بارداری

عوارض زایمان سزارین برای زن و نوزاد

زایمان و دوران پس از آن ، نکاتی درباره سزارین در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

کاهش عوارض سزارین

نشانه های حاملگی

 

 

تنها مزیت زایمان سزارین انتخابی، اطلاع مادر از چگونگی زایمان و عامل دیگر راحتی آن برای جراح است، اما خانم‌های باردار باید بدانند که سزارین یک جراحی بزرگ شکمی و بسیار جدی است و می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، بهبود جراحی سزارین ساده نیست. روز بعد از جراحی معمولا مادران باید حرکت داشته باشند در حالی که به واسطه درد ناشی از جراحی هنوز هم به آرام‌بخش و مسکن نیاز دارند.

 

پرستار به مادر باردار کمک می‌کند تا شروع به حرکت کند تا خطر تشکیل لخته در پاها و بدن کمتر شود.

از طرفی چون رحم نزدیک روده‌ها و مثانه قرار دارد، برش سزارین باید به دقت انجام شود چرا که ممکن است به ارگان‌های دیگر آسیب‌رسیده و باعث عفونت شود.

در عین حال، خطر خون‌ریزی هنگام عمل را هم نباید نادیده گرفت. بنابراین انجام زایمان سزارین باید محدود به افرادی شود که به یک دلیل پزشکی و به‌منظور حفظ سلامت مادر و جنین مجبور به سزارین اجباری می‌شوند.

 

عوارض جسمی سزارین

۱- احتمال عفونت رحم بیشتر از یک زایمان طبیعی است که این حالت به علت باز شدن شکم و رحم می باشد .
۲- عفونت های ادراری در سزارین بعلت ضربه و صدمه ایکه به سیستم ادراری در حین عمل وارد می شود بیشتر است .
۳- میزان خونریزی در سزارین تقریبا” دو برابر زایمان طبیعی است .
۴- بعلت از دست رفتن حجم زیاد خون ،‌احتمال نیاز به تزریق خون نیز افزایش دارد که خود تزریق خون می تواند عوارض داشته باشد .

 

۵- خطرات ناشی از بیهوشی نیز وجود دارد .
۶- خطر عفونت محل بخیه ها را نیز باید در نظر داشت .
۷- احتمال ایجاد یبوست به علت استفاده از داروهای بیهوشی در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است .
۸- خطر پارگی رحم بعلت باز شدن محل بخیه ها در حاملگی های بعدی وجود دارد .

 

۹- در مادران سزارین شده،احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه های رحم در حاملگی های بعدی وجود دارد،در نتیجه خطر برداشتن رحم در مادران سزارینی بیشتر از مادران با زایمان طبیعی است.
۱۰-طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین شده بیشتر است.در نتیجه از یک طرف احتمال عفونت ها بیشتر میشود و از طرف دیگر از نظر اقتصادی هزینه بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد.

۱۱-در خانمهای سزارین شده،احتمال سزارین های بعدی افزایش می یابد.
۱۲- عوارضی هم ممکن است بعد از گذشت چند هفته ، چند ماه و یا حتی چندسال بعد از سزارین دیده شود.شامل دردهای شکمی بعلت نفخ شکم،انسداد روده بدلیل چسبندگی ناشی از جراحی و باز شدن محل برش جراحی در حاملگی های بعدی

 

معایب سزارین برای مادر

زمان بستری شدن پس از سزارین طولانی تر بوده و بین حدود دو تا چهار روز متغیر است. همچنین عوارض پس از زایمان نیز در عمل سزارین بیشتر است، برای مثال درد در محل برش و سوزش مداوم.
به گفته ی دکتر برایانت، از آنجایی که سزارین نوعی جراحی است، میزان از دست رفتن خون و احتمال عفونت پس از آن بیشتر است. روده یا مثانه ممکن است در طول جراحی آسیب ببینند و هم چنین احتمال تشکیل لخته خون وجود دارد.

 

بررسی ها نشان داده، مادرانی که سزارین می شوند، دیرتر توانایی شیردهی پیدا می کنند.
دوران نقاهت پس از سزارین نیز طولانی تر است، زیرا درد و ناراحتی بیشتری در ناحیه شکم وجود داشته و پوست و عصب های ناحیه جراحی شده نیازمند زمان برای بهبودی هستند که شاید حدود دو ماه به طول بیانجامد.
بر اساس یک پژوهش فرانسوی، احتمال از دست رفتن مادران حین زایمان سزارین، سه برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. رایج ترین علل آن ایجاد لخته های خونی، عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی است.

زایمان طبیعی و سزارین

تست بارداری با نمک ,علائم بارداری

 

 

به گفته ی دکتر برایانت، در صورتی که یک بار سزارین انجام شود، زایمان های بعدی نیز به احتمال زیاد به همین روش خواهند بود. همچنین پس از سزارین، احتمال بروز مشکلات و عوارض این جراجی در بارداری های های بعدی بیشتر است. یکی از مشکلات پارگی رحم است، که زمانی ایجاد می شود که محل بخیه ها در رحم باز شود. خطر احتمالی دیگر نیز ایجاد مشکلات مربوط به جفت است. با هر سزارین، خطر مشکلات مربوط به جفت افزایش می یابد.

 

مشکل کاهش وزن بعد از زایمان سزارین

خانم‌هایی که زایمان طبیعی دارند بسیار زودتر از خانم‌های سزارینی فعالیت روزانه خود را آغاز می‌کنند و به واسطه فعالیت‌ها و ورزش‌های بعد از زایمان زودتر به تناسب اندام می‌رسند؛ چرا که عوارض بیهوشی و درد ناشی از بخیه‌ها و فشارهای شکمی را ندارند. در عین حال به راحتی قادرند به نوزادشان شیر دهند و همین شیردهی موجب سوختن ۵۰۰ کالری در طول شبانه روز خواهد شد.

سزارین، دشمن اولین واکسن نوزاد

مادرانی که زایمان طبیعی دارند در شیردهی به ویژه دادن آغوز به نوزاد خود موفق‌تر هستند و به دلیل درد زیاد، خونریزی یا بیهوشی، نوزاد خود را از خوردن آغوز به عنوان اولین واکسن کودک، محروم نمی‌کنند.

 

خداحافظی با خاطرات شیرین به دلیل سزارین

اغلب خانم‌ها دوست دارند در طول مدت زایمان خود کاملا هوشیار بوده و به‌طور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند. درمدت انجام عمل سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود و در نتیجه تماس اولیه نوزاد با مادر و شروع شیردهی به نوزاد به تاخیر می‌افتد و مادر لذت شیرین درآغوش گرفتن نوزاد بلافاصله بعد از زایمان را از دست می‌دهد.

 

خطر سزارین برای نوزاد

متخصصان معتقدند مشکلات تنفسی هم در زایمان طبیعی کمتر است. بیهوشی بکار رفته در سزارین باعث کم شدن ذخیره اکسیژن تنفسی نوزاد شده و گاهی او را به داروهایی برای مقابله با این مشکل نیازمند می­کند. محققان معتقدند مراحل زایمان طبیعی، نوزاد را برای زندگی در خارج از رحم آماده می­کند.

همچنین خارج شدن مایعات درون ریه­ ها حین زایمان طبیعی باعث ترشح هورمون­هایی در بدن نوزاد می­شود که نقش مهمی در سلامت ریه­ها دارند. درد زایمان نیز سهم مهمی در جریان تولد دارد به طوری که نوزاد را برای تنفس در محیط خارج از رحم آماده می­کند. حالا باز بگویید که زایمان طبیعی بد و درد آور است!

 

تنها مزایای زایمان سزارین انتخابی، اطلاع مادر از چگونگی زایمان و عامل دیگر راحتی آن برای جراح است. اما خانم‌ها باید بدانند که جراحی سزارین یک جراحی بزرگ شکمی و بسیار جدی است و از شروع سزارین تا حین عمل و پس از آن سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.
نوزادان ماحصل زایمان سزارین، تا ۴ برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر نارس بودن ریه هستند و به همین علت بیشتر امکان دارد که پایشان به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باز شود.

 

به گفته متخصصان نوزادان، دردهای زایمانی، می‌تواند باعث ترشح بیشتر هورمون کورنیزول در مادر شود، هورمونی که دقیقا نوزاد برای بالغ شدن ریه‌هایش، و کسب آمادگی برای تنفس در هوای آزاد، به آن نیاز دارد. اما وقتی مادری قبل از شروع دردهایش، به اتاق عمل برود و نوزادش را با برشی در شکم، به دنیا بیاورد، دیگر فرصتی برای بلوغ ریه‌های نوزاد باقی نمی‌ماند.

 

عوارض سزارین مربوط به جنین

عبارتند از یرقان و مشکلات تنفسی.
البته منظور اینست که احتمال بروز این مشکلات در نوزادان سزارینی بیشتر از نوزادان زایمان طبیعی است نه این که حتماً در هر نوزادی که با روش سزارین به دنیا می آید این مشکلات نیز پیش می آید.

 

فشاری که در حین زایمان طبیعی به قفسه سینه نوزاد وارد می آید کمک زیادی به تمیز کردن ریه های او از ترشحات و مایعات می کند که بر قراری یک فعالیت تنفسی عادی را برای نوزاد ایجاد می کند. البته باز هم باید تأکید نمود در صورتی که ماما یا پزشکتان تشخیص دهد که عمل سزارین برای شما و نوزادتان مفیدتر است باید سزارین انجام شود و عوارض آن با عوارض مربوط به یک زایمان طبیعی مشکل باید سنجیده شود و هرکدام برای شما مفیدتر است انتخاب گردد .

 

عوارض زایمان طبیعی و سزارین چیست

علائم بارداری پسر

 

عوارض زایمان سزارین برای زن و نوزاد

منبع: الو دکتر / عصرایران / بیتوته / نی نی بان / باشگاه خبرنگاران جوان

۴/۵ - (۳ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا