بیوگرافی

بیوگرافی محسن تنابنده

بیوگرافی محسن تنابنده : محسن تنابنده، بازیگر، کارگردان و فیلم نامه نویس است اما تا قبل از حضور او در سریال پرمخاطب پایتخت کمتر کسی او را می شناخت و به طور ناشناس در حوزه های مختلف فعالیت می کرد اما بعد از بازی او در نقش نقی معمولی، او به معروفیت و محبوبیت خوبی دست پیدا کرد. ایران بانو را با زندگی نامه و تصاویری از فعالیت های هنری و زندگی شخصی این هنرمند دنبال کنید.

زندگی نامه محسن تنابنده

بیوگرافی محسن تنابنده

 

بیوگرافی محسن تنابنده

 

نام: محسن

نام خانوادگی: تنابنده

متولد: ۲۶ فروردین ۱۳۵۴ تهران

شغل : بازیگر ، نویسنده و کارگردان

همسر: روشنک گلپا

فرزند: نامی

محسن تنابنده

عکس محسن تنابنده

زندگینامه محسن تنابنده:

محسن تنابنده فارغ التحصیل رشته بازیگری است. او در سال ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمده است او فرزند دوم خانواده است و دارای یک خواهر کوچک تر و یک برادر بزرگتر است محسن تنابنده از دوران کودکی رابطه خوبی با خاله خود داشته است، به همین دلیل به لهجه مازندرانی تسلط دارد و می توان حاصل این لهجه را در سریال پایتخت بیشتر حس کرد. تنابنده در تهران زندگی می کند اما به واسطه ی رفت و آمد نزدیک و صمیمانه با خاله اش که ساکن بندر گز است، از دوران کودکی تاکنون دائما به استان گلستان رفت و آمد داشته است. محسن اخلاق های خاص خود را دارد و سفارشی کار نمی کند به گفته خود او تا کاری هم سو و هم نظر خودش نباشد آن کار را نمی پذیرد.

محسن تنابنده در نقش نقی معمولی

بیوگرافی محسن تنابنده

فعالیت هنری محسن تنابنده :

او در سال ۱۳۷۱ بازی خود را در تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۸۸ برای بازی در فیلم‌ های سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز بهترین بازیگر مرد شناخته شد، و توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر دریافت کند. تنابنده در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۸۶ به ترتیب برای بازی در فیلم های فراری و استشهادی برای خدا، توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فجر را از آن خود کند. محسن تنابنده، موفق به دریافت جوایز مختلفی از دیگر جشنواره‌های داخلی و خارجی شده‌ است. او کار کارگردانی خود را از سال ۱۳۹۳ و با فیلم گینس آغاز کرد، که این فیلم در زمان اکران خود بیش از سه میلیارد فروش داشته است.

بازی او در سریال پایتخت در نقش نقی معمولی در ذهن‌ها ماندگار شد. او همچنین در سریال شاهگوش در سه نقش با گریم‌های متفاوت ظاهر شد، از دیگر نقش‌های عجیب او بازی در نقش یک پیرزن در سریال ابله است. تنابنده در فیلم محمد رسول‌الله نقش ساموئل یهودی را بازی کرده که بیشتر دیالوگ‌ها را با زبان عبری بیان می‌کند.

محسن تنابنده فعالیت خود در عرصۀ کارگردانی را با ساخت فیلم گینس در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد. او همچنین در دومین تجربۀ کارگردانی خود، در سال ۱۳۹۷، فیلم قسم را ساخت.

محسن تنابنده

اصالت محسن تنابنده کجاست

ساخت سریال پایتخت :

محسن تنابنده کاراکتر «نقی» در سریال پایتخت را از روی یکی از پسرخاله های خود خلق کرده، و تمام رفتارها و خلق و خوهای نقی در سریال پایتخت دقیقا برگرفته از روحیات و خلقیات پسرخاله اوست به همراه چاشنی و شیرینی هایی که خود او به عنوان بازیگر به آن نقش اضافه کرده است. جالت تر آنکه این مطلب در مورد کاراکتر «بابا پنجعلی» و «ارسطو» نیز صادق است، به عبارتی آن ها نیز در دنیای واقعی ما هستند و شخصیت افسانه ای سریال پایتخت نیستند.

بنابراین به خاطر آشنایی محسن تنابنده با فرهنگ و آداب و رسوم مازندرانی ها، داستان فیلم پایتخت از علی آباد سر درآورد.

 

ازدواج محسن تنابنده :

ازدواج محسن تنابنده, محسن تنابنده و همسرش

محسن تنابنده و همسرش و پسرش

 

محسن تنابنده در ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۹۴ نیمه گمشده خود را پیدا کرد و با روشنک گلپایگانی معروف به روشنگ گلپا ازدواج کرد و خطبه عقدشان هم توسط سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران جاری شد. او خبر ازدواج خود را با انتشار تصویر و شعر کوتاه ” در این سرما و باران یار خوش تر ،، نگار اندر کنار و عشق در سر” در صفحه شخصی اش در اینستاگرام اعلام کرد. احمد مهران فر بازیگر نقش ارسطو در سریال پایتخت هم به منظور تبریک ازدواج این دو نوشت: “محسن و روشنک عزیز پیوندتون مبارک خوشبخت باشید و سفید…”

محسن تنابنده ازدواج کرد, همسر محسن تنابنده, عکس عروسی محسن تنابنده

عکس مراسم ازدواج محسن تنابنده

 

این زوج به جزیره ی کیش علاقه بسیاری دارند و آن جا را خانه ی کوچکی برای خود می دانند، که به آن ها آرامش می دهد.

محسن تنابنده و روشنگ گلپایگانی

روشنک گلپا و محسن تنابنده

فرزند محسن تنابنده :

پس از گذشت یک سال و در ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۵ مجسن تنابنده در صفحه اینستاگرام خود، خبر تولد پسرش، «نامی تنابنده» را منتشر کرد.

 

محسن تنابنده و پسرش

محسن تنابنده و پسرش نامی , nami tanabandeh

روشنک گلپایگانی

محسن تنابنده و همسرش روشنک گلپا

ماجرای پدر شدن محسن تنابنده توسط علیرضا خمسه لو رفت

 

مجری برنامه من و شما در بخشی از گفتگو با علیرضا خمسه گفت :باید یک تبریک ویژه به محسن تنابنده نقی معمولی سریال پایتخت بگوییم که قرار است پدر شوند و ما این خبر را از بابا پنجلی شنیده ایم که علیرضا خمسه گفت :قرار بود این خبر جایی فاش نشود که محسن باید من را ببخشد چون آلو در دهان من خیس نمیخورد. اما انتشار این خبر در فضای مجازی و دست به دست شدن آن باعث شد تا علیرضا خمسه این خبر را به نوعی تکذیب کند.

اینستاگرام محسن تنابنده:

محسن تنابنده با بیش از سه میلیون دنبال کننده در اینستاگرام حضور فعال دارد و زندگی کاری و خصوصا تصاویر سری جدید سریال پایتخت را به اشتراک می گذارد. محسن تنابنده با آیدی mohsen.tanabandeh فعالیت می کند.

عکس های محسن تنابنده

mohsen tanabandeh movies and tv shows

علت خداحافظی محسن تنابنده از تلوزیون

در تلوزیون صحبت های زننده ای درباره مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد و باران کوثری مطرح شد که با واکنش منفی بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد. این موضوع باعث شد که بسیاری از سینماگران نسبت به این توهین ها موضع گیری کنند و حتی از تحریم صداوسیما سخن به میان آوردند.

محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال پرطرفدار «پایتخت» دیگر هنرمندی بود که به این توهین واکنش نشان داد. او که این روزها مشغول تصویربرداری ششمین قسمت «پایتخت» است به فیلم نیوز گفت:.
«در پی توهین هایی که به رخشان بنی اعتماد و باران کوثری در تلویزیون رخ داد می خواهم اعلام می کنم که پس از پایان تصویربرداری «پایتخت ۶» دیگر هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت و دیگر هم در هیچ سریال تلویزیونی بازی نخواهم کرد و حتی به عنوان نویسنده هم با تلویزیون همکاری نخواهم کرد. هم اکنون هم چاره ای جز ادامه تصویربرداری «پایتخت ۶» نداریم و گرنه می خواستم همین الان همکاری ام را با تلویزیون به اتمام برسانم»

مصاحبه با محسن تنابنده :

در مصاحبه ای که با محسن تنابنده در مورد سریال پایتخت صورت گرفته است، از او در مورد زیر و بم سریال پایتخت، نقش ها و چالش های ساخت این سریال پرسیده شده است که در ادامه می توانید این مصاحبه را بخوانید:

خانواده معمولی را ساده پیدا نکردم

برای رسیدن به خانواده معمولی زمان زیادی را صرف کردم و آنها را ساده پیدا نکردم. قبل از اینکه استارت این کار را به شکل جدی بزنم، مدت ها وقت، صرف تحقیق این خانواده کردم، چون می خواستم داستانی را روایت کنم که خارج از کلیشه های رایج باشد و از تکرار در آن پرهیز کنم؛ بعدها هم با سیروس مقدم و به دنبال آن احمد مهران فر در مورد این خانواده تحقیق کردم و رفته رفته معمولی در ذهن ما شکل گرفت. بعد از آن هم برای ساخت هر مجموعه این سریال زمان و انرژی صرف کردیم.

نقی، نماینده چه قشری است

اگر شما لهجه نقی را حذف کنید، متوجه خواهید شد او نماینده طیف وسیعی از مردمی است که در شهرستان هستند و زندگی های سالم و بی آلایشی دارند؛ به همین خاطر در طراحی شخصیت این کاراکتر با وجود اینکه به شمالی بودن او فکر کردم، نمی خواستم او را صرفا نماینده قشر خاصی معرفی کنم چون نگاهی کلی تر داشتم و می خواستم افراد از زاویه نگاه خودشان با او همذات پنداری کنند.

پایتختی ها محرم مردم بودند

بارها این جمله را در مورد بازیگران پایتخت گفته ام که تک تک آنها باید این قابلیت را داشته باشند که از قاب تلویزیون بیرون بیایند و به نوعی محرم مردم شوند و در کنار سفره های شان بنشینند. چنین اتفاقی معمولا در کمتر کاری رخ می دهد و اکثر کاراکترها این حس نزدیکی را به مخاطب نمی دهند؛ درحالی که فکر می کنم مردم خودشان را زانو به زانوی نقش های این سریال حس می کنند؛ به همین خاطر راحت اعتماد می کنند، شیشه تلویزیون را در نظر نمی گیرند و اهالی پایتخت را مهمان خانه های شان می دانند.

محسن تنابنده و همسرش

بیوگرافی محسن تنابنده, بارداری همسر محسن تنابنده

من شبیه نقی نیستم

بعضی ها تصور می کنند که من و نقی به یکدیگر شبیه هستیم و رگ هایی از او در من وجود دارد؛ در حالی که این طور نیست و من برخلاف نقی فرد بداخلاقی هستم و آن میزان مهربانی در من وجود ندارد.

برای بازیگری خطر می کنم

وقتی پای بازیگری به میان می آید من تبدیل به آدمی بی عقل می شوم که به راحتی تن به هر خطری می دهد و هر مشکلی را به جان می خرد تا نقشش دیده شود چون بیشترین خطرهای زندگی ام را در حرفه بازیگری مرتکب شده ام؛ البته از انجام هیچ کدام از آنها پشیمان نیستم.

چرا فامیلی این خانواده معمولی است

وقتی قرار شد من کار نگارش این سریال را انجام دهم همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردم همه جوانب آن را در نظر گرفتم؛ حتی انتخاب اسم های آن را به گونه ای انجام دادم که به نوعی آنها را نمایندگی کند؛ مثلا فامیلی نقی را معمولی گذاشتم چون به نظرم او نماینده قشر معمولی بود. در مورد اسم ارسطو هم به خاطر نگاه و فلسفه عجیب و غریبش در زندگی چنین اسمی را برای او انتخاب کردم. در مورد هما هم چنین موضوعی وجود داشت چرا که او برای نقی واقعا حکم همای سعادت را داشت و هر کاری انجام می داد تا خانواده زندگی آرام و شیرینی داشته باشد و با صبوری زیاد مدیریت خانواده را بر عهده داشت.

در پایتخت پدر شدم

از همان ابتدا تاکید زیادی داشتم که فرزندان نقی دوقلو باشند چون در سریال های ما کمتر سراغ دوقلو بودن بچه ها می روند. وقتی سارا و نیکا به جمع ما اضافه شدند واقعا فکر نمی کردم در زمان کوتاهی تا این حد در دل ما جای باز کنند اما آنها از همان روزهای اول من و ریما رامین فر را پدر و مادر خود خطاب کردند و من هم ناخوادگاه حس عاطفی زیادی به آنها پیدا کردم؛ بطوری که در پشت صحنه رابطه پدر و دختری واقعی بین ما وجود دارد و من مانند یک پدر باید حواسم به نیازهای آنها باشد. این رابطه در پشت دوربین به ما کمک می کند مقابل دوربین کنار هم به راحتی قرار بگیریم؛ ضمن اینکه آنها باعث شدند در این کار به نوعی تجربه پدر شدن را هم داشته باشم و به این رابطه عاطفی غنی پی ببرم.

سختگیری های محسن تنابنده

در عین حال که من به شدت به کار گروهی اعتقاد دارم و بر این باورم که اگر همکاری های خوبی در تیم انجام نشود ماحصل کار هم تعریف چندانی ندارد اما باید اعتراف کنم که در طول کار فرد سختگیری هستم و بداخلاقی های مختص به خود را دارم؛ هر چند که دوستان پشت صحنه می دانند این بداخلاقی ها صرفا به دلیل فشار کاری و حساسیت من برای ارتقای اثر است؛ به همین خاطر لطف می کنند و کمتر از من به دل می گیرند اما به هر حال خودم به این نقطه ضعفم اشراف دارم.

اخبار,اخبار فرهنگی , محسن تنابنده

عکس محسن تنابنده

اعترافات من

طی این سال ها کار نویسندگی و بازیگری را به موازات هم جلو بردم. من از زمانی که کم سن و سال بودم به فیلمنامه نویسی روی آوردم و برای موفق شدن در آن زحمت زیادی کشیدم؛ البته عشق و علاقه به بازیگری هم از همان دوران کودکی همراه من بود اما از بین بازیگری و نویسندگی باید اعتراف کنم که بازیگری را بیشتر دوست دارم چون جذابیتی که در این حرفه برای من وجود دارد کم نظیر است.

استعداد من در زمینه ورزش

اگر به پای از خود متشکری نگذارید باید بگویم استعدادم در ورزش خوب است. در مقطعی بوکس کار می کردم و اتفاقا در همان زمان کوتاه پیشرفت خوبی داشتم؛ زمانی هم که در ساخت سری سوم پایتخت تصمیم گرفتم بدون بدل، خودم کشتی بگیرم، هیچ کس باور نمی کرد بتوانم این کار را به درستی انجام دهم چون همه فکر می کردند کم می آورم اما من خیلی خوب در این زمینه عمل کردم و ظرف مدت کوتاهی همه فنون کشتی را یاد گرفتم و کشتی خیلی خوبی را هم انجام دادم. در فوتبال هم کم استعداد نیستم. در تیم فوتبال هنرمندان یکی از بازیکن های اثرگذار هستم.

نقی مثل من استقلالی دو آتیشه است

من مخاطب جدی فوتبال هستم و بازی های فوتبال را به طوری جدی دنبال می کنم. از کسی پوشیده نیست که طرفدار دو آتیشه تیم استقلال هستم. نقی معمولی هم مانند من طرفدار تیم استقلال است. از بین تیم های خارجی هم عاشق رئال مادرید هستم.

اعتقادی به پرکاری ندارم
من هیچ اعتقاد و اصراری به پرکاری ندارم و همیشه ترجیحم این بوده که در کارهایم انتخاب کننده باشم. بالاخره مشکلات و مسائل مالی برای همه وجود دارد اما خیلی وقت ها با این مسائل کنار می آیم و به بازی در کاری که دوستش ندارم تن نمی دهم.
بی پولی را تجربه کرده ام
برای بازیگری ریاضت زیادی کشیدم. هیچ وقت یادم نمی رود برای رفتن به سر تمرین تئاتر گاهی اوقات مجبور می شدم مسیرهای طولانی را پیاده روی کنم چون کرایه رفتن به سر تمرین را نداشتم اما همه این تجربیات باعث شد بتوانم شناخت خوبی نسبت به قشرهای مختلف جامعه داشته باشم و هر وقت در مقام نویسنده و بازیگر قرار می گیرم باورپذیر تر می توانم نقش های مختلف را بازی کنم.
محسن تنابنده در شاهگوش
بیوگرافی محسن تنابنده

تعجب محسن تنابنده از شایعه شکایت مدیری

محسن تنابنده بازیگر سینما و تلویزیون درباره خبر منشر شده مبنی بر شکایت مهران مدیری از وی گفت: این مطلب شایعه ای بیش نیست زیرا مهران مدیری درباره آن حرفی نزده و تنها یک گمانه زنی است.

وی افزود: من این موضوع را تازه شنیده ام و از نظر من چرت و پرت است.

تنابنده خاطرنشان کرد: من واقعا هیچ حرفی درباره این شایعه ندارم.

 

فیلم شناسی محسن تنابنده:

فیلم های سینمایی:
  • دانه های ریز برف
  • کنار رودخانه
  • چند می گیری گریه کنی
  • چند کیلو خرما برای مراسم تدفین
  • آفساید
  • به خاطر سوگند
  • اگه می تونی منو بگیر
  • هندوانه ی شب یلدا
  • زمانی برای دوست داشتن
  • استشهادی برای خدا
  • هفت دقیقه تا پاییز
  • سنگ اول
  • سن پترزبورگ
  • ندارها
  • محمد رسول الله
  • لامپ ۱۰۰
  • ایران برگر
  • گینس
  • فراری

سریال ها:

  • مامور بدرقه
  • پیامک از دیار باقی
  • چاردیواری
  • چک برگشتی
  • پایتخت ۱.۲.۳.۴.۵
  • سرزمین کهن
  • علی البدل
  • شبکه نمایش خانگی
  • شاهگوش
  • ابله

محسن تنابنده در سریال پایتخت

بیوگرافی محسن تنابنده ,اصالت پدر محسن تنابنده

 

افتخارات محسن تنابنده:

  • رنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مرد در جشنواره ی فیلم فجر سال ۱۳۸۶، برای بازی در فیلم استشهادی برای خدا
  • برنده ی جایزه ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۸، برای بازی در فیلم های سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم ندارها سال ۱۳۸۹
  • برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم ندارها سال ۱۳۸۹
  • نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره ی فیلم فجر ایران برگر سال ۱۳۹۳
  • برنده ی تندیس بهترین بازیگر تلویزیونی برای بازی در مجموعه ی شاهگوش از چهاردهمین جشن حافظ در سال ۱۳۹۳
  • برنده تندیس بهترین فیلم نامه، برای فیلم نامه مجموعه پایتخت ۳ در پانزدهمین جشن حافظ در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم فراری در سال ۱۳۹۵

بیوگرافی محسن تنابنده و همسر و فرزندش

منبع: ویکی پدیا/بست فارسی/ نمناک/پارسینه

۵/۵ - (۱ امتیاز)

‫۴ دیدگاه ها

  1. پورتال !!پرتال!!
    بندر گز در استان گرگان است و لهجه نقی معمولی مازندرانی است و لهجه گیلانی کاملا متفاوت است …نوشته شما چه اش شله قلمکاری شده !!!! واقعا حیف است که یک سایت با دقت نکردن و کنترل نکردن ، مورد بی اعتمادی قرار بگیرد …..

  2. من عاشق کاراکتر نقی هستم جوری بازی میکنه که کاملا باور پذیر هسشت لطفا با تلوزیون اشتی کنید و بازم سریال پایتخت بسازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا