گردشگری

پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ از چه تاریخی شروع میشود

تاریخ شروع پیاده روی اربعین :

بیشتر زائران پیاده روی را از روز شانزدهم صفر شروع می کنند و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می رسانند. اما باز هم بسته به برنامه و دلایل شخصی خود امکان این را دارید که چند روز زودتر پیاده روی را آغاز کنید و یا در روز هفدهم صفر از نجف راه بیفتید. مزیت انتخاب روز شانزدهم، همراهی با جمعیت کثیر، لمس اتحادی بی بدیل و شوری همگانی است. البته اگر ترجیح می دهید از شلوغی و ازدحام دور باشید، یک هفته قبل از اربعین بهترین زمان برای شماست.

حداقل شرایط جسمانی برای پیاده‌روی

برای افرادی‌که مشکل قلبی دارند و همچنین بیماران دیابتی به دلیل امکان بروز آسیب و زخم در کف پا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که راهپیمایی طولانی‌مدت داشته باشند. سال‌مندان بالای ۵۰ سال و همچنین پسران کمتر از ۱۵ سال و دختران کمتر از ۱۳ سال هم بهتر است به دلیل ضعف جسمانی و امکان خطر از این سفر معنوی پرهیز کنند و یا حداقل پیاده‌روی طولانی‌مدت نداشته باشند.

شروع مسیر پیاده روی کجاست؟

برای آن که خود را به شروع مسیر پیاده روی برسانید، از درِ باب الساعه حرم امام علی (ع) خارج شوید و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) حرکت کنید. خود را به بزرگراه کربلا برسانید و در کنار دیگر مشتقان و زائران حسینی به راه خود ادامه دهید. پیدا کردن ادامه مسیر پیاده روی کار چندان سختی نیست و کافیست تا به دنبال نشانه ها و خیل جمعیت بروید.

برای پیدا کردن مسیر چه کنیم؟

از نزدیکی حرم که پیاده روی را شروع کنید، از ابتدا تا آخر مسیر ستون هایی می بینید که شماره گذاری شده اند و به آن ها «عمود» می گویند. از ابتدای نجف تا انتهای شهر ۱۸۲ عمود وجود دارد و از آن پس شماره عمودها دوباره صفر شده و عمودهای بین نجف تا کربلا آغاز می شوند. فاصله عمودها ۶۰ متر است و شماره آخرین عمود در ورودی کربلا ۱۴۵۲ است.

کاربرد عمودها برای چیست؟

عمودها برای محاسبه مسیر طی شده و آدرس دادن کاربرد زیادی دارند. به طور مثال برای پیدا کردن یک موکب خاص و یا برای قرار گذاشتن از عمودها استفاده می کنند. توصیه می شود برای قرار گذاشتن از عددهای رند عمودها استفاده نکنید، چرا که اغلب افراد همین کار را می کنند و در نتیجه در این عمودها با شلوغی مضاعفی رو به رو خواهید شد.

توجه داشته باشید که در فواصل عمود ۱۱۰۰ تا عمود ۱۳۹۰ به علت باریک شدن راه عبوری، تعداد موکب ها کم تر می شوند. بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که این فاصله را در شب طی نکنید و برای یافتن محل خواب دچار مشکل نشوید.

پیاده روی بین شهر نجف تا کربلا چقدر زمان می برد؟

طول مسیر دو شهر نجف تا کربلا ۸۵ کیلومتر است که معمولا در سه روز طی می شود.

  • یعنی روزی در حدود ۲۶.۵ کیلومتر مسیر در پیش دارید و حدود ۷ تا ۸ ساعت پیاده روی خواهید داشت.
  • برای پیاده روی سه روزه، روز اول تا حدود عمود ۴۸۰ تا ۵۰۰ و روز دوم نیز تا حدود عمود ۱۰۰۰ پیاده روی کنید. 

بهترین ساعت برای شروع پیاده روی اربعین چه زمانی است؟

چیزی که در چند سال گذشته مرسوم بود، شروع پیاده روی از ساعت ۴ و ۵ صبح و پایان آن قبل از غروب آفتاب بود. اما با توجه به آن که رویدادها در سال قمری تاریخ یکسانی ندارند و متغیر هستند، در حال حاضر سال به سال واقعه اربعین به تابستان نزدیک می شود و در نتیجه تغییرات آب و هوایی نیز مشهود است. همان طور که می دانید فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه از سال گذشته برای آن که زائران از گرمای زیاد در طول روز فرار کنند، زمان پیاده روی را تغییر داده اند. به این صورت که پیاده روی را از غروب آفتاب آغاز می کنند و نماز صبح برای استراحت و خواب توقف می کنند. البته اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شب ها هوا خنک تر است و لباس های لازم را همراه خود داشته باشید.

مهمترین اطلاعات مسیر پیاده روی اربعین به شرح زیر است:

فاصله نجف تا کربلا: ۸۰ کیلومتر

تعداد روزهای پیاده روی: ۳ روز

تعداد عمود ها: ۱۴۵۲ ستون

فواصل عمود ها: ۵۰ متر

تعداد روز پیشنهادی: ۳ روز

ساعات پیاده روی در هر روز: ۸ تا ۹ ساعت

ساعت پیشنهادی شروع پیاده روی: نماز صبح یا پیش از نماز صبح

ساعت پیشنهادی اتمام پیاده روی: پیش از غروب تا حداکثر نماز مغرب

کدام مرز را برای رسیدن به کشور عراق انتخاب کنیم؟

بهتر است زائران نزدیک‌ترین مرز به شهر محل سکونت خود را انتخاب کنند تا زمان کمتری را برای رسین به شهر نجف طی کنند. به طور مثال اگر ساکن استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور هستند؛ مرز مهران و خسروی و اگر ساکن، استان‌های نیمه جنوبی هستند، مرز شلمچه  یا چذابه را برای سفر انتخاب کنند.

تعدادی از زائران قطار را برای رسیدن به کربلا انتخاب می‌کنند، بهتر است بدانید که فروش بلیت قطار اربعین طبق گفته سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشور از چهارشنبه ۳ مهرماه ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود.

عده‌ای نیز تا مرزهای کشور با ماشین خود سفر می‌کنند، افرادی که این راه را انتخاب می‌کنند بهتر است از محل پارک خودرو خود اطمینان پیدا کنند تا در مدت زمان طولانی که خودروشان پارک است، مشکلی از جمله سرقت برای آن‌ها ایجاد نشود.

بعد از رسیدن به یکی از چهار مرز مشترک بین ایران و عراق و خروج از خاک کشور برای اینکه مسیر پیاده روی را آغاز کنید، باید به شهر نجف بروید. برای رسیدن به نجف از هر مرز مسیر متفاوتی را باید طی کنند.

همان طور که در نقشه ملاحظه می‌شود زائران اگر از مرز خسروی خارج می‌شوند با عبور از شهرهای خانقین، مقدادیه و بعقوبه به شهر کاظمین رسیده و پس از می‌توانند وارد شهر کربلا شوند.

اگر از مرز مهران خارج می‌شوند با گذر از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه وارد شهر نجف می‌شوند و از آنجا می‌توانند با قرار گرفتن در مسیر اصلی پیاده روی اربعین، راهپیمایی خود را آغاز کنند.

همچنین اگر از مرز شلمچه وارد خاک عراق می‌شوند با گذر از شهر بصره و  دیوانیه به شهر نجف می‌رسند.

زائران در صورت خروج از مرز چذابه با عبور از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه به شهر نجف خواهند رسید.

در این میان عده‌ای از همان ابتدا با خروج از مرزهای کشور به شهر کاظمین، سامرا و سپس نجف می‌روند که بستگی به انتخاب خود زائر دارد.

میزان هزینه‌های حمل و نقل هر ساله با توجه به نرخ جدید آن مشخص است، بنابراین از دادن هزینه‌های هنگفت برای کرایه خودرو خودداری کنید.

تمام آنچه که باید در مورد مسیرهای پیاده روی اربعین بدانید

من بسیار آهسته پیاده روی می کنم. آیا می توانم در پیاده روی اربعین شرکت کنم؟

اگر سرعت پیاده روی شما کند است و یا کودکانی همراه خود دارید، نگران نباشید؛ چرا که با پیاده روی آهسته هم می توانید در چهار یا پنج روز مسیر را طی کنید. انتخاب این که روزی چقدر پیاده روی کنید و یا در کل، چند روز در راه باشید کاملا به آمادگی جسمانی و توانایی شما بر می گردد. از طرفی توجه داشته باشید، علاوه بر سرعت پیاده روی شما، میزان استراحت و توقف های میان راه هم در طول این سفر تاثیر دارد. بنابراین نگرانی نداشته باشید و با توجه به سرعت خود، برنامه ریزی کنید.

آیا می شود با خانواده و کودکان هم به پیاده روی رفت؟

جواب این سوال مثبت است! لطفا فکر نکنید که پیاده روی اربعین مختص آقایان است. اگر یک بار هم به این پیاده روی رفته باشید، خواهید دید که جمعیت خانم های عرب کمتر از آقایان که نیستند هیچ، بیشتر هم هستند. بسیاری از زائران -ایرانی و عراقی هم ندارد- برای شرکت در پیاده روی اربعین، خانوادگی برنامه ریزی می کنند و به همراه کودکان بزرگ و کوچک راهی می شوند. توصیه می شود برای راحتی بچه های کوچک خود، بردن کالسکه را فراموش نکنید.

اگر نتوانستیم به پیاده روی ادامه دهیم، چه کنیم؟

اگر به هر دلیلی مانند مشکلات جسمی و یا خستگی بچه های کوچکتر نتوانستید به پیاده روی ادامه دهید، نگران نباشید. شما در هر جای مسیر می توانید سوار ماشین های گذری شوید و با پرداخت هزینه، خود را به کربلا برسانید.

غذا و اقامت در طول مسیر 

از مزیت های بارز سفر پیاده روی اربعین، هزینه کاملا رایگان آن است! یعنی نه تنها در قبال هیچ امکاناتی از شما پولی دریافت نمی شود، بلکه تماما مورد مهربانی و مهمان نوازی عراقی ها قرار خواهید گرفت. در طول مسیر بارها افرادی را خواهید دید که با اصرار از شما می خواهند غذا یا محل اقامت آن ها را بپذیرید.

موکب ها: محل اقامت رایگان

پیاده روی اربعین, پروفایل اربعین

در تمام مسیر ۸۵ کیلومتری دو شهر نجف تا کربلا، خانه ها، اقامتگاه ها و حسینیه هایی به چشم می خورد که برای استراحت زائران ساخته شده و به نام «موکِب» شناخته می شود. موکب ها انواع مختلفی دارند. ممکن است تنها یک چادر عشایری باشد و یا حسینیه ای وسیع با گنجایش بیش از هزار نفر. ممکن است یک خانه چندین طبقه باشد و یا خانه ای کوچک با شمایلی روستایی. جالب است بدانید که تمام این ساختمان ها برای پذیرایی از زائران اربعین ساخته شده اند و در طول سال استفاده دیگری ندارند. گرچه اغلب موکب ها، عراقی هستند اما صاحبان موکب ها از مکان ها و حتی کشورهای مختلف هستند. شما در طول مسیر موکب هایی ایرانی، لبنانی، پاکستانی، ترکی و … را هم خواهید دید.

خوب است همین جا این نکته را بگویم که در اغلب موکب ها پتوهای تمیز و گلبافتی را می بینید که شاید اصلا انتظارش را نداشته باشید! و البته اگر چندین پتو احتیاج داشته باشید، موکب داران با مهربانی در اختیار تان خواهند گذاشت.

تمام وعده ها در راه 

همان طور که گفته شد تمام وعده ها به رایگان و با رویی باز در اختیار شما گذاشته می شود. ایستگاه های غذا به قدری زیاد و متنوع هستند که از ساندویچ فلافل تا پلو ماهی را میانشان می توان دید. در طول پیاده روی مرتب عراقی ها را می بینید که از شما خواهش می کنند مهمانشان شوید و شما نمی دانید از کدام غذا انتخاب کنید. منتها به ساعات غذا توجه داشته باشید، گرچه در تمام ساعات روز در همه موکب ها پذیرایی خواهید شد، اما وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام تنها در همان ساعات خودشان، یافت می شوند. به طور مثال صبحانه را بعد از نماز صبح تا ساعات اولیه روز مانند ۷ تا ۸ و ناهار را از ۱۲ تا ساعات ۱ و ۲ می توانید صرف کنید. اما ساعات سرو شام بازه وسیع تری دارد و از غروب آفتاب تا ساعت ۱۰ شب نیز می توانید در موکب ها شاهد توزیع غذا باشید. به این ترتیب در ساعت هر یک از وعده ها کافیست به یکی از موکب ها مراجعه کنید و غذای خود را بگیرید. جالب آن که اگر در موکبی در حال استراحت باشید، خادمان و مسئولان موکب، غذا را برای شما می‌آورند.

نوشیدنی ها: از اول تا انتهای مسیر، ایستگاه های چای و قهوه عربی را به وفور خواهید دید که اغلب در استکان های کمر باریک و نعلبکی سرو می شوند. البته در سال های اخیر استفاده از لیوان یک بار مصرف باب شده است. اگر دغدغه بهداشت و محیط زیستی دارید، توصیه می کنیم لیوان خودتان را همراه داشته باشید.

برای نوشیدن آب هم نگران نباشید، در اغلب مسیر می توانید بطری های آب معدنی را به رایگان تهیه کنید.

میان وعده ها: البته خوراکی ها و خوشمزه های راه، تنها محدود به وعده های اصلی نمی شود و شما در تمام روز می توانید از پذیرایی موکب داران عراقی و ایرانی بهره ببرید. سینی های بزرگ خرما که با ارده و کنجد تزئین شده اند، به وفور به چشم می خورند که برای پیاده روی نیز بسیار مقوی و مفید هستند. همچنین بارها با افراد متفاوتی برمی خورید که انواع میوه ها را در میان زائران حسینی توزیع می کنند.

توصیه های کاربردی برای پیاده روی اربعین

* شماره های ضروری زیر را در گوشی ذخیره کنید.

  • اورژانس: ۱۰۴
  • افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
  • احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
  • اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

 

  •  ۱ – از آن جا که هر ساله جمعیت زیادی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند و احتمال گم کردن دوستان و آشنایان خود را دارید، بهتر است نقاطی را برای قرار گذاشتن و پیدا کردن یک دیگر مشخص کنید. می توانید از شماره ستون ها (عمودها) استفاده کنید. همچنین خیلی روی موبایل و زنگ زدن به یک دیگر حساب نکنید، چرا که احتمال آنتن ندادن و عدم توانایی برقراری ارتباط به دلایل مختلف زیاد است.۲- از آن جا که در حال حاضر هوا به نسبت سال های پیش گرم تر شده است، اگر از مسیر معروف نجف-کربلا حرکت می کنید؛ توصیه می کنیم پیاده روی خود را برای شب هنگام بگذارید و روزها استراحت کنید تا از گرما در امان بمانید.۳- یکی از خدمات رایجی که در طول مسیر می توانید ببینید، مشت و مال پاها و ماساژ بدن زائران است. پس از یک پیاده روی طولانی، یک ماساژ دلچسب نه تنها خستگی را از بدن شما می زداید که با قدری استراحت نیز انرژی مضاعفی برای طی باقی مسیر پیدا می کنید. البته باید بدانید اغلب ایستگاه ها، مخصوص مشت و مال بدن آقایان می شود و ایستگاه های انگشت شماری را برای خانم ها می توان یافت.
  • ۴- خوب است بدانید در ستون های ۷۲، ۳۳۵، ۶۰۲، ۱۱۰۳ و حرم حضرت عباس (علیه السلام) مراکز افراد گمشده قرار دارد و همچنین هر ۳ کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان واقع شده است.

دغدغه زبان نداشته باشید

یکی از متداول ترین سوال های اخیر کاربران کارناوالی در کامنت ها، مسئله زبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط در کشوری خارجی است. به همین دلیل مقاله ای کامل درباره انواع و اقسام راه های برقراری ارتباط را برای شما تهیه کردیم و نشان دادیم چگونه می توان زبان کشوری را بلد نبود، به آن کشور سفر کرد و از سفر خود هم لذت برد.

 

رعایت نکات مهم فرهنگی  در پیاده روی اربعین :

  • در این سفر کاملا مهمان عراقی ها محسوب می شوید، بنابراین فراموش نکنید حفظ شان مهمان واجب است.
  • هنگامی که در موکبی منتظر هستید تا غذایی دریافت کنید، از دست زدن به غذاهای در حال پخت و یا دخالت در نحوه سرو غذا، خودداری کنید.
  • هدایای کوچکی مانند پیکسل، کتاب های جیبی، سربند و یا شکلات به همراه خود داشته باشید و برای تشکر به موکب داران و یا کودکان آنها هدیه بدهید.
  • هرگز نخواهید در ازای کمک‌ خادمان عراقی، به آن ها پول بپردازید. این کار بسیار زشت و توهین آمیز است.
  • در نهایت خودتان را جای میزبان بگذارید، به راحتی متوجه می شوید چه نوع رفتاری برای عراقی ها ناخوشایند است.

تاریخ شروع پیاده روی اربعین کی است

۴.۲/۵ - (۲۸ امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. سلام بسیار مفید بود
    ما ۲نفریم که واسه امسال قصد پیاده روی داریم تمام کارهای قانونی انجام دادیم انشاله برای سفر کربلا ولی متاسفانه در تاریخ سروع پیاده روی اشتباه کردیم ویکهفته زودتر از تاریخ شروع پیاده روی اصلی ما برنامه ریزی کردیم ونمیشه هم تغییرش بدیم بنظر شما در چنین روزهایی برای اسکان در کربلا و نجف به مشکل بر میخوریم؟ باتشکر

  2. ممنون از توضیحات مفیدتون
    لطفا اگه میتونید در مورد محل موکبهای ایرانی که محل اسکان دارند هم اطلاع رسانی کنید
    ما قبل کرنا رفتیم در کریلامحل خواب پیدا نکردیم در ضمن من میگرن دارم نمی تونم تو حرم بخوابم هواش خنکه، سر درد می گیرم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام ببخشید من در سامانه ثبت نام نکردم و مهلتش هم تمام شده نمیدونم باید چیکار کنم
    میخوام به تنهایی برم میشه لطفا کمک کنید و چه چیزی لازمه؟

    1. سلام خواهر گلم شما می توانید در شارع الشهدا خیابان شهدا کنار حرم امام حسین ع در موکب های ایرانی اقامت داشته باشید یکی از موکب ها موکب امام رضا است وموکب احمدابن موسی شاهچراغ سه روز به شما کارت اقامت در موکب میدهند با تمام امکانات زیارت قبول التماس دعا

  4. سلام و عرض ادب
    از مطالب بسیار مفیدتان ممنونم. و همچنین از نظرات و راهنمایی های بعضی دوستان تشکر می کنم. 🙏🙏🙏
    خداوند به همه شما عزیزان سلامت و سعادت و توفیق عنایت فرماید.

  5. سلام هموطن من برای بار اول‌ که اگه خدا بخواد میخوام سفر اربعین برم.ما سه نفریم اگه سعی کنیم بیشتر مسیرهارو پیاده یا از وسایل رایگان استفاده کنیم به نظرتون به یک الی دو تومن رفت و برگشت میشه رفت؟
    الهی قسمت و روزی همه بشه🤲التماس دعا

    1. حداقل کم کم‌ باید ۲سیصد داشته باشید اگر فقط میخواین برید نجف و کربلا همان دو تومان کافی است اما اگر بخواین سامرا و کاظمین بروید همان ۲سیصد باید کفایت کند معمولا کسانی که می روند با ۳میلیون میروند چون کرایه ها متفاوت است ضمنن پیاده روی فقط نجف تا کربلا است و کرایه رایگان نجف تا کربلا هم کامیون صلواتی است الباقی مسیر طولانی و کرایه ای است کسی صلواتی نمی برد

    2. سلام
      هزینه های عمده شما یکی رفت و برگشت تا مرز داخل ایرانه که خودتون بررسی و محاسبه کنید.
      بعد مرز هم باید کرایه سه نفر رو از مرز تا نجف و از کربلا تا مرز(برگشت) رو در نظر بگیرید که به نظرم حداقل دو تومن رو داشته باشید که کم نیارید.
      هزینه خاص دیگه ای نخواهید داشت مگه خریدهای جزئی و تفننی یا سوغات که قابل چشم پوشیه

    3. سلام یک کرایه مرز تا نجف ویک کرایه همان کربلا به مرز است همه چیز رایگان التماس دعا

    4. با سلام و احترام :من علیرغم علاقه شدید به فرهنگ ظلم ستیز عاشورا و علاقه قلبی به سیدالشهدا و یاران آن حضرت و همچنین سیادت اما به دلایلی توفیق شرکت در پیاده روی اربعین را نداشته ام و امسال قصد دارم اگر لیاقت داشته باشم شرکت کنم اطلاعات بسیار ارزشمندی را در سایت قرار دادید خداوند به شما اعظم نعمات خود یعنی نعمت سلامتی را عنایت فرماید

    5. سلام التماس دعا زائر عزیز امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی کرایه ها افزایش یافته بنابرین با تو جه به کرایه رفت و برگشت نیاز به حداقل ۸۵۰۰۰۰دینار عراقی نیاز است

  6. سلام عالی بود مطالب خیلی بدرد بخور بود ایشالله که هیچ کس با این مطالب های که مطالعه کردد به مشکل بر نخورند

    1. سلام التماس دعا زائر عزیز امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی کرایه ها افزایش یافته بنابرین با تو جه به کرایه رفت و برگشت نیاز به حداقل ۸۵۰۰۰۰دینار عراقی نیاز است

  7. با سلام و احترام و تسلیت ایام.توضیحاتتون عالی بود ممنونم.میخواستم چند مطلب را هم بنده اضافه کنم که با اینکه خداروشکر و به برکت اباعبدالله الحسین علیه السلام در این مسیر نورانی ، برکات فراوان است اما از نظر احترام و همدردی با اسرای شام و اذیتهایی که آن بزرگواران شدند بهتر اینه که فقط به اندازه لزوم و برای دریافت انرژی لازم برای پیاده روی از این برکات استفاده کنیم.
    و توصیه دیگرم اینه که از نوشیدنیهای مفید این مسیر ،دمنوش آویشن ، دمنوش لیمو عمانی و … حتما استفاده کنیم.
    وتوصیه آخرم برای افرادی که عادت به پیاده روی طولانی ندارند اینه که مقدار خیلی کمی از روغنهایی مثل روغن سیاه دانه با خود همراه داشته باشند تا اگر دچار گرفتگی ماهیچه پا شدند ، کمی به پاهایشان بمالند .البته طبق تجربه ای که در این چند سال داشتم فقط همان بار اول کافیه و تا آخر پیاده روی ان شاءالله دیگه دچار گرفتگی نخواهند شد.
    به امید اینکه اخلاق و رفتار مان باعث خشنودی امام زمان عج باشد و قدردان مهمان نوازی شیعیان عراق باشیم و اگر غذایی را هم دوست نداشتیم به حرمت نذر بودن و دعاهایی که با عشق روی آن خوانده شده ، دور نریزیم و اسراف نکنیم.
    امیدوارم پر از معرفت برگردیم.
    التماس دعا

    1. سلام و عرض ادب خداخیرتون بده چه نکات خوب و ارزنده ای فرمودین بنده هنوز گذرناممو تمدید نکردم منتظر آخر برج و حقوق هستم لطفا لطفا لطفا دعا کنید حالا که آقا طلبیدن و به دلم انداختن بعد از اینهمه انتظار برم پابوسشون وسط راه تنها و غریب رهام نکنن التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا