بارداری

محاسبه سن بارداری | روش های محاسبه سن حاملگی

بارداری هفته به هفته ، با بهترین روش های محاسبه سن بارداری از روز اول در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نحوه محاسبه سن بارداری

علائم بارداری

 

چگونگی محاسبه هفته بارداری از نظر علمی

لازم است بدانید که کل یک بارداری حدود ۲۸۰ روز است، این ۲۸۰ روز مساوی است با ۴۰ هفته که در واقع معادل ۹ ماه و ده روز خواهد بود. این زمان بندی از روز لقاح در نظر گرفته می شود نه از روز اول پریود مادر؛ اما در علم زنان و مامایی از روز اول پریود حساب شده و به همین دلیل است که کل بارداری را ۴۲ هفته می نامند؛ این بدان معناست که دو هفته ابتدایی در نظر گرفته شده در واقع شما باردار نیستید! حالا سوال اینجاست که چرا پزشکان برای محاسبه سن بارداری آن را از روز اول پریود یک خانم حساب می کنند؟ جواب کاملا واضح است، چراکه پزشک نمی تواند زمان دقیق تخمک گذاری در شما را تخمین بزند، یعنی برای هیچ شخصی نمی توان گفت که روز مشخصی روز تخمک گذاری می باشد.

چراکه در هر فردی سیکل ماهیانه تحت تاثیر عوامل مختلفی متغییر خواهد بود. نکته مهمی که باید در این باره بدانید این است که روز نزیکی شما با همسر همیشه به عنوان روز لقاح نیست! چراکه اسپرم طول عمری بیشتر از تخمک داشته و تا چند روز می تواند در داخل بدن خانم زنده مانده و پس از تخمک گذاری منجر به لقاح شود.

 

محاسبه هفته بارداری دقیق

هفته ها در بارداری را با توجه به اولین روز آخرین پریود حساب خواهند کرد. تمامی اعمالی که در مامایی برای شما انجام می شود توسط هفته ها مورد بررسی قرار میگیرند، بنابراین اگر قصد به بارداری دارید حتما زمان پریود های خود به را طور مرتب یادداشت کنید و از شروع حاملگی سن بارداری خود را به هفته به خاطر بسپارید. نکته بسیار مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که سن واقعی جنینی همیشه دو هفته عقب تر از سن بارداری بر اساس تاریخ پریود می باشد؛ یعنی اگر شما در هفته ۳۷ بارداری باشید سن جنین شما ۳۵ هفته خواهد بود.

 

۱-تعیین سن بارداری با روش LMP

سن بارداری یا سن جنین از روز اول آخرین دوره قاعدگی مادر محاسبه می‌شود. از آنجا که تاریخ دقیق بارداری مشخص نیست، اولین روز از آخرین دوره قاعدگی برای اندازه گیری سن نوزاد استفاده می‌شود.

با استفاده از اولین روز آخرین قاعدگی شما، سن بارداری را مشخص میکنند (بعلاوه یا منهای ۲ هفته) پزشک ۲۸۰ روز را به اولین روز آخرین پریود شما اضافه میکند و زمان زایمان شما مشخص میشود. این عدد همیشه درست نیست. اما شاخص خوبی از اندازه جنین خواهد بود.

بعضی از زنان ترجیح می‌دهند حاملگی خود را از روزی که تخمک گذاری می‌کنند، اندازه گیری کنند (زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟). این تاریخ تخمینی معمولا حدود دو هفته پس از اولین روز LMP می‌باشد.

 

محاسبه سن بارداری:

در بارداری معمولی:

برای یک زن با یک دوره منظم، بارداری معمولا حدود ۱۱ تا ۲۱ روز پس از اولین روز از آخرین دوره اتفاق می‌افتد. اکثر زنان تاریخ دقیق بارداری را نمی‌دانند، زیرا به زمان تخمک گذاری بستگی دارد. بنابراین، تاریخ بارداری آن‌ها صرفا برآوردی است که بر اساس اولین روز از آخرین دوره آن‌ها است.

 

موارد خاص:

زنانی که به روش‌های خاص مانند‌ای وی اف یا لقاح آزمایشگاهی باردار می‌شوند، معمولا تاریخ دقیق تخمک گذاری را می‌دانند.

 

محاسبه تاریخ زایمان:

تاریخ تخمین زده شده برای زایمان (EDD یا EDC)، تاریخی است که در آن انتظار می‌رود زایمان به طور خود به خود رخ دهد. بر اساس آخرین سیکل قاعدگی، تاریخ تخمین زده شده برای زایمان حدود ۴۰ هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی است. این فقط یک تخمین است، زیرا تنها حدود ۵ درصد از نوزادان در تاریخ تخمین زده شده به دنیا می‌آیند. دقت تاریخ بدست آمده از این روش، به دقت یادآوری مادر از تاریخ قاعدگی خود، فرض گرفتن منظم بودن سیکل قاعدگی ۲۸ روزه و اینکه تخمک‌گذاری و لقاح ۱۴ روز بعد از شروع قاعدگی رخ داده است، بستگی دارد.

 

استفاده از اولین روز آخرین سیکل قاعدگی که در علم پزشکی به آن LMP گفته می‌شود، برای تخمین تاریخ زایمان ممکن است طول مدت بارداری را زیادتر از مقدار واقعی برآورد کند و می‌تواند بیشتر از ۲ هفته خطا داشته باشد.

 

۲- تعیین سن بارداری با آزمایش بتا یا HCG

HCG در خون همه زنان باردار یافت میشود. در غربالگری نقص سیستم ایمنی جنین که در هفته پانزدهم بارداری تا هفته بیستم بارداری انجام میشود این هورمون در خون مشاهده میشود. خیلی از پزشکان در همان جلسات اول تقاضای این آزمایش خون را میکنند

 

در طول سه هفته اول بارداری، رنج HCG سرم ۵ تا ۵۰ است. در هفته چهارم بارداری، این هورمون در محدوده ۱۰ تا ۴۲۵ و در هفته پنجم بارداری بین ۱۹ تا ۷۳۴۰ است. افزایش HCG ادامه می‌یابد تا در هفته دوازدهم بارداری به اوج خود یعنی ۲۸۸۰۰۰ میکروگرم بر دسی لیتر می‌رسد. محدوده وسیع این هورمون تعیین سن دقیق بارداری را مشکل میکند. اما این آزمون در تعیین حاملگی چندقلو بسیار موثر است. بیش از یک جنین در حال رشد در بدن به معنی بالاتر بودن HCG از حد معمول است، که می‌تواند نیاز به تست بیشتر، از جمله سونوگرافی است.

 

۳-تعیین سن بارداری با سونوگرافی

در هفته پنجم یا ششم پس از آخرین دوره قاعدگی می توان سن دقیق بارداری را از طریق سونوگرافی مشخص نمود. دقت این روش در اوایل دوران بارداری بیشتر است و هر چه از سن حاملگی بگذرد دقت محاسبه از طریق این روش کمتر می شود. بهترین زمان محاسبه سن بارداری به وسیله سونوگرافی هفته ۸ الی ۱۸ بارداری می باشد.
در سونوگرافی بر اساس اندازه گیری ساک بارداری و طول بین سر تا نشیمنگاه جنین (CRL) سن بارداری را محاسبه می کنند. یک روش آسان این است که در صورتی که حداقل شش هفته از بارداری تان می گذرد می توانید اندازه CRL را به ۶ هفته اضافه کنید تا سن بارداری تان مشخص گردد مثلا اگر در سونوگرافی بعد از شش هفته اندازه سر تا پایین باسن جنین ۲۱ میلی متر باشد سن بارداری (۶ هفته به اضافه ۲۱ روز) ۹ هفته می شود.

 

محاسبه سن بارداری با سونوگرافی

محاسبه انلاین هفته بارداری, بارداری دوقلو

 

برای مثال:

اگر این طول برابر ۲۱ میلی متر باشد، سن بارداری شما ۹ هفته است (۶ هفته بارداری + ۲۱ روز که مساوی با ۹ هفته میشود).

اگرسونوگرافی قبل از هفته ششم بارداری اتفاق بیافتد، سن بارداری بر اساس سایر فاکتور‌ها از قبیل: اندازه جنین و تکامل ساک حاملگی است. ساک بارداری از هفته چهارم بارداری قابل اندازه گیری است.

نوزاد را می‌توان از هفته ۵ یا ۶ پس از آخرین دوره قاعدگی مادر اندازه گیری کرد. اندازه گیری نوزاد با استفاده از سونوگرافی در اوایل بارداری دقیق‌تر است. بهترین زمان برآورد سن بارداری با استفاده از سونوگرافی بین هفته هشتم و هجدهم بارداری است. دقیقترین روش تعیین سن بارداری، استفاده از روز اول آخرین دوره قاعدگی زن با استفاده از آزمایش اولتراسوند است.

 

کل بارداری ۲۸۰ روز (۴۰ هفته / ۹ ماه و ده روز) هست. (از روز لقاح، نه از روز اول پریود). اما اصولا در علم زنان و مامایی از روز اول پریود حساب میکنن و به همین دلیل بارداری میشه ۴۲ هفته! (که در واقع ۲ هفته اولش باردار نیستید).

 

معاینه بالینی

اندازه رحم یا ارتفاع رحم را می توان با معاینه لگن و لمس شکم ارزیابی کرد و بر اساس آن سن بارداری را مشخص نمود. البته این روش می تواند به دلایل مختلف از جمله بارداری های متعدد، فیبروئید رحم و یا پر بودن مثانه دقت کافی را نداشته باشد.

 

مشکلات در تعیین سن بارداری

۱- آخرین دوره قاعدگی

برای زنان با دوره های نامنظم قاعدگی یا زنانی که نمی توانند روز اول از آخر دوره قاعدگی خود را بخاطر بسپارند، تعیین سن بارداری با استفاده از این روش دشوار است. در این موارد، برای اندازه گیری سن بارداری، آزمایش اولتراسوند ضروری است.

 

۲- رشد جنین

در برخی موارد، تعیین سن بارداری دشوار است، زیرا نوزاد غیرعادی بزرگ یا کوچک است. همچنین در برخی موارد اندازه رحم در بارداری اولیه یا ارتفاع رحم در بارداری بعدی با اولین روز آخرین دوره قاعدگی مطابقت ندارد. در این موارد نیز تعیین سن دقیق بارداری دشوار است.

 

نکاتی در مورد نحوه تعیین سن بارداری

۱- اگر تاریخ آخرین دوره را ندانم یا اگر دوره های نامنظم داشته باشم، چه میشود؟

در صورت چرخه قاعدگی منظم و دوره های ۲۸ روزه تعیین تاریخ بارداری بسیار راحت است. اگر سیکل قاعدگی نامنظم داشته باشید، ممکن است تاریخ LMP را ندانید. اولین اسکن اولتراسوند، اسکن برای تعیین زمان بارداری است.

 

۲- وقتی در هفته پنجم بارداری هستم، چگونه می توانم چهار هفته باردار باشم؟
برای درک این مطلب، بهتر است در مورد سن فکر کنید. هنگامی که یک کودک یک ساله است، سال اول زندگی خود را به پایان رسانده است. این بدان معنی است که او در سال دوم زندگی خود یک ساله خواهد بود. به طور مشابه، هنگامی که اولین هفته بارداری کامل می شود، یک هفته باردار هستید. بنابراین در هفته دوم بارداری شما یک هفته باردار هستید. این نکته در مورد تکمیل هر هفته و پشت سر گذاشتن هفته قبلی و شروع هفته ای دیگر است. از این رو:

 

نکات مهم سن حاملگی

در هفته اول شما صفر باردار هستید
در هفته دوم شما یک هفته باردار هستید
در هفته سوم شما دو هفته باردار هستید

در هفته چهارم شما سه هفته باردار هستید
در هفته پنجم شما چهار هفته باردار هستید

 

۳- سه ماهه چیست؟

“سه ماهه” به معنای “سه ماه” است. همانطور که اکثر حاملگی ها حدود ۹ ماه طول می کشد، هر بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود. این فقط یک روش مفید برای توصیف تغییراتی است که در بدن شما اتفاق می افتد، است:

 

سه ماهه اول از ابتدای حاملگی تا هفته ۱۳ به اضافه شش روز است. همراه با هیجان این ماه، احساس خستگی نیز دیده می شود.

سه ماهه دوم شما از هفته ۱۴ تا هفته ۲۷ همراه شش روز است. در طول این سه ماهه احتمالا خیلی بهتر خواهید بود. ممکن است شروع به شکوفه شدن کنید و علائم اولیه حاملگی را پشت سر خواهید گذاشت.

 

سه ماهه سوم زمانی است که در هفته ۲۸ بارداری هستید تا زمانی که نوزاد شما متولد شود. شما نیاز به انرژی اضافی برای کمک به رشد کودک دارید و خستگی احتمالا باز خواهد گشت.
همچنین ممکن است در مورد سه ماهه چهارم شنیده باشید. این سه ماه پس از تولد می باشد.

 

 محاسبه سن بارداری با پریود نامنظم

سن حاملگی

 

محاسبه سن بارداری | روش های محاسبه سن حاملگی

 

منبع : دانشنامه فرزند / تانما / پارسینه / aristeh.com

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا