بارداری

عوارض زایمان طبیعی برای زن

زایمان و دوران پس از آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

عوارض زایمان طبیعی بر واژن

نشانه های حاملگی , بارداری دوقلو

 

 

خطرات زایمان طبیعی

تولد نوزاد یک فرایند فیزیولوژیک طبیعی است که بدن برای آن طراحی شده است. زایمان بخشی از چرخه طبیعی تولید مثل است. در اکثر موقعیت ها، به ویژه زمانی که مداخلات غیر ضروری لازم نیست، زایمان طبیعی یک روش کاملا بی خطر و سالم است که به دیگر روش های زایمان ترجیح داده می شود.

به هرحال بارداری و زایمان گرچه فرایندهای طبیعی هستند، اما بدون خطر هم نیستند. آگاهی از نتایج و مزایای احتمالی انواع تولد به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید. به علاوه لازم است به یاد داشته باشید که گرچه زایمان طبیعی دارای خطراتی هست، اما عوارض و خطرات آن در مقایسه با سزارین کمتر است.

 

سزارین به عنوان یک روش اورژانسی استفاده می شود و در مواقعی توصیه می شود که نوزاد و مادر را خطر تهدید می کند. در ادامه به برخی از عوارض زایمان طبیعی اشاره می کنیم و همچنین نکاتی بیان می کنیم که به کاهش خطرات کمک می کند.

مهمترین فایده زایمان طبیعی

اول از همه این رو بگم که مهمترین فایده زایمان طبیعی اینه که نوزاد دقیقا سر وقت به دنیا میاد. زمانی که از لحاظ بیولوژیکی آمادست و میشه گفت اگر زایمان طبیعی به صورت درست و اصولی انجام بشه هم مادر و هم فرزند از همین تولد به موقع بهره مند میشن. دیگه اینکه درسته که زایمان طبیعی درد بیشتری نسبت به زایمان سزارین داره اما همه دردها و سختی هاش بعد از حداکثر دو سه روز یا شایدم خیلی زودتر رفع و فراموش میشه.

 

یه سری مواردی هست که مثلا میگن نوزاد در طبیعی باهوش تر میشه یا بهتر با مادر ارتباط برقرار میکنه که اینها پشتوانه علمی نداره. بیشتر تجربه افراده از محیط اطراف هست و در هیچ مقاله علمی یا تحقیقی چنین نتیجه گیریهایی گرفته نشده!

زایمان طبیعی چه خطراتی برای مادر دارد؟

تا وقتی کودک به سلامت از رحم خارج نشده، مادر و پزشک استرس دارند. زایمان طبیعی تنها عارضه ای که دارد، این است که بعد از زایمان، مادر دچار افتادگی کف لگن و شلی عضلات می شود. البته این خود راه حلی دارد.

در کشور های پیشرفته با گذاشتن ورزش های اجباری برای زنان باردار می توان با تقویت عضلات کف لگن تا حدود زیادی این شلی و افتادگی را اصلاح کرد.مادران باید هشت تا ده جلسه این ورزش ها را به طور جدی انجام دهند (البته این ورزش باید ادامه داشته باشد)، ولی در کشور ما این ورزش ها فراموش می شود و با زایمان های بیشتر احتمال بی اختیاری ادرار نیز بالا می رود.

 

آیا خانمی که یک بار سزارین شده، دیگر نمی تواند زایمان طبیعی داشته باشد؟

در کشور های اروپایی با پایش دقیق مادر می توان کودک مادری را که یک بار سزارین شده به روش طبیعی به دنیا آورد (البته منوط به این که علت سزارین قبلی تنگی لگن نباشد)، اما در کشور ما این وسایل وجود ندارد و به نظر من نباید این کار انجام شود.

 

مادرانی که زایمان کرده اند به چه نکاتی باید توجه کنند؟

در شش تا هشت هفته اول در هر دو نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) مادر نباید خیلی کودک را بغل کند، چون عضلات کف لگن با بالا رفتن فشار داخل شکمی شل شده و افتادگی تشدید می شود.
مادرانی که سزارین شده اند از وارد کردن هر گونه فشار به شکم پرهیز کنند، مصرف آب را بالا ببرند، به بخیه ها توجه کنند و با دیدن تورم و ترشح از ناحیه برش نزد پزشک بروند.مادرانی که به روش طبیعی زایمان کرده اند و برشی در ناحیه تناسلی دارند (اپی زیاتومی) حتما از مخلوط آب و بتادین برای شست وشو استفاده کنند و ناحیه را کاملا تمیز نگه دارند.در زایمان طبیعی معمولا ۵۰۰ تا هزار سی سی خون از دست می رود، ولی در سزارین این مقدار بیشتر است و به ۱۵۰۰ سی سی می رسد. مصرف قرص آهن در هر دو گروه از مادران ضروری است.

عوارض زایمان طبیعی برای جنین

عوارض زایمان طبیعی اپیدورال,علائم بارداری

 

عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی:

۱- انقباض های رحم در حین زایمان مادر
۲- نامرتب شدن ضربان جنین
۳- تحت فشار قرار گرفتن بند ناف نوزاد در طول زایمان: در این حالت ممکن است مادر در حین زایمان دچار خونریزی شود.
۴- خونریزی: تا حد ۵۰۰ سی سی طبیعی است. اگر میزان خونریزی زیاد باشد و مادر دیر به پزشک مراجعه کند، احتمال اینکه جانش را از دست بدهد وجود دارد.

 

۵- تغییر فرم دستگاه تناسلی: افتادگی مثانه یا پارگی قسمت انتهایی واژن، عمدتا در خانم هایی که زایمان های متعدد داشته اند یا جنین درشت دارند دیده می شود.
۶- عفونت
۷- فشار خون بالا
۸- درد شدید: یکی از روش های کنترل درد، تزریق داروی مسکن داخل عضله است. روش دوم استفاده از گازهای تنفسی است و درد زایمان مادر با تنفس این گاز تا حدودی کاهش پیدا می کند. روش سوم، ایجاد بی حسی از طریق اپیدورال در ناحیه کمر است. داروی بی حسی با استفاده از سوزن باریکی از میان ستون فقرات مادر به داخل فضای اپیدورال تزریق شده و زائو دچار بیهوشی موضعی در ناحیه کمر می شود که این خود عوارضی را در پی دارد.

 

۹- تولد دیررس نوزاد در نتیجه تزریق داروی بی حسی: تزریق داروی بی حسی در فضای اپیدورال، زایمان را به تاخیر می انداز. یعنی اگر قرار است نوزاد در طول ۶ ساعت به دنیا بیاید، این زمان به ۸ ساعت تغییر پیدا می کند.
۱۰- ناتوانی مادر در زور زدن: تزریق داروی بی حسی باعث می شود تا مادر توان لازم برای زور زدن را نداشته باشد و پزشکان از فورسپس برای خارج کردن نوزاد استفاده کنند.
۱۱- استرس زیاد: تولد به موقع نوزاد و جلوگیری از آسیب های بعدی به بچه و مادر

 

عوارض بلندمدت زایمان طبیعی:

۱- خونریزی های دیررس: یعنی ممکن است بعد از زایمان مقداری از جفت درون بدن باقی مانده و مادر بعد از چند روز دچار خونریزی شده و عفونت کند.
۲- افتادگی، شل شدگی و باز شدن واژن: خانم ها بیشترین شکایت را از این مورد دارند.
۳- عدم کنترل ادرار و مدفوع: عدم کنترل ادرار شایع تر است. عدم کنترل مفدوع در مادرانی دیده می شود که ماهیچه های اسفنکتر مقعدشان در موقع زایمان آسیب دیده باشد.

 

عوارض برای نوزاد در زایمان طبیعی:

۱- مرگ جنین در داخل رحم: اگر نوزاد به موقع متولد نشود، یا صدای قلب جنین افت کند و به کمتر از ۱۲۰ ضربه در دقیقه برسد و پزشک معالج این احتمال را بدهد که بچه تا ۱۰، ۱۵ دقیقه آینده به دنیا نخواهد آمد، در این صورت جنین داخل رحم مادر جانش را از دست می دهد.
۲- خونریزی و شکستگی جمجمه نوزاد: وقتی خروج جنین با مشکل مواجه شود، پزشکان با استفاده از یک وسیله فیزیکی به نام فورسپس یا دستگاه مکش، نوزاد را از شکم خارج می کنند. از این وسیله نباید افراد غیرمتخصص استفاده کنند چرا که بعضا باعث به وجود آمدن آسیب هایی به مغز و جمجمه بچه و همچنین پاره شدن مجرای تناسلی مادر می شود.

 

چگونه زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟

راستش رو بخواهید حین زایمان طبیعی انقدر خطرات برای نوزاد بالاست که خطرات و عوارضی که آخر کار برای مادر گفتم اصلا مطرح نیست و هیچ کس اون وسط که زایمان خورده به مشکل، به برش زدن واژن و مشکلات بعدیش اهمیتی نمیده.

خیلی وقتها تیم پزشکی فقط تلاش می کنن نوزاد رو نجات بدن!
چرا که شرایط واقعا تو موارد زیادی غیرقابل پیش بینی میشه و استرس کار شدیدا میره بالا.

 

با تمام اینها زایمان طبیعی اگر خوب انجام شه و مادر و تیم پزشکی آماده باشن و مشکل خاصی پیش نیاد،خیلی خوب و ایده آله. منظورم از آماده بودن مادر اینه که مادر باید حتما ورزش های دوران بارداری رو انجام داده باشه. با دم و بازدم های زایمان و “مهارتهای زایمان طبیعی” آشنا باشه.

در کنارتون توصیه می کنم حتما حتما یه مامای همراه داشته باشین که کمکتون کنه و به کارش اطمینان داشته باشین. و یه مورد دیگه اینکه از لحاظ آناتومی بدن هم خودتون بهتره آناتومی خوبی داشته باشین تا در زایمان طبیعی به مشکل نخورید.

 

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

علائم بارداری پسر

 

عوارض زایمان طبیعی برای زن

 

دکتر متین ذاکرین

منبع : گل من و تو / نی نی بان / بیتوته / سیمرغ

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا