درمان

رژیم درمانی | ترفندهای کاهش وزن برای فصول مختلف

رژیم درمانی  : خیلی از کسانی که به دنبال کاهش وزن و تناسبت اندام هستد از نکات اساسی و پایه یک رژیم ایده آل و واقعی بیخبرند. در این مقاله با ترفند هایی برای افزایش متابولیسم بدن و نکاتی درباره رژیم در فصول مختلف در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

رژیم درمانی آنلاین

رژیم درمانی کیمیا ، ترفند کاهش وزن

رژیم درمانی چیست

خوراک روزانه یا غذای معمول یا رژیم غذایی مجموعهٔ خوراکی است که یک موجود زنده یا شخص مصرف می‌کند. گاه انسان‌ها از رژیم غذایی ویژه‌ای پیروی می‌کنند که ممکن است توسط پزشک یا متخصص تغذیه به آن‌ها توصیه شده باشد که به آن پرهیزانه یا رژیمِ درمانی می‌گویند (مثلاً در بیماری دیابت).

گاهی فرد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم/پرهیزانهٔ لاغری یا رژیم/پرهیزانهٔ چاقی (رژیم افزایش وزن) پیروی می‌کند. همچنین برخی از افراد مایلند در رژیم غذایی خود تنها از گیاهان استفاده کنند که به رژیم خوراکی آن‌ها گیاهخواری گفته می‌شد.

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

آنچه تا امروز در رژیم غذایی زیاد مورد توجه قرار گرفته است اندازه گیری کالری موجود در مواد غذایی است، به طوریکه خیلی از افراد چاق میزان کالری موجود در انواع مواد غذایی را می دانند ولی همچنان از افزایش وزن رنج می برند. این دقیقا مانند آن می باشد که یک فرد با دانستن همه قوانین رانندگی تنها از طریق خواندن کتاب “آیین نامه رانندگی ” راننده خوبی نخواهد شد. لذا دانستن کالری موجود در مواد غذایی برای کنترل وزن خوب است ولی این دانستن به تنهایی کافی نیست!

پس چطور باید پی ببریم که یک رژیم غذایی متعادل است و به کاهش وزن پایدار و بدون عوارض منجر خواهد شد؟

اصول رژیم درمانی در چاقی

در رژیم های غذایی نوین به منظور کاهش وزن و برای رسیدن به وزن پایدار و سالم، فقط توجه کردن به میزان انرژی موجود در مواد غذایی کافی نیست، بلکه برای دست یافتن به وزن ایده آل باید عادات سالم غذایی ایجاد شود. ایجاد عادات غذایی صحیح بر ۴ پایه اساسی استوار است:

 

رفتار درمانی :

در افراد چاق رفتارها و عادات نا صحیح غذایی است که منجر به چاقی می شود. به طور مثال دیده شده افراد برای کاهش وزن، وعده های غذایی و یا یک نوع ماده غذایی را از رژیم خود حذف می کنند. این شیوه ها علمی نیست و حتی اگر کاهش وزنی رخ دهد، این شیوه ای نیست که شما به طور طولانی مدت قادر به انجام آن باشید.

در یک برنامه غذایی صحیح ، فرد چاق مراجعه کننده باید تحت نظر پزشک متخصص عادات غلط غذایی خود را اندک اندک از بین برده و شیوه درست غذا خوردن را آموزش ببیند. رفتار درمانی می تواند به صورت انفرادی و یا به صورت گروه درمانی باشد. مطالعات گذشته نشان می دهند که گروه درمانی اگر به درستی هدایت شود در اصلاح رفتارهای نادرست غذایی تاثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت.

 

ورزش و افزایش فعالیت بدنی:

ورزش و فعالیت بدنی جزء لاینفک برنامه کاهش وزن می باشد ، چرا که حتی افراد با وزن طبیعی نیز برای سلامتی خود نیازمند فعالیت بدنی روزانه هستند. برای افراد مبتلا به افزایش وزن، فعالیت بدنی نه تنها برای کاهش وزن بلکه بعد از اتمام دوره درمان ،برای ثابت نگه داشتن وزن آنها نقش اساسی دارد. منظور از فعالیت بدنی فقط رفتن به ورزشگاه ها و ورزش سنگین حرفه ای نیست. بلکه با برنامه منظم این فعالیت بدنی حتی در محل کار و زندگی نیز میسر می باشد.

یکی از توصیه ها داشتن پیاده روی منظم روزانه بر سطح صاف است که در افراد مختلف با سرعت های مختلف صورت می گیرد.مهم داشتن فعالیت بدنی منظم در برنامه روزانه افراد است.

 

اقدام هایی ساده برای تسریع سوخت و ساز

به رغم خبرهای بد، همچنان نباید دچار هراس شوید زیرا توانایی ایجاد تغییر در شرایط را دارید. و این کار آسان‌تر از آن چیزیست که فکر می کنید.

 

بر چربی های سالم متمرکز شوید

میتوکندری ها نیازمند چربی های سالم هستند. پس اگر یک رژیم غذایی کم چربی را در تلاش برای کاهش وزن دنبال می کنید، بهتر است آن را متوقف کنید. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که بدن شما نیازمند چربی های سالم است که در مواد غذایی مانند مغزها و دانه های خوراکی، آووکادو و روغن نارگیل یافت می شوند.

مصرف شکر و آردهای پالایش شده را کاهش دهید

رژیم غذایی غربی سرشار از قندهای ساده و کربوهیدارت های کم ارزش است. این غذاهای التهاب آفرین تنش بیشتری را به میتوکندری ها وارد کرده و سوخت و ساز بدن را کند می سازند. میزان کربوهیدارت های کم ارزش و قندهای افزوده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و پروتئین ها و کربوهیدارت های پیچیده را جایگزین آنها کنید.

 

مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید

میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف و درخشان وجود دارند و این تنوع رنگ در آنها بی دلیل نیست. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. مواد غذایی گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان ها به مبارزه با سموم و استرس اکسیداتیو که به میتوکندری آسیب رسانده و سوخت و ساز را کند می سازند، کمک می کنند.

 

فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشید

ورزش نکردن به واقع به میتوکندری ها آسیب وارد می کند. در مقابل، ورزش منظم به بدن در ایجاد هرچه بیشتر این کارخانه های تولید انرژی کمک کرده و آنهایی که عملکرد درستی ندارند را نیز بار دیگر به شرایط عادی باز می گرداند. ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی را در رژیم ورزشی خود جای دهید تا هرچه بیشتر از فواید ورزش بهره‌مند شوید.

 

برنامه خواب منظم داشته باشید

اگر از برنامه خواب منظمی برخوردار نیستید باید خود را برای افزایش وزن آماده کنید. مطالعات مختلف نشان داده اند که خواب ناکافی موجب افت سوخت و ساز بدن می شود. یک برنامه خواب منظم که هفت ساعت خواب خوب شبانه را تضمین می کند را دنبال کنید.

 

رژیم غذایی در فصل بهار

صدرالله کمالوند، متخصص تغذیه گفت: همانطوریکه با تبدیل شدن فصل از زمستان به بهار، لباس های زمستانی، کلفت و گرم خود را به لباس های بهاری، نازک و روشن که خنکی بیشتری دارند تغییر می دهید به همان طریق باید رژیم غذایی را دگرگون کرد، تأکید کرد: در واقع در بهار غذاهایی را باید مصرف کرد که تناسب با این فصل داشته باشند و نوع شیوه زندگی را از نظر تغذیه ای ارتقا دهند.

 

کمالوند افزود: مصرف بیشتر غذاهای گرم و پخته شده از مهمترین نکات تغذیه ای است که در بهار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.وی گفت: غذاهای گرم و پخته در مقایسه با غذاهای خام و خشک کالری کمتری دارند و با این وجود می توانند انرژی بدن را به مدت طولانی در روزهای بلند فصل بهار و حتی تابستان فراهم کنند.

 

رژیم غذایی لاغری 15 روزه

رژیم درمانی نوین

 

کمالوند با بیان اینکه مصرف کافی میوه ها و سبزی ها از دیگر نکات تغذیه ای مهم در بهار است یادآور شد: مصرف سبزیجات اگرچه انرژی خوبی را برای بدن فراهم می کند اما کالری اضافی را به بدن تحمیل نمی کند ضمن آنکه سبزیجات بیشترین حجم و احساس سیری را به بدن می دهد.

وی اظهار داشت: در فصل بهار مصرف شکلات به ویژه شکلات هایی که حاوی درصد بالایی کاکائو هستند نیز می تواند برای بدن مفید باشد.کمالوند خاطرنشان کرد: همچنین در روزهای فصل بهار مصرف کافی نوشیدنی هایی همچون آب، چای و آب میوه های طبیعی ضروری بوده و در مقابل باید از مصرف بیشت از اندازه نوشابه نیز پرهیز کرد.وی گفت: در بین انواع نوشیدنی ها، مصرف چای سبز می تواند انرژی بسیار متناسب و متعادلی را برای بدن به ارمغان آورد.

 

رژیم غذایی در فصل تابستان

تا می توانید آب بنوشید اما آب خنک، نه بسیار سرد:

بررسی ها نشان داده اند آب خنک بیشتر از آب یخ به رفع تشنگی کمک می کند و باعث می شود بیشتر آب بخورید. البته اگر تمایلی به نوشیدن آب ندارید می توانید آبمیوه خانگی میل کنید.

 

آبلیمو را فراموش نکنید:

در میان آبمیوه های سنتی آبلیمو مناسب ترین است زیرا هم مایعات به بدن می رساند و هم املاح. بنابراین نوشیدن یک لیوان شربت آبلیمو همراه خاکشیر به رفع کم آبی کمک می کند.

 

آبدوغ خیار بخورید:

از آنجا که در روزهای گرم همراه آب مقدار زیادی املاح نیز از بدن دفع می شود چه بهتر که با مصرف خوراکی ای مغذی و آبداری مثل آبدوغ خیار املاح از دست رفته تان را جبران کنید.

منابع ویتامین c را در رژیم غذایی تان بگنجانید: خوردن مرکبات،میوه ها و سبزیجات مملو از ویتامینc نظیر کیوی و انواع توت ها، کلم و گوجه فرنگی به بازتوانی بدن بعد از یک روز گرم کمک می کند.

 

میوه های کم قند میل کنید:

تا می توانید میوه های آبدار و با قند کم را در میان وعده هایتان بگنجانید، میوه هایی مانند سیب، زردآلو، هلو، گلابی، آناناس، انبه، توت فرنگی و طالبی.

 

رژیم غذایی در فصل پاییز

از جمله مواد غذایی مفیدی که در فصل پاییز باید در رژیم غذایی به مقدار زیادتر استفاده شوند، می‌توان به گروه مرکبات مانند لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و لیمو ترش اشاره کرد. این مواد غدایی حاوی منابع غنی ویتامین C هستند که مصرف این‌گونه میوه‌ها سبب پیشگیری از ابتلا به عفونتهای تنفسی در فصل پاییز می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C حتی در زمان ابتلا به بیماری، طول دوره درمان را کاهش می‌دهد. از جمله منابع غنی دیگر ویتامین C که می‌توان در فصل پاییز از آنها بهره برد، می‌توان به کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی اشاره کرد. همچنین مصرف شلغم با دارا بودن ترکیبات مفید آنتی اکسید می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های تنفسی موثر واقع شود.

 

اثر مصرف منابع ویتامین D

از جمله ویتامین‌هایی مهم در یک رژیم غذایی پاییزی، می‌توان به ویتامین D اشاره کرد. این ویتامین باعث استحکام استخوانها و افزایش جذب کلسیم می‌شود که سبب پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. با شروع فصل پاییز میزان اشعه آفتاب جهت جذب و سنتز این ویتامین به مقدار کافی نیست.

بنابراین، ممکن است برای افراد مسن یا افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار داشته باشند، مصرف مکمل ویتامین D در فصل پاییز ضروری باشد. البته خوشبختانه امروزه شیر‌های غنی شده با ویتامین Dدر ایران موجود هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصل پاییز حتی الامکان از شیرهای حاوی ویتامینD‌ که به مقدار کافی با ویتامینD غنی شده‌اند، استفاده شود تا از بروز کمبودهای ریز مغذی‌های کلسیم و ویتامین D در امان بود.

 

ماهی کیلکا

برخی متخصصان تغذیه مصرف بیشتر ماهی کیلکا در پاییز را به عنوان یک ماهی حاوی مقادیر بالای ویتامین D توصیه می‌کنند.

 

چه سبزیجاتی باید مصرف شوند؟

ازجمله سبزیجاتی که توصیه می‌شوند در فصل پاییز بیشتر در رژیم غذایی مصرف شوند، می‌توان به هویج، کدو تنبل، اسفناج اشاره کرد.

 

رژیم غذایی مناسب برای فصل زمستان

برای خیلی از افراد دل کندن از رختخواب در سرمای زمستان کار مشکلی به نظر می آید بنابراین مصرف مواد غذایی مناسب این فصل به سرحال بودن افراد کمک خواهد کرد.

آنچه که فرد را از خواب آلودگی نجات می دهد نوشیدن یک فنجان چای داغ یا قهوه است که نوشیدن آن در آغاز روز به سرحال بودن فرد کمک می کند.

 

به گفته محققان بهترین شیوه ای که می توانید با آن به سرمای زمستان غلبه کنید، خوردن یک صبحانه مغذی است. ترکیب یک لیوان آب به همراه عسل در ابتدای روز یکی دیگر از مواد غذایی است که می توانید روزتان را با آن آغاز کنید.

قبل از صرف وعده غذایی ناهار و به عنوان یک میان وعده می توانید از مقداری میوه خشک که شامل پنج بادام و سه گردو است استفاده کنید.

هنگام عصر، خوردن یک ظرف سوپ جوجه همراه با سبزیجات می تواند به گرمی بدن کمک کند. همچنین پیش از رفتن به رختخواب و خوابیدن، نوشیدن یک فنجان شیر داغ به سرحال بودن شما در روز بعد کمک خواهد کرد.

 

خوردن میوه در طول روز قطعا بیماری ها را از بدن شما دور می کند. میوه های فصل زمستان مثل مرکبات که سرشار از ویتامین C است می تواند ایمنی بدن شما را در برابر سرما و ویروس ها حفظ کند.

همچنین برای داشتن پوستی نرم و لطیف در زمستان باید پوست بدن خود را مرطوب نگه دارید که نوشیدن مقدار زیادی آب به این کار کمک می کند.

 

رژیم درمانی دکتر کرمانی

رژیم غذایی مناسب

 

ترفندهای کاهش وزن و رژیم درمانی فصول مختلف

 

منبع : کد بانو / برترین ها / روزنامه آرمان / بیتوته / salamat.ir / پارسی طب / باشگاه خبرنگاران / سلامت نیوز/ تبیان

۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا