بارداری

تغذیه ماه اول بارداری | در ماه اول بارداری چی بخوریم و چی نخوریم

تغذیه ماه اول بارداری تاثیر زیادی بر روی سلامت جنین به خصوص در سه ماهه اول بارداری خواهد داشت. یک رژیم غذایی سالم و مغذی، در همه مواقع جواب می‌دهد از جمله در بارداری؛ چرا که باعث می‌شود کودک شما از همه مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل بهره‌مند شود. بنابراین شما باید دستورات ماه اول بارداری را بدانید و از بایدها و نبایدهای ماه اول بارداری در حوزه تغذیه آگاه باشید تا بارداری سالم و موفقی را آغاز کنید. برای دسترسی به تمامی مقالات سایت گهواره در مورد بارداری وارد این صفحه شوید.

 

غذاهای مفید در ماه اول بارداری

غذاهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، غذاهای مفید در ماه اول بارداری هستند و دغدغه مادران باردار را در مورد اینکه در ماه اول بارداری چی بخوریم برطرف می‌کند. این ترکیبات غذایی می‌بایست برای تامین سلامت مادر و جنین در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند:

اگر سوالی در مورد نحوه تغذیه خودتون دارید میتونید ار بخش تبادل نظر بانوان مطرح کنید.

منابع غذایی حاوی اسید فولیک

اسید فولیک در طول رشد اولیه جنین‌، به تشکیل لوله عصبی و تکامل مغز و ستون فقرات کمک می‌کند. کمبود آن می تواند به نقایص مادرزادی مغز (آنسفالی) و ستون فقرات (اسپینا بیفیدا) منجر شود. اسید فولیک همچنین به تشکیل خون در دوران بارداری کمک می‌کند.

شیر و سایر لبنیات

محصولات لبنی مانند ماست و پنیر منابع خوبی برای تامین کلسیم مورد نیاز شما و جنین در حال رشدتان هستند. کلسیم برای عملکرد قلب و عصب جنین ضروری است و به رشد استخوان‌، دندان و ماهیچه کمک می‌کند. لبنیات همچنین می تواند ویتامین D‌، پروتئین‌، چربی های سالم و اسید فولیک را نیز به بدنتان برساند.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات نیز نقش مهمی در تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری دارند. آنها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی‌، آهن‌، پتاسیم‌، فولات و دیگر ترکیبات مفید مانند آنتی اکسیدانها هستند که برای سلامت مادر و جنین ضروری‌اند.

C:\Users\sara\Desktop\رپورتاژ آگهی\تغذیه ماه اول بارداری\عکسها\عکس شماره 2.jpg

غلات کامل

غلات کامل منبع سالمی از کربوهیدرات ها‌، فیبرهای غذایی‌، انواع ویتامینهای گروه B و مواد معدنی مانند آهن‌، منیزیم و سلنیوم است. این ترکیبات برای رشد و تکامل کودک شما ضروری هستند.

آجیل

آجیل یک منبع غذایی عالی برای تامین چربی های سالم‌، ویتامین‌ها‌، پروتئین‌ها‌، مواد معدنی‌، فلاونوئیدها و فیبرهای غذایی هستند. به همین دلیل برای رشد بافت های جنین و ترمیم عضلات پستان و رحم شما لازم اند. آنها همچنین به خونسازی در دوران بارداری کمک می‌کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین‌، ویتامین های A‌، B2‌، B5‌، B6‌، B12‌، D‌، E و K است و مواد معدنی مانند فسفر‌، سلنیم‌، کلسیم و روی را برای بدن شما تامین می‌کند. به همین دلیل تخم مرغ هم می‌تواند جزئی از تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری باشد.

ماهی

ماهی دارای پروتئین کم‌چربی و با کیفیت بالا است. همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳‌، ویتامین های B2‌، D و E و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم‌، کلسیم‌، روی‌، ید‌، منیزیم و فسفر است. امگا ۳ برای رشد مغز و چشم جنین ضروری است و ویتامین D نیز می تواند از پره اکلامپسی جلوگیری کند.

گوشت

گوشت بدون چربی منبع خوبی از آهن و پروتئین است که به ساخت هموگلوبین و خونسازی کمک می‌کند. همچنین حاوی ویتامین B و روی است که برای شما و جنین مفید است.

غذاهای سرشار از فیبر

برای پیشگیری از یبوست بارداری و تنظیم حرکات روده‌، غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات، نان سبوس دار و حبوبات را در رژیم غذایی ماه اول بارداری خود اضافه کنید.

نمک یددار

در تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری باید فقط از نمک یددار استفاده شود. ید به تکامل سیستم عصبی و مغز کودک کمک می‌کند.

غذاهای ممنوعه در ماه اول بارداری

غذاهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، ممنوعات تغذیه‌ ماه اول بارداری هستند و نباید توسط مادر باردار مصرف شوند :

C:\Users\sara\Desktop\رپورتاژ آگهی\تغذیه ماه اول بارداری\عکسها\عکس شماره 3.jpg

غذاهای دریایی

اگرچه استفاده از برخی انواع ماهی در بارداری مجاز است و حتی توصیه می‌شود، اما اغلب غذاهای دریایی حاوی میزان زیادی جیوه و مواد سمی ‌دیگری نظیر PCB هستند که می‌توانند منجر به آسیب مغزی جنین و تأخیر در نقاط عطف رشد او شود. بنابراین از مصرف شمشیر ماهی و صدف خام خودداری کنید و مصرف ماهی تن‌، ماهی قزل آلا‌، ماهی خال مخالی‌، ساردین و شاه ماهی را محدود کنید. همچنین از مصرف ماهی‌های خام در غذاهایی مانند سوشی خودداری کنید.

آناناس

آناناس حاوی بروملین است‌، که می تواند دهانه رحم را نرم کند و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. بنابراین‌، بهتر است در تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری از مصرف آناناس خودداری شود.

تخم مرغ و گوشت خام / پخته نشده

تخم مرغ و گوشت‌های خام یا پخته نشده ممکن است توسط باکتری‌هایی چون سالمونلا‌، لیستریا و غیره آلوده شوند که می‌تواند بر رشد کودک متولد نشده تاثیر منفی بگذارد. حتی برخی گوشت‌ها حاوی کیست‌های کرم‌های حلقوی هستند که می‌تواند صدمات جدی به سلامت کودک وارد کند.

کافئین

مصرف کافئین باید در اوایل بارداری محدود شود؛ زیرا زیاده‌روی در آن باعث بی‌خوابی‌ و تحریک‌پذیری سلول‌های عصبی می‌شود. همچنین مصرف بیش از ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم یا ۲-۳ فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

نوشیدنی‌های الکلی

الکل برای جنین در حال رشد مضر است؛ زیرا می‌تواند باعث نقایص مادرزادی شدید شود. بنابراین در تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری جایی ندارد.

غذاهای قندی

یک زن باردار برای حمایت از رشد کودک تنها به ۳۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارد. مصرف زیاد شیرینی باعث افزایش وزن و دیابت بارداری می‌شود.

غذاهای آماده و فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده مانند آب میوه‌ها‌، سوسیس، کالباس و دیگر محصولات این چنینی حاوی مواد نگه‌دارنده هستند که می‌تواند برای جنین مضر باشد. همچنین ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشند که سبب مسمومیت غذایی می‌شود. مثلا سوسیس هات داگ میزبان خوبی برای باکتری لیستریا است! غذاهای آماده و فست فودهایی چون پیتزا و همبرگر، همچنین ممکن است حاوی مقادیر زیادی چربی‌های اشباع شده باشند که برای سلامتی مضر است.

نکات تغذیه‌ای در سه ماه اول بارداری

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در تغذیه ماه اول بارداری نظر داشته باشید:

  • تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول باید کاملا تحت نظر پزشک باشد.
  • از ماه اول بارداری باید مصرف ویتامین های دوران بارداری از جمله اسید فولیک را آغاز کنید.
  • اعتدال مهم است؛حتی غذاهای سالم نیز باید با اعتدال مصرف شوند. مصرف بیش از حد هر چیزی بد است.
  • آب زیاد بنوشید.
  • از وعده های غذایی کوچکتر، در فواصل منظم و در وعده های مکرر استفاده کنید.
  • از غذاهای روغنی و تند که باعث تشدید سوزش معده در بارداری می‌شود‌، خودداری کنید.

در اوایل بارداری‌، چندین تغییر در بدن شما اتفاق می‌افتد که ممکن است روی اشتهای مادر در ماه اول بارداری تاثیر منفی بگذارد. تغییرات هورمونی بارداری می تواند باعث نوسانات خلقی‌، خستگی و بیماری صبحگاهی یا همان ویار بارداری شود. بنابراین ممکن است در اوایل بارداری اشتهای کمتری داشته باشید و با بو یا طعم بعضی غذاها دچار مشکل شوید. سعی کنید با رعایت دستورات ماه اول بارداری در خوردن غذای سالم، دریافت آب کافی، انجام تمرینات سبک و دوری از استرس این علائم را به حداقل برسانید.

منبع

گهواره : https://gahvare.net/

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا