کیک و دسر و شیرینی

طرز تهیه مربای انجیر و بالنگ خانگی

 مربای انجیر

یکی از وعده های بسیار مهم و مفید برای بدن وعده ی صبحانه هستش … بهترین صبحانه ها شامل مربای به و بالنگ و انجیر و هویج و … که برای معده های سرد و ضعیف مناسب هستش که مربای بالنگ باعث میشه این معده های سرد و ضعیف روز به روز گرم تر بشه ، امروز با آموزش طرز تهیه ی مربای بالنگ و انجیر اومدیم که امیدوارم این مرباهای خوشمزه و خوشرنگ و پرطرفدار رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید و برای صبحانه های خودتون مربای مقوی داشته باشید … امیدوارم رسپی هایی رو که براتون آوردیم رو بپسندید و مورد پسند شما باشه … بعد از مطالبعه ی رسپی ها لطفا نظرات خودتون رو به ما ارسال کنید تا برای دفعات بعد و آموزش های بعدی با سلیقه ی شما رسپی ها رو جمع آوری کنیم .

طرز تهیه مربای هویج را بخوانید

 

طرز تهیه مربای بالنگ تصویری

مربای بالنگ زعفرانی

مواد لازم

بالنگ ۲ عدد
شکر ۱ پیمانه
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
هل به میزان لازم
چوب دارچین به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
گلاب به میزان لازم

طرز تهیه

۱-پوست بالنگ را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ریخته و روی آن آب بریزید و بگذارید آب به جوش بیاید. سپس برای ۱۰ دقیقه بجوشانید. آن ها را با آب سرد آبکشی کرده، با فشار آب اضافی آن ها را گرفته و به قابلمه برگردانید. این مرحله را ۳ تا ۵ دفعه، یا تا زمانی که تلخی بالنگ گرفته شود، تکرار کنید.

طرز تهیه مربای انجیر سیاه

۲-برای پخت نهایی بالنگ، ۴ لیوان آب و شکر به آن ها اضافه کنید، بجوشانید و برای حدود ۱ ساعت تا زمانی که مربا قوام بیاید، بپزید.

۳-در پایان، آب لیمو و در صورت تمایل هل، دارچین، زعفران و یا گلاب را به آن اضافه کنید و بعد از یک قل، آن را از روی حرارت برداشته، کنار بگذارید تا خنک شود.

۴-مربا را در شیشه های تمیز ریخته و درب آن ها را خوب ببندید و در یخچال نگه دارید.

نکاتی در مورد تهیه ی مربای بالنگ

۱- لایه ی نازک و رنگی روی پوست بالنگ ها را جدا کنید. سپس بالنگ ها برش داده و گوشت میوه را جدا کنید. پوست را به شکل و سایز دلخواه خرد کنید.

۲- آن ها را وزن کنید؛ بهتر است که میزان بالنگ و شکر مساوی باشد.

۳- برای معطر کردن مربا از ادویه مورد نظر مانند هل، دارچین، زعفران و یا گلاب استفاده کنید

طرز تهیه مربای بالنگ مجلسی

مربا بالنگ خوشمزه

مواد لازم برای۱ نفر

بالنگ (درشت) ۳ عدد
آبلیمو ۳ قاشق غذا خوری
شکر (هم وزن بالنگ) به مقدار لازم

طرز تهیه

۱- ابتدا بالنگ را خوب بشویید و بعد به صورت نازک پوست بکنید و آنها را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و قسمت داخلی آنها را خارج کنید.

۲- بالنگ پوست گرفته را به صورت خلالی یا دلخواه خرد کنید و آن را داخل آب سرد قرار دهید و ۱۰دقیقه بعد آبکشی کنید .

۳- مقداری آب را به جوش بیاورید و بعد بالنگ را درون آن ریخته و بعد از یک دقیقه قل زدن آن را با آب بسیار سرد آبکشی کنید.این کار را حداقل ۴تا۵بار انجام دهید تا تلخی و عطر زیاد بالنگ از بین برود.

۴- دفعه آخر بالنگ ها را به مدت ۲۰ دقیقه درون آب جوش قرار دهید تا بجوشد و نرم شود سپس درون آب سرد بریزید و پس از چند ثانیه آبکشی کنید.

۵- شکرها را با ۳ لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید بجوشد تا غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شود ، بالنگ های آبکشی شده را درون شیره خنک شده بریزید و روی حرارت قرار دهید تا مربا بجوشد و غلیظ شود.

۶- در انتها آبلیمو را اضافه کنید و پس از ۱ دقیقه از روی حرارت بردارید ، مربا را پس از خنک شدن درون شیشه تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

سایر نکات

مربا بالنگ دارای عطر زیادی است پس از ریختن گلاب و هل داخل این مربا خود داری کنید.

اگر به نظرتان عطر این مربا خیلی زیاد است آن را ۱۲ساعت داخل اب بسیار سرد خیس کنید و در این مدت چند بار آبش را عوض کنید

‍ مربا انجیر

مواد لازم:
شکر ۷۰۰ گرم
انجیر ۱ کیلو
جوهر لیمو ۱ ق م

طرز تهیه:

برای تهیه مربای انجیر ابتدا انجیرها را خوب بشویید و بگذارید تا کامل آبش خشک شود
کف ماهیتابه یک لایه شکر ریخته بعد انجیرهارو میچینیم ب ترتیب دوباره یک لایه شکر و دوباره انجیر چیده در ماهیتابه رو گزاشته دو ساعت استراحت میدهیم تا انجیرها اب بندازن بعد روی اجاق شعله پخش کن گزاشته و زیر اجاق را روشن کرده با حرارت ملایم میزاریم تا مربا ب جوش بیاد حدود نیم ساعت جوشانده
پس از اینکه شیره و انجیر کمی با هم جوشیدند و به قوام لازم رسیدند جوهر لیمو راهم اضافه کرده و بعد از یک رب از روی شعله بردارید
پس از اینکه سرد شد مربا را داخل شیشه های مربا بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید
بهتر است دم انجیر ها را نگیرید تا داخل مربا له نشود و شکل مربا نیز زیباتر شود
اگر از انجیرهای رسیده و شیرین استفاده میکنید هفتصد گرم شکر کافیست اما اگر به قدر کافی شیرین نیستند میتوانید شکر را تا یک کیلو گرم را هم افزایش دهید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا