مذهبی

نماز آیات چگونه خوانده میشود؟

چطور نماز آیات بخوانیم؟

خواندن نماز آیات : بلایای طبیعی که باعث ترس بیشتر مردم میشود. مانند بادهای سهمگین ، زلزله های مخرب یا دارای ریشتر بالا ، پدیده های کسوف و خسوف و … نماز آیات را بر همه کسانی که با این بلایا رویارو شدند واجب میدارد. از آن رو مقاله ای با آموزش نماز آیات و اعمال واجب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

خواندن نماز آیات چگونه است

طریقه خواندن نماز آیات مکارم شیرازی، خواندن نماز آیات

 

چرا باید نماز آیات بخوانیم و نماز آیات به چه معناست؟

انسان همواره در برابر عظمت پروردگار خویش باید خشوع و خضوع خود را نشان دهد. نماز آیات نشانه تسلیم شدن در برابر اراده پروردگار و درخواست خیر و رحمت از او میباشد.

 

چگونه نماز آیات را بخوانیم؟

روش اول : نماز آیات مانند نماز صبح ، دارای دو رکعت و هر رکعت دارای پنج رکوع میباشد. احکام بر این قرار است که فرد نمازگزار باید بعد از خواندن تکبیر ، باید حمد و سوره را بخواند به رکوع رفته و بعد از رکوع باز برخواسته حمد و سوره دیگری بخواند ، این عمل باید پنج بار پشت سر هم تکرار شود.
بعد از رکوع پنجم باید دو سجده رفته و بعد برخواسته رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد. در رکعت دوم بعد از دو سجده ، از سجده دوم برخواسته تشهد و سلام دهد.

 

روش دوم : در این روش فرد نمازگزار میتواند بجای هر بار حمد و سوره قبل از هر رکوع ، بعد از خواندن سوره حمد یک سوره را انتخاب و هر بار قبل از رکوع بدون خواندن مجدد سوره حمد ، تنها یک آیه از آن را بخواند. تا پنج رکوع تمام شود.

 

کیفیت نماز آیات

نماز آیات اهل سنت

روش سوم : ترکیبی از این دو روش است، به آن صورت که نمازگزار میتواند مثلا رکعت اول را مانند روش اول ، پنج بار حمد و سوره بخواند و رکوع برود ، و رکعت دوم را مانند روش دوم بعد از خواندن حمد ، سوره را قبل از هر رکوع به پنج قسمت تقسیم کند. و بالعکس.

 

نکته اول : سوره هایی که بعد از حمد خوانده میشوند نباید جز سوره های سجده دار باشند.
نکته دوم : در صورت تقسیم سوره ، تا قبل از رکوع پنجم در هر رکعت باید سوره تقسیم شده ، تمام شده باشد.
نکته سوم : اگر دو یا چندین بلا باهم نازل شود ، نمازگزار باید به صورت جداگانه برای هر کدام نماز آیات را بجا آورد.

 

چه مواقعی نماز آیات واجب میشود ؟

در هنگام زلزله
رعد و برق مهیب
کسوف و خسوف
بادهای سنگین و ترس آور

 

آیا نماز آیات مستحبات دارد ؟

مستحب است در این نماز ، نمازگزار پیش از رکوع های زوج ( رکوع دوم، چهارم ، ششم ، هشتم ، دهم ) قنوت را به جا آورد. همچنین مستحب است اگر این نماز برای ماه گرفتگی خوانده میشود. تا پایان ماه گرفتگی نماز را ادامه دهد.

 

اگر نماز آیات را نخوانیم چه میشود ؟

چون این نماز در هنگام بلایا واجب میگردد ، اگر نمازگزار در هنگام مصیبت این نماز را نخواند ، گناه محسوب میشود و تا هنگامی که آن را بجا نیاورد ، بر گردن اوست ، و هر زمانی این نماز را بجا آورد ، ادا میشود.

نقاشی نماز آیات

مستحبات نماز آیات

 

نماز آیات چگونه خوانده میشود؟

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا