درمان

انواع رژیم های غذایی برای لاغری

تناسب اندام در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

انواع رژیم های غذایی بدنسازی

رژیم درمانی

 

رژیم غذایی دکتر اتکینز (Atkins )

این رژیم غذایی با محدود کردن شدید مصرف کربوهیدرات ها باعث کتوز می شود که طی آن بدن کربوهیدرات های ذخیره شده را مصرف می نماید و سپس برای بدست آوردن انرژی، سوختن چربی ها را شروع می کند. وی معتقد است که وقتی کتون های مازاد در بدن وجود داشته باشد باعث سنتز چربی شده و افزایش وزن بوجود می آید. و وقتی فرد کاهش وزن پیدا می کند که بدن او برای سوخت، به جای کربوهیدرات از چربی ها استفاده کند. لذا باید مصرف کربوهیدرات کاهش یابد. ابتدا کربوهیدرات ( نان، پاستا، میوه و بعضی از سبزیجات ) محدود می گردد. و از غذاهای پر چربی به منظور تشویق بدن برای کتونیک شدن و شروع به مصرف کتون ها به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. مصرف بعضی از کربوهیدرات را در مراحل نگهدارنده مجددا می توان از سر گرفت. این رژیم دارای چند مرحله است.

 

۱- برنامه غذایی با مرحله القای ۱۴ روزه شروع می شود و بدن را در حالت کتوز قرار می دهد طی این دوره رژیم غذایی روزانه فرد شامل ۱۰۰ گرم پروتئین ( معادل ۴۰۰ گرم گوشت ) ۷۵ گرم چربی و کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات می شود و جمعا ۱۵۰۰ – ۳۵۰۰ کالری در روز به بدن می رسد. نمونه رژیم دکتر اتکینز درمرحله القا، صبحانه ( املت همراه با ژامبون، پنیر و قارچ ) ناهار ( سالاد مرکب از ژامبون، مرغ، پنیر و تخم مرغ همراه با سس خامه دار ) شام ( ماهی آزاد گریل شده، کلم بخار پز آغشته به سیر رنده شده، آبلیمو و دانه های کنجد ) میان وعده ها ( انواع توت همراه با خامه، تکه های پنیر )

کاهش وزن ماندگار

۲- در طی مرحله کاهش وزن مستمر فرد مصرف کربوهیدرات را به کمتر از ۳۰ گرم در روز محدود می سازد ( دو برش نان یا ۲۲۵ میلی لیتر کولا )
۳- در مرحله پیش نگهدارنده و نگهدارنده فرد مجاز است تا مقدار ۱۲۰ گرم یا ۸ وعده کربوهیدرات مصرف کند ( یک رژیم معمولی ۳۰۰ گرم یا ۱۶ وعده کربوهیدرات را شامل می شود )
با این روش فرد در هفته اول کاهش وزنی در حدود ۳/۶ – ۴/۵ کیلوگرم طی هفته اول پیدا می نماید که این کاهش وزن به خاطر از دست دادن آب ناشی از مصرف گلیکوژن های ذخیره شده بدن است اما اثرات طولانی مدت آن بر سلامت فرد مشخص نیست اگر چه فرد در ابتدا با این کاهش وزن خوشحال می شود ولی به مجرد مصرف کربوهیدرات دوباره به وزن اولیه برمی گردد. و از طرفی ذخایر گلیکوژن برای فعالیت های بدنی لازم، و کلید حفظ وزن در دراز مدت است و لذا کربوهیدرات در ورزشکاران لازم است. بعضی از افراد با این رژیم موقع بلند شدن دچار سرگیجه می شوند ولع نسبت به کربوهیدرات ممکن است در طی زمان از بین نرود.

 

بعضی از تنگی نفس شکایت می کنند و کمبود فیبر در رژیم غذایی اتکینز ممکن است به یبوست و افزایش خطر سرطان کلون منجر شود. و مصرف محدود لبنیات، میوه و سبزی باعث کمبود کلسیم، ویتامین های گروه B، C و بعضی از مواد معدنی مهم از قبیل آهن می شود.

این ادعای دکتر اتکینز که می گوید با دفع کتون در ادرار مقداری کالری هم دفع می شود، رد شده است زمانی که کتون دفع می شود آب ، سدیم و پتاسیم نیز دفع می شود. لذا افرادی که از این برنامه پیروی می کنند باید مقدار زیادی آب، کولای رژیمی، چای یا قهوه ( و نه آب میوه ) بنوشند تا دچار کم آبی بدن نشوند. دکتر اتکینز ادعا می کند که افراد در این رژیم هر چقدر می خواهند بخورند ولی این تا وقتی درست است که میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرفی نشود. چنانچه این رژیم برای مدت طولانی ادامه یابد می تواند به سلامتی فرد لطمه وارد سازد علاوه بر آن بیمار در این رژیم با اصول تغذیه سالم آشنا نمی شود.

 

رژیم غذایی دکتر اورنیش (Ornish)

دکتر دین اورنیش یک متخصص قلب و عروق بود که ثابت کرد ساخت پلاک های چربی در شریان ها ( که باعث حمله قلبی می شود ) با پیروی از این رژیم قابل پیشگیری و بازگشت است برنامه این رژیم شامل ورزش منظم، کنترل خشم، ترک سیگار، تمرین های مدیتیشن و آسوده سازی می باشد. در این رژیم با حذف چربی از رژیم غذایی فرد بدون اینکه مجبور باشد کمتر بخورد کالری کمتری دریافت می کند. این رژیم مبتنی بر گیاهان است و تمامی روغن های پخت و پز و محصولات حیوانی را به استثنای شیر بدون چربی و ماست کم چرب، حذف می کند.

 

در این رژیم غذاهای گیاهی دارای چربی بالا از قبیل مغزیات و دانه ها، آووکادو و زیتون خذف می شود. و فرد مجاز است کمتر از ۱۰ درصد کالری مورد نیاز خود را از چربی تامین نماید. که حدود ۱۵- ۲۵ گرم چربی در روز می شود. این رژیم غنی از فیبر است و اجازه مصرف متعادل نمک و قند را به فرد می دهد. این رژیم اگر چه کل کالری مصرفی را محدود نمی کند اما با مصرف کمتر چربی، فرد را وادار به مصرف کالری کمتری می کند. و به فرد اجازه می دهد تا به مقدار زیاد و به دفعات زیاد غذا بخورد.

 

رژیم غذایی دکتر اورنیش چیست؟

در این رژیم فرد مجاز به خوردن سه وعده غذا و یک یا دو میان وعده در روز که شامل غذاهای بدون چربی ( حبوبات، میوه ها، غلات و سبزیجات ) است این غذا ها را در هر ساعتی از روز به صورت نا محدود می توان مصرف کرد. غذاهای بدون چربی، سفیده تخم مرغ و بعضی از فراورده های کم چربی از قبیل ماست را می توان در حد اعتدال مصرف کرد.

 

در رژیم غذایی اورنیش صبحانه ( یک لیوان آب پرتغال، یک کاسه غلات صبحانه به همراه توت های تازه و ماست کم چربی ) نهار ( قطعات بروکلی، سیب زمینی، نخود، نان سیر، سالاد سبز و سیب ) شام ( اشکال مختلف پاستای مخلوط با فلفل قرمز، سبزیجات از قبیل اسفناج، لوبیای سفید، یک عدد سیر کوچک خرد شده و پوست لیموی رنده شده، مارچوبه گریل شده و پوشانده شده با لیمو و سس سرکه و پودر فلفل سیاه تازه، سالاد سبز و هلو ) میان وعده ها ( ۱-۲ دو میان وعده از میوه های تازه و سبزیجات خام ) بعضی معتقدند که این رژیم اسید های چرب ضروری را تامین نمی کند در این رژیم ماهی و کلیه روغن ها کنار گذاشته می شود در حالی که شواهد موجود نشان می دهد که ماهی، روغن ماهی و روغن زیتون اثر محافظتی در مقابل بیماریهای قلبی عروقی دارند.

 

رژیم غذایی چربی سوزی (Fat-Flush)

این یک رژیم غذایی سم زدا با هدف پاکسازی کبد از سمومی است که باعث افزایش وزن و سایر بیماریها از قبیل سلولیت، فشار خون بالا و نوسان خلق شده اند. ادعا بر این است که با این رژیم به مدت دو هفته چربی های لگن، کمر و ران ها آب می شود. بنیان نظری این رژیم بر اساس این فرضیه استوار است که افزایش وزن مخفی بر اثر پنج عامل است
۱- سمیت کبدی: سمیت کبدی ( ناشی از کافئین، قند، اسیدهای چرب ترانس، داروها، بعضی از گیاهان و کمبود فیبر در رژیم غذایی ) مسئول بروز افزایش وزن، سلولیت، نفخ، افزایش فشار خون و کلسترول، نوسان خلق و راشهای پوستی است.

۲- ترس از خوردن چربی: به خاطر مصرف انواع نامناسب چربی ( چربی های اشباع ) است.
۳- انسولین اضافی، ناشی از مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده است.
۴- تجمع آب در بافتها

 

۵- چربی ناشی از استرس: به خاطر استرس کورتیزول ترشح و موجب چاقی شکمی می شود.
اصول کلی این رژیم بر یک نوع نوشیدنی خاص ( آب زغال اخته شیرین نشده همراه با آب تصفیه شده، پسیلیوم یا دانه کتان آسیاب شده، آب داغ و آب لیمو ) و مصرف مکملهای چربی سوز می باشد. و نیز ادعا شده بعضی غذاها مانند گوشت قرمز ( به خاطر ال- کارنیتین )، تخم مرغ ( به خاطر داشتن تورین، سیستئین و متیونین )، سبزیجات چلیپایی ( تیره کلم )، سیر، پیاز، بعضی گیاهان معطر خاص (ریشه قاصدک، شیر تیغک، خار مریم، زردچوبه، و ریشه انگور اورگان ) در چربی سوزی موثر هستند. و مصرف موادی مانند ( آرد، قند، مارگارین، کره که برای مزه به خمیر شیرینی پزی می زنند، شیرین کنندهای مصنوعی و نوشیدنی های کافئین دار ) در این رژیم ممنوع است

 

نمونه یک برنامه چربی سوزی

صبحانه: تخم مرغ خاگینه یا نیمروهمراه با اسفناج، فلفل سبز، پیاز و جعفری
نهار: ماهی آزاد گریل شده همراه با آب لیمو و مارچوبه بخارپز، سالاد مخلوط برگهای سبز، گل های بروکلی، خیار برش خورده یا نگینی شده همراه با روغن کتان به عنوان سس
شام: گوشت گریل شده و خرد شده با کمی پودر خردل به عنوان چاشنی همراه با کلم برگ وحشی بخار پز، کدوی سفید پخته شده همراه با روغن کتان به عنوان سس
میان وعده: نصف گریپ فورت بزرگ، سیب

 

۱- بهترین رژیم غذایی برای لاغر شدن

انگیزه بیشتر افرادی که به سراغ رژیم‌های غذایی می‌روند، لاغر شدن است، اما لاغر شدن و حفظ آن، کار بسیار سختی است.این متخصصان می‌گویند، کسانی که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از وزن خود را از طریق رژیم غذایی کم کرده‌اند، در مدت فقط ۱ سال، دوباره همان مقدار چاق شده‌اند.اما با پیروی از برنامه غذایی مناسب، می‌توان لاغری و وزن مطلوب به دست آمده را حفظ کرد.

متخصصان با بررسی رژیم‌های غذایی محبوب و اثرات آن‌ها در زمینه لاغر شدن طولانی مدت و یا کوتاه مدت، رژیم‌های غذایی مطلوب را رده بندی کرده‌اند.یکی از این بهترین رژیم‌های غذایی در زمینه لاغری که ارزش غذایی خوب خود را نیز حفظ کرده، رژیم غذایی حجمی است.

 

این رژیم غذایی برای کاهش وزن کوتاه مدت از ۵ امتیاز ۳.۳ امتیاز کسب کرده و برای کاهش وزن طولانی مدت ۳.۸ امتیاز از ۵ به دست آورده است.

رژیم غذایی حجمی به وسیله باربارا رولز، استاد تغذیه دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، طراحی شده و روی دریافت غذاهای با انرژی کم، مانند شیر کم چرب، حبوبات، میوه‌های غیرنشاسته ای و سبزیجات متمرکز است و مصرف غذاهای پرانرژی را به حداقل می‌رساند.این رژیم غذایی یک برنامه طولانی مدت است و البته همراه با ورزش می‌باشد

 

برنامه رژیم غذایی حجمی

رولز، غذاها را در چهار گروه طبقه بندی کرده است:

۱- گروه اول، حاوی هر نوع میوه دلخواه و سبزیجات غیرنشاسته ای (مانند بروکلی، گوجه فرنگی، قارچ) و سوپ‌های رقیق است.

۲- گروه دوم، حاوی بخش‌های منطقی غلات کامل (مانند برنج قهوه‌ای و گندم کامل)، پروتئین‌های کم چرب، عدس‌ها و لبنیات کم چرب می‌باشد.

 

۳- گروه سوم، حاوی کمی نان، دسر، پنیر و گوشت‌های دارای چربی بیشتر است.

۴- گروه چهارم نیز حاوی مقدار بسیار ناچیزی غذاهای سرخ شده، شکلات و شیرینی، آجیل و چربی‌هاست.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها برای سلامت قلب مفید است، بلکه بهترین رژیم غذایی مبتلایان به بیماری دیابت است

 

رژیم های غذایی

هرروز باید سه وعده غذایی اصلی، دو میان وعده و یک دسر مصرف شود. رژیم غذایی حجمی تا حد زیادی به خوراکی‌هایی متکی است که حاوی آب فراوان هستند، مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات.

زیرا بدون اضافه کردن کالری زیاد، به فرد احساس سیری می‌دهد. رولز معتقد است فقط نوشیدن آب تنها، کافی نیست. زیرا آب صرفاً تشنگی را برطرف می‌کند، نه گرسنگی را.

سطح انرژی در این نوع رژیم غذایی: پایین

 

محدودیت: در این رژیم غذایی باید بسیار مراقب مقدار دریافت کالری مورد نیازتان باشید.

نباید غذاهای روزتان کالری زیادی به بدن شما برسانند. باید از غذاهایی مانند انواع سوپ‌های رقیق، کاسرول، خورش و دسرهای میوه‌ای استفاده کنید.

در ضمن باید از مصرف روغن، کره، تخم مرغ و خامه پیشگیری کنید و به جای آن از شیر خامه گرفته رقیق، سفیده تخم مرغ، ماست و سس سیب استفاده کنید.

 

انواع رژیم لاغری یک ماهه

اسم انواع رژیم لاغری

 

ورزش: این رژیم غذایی با ورزش همراه است. روزانه به پیاده روی رفته و با ۱۵۰ قدم، شروع کنید و در انتهای هفته، تعداد قدم‌هایتان را به ۱۰۰۰ قدم برسانید.

-هدف نهایی رسیدن به ۱۰۰۰۰ قدم در روز است. با قدم شمار، تعداد قدم‌هایتان را بشمارید.

-این رژیم غذایی برای گیاهخواران و کسانی که باید نمک و چربی محدودی مصرف کنند، بسیار منعطف است.

 

۲- بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر زنان و مردان آمریکایی است. در این کشور حدود ۶۱۰ هزار نفر سالانه بر اثر مشکلات قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

رژیم غذایی نامناسب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، چرا که مصرف بیش از حد چربی، منجر به افزایش فشار خون، بالا رفتن سطح کلسترول و چاقی می‌شود که تمام این موارد قلب را بیمار می‌کنند.

 

آشنایی با انواع رژیم های معروف دنیا

رتبه اول: Dash

امسال هم رژیم غذایی DASH برای پنجمین سال متوالی به‌عنوان بهترین رژیم غذایی به‌طور کلی انتخاب شد. نام این رژیم غذایی براساس مخففی از این کلمات تشکیل شده است: Dietary Approaches to Stop Hypertension. همان‌طور که این کلمات نشان می‌دهند، رژیم غذایی DASH با توجه به بیماری فشارخون بالا طراحی شده و هدف آن، جلوگیری از ابتلا به بیماری فشارخون بالا یا کمک به کاهش فشارخون بالاست. از طرف دیگر، این رژیم غذایی می‌تواند اندازه دور کمر را کوچک‌تر کند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت و بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهد. محور اصلی رژیم غذایی DASH بر این است که افراد از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب بیشتر استفاده کنند و مصرف چربی‌ها، قندها و نمک را کاهش دهند.

 

رتبه دوم: TLC

رژیم غذایی TLC به‌عنوان دومین رژیم غذایی برتر انتخاب شد. TLC مخففی از این کلمات است: Therapeutic Lifestyle Changes Diet. کلید اصلی در این رژیم غذایی، کاهش چربی‌هایی است که مصرف می‌کنید؛ به‌خصوص چربی‌های اشباع‌شده که سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند، بنابراین رژیم غذایی TLC براساس کاهش کلسترول بالا طراحی شده و می‌خواهد کلسترول بد خون را در مدت ۶ هفته، ۸ تا ۱۰ درصد کمتر کند. در این رژیم غذایی، نباید از گوشت قرمز چربی‌دار (چربی‌های مرئی)، غذاهای سرخ‌شده و لبنیات پرچرب استفاده کنید. این رژیم غذایی با محدود کردن مصرف کلسترول کنار استفاده بیشتر از فیبرها معمولا می‌تواند بدون دخالت داروها به مدیریت کلسترول بالا کمک کند.

 

رتبه سوم: MIND

هر چند رژیم غذایی MIND، همراه با رژیم غذایی TLC، به‌طور مشترک عنوان دومین رژیم غذایی برتر را به دست آوردند، اما این رژیم با کمی اختلاف امتیاز، پایین‌تر از TLC قرار گرفت. رژیم MIND، ترکیبی از ۲ رژیم DASH و مدیترانه‌ای است، به‌علاوه حذف غذاهایی که تاثیر مخربی بر سلامت مغز می‌گذارند. نام MIND، مخفف این کلمات است: Mediterranean-DASH Interventio- for Neurodegenerative Delay. هدف اصلی این رژیم غذایی، جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر با استفاده از غذاهای سالم برای مغز است. تحقیقات اولیه دانشمندان نشان می‌دهد این رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به زوال ذهنی و شناختی را کاهش دهد. تاکید اصلی رژیم غذایی MIND روی چند غذای خاص متمرکز است که برای مغز مهم هستند؛ همه سبزیجات و به‌خصوص سبزیجات برگ‌سبز، انواع مغزها، توت‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی، مرغ و روغن زیتون.

 

رتبه چهارم: مایوکلینیک

رژیم غذایی چهارم در این رده‌بندی، مایوکلینیک است که افراد را ترغیب می‌کند عادت‌های آسیب‌زا و مضر مثل غذا خوردن جلوی تلویزیون را کنار بگذارند و عادت‌های سالم جدیدی مثل ورزش کردن پیدا کنند. هدف اصلی این رژیم غذایی، کاهش وزن افراد است. طراحان آن ادعا می‌کنند رژیم غذایی مایوکلینیک در عرض ۲ هفته اول می‌تواند ۷/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم از وزن فرد را کاهش دهد و در ادامه به هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم برسد و درنهایت فرد را به وزن متناسب برساند.

 

رتبه پنجم: مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌عنوان پنجمین رژیم غذایی برتر در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد. ریشه این رژیم غذایی به جزیره کِرت برمی‌گردد؛ جایی که یونانیان زندگی می‌کردند و میزان مرگ‌ومیرشان به همین دلیل رژیم غذایی کمتر بود. هدف این رژیم غذایی، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و مغز و پیشگیری از سرطان و دیابت و کنترل آنهاست. با این رژیم می‌توانید وزنتان را کاهش دهید، وزن مطلوب را حفظ و از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید. راز موفقیت این رژیم غذایی اصلا عجیب نیست. عواملی مثل شیوه زندگی فعال و کنترل وزن، کاهش مصرف گوشت قرمز، قندها، چربی‌های اشباع‌شده و غذاهای فرآوری‌شده، کنار استفاده از انواع مغزها و غذاهای سالم، موفقیت این رژیم غذایی را تضمین کرده است.

 

برنامه ی غذایی رژیم غذایی برای کاهش وزن ۳ روزه :

• روز اوّل

* صبحانه:

قهوه ی سیاه یا چای به همراه ۱ یا ۲ عدد شیرینی کوچک

یک دوم گرپ فروت یا آب آن

۱ تکه نان تست (برشته)

۱ قاشق سوپ خوری کره ی بادام زمینی

 

*ناهار :

نیمی از یک تن ماهی

۱ تکه نان برشته

قهوه ی سیاه یا چای به همراه ۱ یا ۲ عدد شیرینی کوچک

 

* شام:

حدوداً ۹۰ گرم گوشت قرمز یا سفید

۱ فنجان لوبیا

۱ فنجان هویج

۱ عدد سیب

۱ فنجان بستنی وانیلی

 

• روز دوّم

 صبحانه :

قهوه ی سیاه یا چای به همراه ۱ یا ۲ عدد شیرینی کوچک

۱ عدد تخم مرغ

نیمی از یک موز

۱ تکه نان برشته

 

º ناهار :

۱ قالب پنیر خانگی یا ۱ عدد تن ماهی

۸ عدد کلوچه

 

º شام :

۲ ورق کالباس گوشت

۱ فنجان بروکلی یا کلم

نصف فنجان هویج

نصف ۱ عدد موز

نصف فنجان بستنی وانیلی

 

• روز سوّم

¤ صبحانه :
قهوه ی سیاه یا چای به همراه ۱ یا ۲ عدد شیرینی کوچک

۵ عدد کلوچه

حدود ۳۰ گرم پنیر خانگی

۱ عدد سیب

 

¤ ناهار

قهوه ی سیاه یا چای به همراه ۱ یا ۲ عدد شیرینی کوچک

۱ عدد تخم مرغ آب پز

۱ تکه نان برشته

 

¤ شام

۱ عدد تن ماهی

۱ فنجان هویج

۱ فنجان گل کلم

۱ فنجان خربزه یا هندوانه

نصف فنجان بستنی وانیلی

بعلاوه ی این رژیم سخت، فرد تحت این رژیم روزانه موظف به نوشیدن ۴ فنجان آب یا نوشیدنی فاقد از کالری است.

 

انواع رژیم غذایی بیماران

رژیم های لاغری

 

انواع رژیم های غذایی برای لاغری

 

منبع : دکترسلام / بیتوته / رژیم سلامتی / باشگاه خبرنگاران جوان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا