‌کند. اما دردی که به خاطر بلند بودن پاشنه کفش نباشد، ممکن است  به‌خاطر ترک خوردن یا مو برداشتن استخوان در پا باشد. همچنین ورزش‌هایی که خیلی شدید بوده باشد، مخصوصا ورزش‌های پرفشاری مثل بسکتبال و دو استقامت، ضعیف شدن استخوان‌ها در پوکی‌استخوان هم می‌تواند خطر این مشکل را افزایش دهد.

زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند
زخم پایی که خوب نمی‌شود یک علامت هشدار مهم برای دیابتی‌هاست. دیابت می‌تواند حس پاها، گردش خون و التیام یافتن طبیعی پاها را مختل کند، به طوریکه یک زخم کوچک به مشکلی واقعا حاد تبدیل می‌شود. این زخم‌ها در معرض عفونت هم قرار می‌گیرند. دیابتی‌ها باید هر روز پاهای خود را شسته، خشک و معاینه کنند که دچار زخم نشده باشند. کند بودن سرعت التیام یافتن زخم‌ها می‌تواند به‌خاطر ضعیف بودن گردش خون ناشی از بیماری عروق محیطی باشد.

درد شست پا
نقرس یکی از مهم‌ترین دلایل درد ناگهانی شست پا همراه با قرمز شدن و تورم آن است. آرتروز یکی دیگر از عوامل ایجاد درد و تورم بوده، پاچنبری یکی از مشکلات شایع ورزشکاران است، به ویژه آن‌هایی که روی سطح‌های سفت تمرین می‌کنند. این مشکل با آسیب رسیدن به رباطی که دور مفصل است ایجاد می‌شود.

درد انگشتان کوچک پا
اگر احساس کردید که روی سنگ مرمر راه می‌روید یا اگر درد از کف پا شروع شده و به سمت انگشتانتان می‌رود ممکن است دچار نوروم مورتون شده باشید که ضخیم شدن بافت دور یک عصب است که معمولا بین انگشت سوم و چهارم قرار دارد. این مشکل ۸ تا ۱۰ مرتبه در خانم‌ها متداول‌تر از آقایان است و دلیل آن هم بروز فشار زیاد روی پنجه پا است.

زرد شدن ناخن‌ها پا
ناخن‌های پای شما نشان‌دهنده وضعیت سلامتی شما هستند. عفونت قارچی معمولا موجب ضخیم و زردرنگ شدن ناخن پا می‌شوند. این می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری دیگر مثل لنف ادما تورم مربوط به سیستم لنفاوی، مشکلات ریوی یا آرتروز باشد.

قاشقی شدن انگشتان پا
گاهی اوقات آسیب رسیدن به ناخن یا قرار گرفتن آن در برابر محلول‌های نفتی می‌تواند موجب گود و قاشقی شکل شدن انگشتان پا شود. اما کمبود آهن نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل است.

سفید شدن ناخن‌های پا
آسیب رسیدن به ناخن‌ها یا بیماری برای هر قسمت از بدن می‌تواند موجب ایجاد نواحی سفیدرنگ روی ناخن شود. اگر قسمتی یا کل ناخنتان از گوشت جدا شود ممکن است سفید رنگ شود و این می‌تواند به‌خاطر آسیب دیدگی، عفونت یا پسوریازیس باشد. اگر ناخن دست نخورده است و بیشتر آن سفید شده باشد، می‌تواند گاهی نشان‌دهنده یک مشکل جدی مثل بیماری کبد، نارسایی اختقانی قلب یا دیابت باشد.

ایجاد فرورفتگی روی ناخن‌ها پا
ایجاد فرورفتگی روی سطح ناخن با اختلال در رشد ناخن ایجاد می‌شود. این مشکل معمولا در نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس اتفاق می‌افتد.

چنگالی شدن انگشتان پا
این بدشکلی پا می‌تواند به خاطر پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ یا بیماری که عصب‌ها را تخریب می‌کند مثل دیابت، اعتیاد به الکل یا سایر اختلالات عصبی باشد. انگشتان پا به سمت بالا خم شده و بعد از قسمت مفصل میانی به سمت پایین می‌روند. این مشکل ممکن است با تمرینات کششی مخصوص بهبود یابد و همچنین ممکن است به استفاده از کفش‌های خاص یا حتی جراحی نیاز باشد.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا