بارداری

انواع قرص ضد بارداری | عوارض قرص ضد بارداری

ناباروری و راه های درمان ، با داروهای ضد بارداری و نتایج مصرف این داروها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی

علائم بارداری

قرصهای ضد بارداری چیست و چگونه عمل می کنند؟

داروهای ضد بارداری خوراکی داروهایی هستند که از حاملگی جلوگیری می کنند. آنها یک روش کنترل بارداری هستند. داروهای کنترل بارداری خوراکی داروهای هورمونی هستند که ممکن است ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین یا پروژسترون را داشته باشند.

ترکیبی از استروژن و پروژستین با مهار هورمون های لووتینیزه (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) از بارداری جلوگیری می کند. LH و FSH نقش مهمی در رشد تخمک و آماده شدن پوشش رحم برای لانه گزینی جنین دارند. پروژستین همچنین باعث ایجاد مخاطی رحمی می شود که نفوذ اسپرم به تخمک را دشوار می کند. در برخی از زنان پروژستین مانع از تخمک گذاری می شود.

 

بهترین و کم عارضه‌ترین قرص پیشگیری کدام است؟

قرص‌های ضدبارداری گاه مانند شمشیرهای دو لبه عمل می‌کنند و مصرف نادرست آنها می‌تواند با افزایش خطر سرطان سینه، اضافه وزن، سقط جنین بعد از قطع قرص و … همراه باشد. از طرف دیگر بسته بودن فضای جامعه باعث شده بسیاری از خانم‌ها بدون مراجعه به متخصص زنان به انتخاب خود این داروها را از داروخانه تهیه و مصرف کنند که کاری عقلانی نیست، پس این مطلب را بادقت بخوانید.

 

قرص‌های جدید اثر مردانه‌زایی ندارند

قرص‌های ضدبارداری از ۲ بخش هورمونی کاملا متفاوت تشکیل شده‌اند. ماده موثر آنها اتینیل استرادیول است و قسمت دوم آنها از پروژسترون تشکیل شده است. از آنجایی که بخش اتینیل استرادیول معمولا در همه قرص‌ها ثابت است، قرص‌ها برحسب اینکه حاوی چه مقدار از این ماده باشند به قرص‌هایی با دوز بالا یا پایین تقسیم‌بندی می‌شوند. قسمت پروژسترونی قرص‌ها هم قابل تغییر است و انواع مختلفی دارد. برخی از آنها اثر ضد هورمون مردانه و برخی دیگر اثر مردانه‌زایی دارند. اکثر قرص‌های ضدبارداری که در گذشته استفاده می‌شد دارای اثر مردانه‌زایی بودند به جز چند قرصی که اخیرا وارد بازار شده‌اند ازجمله یاسمین، یاز، دیان و مارولون. مکانیسم اثر بیشتر قرص‌های ضدبارداری از طریق توقف تخمک گذاری است اما بخش پروژسترونی قرص نیز باعث کاهش ضخامت لایه داخلی آندومتر می‌شود. این حالت باعث می‌شود اگر هم تخمک‌گذاری انجام شد جنین به راحتی داخل رحم ننشیند. علاوه براین، کاهش ضخامت لایه داخلی رحم باعث مرتب شدن عادت ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه می‌شود.

 

آنهایی که نباید قرص بخورند

مصرف قرص‌های ضد بارداری به مدت کوتاه برای مثال ۳ تا ۶ ماه معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهتر است همیشه از قرص‌هایی با دوز پایین از جمله یاسمین، یاز، مارولون، دیان ۳۵ یا نوع ایرانی آنها مانند سیپروترون کامپاند یا LD استفاده شود. اگر این داروها در فرد جواب داد دیگر نیازی به استفاده از قرص‌های قوی مثل HD وجود ندارد. قبل از تجویز قرص باید سابقه خانوادگی فرد پرسیده شود که نباید دیابت و فشار خون داشته باشد، وزنش خیلی بالا نباشد، بهتر است سیگار نکشد و سابقه بیماری فلبیت یا لخته شدن خون هم نداشته باشد زیرا این قرص‌ها می‌توانند باعث افزایش لخته یا ترمبوز در بدن شود به خصوص در افراد مبتلا به فلبیت می‌توانند منجر به سکته مغزی، سکته قلبی یا ترومبوز در پاها شوند. همچنین فردی که قرص ضدبارداری می‌خورد و برای مثال دست یا پایش می‌شکند و مجبور می‌شود مدتی بی‌حرکت باشد بیشتر در خطر ترومبوز قرار دارد تا فردی که قرص مصرف نمی‌کند. علاوه براین کسانی که می‌خواهند عمل جراحی شوند حتما باید از یک ماه قبل مصرف قرص را قطع کنند چون ممکن است احتمال ترومبوز بعد از جراحی در عروق شان زیاد شود.

 

قرص ضد بارداری موجود

۱- قرص ال دی (LD)

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی ۲۱ قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. ۲۱ عدد را مصرف کرده و ۷ روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

 

۲- قرص اچ دی ( HD)

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی ۲۱ قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. ۲۱ عدد را مصرف کرده و ۷ روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

 

۳- قرص یاسمین

قرص یاسمین بصورت قرص ۲۸ تایی شامل ۲۸ قرص فعال + ۷ قرص بی اثر می باشد و هم چنین بسته بندی ۲۱ عددی نیز دارد.

نحوه مصرف: روزی یک عدد شروع از روز اول تا ۲۱ روز ۷ قرص غیر فعال درادامه مصرف می شودکه رنگ متفاوت دارد مصرف این قرصها درپیشگیری ازبارداری کمکی نمی کند اما به جایگزینی استروژن کمک میکند.

 

۴- یاز

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول سیکل ،بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه ،بسته ی دوم شروع شود . قرصهای سفید ،خنثی بوده و دارای هورمون نیستند .

 

۵- روکین

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول قاعدگی ، شبی یک عدد تا ۲۱ شب . سپس ۷ روز فاصله تا شروع بسته جدید .

 

۶- کنتراسمین

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.

 

۷- دروسپیل

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.

 

۸- مارولون

دزوسپتیو با نام تجاری مارولون موجود است، بسته ۲۱ عددی موجود است و روزی یک قرص جلوگیری از بارداری مارولون از روز ۵ قاعدگی تا ۲۱ روز بسته بعدی ۷ روز بعد اتمام بسته قبل مصرف میشود. اگر زمان شروع بعد از روز پنجم بود تا مدت ۱۰ روز از یک روش جلوگیری دیگر مثل کاندوم استفاده نمائید.

 

طریقه مصرف قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری یاسمین, بارداری دوقلو

۹- بلارا

هر بسته بلارا حاوی ۲۱ قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف قرص جلوگیری از بارداری بلارا را آغاز کنید.

 

۱۰- چاریوا

نحوه مصرف مشابه قرص بلارا است.

نکات قابل توجه در مصرف این قرص ها
عدم مصرف در ۶ ماهه اول شیردهی بدلیل قطع شیر.
تداخل با آنتی بیوتیک هایی مانند آمپی سیلین، تتراسیکلین.
مصرف قرص باید منظم و در هر ۲۴ ساعت باشد.
۴ – ۲ روز پس از مصرف آخرین قرص بلارا، خونریزی اتفاق می افتد. پس از ۷ روز، مصرف قرص را باید ادامه داد.

 

عوارض انواع قرص ضد بارداری

سلامتی خود را در نظر بگیرید

قرص های ترکیبی به طور معمول برای بسیاری از افراد تجویز می شوند اما ممکن است برای شما مناسب نباشند. متخصص زنان و شما باید تصمیم نهایی را بگیرید. در موارد زیر دکتر زنان پیشنهاد می کند تا از قرص های ترکیبی استفاده نکنید:

زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند

سن بالای ۳۵ سال و سیگاری بودن

 

داشتن فشار خون بالا

سابقه آمبولی ریه یا ترومبوز وریدهای عمقی یا بیماری وراثتی دارید که احتمال لخته شدن را افزایش می دهد

سابقه سرطان سینه

سابقه بیماری قلبی یا سکته قلبی

 

ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت

ابتلا به بیماری کبد یا کلیه

خونریزی واژن یا رحم به صورت غیر طبیعی

سابقه لخته شدن خون

 

بیماری لوپوس

سابقه سردرد میگرنی

مصرف داروهای ضد تشنج یا ضد سل

اگر سرطان سینه، خونریزی غیر طبیعی واژن یا رحم دارید یا از داروهای ضد تشنج یا ضد سل مصرف می کنید، دکتر زنان مصرف قرص ضد بارداری مینی پیل را برای شما منع خواهد کرد.

 

عوارض جانبی قرص های ترکیبی

با اینکه قرص ضد بارداری ترکیبی فواید زیادی دارد باید در مورد عوارض جانبی و خطرات آن نیز از متخصص زنان بپرسید. بیشتر این خطرات نادر اما جدی هستند. احتمال وقوع بسیاری از این عوارض جانبی در صورت سیگاری بودن یا داشتن برخی بیماری های خاص افزایش می یابد. خطرات قرص های ترکیبی ضد بارداری عبارت اند از:

هیچ محافظتی در برابر عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی یا ایدز (HIV) نمی کند (باید برای محافظت در برابر آن ها از کاندوم استفاده کنید)

افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی

 

افزایش خطر لخته شدن خون

افزایش ابتلا به فشار خون بالا

افزایش خطر ابتلا به تومورهای کبدی، سنگ کیسه صفرا یا زردی

تهوع یا استفراغ

 

افزایش وزن

سردرد

افسردگی

خونریزی نامنظم

عوارض قرص لویتود

عوارض داروی بارداری

 

انواع قرص ضد بارداری | عوارض قرص ضد بارداری

 

منبع : اینفو سلامتی / اوما / برترین ها / پارسینه / گومگ

 

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا