گردشگری

وسایل مورد نیاز پیاده روی اربعین | چی ببریم و چی نبریم

نتیجه تصویری برای سفر اربعین

پیاده روی اربعین, پروفایل اربعین

وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین :

انتخاب وسایلِ درست برای این پیاده روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی زیادی را برای شما رقم می زند. به طور کلی برای انتخاب تمامی وسایل باید این را در نظر بگیرید که قرار است سه روز و در طی ساعاتی پیاپی، پیاده روی کنید، پس در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه می آید، بسیار اهمیت دارند. این وسایل عبارت اند از:

  1. کفش مناسب | دمپایی
  2. لباس مناسب
  3. کوله پشتی و وسایل لازم
  4. وسایل شخصی و وسایل بهداشتی

کفش مناسب یا دمپایی

کفش راحت و مناسب یکی از ضروری ترین بخش سفر پیاده روی است، چرا که نبود کفش مناسب موجب آزردگی و تاول پا می شود.

اشتباه نکنید! لازم نیست کفشی گران قیمت به پا داشته باشید، تنها باید کفش شما کاملا راحت باشد، طوری که در پیاده روی، پای شما کوچک ترین فشار یا ناراحتی را تحمل نکند. نکته ای که می گویم بسیار ضروری است و نباید هیچ فشار کوچکی را نادیده بگیرید. به طور مثال کفشی که برای استفاده روزانه شماست و هر روز چند دقیقه با آن پیاده روی می کنید؛ الزاما گزینه خوبی نیست. چرا که شما هیچ وقت تجربه چندین ساعت پیاده روی پیاپی با همین کفش را نداشته اید و بنابراین میزان راحتی کفش برای شما مشخص نیست.

بهترین نکته برای انتخاب کفش مناسب این است که باید به خودتان یادآوری کنید: قرار است حداقل ۳ روز مداوم، روزی نزدیک ۷ تا ۸ ساعت پیاده روی کنید. بنابراین لازم است راحت ترین کفش را انتخاب کنید.

پنجه کفش باید پهن باشد؛
پاشنه باید پهن و با ارتفاع دو تا چهار سانتی‌متر باشد؛
جنس پاشنه و کف کفش باید سبک، انعطاف‌پذیر و با استحکام نسبی باشد؛
کفی کفش (جایی‌که انگشت‌های پا قرار می‌گیرد) باید نیم تا یک سانت ارتفاع داشته باشد؛
برای جلوگیری از پیچ‌خوردگیِ مچ پا بهتر است کفش‌های ساق‌دار (تا بالای قوزک پا) انتخاب کنید؛
قسمت رویی کفش باید از جنس خوب و ضد آب باشد، تا امکان تنفس را به پای فرد بدهد و باعث تجمع رطوبت زیاد در کفش نشود؛
اگر از صافیِ کف پا رنج می‌برید و قوس کف پای کمتری دارید، بهتر است قبل از شروع پیاده‌روی، کفیِ طبی مناسب تهیه کند.
یادتان باشد که یک کفش بدون بند و سبک و راحت انتخاب کنید.

شاید بخواهید همین کفش همیشگی را بردارید و تصور کنید این ناراحتی کوچک به راحتی قابل اغماض است، اما توصیه دوستانه من را بپذیرید و از این کار دست بکشید. چرا که هر نوع ناراحتی روی پای شما در ساعات مداوم پیاده روی و سه روز پشت سر هم، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. در نهایت یک پای زخمی و تاول زده روی دستتان می ماند و ممکن است از ادامه سفر محروم شوید.

مسئله کفش خیلی برای پیاده روی مهم است. اگر امکان تهیه کفش‌های خوب را ندارید، بهتر است از کفش‌های تازه خریده و نو در این مسیر استفاده نکنید. کفش‌های کتانی معمولی هم علی رغم آنکه راحت‌تر به نظر می‌رسند شاید بهترین گزینه نیستند. بهتر است از کفش‌های سبک پیاده روی استفاده کنید. در میان گزینه‌های درجه دو، دمپایی البته بهتر و راحت‌تر است، اما دمپایی هم از آن پلاستیکی‌های زمخت نباشد؛ بلکه لاستیک نرم و منعطفی داشته باشد.

**  بسیاری از باتجربه‌ها هم هستند که توصیه می‌کنند اگر بتوانید بدون پاپوش حرکت کنید راحت‌تر هستید، به خصوص اگر از بخش کناره و غیرآسفالت جاده حرکت کنید که بسیار کمتر خسته می‌شوید و پاهایتان هم کمتر اذیت می‌شود. حتی اگر با کفش یا دمپایی هستید هم سعی کنید از مسیر خاکی کناره و نه آسفالت حرکت کنید تا خستگی کمتری به سراغتان بیاید.

لباس مناسب

عراق اقلیمی بیابانی دارد، بنابراین اربعین امسال با آب و هوای گرمی مواجه خواهید شد. با این همه خوب است پیش از سفر، به پیش بینی آب و هوای کربلا نگاهی بیندازید و با توجه به آن برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید. برداشتن این لباس ها توصیه می شود:

  • لباس زیر
  • شلوار راحت
  • تیشرت طبیعت گردی یا لباس نازک: مزیت تیشرت طبیعت گردی آن است که پس از عرق، بو نمی گیرد، سفیدک نمی زند و در صورت شستن، سریع خشک می شود.
  • پارچه (به جای حوله): از آن جا که حوله جای زیادی می گیرد و بر وزن کوله پشتی شما اضافه می کند، توصیه می شود به جای حوله از پارچه ای بزرگ و سبک استفاده کنید.

* خیلی مهم است لباس هایی که تماس مستقیم با پوستتان دارد حتماً از جنس پنبه‌ای باشد تا بتواند عرق بدن را جذب کند. پیشنهاد مشخص هم اینکه اگر می توانید هر چند تا لباس بر می‌دارید از کهنه هایش بردارید که هر جا حمام کردید بتوانید با خیال راحت، قبلی را دور بیندازید. چرا که در این چند روز خیلی فرصت یا حوصله یا جایی برای شستن یا پهن کردن لباس نخواهید داشت. تعداد زیاد هم بر ندارید که بالاخره هر کدام وزنی دارد و خسته می‌شوید.

کوله پشتی مناسب برای اربعین چگونه است :

در سفری که چند روز پیاده روی دارد، حمل چمدان اصلا آسان نیست. بی برو برگرد بهترین گزینه برای حمل وسایل سفر، کوله پشتی است. انتخاب کوله پشتی مناسب هم به اندازه کفش مناسب اهمیت دارد، پس نکات زیر را از قلم نیندازید:

 

  1. پیش از همه، کوله پشتی انتخابی شما باید به خوبی بر روی دوش قرار بگیرد، به گونه ای که خودش روی کتف فشار وارد نکند و باعث خستگی شانه های شما نشود.

۲ – بهتر است کوله پشتی‌هایی انتخاب کنید که به قول کوهنورد‌ها حداکثر چهل لیتری هستند و چه بهتر که شستی هم داشته باشند و بندشان پیش سینه هم داشته باشد که بتواند کوله را به خوبی روی پشت، فیکس کند.

۳  – در همین کوله پشتی از آوردن بار‌های سنگین و کمرشکن خودداری کنید؛ مسیر نجف به کربلا حدود ۸۵ کیلومتر است و بار سنگین، شما را از پا درمی آورد.

نتیجه تصویری برای سفر اربعین

وسایل شخصی و بهداشتی

  •  ۱ – سیم کارت موقت عراقی: پس از عبور از مرز می توانید سیمکارت های عراقی را بخرید.
  •  ۲- دینار عراقی
  •  ۳ – ماسک: به دلیل بروز مکرر گرد و غبار، داشتن ماسک بسیار کاربردیست.
  • ۴ – عینک آفتابی
  • ۵ – کرم ضدآفتاب
  • ۶ – کلاه آفتابگیر
  • ۷ –  اسپری ضد عرق
  • ۸ – لوازم بهداشتی مثل پد روزانه، دستمال مرطوب، دستمال الکلی، دستمال آنتی باکتریال
  • دستمال مرطوب، گزینه بسیار بسیار مهمی است. همین طور پد الکلی. اولی خیلی سریع می‌تواند شما را رفرش و سر و صورتتان را تمیز کند و بوی عرق بدنتان را بگیرد؛ و پد الکلی هم برای مواردی که احتیاج به ضدعفونی سریع داریم مثل شیر آب، دستشویی، قاشق، چاقو و… خیلی اهمیت دارد و می‌تواند خیلی سریع کارتان را راه بیندازد.
  • ۹ – مایع دستشویی: بهتر است مایع دستشویی را در ظرفی کوچک با خود ببرید. بسیاری از مکان ها فاقد صابون و مایع دستشویی هستند.
  •  ۱۰ – شامپو: شامپو را هم در ظرف کوچکی بریزید تا در کوله پشتی جای زیادی نگیرد.
  • ۱۱ – شارژر موبایل
  •  ۱۲ – پاوربانک
  • ۱۳ – سه راهی و سیم سیار: این دو شما را از پریزهایِ شلوغ ِ برق نجات می دهند! ضمن این که با داشتن سیم سیار، می توانید موبایل‌ در حال شارژ را کنار خودتان نگه دارید.
  • ۱۴ – پماد زینک اکساید و یا پودر بچه: برای جلوگیری از عرق سوز شدن و یا درمان آسیب های پوستی
  • ۱۵ – دستمال کشی، تعدادی قرص سرماخوردگی
  • ۱۶ – همرا داشتن یک مفاتیح که اعمال زیارتی نجف و کوفه و کربلا را داشته باشد یا کتاب‌های مخصوصی که فقط این اعمال را ذکر کرده اند. به مفاتیح نصب شده روی گوشی هایتان اعتماد نکنید؛ بعید است بتوانید آن‌ها را داخل حرم‌های مطهر یا مسجد کوفه ببرید.

 

  •   ۱۷ – یادتان هم باشد که در این مسیر، مدیران موکب‌های بین راه، آن قدر با کرامت با شما برخورد می‌کنند که لازم نباشد با خودتان خوراکی‌های زیاد و متنوع بردارید؛ بنابراین هیچ خوردنی در کوله پشتی خود بر ندارید مگر اینکه فرزند شیرخواری داشته باشید یا خدای نکرده به خاطر نوع خاصی از بیماری به دارو نیاز داشته باشید که برای آن باید تمهیدات لازم را بیندیشید.
  • ۱۸  البته همراه داشتن مقداری مویز و کشمش و مغز‌های خوراکی برای زمان پیاده روی به خصوص در هوای نسبتاً سرد شب برای تأمین انرژی توصیه شده است.
  • ۱۹ حساب لیموترش و نمک، سواست. لیموترش را حتماً همراه داشته باشید و قبل از مصرف غذا‌های گوشتی روی آن‌ها چند قطره بچکانید تا از مسمومیت‌های احتمالی پیشگیری کنید.
  •  ۲۰ با این حال، اگر بار و بندیل زیادی دارید و هیچ چاره‌ای هم از آوردنش ندارید، برای اینکه در طول مسیر خودتان یا همراهانتان اذیت نشوید، بهترین کار این است که یک کالسکه بچه با خودتان بیاورید و بارهایتان را روی آن بگذارید و با این وسیله آن‌ها را حمل کنید!
  • ۲۱ – در صورت امکان، از به همراه داشتن وسایلی از قبیل لپ تاپ، تبلت و هرگونه اشیای قیمتی، پرهیز شود، در غیر این صورت، به خاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی‌ها و تحویل به امانات و… دردسر زیادی برای زائر ایجاد می‌شود. استفاده از کوله پشتی برای حمل مختصر وسایل همراه، مناسبتر و راحت‌تر است.۲۲ – برای بین راه، مشکلی برای اسکان ندارید، چون موکب‌های فراوانی هستند که شما را با اصرار دعوت به ناهار و شام و استراحت و… می‌کنند. با این همه، سعی کنید پتو‌های بزرگ و حجیم و سنگین با خودتان نیاورید تا اذیت نشوید. بهترین چیز این است که از همین پتو‌های سبک سفری تهیه کنید تا در صورت لزوم از آن برای گرمایش خود بهره بگیرید.۲۳ – حتماً یکی دو تا ملحفه سبک سفید تمیز و نیز چند ماسک یک بار مصرف با خودتان بیاورید.۲۴ – استکان یا لیوان کوچک دسته دار (برای چای خوردن در طول مسیر)، خمیردندان کوچک سفری و صابون کوچک، ژل ضد عفونی و چند شامپوی کوچک هتلی، مهر و جانماز کوچک و خودکار روان و کاغذ یا دفترچه یادداشت کوچک برای نوت برداری از اتفاقاتی که فراوان است و دیگر تکرار نمی‌شود و به احتمال زیاد فراموششان می‌کنید، از ضروریات است.

۲۵    یک سری دارو‌های گیاهی و شیمیایی افزایش دهنده و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند که می‌توانید با مراجعه به داروخانه، آن را تهیه کنید و قبل از سفر، سیستم عمومی خودتان را تقویت کنید. اگر بتوانید روزی یک قرص جوشان مولتی ویتامین یا قرص معمولی مولتی ویتامین ترجیحاً اصلی اش را از همین الان تا یک هفته بعد از سفر میل کنید، کمک زیادی می‌کند که مریض نشوید.

۲۶- در عین حال همراه داشتن یک مقداری عسل هم به همه توصیه می‌شود. یک مقدار عسل خوب طبیعی را در یک بطری نوشابه ۳۰۰ سی سی بریزید. بطری‌های آب معدنی شکننده‌تر و وارفته‌تر است، اما بطری کوچک دلستر محکم‌تر است و نشت نخواهد کرد.

۲۷- چند چسب زخم و وازلین یا پماد مخصوص ترک خوردگی یا تاول هم همراهتان باشد بد نیست؛ هر چند اکیپ‌های امدادی عراقی اکثراً به این کار می‌پردازند.

۲۸- شاید در تذکرنامه‌های دیگر کسی به این موارد اشاره نکند، اما به هر حال، عرق سوز شدن در این مسیر طولانی راه رفتن، طبیعی است. مالیدن روغن زیتون به تنهایی یا مخلوطش با یک سری از گیاه‌هایی که شمالی‌ها استفاده می‌کنند بهترین درمان برای عرق سوز است. توصیه می‌شود قبل از راهپیمایی و در طول مسیر به صورت منظم با روغن زیتون، نواحی مورد نظر را چرب کنید. این توصیه به کسانی که کمی چاق ترند بیشتر تأکید می‌شود. در این زمینه پودر بچه (تالک) و کرم کالاندولا و ویتامین AD هم توصیه شده است.

حمیان‌های مسافرتی حاجیان یا کیف‌های زیرلباسی مدارک که برخی شرکت‌های مشهور تولید می‌کنند، همراهان بسیار کارامد و مفیدی است. در طول سفر، بیش از همه چیز، مواظب گذرنامه هایتان باشید. پول را می‌شود از کسی قرض کنید، اما اگر گذرنامه تان را گم کنید به گرفتاری شدیدی دچار می‌شوید.

۲۹- به هر حال خوب و بد همه جا هست. محض احتیاط پول و دلار و تومن و دینار‌ها و اشیای قیمتی تان را توی جیب‌های دم دست قرار ندهید و همه آن‌ها را در یک جیب یا یک کیف نگذارید که اگر به هر دلیلی آن‌ها را از دست دادید، برای خودتان و همراهانتان مشکل ایجاد نکنید.

۳۰- معمولاً صبح اول وقت موقع حرکت، هوا سرد است و به تدریج، هم هوا گرم می‌شود و هم راهپیمایان عرق می‌کنند. بهتر است به جای کاپشن و پالتو‌های بزرگ و دست و پا گیر، از دو سه تا لباس متوسط و یک کاپشن معمولی استفاده کنید تا در موقع حرکت هر چه گرمتر شدید، یکی از این پیراهن‌ها یا بلوز‌های معمولی را کم کنید.

۳۱- از قرار دادن مدارک و پول در جیب عقب شلوار پرهیز شود و بهتر است در جیب داخل که دارای دکمه و زیپ است، قرار گیرد. در صورت امکان از کیف‌های کمری یا گردن آویز استفاده شود.

۳۲- با همه این تذکرات، بسیاری از دوستان بوده اند که تنها با یک کیف کمری و بدون هرگونه بار و وسایل و تجهیزات و… به این سفر آمده و برگشته اند و اگر نیازی به چیزی پیدا کرده اند، در شهر‌های زیارتی خریده اند و راحت‌ترین راهپیمایی را داشته اند!

۳۳- همراه داشتن چند کیسه زباله (سایز بزرگ) توصیه می‌شود. این کیسه‌ها در صورت بارندگی برای شما نقش بارانی بسیار خوب و راحتی را ایفا می‌کنند. علاوه بر آن می‌توانند بار و بندیل (مثلا پتوی) شما را هم از خیس شدن حفظ کنند. در مواقعی که ممکن است محل نشستن یا خوابیدن شما تمیز یا خشک نباشد به عنوان حایل بین زمین و زیرانداز شما عمل می‌کنند. از طرفی وزن و حجم چندانی هم ندارند و حتی در جیب شما هم جا می‌شوند.

چه خوراکی‌هایی همراه داشته باشیم؟

از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. توصیه می‌شود که کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین باعث ایجاد تشنگی می‌شود، اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده‌روی طولانی است. درواقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.

وسایل ممنوع یا غیرضروری

• قیچی و چاقوی بزرگ؛
• دستگاه یا گوشی بی‌سیم؛
• هر نوع ارز بیش‌ازحد متعارف؛
• هر نوع مواد غذایی فاسد شدنی؛
• هر نوع مدارک، اسناد و اوراق بهادار؛
• خریداری و حمل تلفن بی‌سیم با برد بلند؛
• هر نوع مواد مخدر یا داروهای روان‌گردان؛
• طلا، جواهر و هر نوع اشیاء زینتی گران بها؛
• کتاب غیر ادعیه، نشریه، پوستر و اوراق تبلیغاتی؛
• شناسنامه،‌ گواهی‌نامه رانندگی، دفترچه بیمه و یا هر نوع کارت؛
• هر نوع لوازم و اشیاء به قصد فروش و به تعداد بیش‌ازحد مصرف.

وسایل ضروری و غیر ضروری برای اربعین

۴.۳/۵ - (۱۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا