زیبایی

شامپو و رنگ مو

محصولات مرتبط با بهداشت و آرایش مو : شامپو و رنگ مو

بهداشت و آرایش مو با محصولاتی مانند شامپوها و رنگ مو امکان پذیر است. از آنجا که این محصولات مستقیما با موهایتان سروکار دارد، لذا کیفیت آنان در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد. برای انتخاب کیفیت، چاره‌ای جز خرید از فروشگاه‌های معتبری همچون میس و مستر ندارید. در این مقاله قصد داریم تا نکات مهمی بیان کنیم که هنگام خرید شامپو و رنگ مو به کارتان خواهد آمد.

شامپو میس و مستر

در طول سالیان طولانی از شامپوها تنها برای تمیزی و پاکیزگی موی سر استفاده می‌شده است. اما شامپوهای امروزی با تغییر فرمولاسیون مصارف دیگری علاوه بر پاکیزگی دارند. مثلا از آنها برای مقاصدی چون ضخیم کردن تار مو، نرم کردن، صاف کردن و غیره استفاده می‌شود.

فواید و مضرات شامپوهای پیشرفته امروزی

بسیاری از تولیدکنندگان محصولات بهداشت و آرایش مو ، با هدف بهبود و ارتقای فرمولاسیون محصولات خود اقدام به تولید شامپوهایی کرده‌اند که خواصی نرم‌کنندگی، حجم‌دهندگی، صاف کنندگی و غیره را دارد. گاهی این شامپوها به قدری پیشرفته‎اند که موجب تغییر بافت و ظاهر مو می‌شوند.

مشکل اینجا شروع می‌شود که با اضافه کردن مواد زیادی به شامپو، قدرت پاک‌کنندگی آن کاهش می‌باید. درنتیجه پس از استفاده از چنین شامپوهایی، احساس چسبندگی شامپو به موهاییتان را دارید. در صورت چنین مشکلی، از یک محصول تمیزکننده درکنار شامپوی مصرفی استفاده کنید.

چرا استفاده از شامپوهای پیشرفته توصیه نمی‌شود؟

معمولا این مدل محصولات بهداشت و آرایش مو حاوی مواد سنگینی همچون سیلیکون‌ هستند. باقی‌ماندن طولانی‎مدت این مواد روی تارهای مو باعث بسته شدن فولیکول های مو، ریزش شدید موها و کاهش رشدشان خواهد شد.

در ادامه این مقاله با موادی مضر استفاده شده در فرمولاسیون شامپوها آشنا خواهید شد.

۱۵ ماده مضر شیمیایی در محصولات بهداشت و آرایش مو

  • آلومینیوم لوریل سولفات (یا سدیم لوریل سولفات): سولفات پاک‌کننده‌ای بسیار قوی است که در ترکیب با آب، پوست سر را از چربی‌ها، آلودگی‌ها و تمامی ذرات گرد و غبار پاک کند. اما همزمان باعث آسیب به تارهای مو نیز می‌گردد.
  • سدیم لوریل سولفات: علت کف شامپوها وجود سدیم در آن است. اما با ماندن بر روی پوست سر، اثرات سمی روی بدن فرد به جای می‌گذارند. این ماده برای موهای رنگ شده و خشک شبیه یک دشمن است. زیرا هم باعث از بین بردن رنگ و هم با از بین بردن روغن‌های طبیعی ریشه مو، باعث خشکی بیش از حد آن‌ها می‌شود.
  • پارابن: پارابن از مهم‌ترین مواد آسیب‌رسان در ترکیبات محصولات بهداشت و آرایش مو است. این ماده با کاهش تولید هورمون استروژن، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
  • سدیم کلرید: سدیم کلرید یا همان نمک استفاده شده جهت کمک به ضخامت مو، می‌تواند باعث ریزش مو، خشکی، حساسیت یا خارش پوست سر می‌شود.
  • پلی اتلین گلیکول: این ماده از مشتقات نفت خام است. اگرچه هیچ سندی تا به امروز سمی بودن آن را ثابت نکرده اما ترکیب آن با محصولات دیگر برای مو آسیب‌زاست.
  • دی‌اتانول‌آمین و تری‌اتامیل‌آمین: این دو ماده که بر پایه آب و روغن‌اند، مسئول پایداری و کف‌کنندگی شامپوها هستند. اگرچه در سال ۱۹۹۸ محققان بین این مواد و سرطان‌های حیوانات، روابطی را کشف کردند، اما تاثیرات آن هنوز بر روی انسان به طور واضح ثابت نشده است. به همین دلیل است در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از این ترکیبات در محصولات بهداشت و آرایش مو ممنوع است.
  • فرمالدهید: این ماده به عنوان نگه دارنده به شامپوها اضافه می‌شود. اما متاسفانه به راحتی توسط پوست انسان جذب شده و می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌های خطرناک شود.
  • الکل: وجود الکل در شامپو باعث خشک شدن موها می‌شود. باید توجه داشت که الکل‌های c و s در حفظ رطوبت مو موثرند. اما الکل‌های پروپانول جزء الکل‌های مضر شامپو هستند.
  • ترکیب رایحه: محصولاتی که حاوی مواد خوشبوکننده‌اند، دارای مواد شیمیایی پنهانی دارند. این مواد مصرفی در محصولات بهداشت و آرایش مو می‌‌توانند سرمنشا بیماری‌هایی همچون آسم و سرطان شوند. همچنین، این مواد در ایجاد حساسیت و ریزش مو موثرند.
  • ترکیبات رنگ: بیشتر شامپوها و نرم‌کننده‌ها دارای ترکیبات رنگ‌دار هستند که باعث زیباتر شدن ظاهرشان می‌شود. این مواد جز مواد نفتی‌اند که بر سلامتی انسان اثر سویی دارند.
  • دایمتیکون: نوعی سیلیکون است که متاسفانه به صورت وسیعی در محصولات بهداشت و آرایش مو استفاده می‌گردد. این ماده با تولید چربی‌های اضافه در فولیکول‌های مو، مانع از رسیدن رطوبت و مواد مغذی به تارهای مو می‌شود. همچنین با بستن منافذ پوست سر، باعث خارش و حساسیت آن می‌شوند.
  • کوکامبدوپروبیل‌بتائین: از این ماده برای افرایش کف در شامپوها استفاده می‌شود. این ماده از روغن نارگیل گرفته می‌شود، اما می‌تواند اثرات سویی همچون آلرژی، خستگی پوست، اگزما و قرمزی به همراه داشته باشد.
  • تریکلوزان: استفاده از این ماده در صابون‌های آنتی‌باکتریال در سال ۲۰۱۶ ممنوع شد. اما متاسفانه همچنان در خمیردندان‌ها، شامپوها، دئودورانت‌ها و دیگر محصولات بهداشت و آرایش مو استفاده می‌گردد. این ماده می‌تواند عامل اصلی به هم خوردن هورمون‌های بدن و زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند سرطان، اختلال در رشد نوزاد و غیره باشد.
  • رتینل پالمیتات: رتینل پالمیتات و ترکیب آن با پالمیتیک اسید باعث قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر می‌شود. همچنین این ماده در ابتلا به انواع سرطان، سمی شدن اعضای بدن و مشکلات تناسلی نقش مستقیمی دارد.

نکام مهم هنگام انتخاب رنگ مو

  • عدم ایجاد حساسیت: اولین موردی که هنگام خرید رنگ مو باید در نظر گرفت، خرید رنگ مویی است که حساسیت ایجاد نکند. برای این منظور می‌توانید ترکیب رنگ مو و اکسیدان را پشت گوش یا در قسمت داخلی بازو به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت بمالید. در صورت عدم بروز هیچ حساسیتی، می‌توانید رنگ مو را با اطمینان استفاده نماید.
  • انتخاب محصولات بهداشت و آرایش مو هماهنگ با رنگ موهای طبیعی خود: اگر رنگ موی طبیعی شما گرم است، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ موهای قهو‌ه‌ای تیره با هایلایت‌های قرمز یا طلایی، بلوند یا خاکستری (با ته مایه زردرنگ) استفاده کنید. اگر رنگ طبیعی موهای سرد است، رنگ‌‌های مشکی، قهوه‌ای نسکافه‌ای، قهوه‌ای، خاکستری متوسط، بلوند پلاتینی و خاکستری با رنگمایه نمکی یا فلفلی برایتان مناسب خواهد بود. یرای رنگ موهایی خنثی، رنگ‌‌های قهوه‌ای کاراملی، بلوندهای ملایم و رنگ‌های خاکستری (گل آلود) پیشنهاد می‌شود .
  • انتخاب رنگ مو با توجه به ویژگی‌های درج شده بر روی جعبه آن: روی اکثر جعبه‌های رنگ مو، رنگ‌ها اینگونه توصیف می‌شوند: ‌بلوند، قهوه‌ای، مشکی و قرمز (شرابی). درجه آنها نیز اینگونه مشخص می‌شود: روشن، متوسط، و تیره. برخی برندها هم نیز توناژ رنگ را قید می‌کنند مثلاً طلایی، خاکستری، زیتونی و غیره.
  • انتخاب رنگ مو با توجه به رنگ پوست صورت: انتخاب رنگ نامتناسب می‌تواند چهره شما را پیرتر یا رنگ‌پریده نمایان سازد. در مقابل انتخاب یک رنگ موی مناسب می‌تواند در زیباتر نشان دادن چهره‌تان فوق‌العاده عمل نماید. به همین دلیل قبل از انتخاب محصولات بهداشت و آرایش مو ، رنگ چهره خود را بشناسید.

نکات مهم قبل از عمل رنگ مو

  • استفاده از نرم‌کننده قبل از رنگ مو
  • عدم رنگ ریشه مو
  • چرب کردن پوست گردن، اطراف گوش‌ها و پیشانی
  • عدم ترکیب رنگ‌های متنوع

سخن پایانی

از آنجا که کیفیت محصولات بهداشت و آرایش مو نقش مهمی در زیبایی و سلامت ما دارند، لذا خرید محصولات آرایشی مورد نیاز خود را باید به فروشگاه‌های معتبری چون میس و مستر محدود نمود. میس و مستر فروشگاهی اینترنتی است که رویکرد خرید آنلاین شامپو، رنگ مو و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی را شیوه خود قرار داده است. با میس و مستر کیفیت است که خریداری می‌شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا