بارداری

ریزش مو در شیردهی | علل و راه های پیشگیری و درمان

زایمان و دوران پس از آن ، روش های درمان ریزش مو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چکار کنیم ریزش مو دوران شیردهی کم بشه

ریزش مو در شیردهی تبادل نظر

 

ریزش مو در دوران شیردهی:

ریزش مو در دوران شیردهی معمولاً از سن دو تا چهار ماهگی نوزاد آغاز می گردد. ریزش موی سر پس از زایمان امری شایع در زنان بشمار می رود.

 

 

این دوره‌ موقتی است. طی چرخه‌ی طبیعی رشد موها، ریزش مو روزانه اتفاق می‌افتد اما در دوران بارداری، به دلیل افزایش سطح استروژن بدن، مو در مرحله‌ی رشد (یا «استراحت») باقی می‌ماند. به‌این ترتیب موهایی که در حالت عادی می‌ریختند، روی سر می‌مانند، به همین دلیل موها پرپشت‌تر می‌شوند. بعد از زایمان با کاهش سطح استروژن، تمام موهایی که در مرحله‌ی استراحت بودند، شروع به ریزش می‌کنند. این ریزش موی موقتی به معنی سوءتغذیه یا کمبود ویتامین بدن نیست و کاملا دلایل هورمونی دارد.

 

 

چه عواملی باعث تشدید ریزش مو میشود:

۱- استرس: یکی از عواملی که باعث تشدید شدن ریزش مو در دوران شیردهی میشود استرس مادران هست که همیشه نگران وضعیت نوزادان خود هستند

۲- بی خوابی: برخی مادران به خاطر اینکه نوزادان ناآرام دارند مجبور هستند شب ها بیدار بمانند و در طول روز هم نمیتوانند به اندازه کافی خواب مناسبی داشته باشند که خود یکی از دلایل تشدید کننده ریزش مو در دوران شیردهی می باشد.

 

 

۳- تغذیه نامناسب: یکی از علل ریزش مو در دوران شیردهی عدم تغذیه مناسب می باشد. داشتن رژیم غذایی غنی و دریافت مواد مورد نیاز برای رشد موها لازم و ضروری است.

 

 

راه های جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی:

استفاده از شامپو‌های مناسب برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

هنگام شستن موهایتان از شامپو‌های حجم دهنده و ضخیم کننده استفاده کنید. این مدل از شامپو‌ها مو را طوری نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد بدون نقص و پرپشت است.

هنگام خرید شامپو دقت کنید که برچسب مخصوص شامپو‌های حجم دهنده و نرم کننده را داشته باشد، در غیر این صورت از خریدن چنین شامپو‌هایی اجتناب کنید. به غیر از شامپو حجم دهنده و نرم کننده، شما همچنین می‌توانید از اسپری‌های حجمی نیز استفاده کنید.

 

 

استفاده از نرم کننده‌ها

بهتر است برای مو‌های نازک از نرم کننده‌ها استفاده کنید که مخصوص این نوع از مو‌ها هستند، زیرا از فرمول‌های سبک تری ساخته شده اند و باعث افزایش وزن در مو‌های شما نمی‌شود. بهتر است آن‌ها را در انتهای حمام کردن به سر خود بزنید؛ زیرا باعث می‌شود که مو‌های شما نرم‌تر و زیباتر به نظر برسد. همچنین از نرم کننده‌های با شدت بالا (سنگین) استفاده نکنید؛ زیرا سنگینی مو را افزایش می‌دهند

 

 

تغییر دادن مدل موی خود

استفاده از یک مدل موی جدید که نشان دهد موی شما پر پشت‌تر از مدل قبلی است گزینه‌ی مناسبی است. استفاده از مو‌های کوتاه، مو را راحت‌تر و

کامل‌تر نشان‌تر می‌دهد. کشیدن و بسیتن مو‌های خود به صورت دم اسبی واکنش منفی دارد. این سبک‌ها مخصوص مو‌های پر است و مو‌های کم را به صورت ضعیف نشان می‌دهد.

 

 

مراقبت از مو‌ها

در هر زمانی با موهایتان، به آرامی رفتار کنید. مو‌ها را زمانی که خیس است، شانه نزنید و یا با استفاده از شانه‌هایی که دندانه‌های بزرگ دارند این کار را انجام دهید. مو‌های خود را بیش از اندازه با شامپو شست و شو ندهید. از سشوار، اتوی مو، دستگاه فر کننده‌ی مو بسیار کم و یا اصلاً استفاده نکنید. سعی کنید در مدت شیردهی نوزاد، از رنگ کردن مو اجتناب کنید.

 

 

روش های درمان ریزش مو در دوران شیردهی:

سفیده تخم ­مرغ:

یک عدد سفیده تخم ­مرغ را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون کاملا مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی موهای خود قرار دهید. سپس موهای خود را با آب ولرم یا آب سرد شستشو دهید.

 

 

بذر شنبلیله:

این گیاه کوچک و در دسترس، می­‌تواند برای مو معجزه بخش باشد. بذر شنبلیله را یک شب قبل بخیسانید. روز بعد آن را از صافی عبور داده و با استفاده از آب آن، پوست سر خود را بشویید و اجازه دهید تا به مدت ۱ تا ۲ ساعت بر روی پوست سر باقی بماند. این محلول باعث سلامتی موها شده و شوره سر را نیز از بین می­برد. این کار را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید. همچنین می­توانید شنبلیله را بپزید و آن را بصورت خمیر درآورید و بر روی پوست سر خود بمالید و یا داخل روغنی که برای ماساژ پوست سر استفاده می کنید ریخته و کمی گرما دهید. شنبلیله برای سلامت مو بسیار موثر است.

 

 

کشک:

کشک یک ماسک فوق­ العاده است که ریزش موی شدید را متوقف کرده و باعث می­شود تا موهای سالم‌­تری داشته باشید. همچنین کشک به عنوان یکی از بهترین حالت دهنده­ های مو نیز شناخته می­شود. کشک را بصورت خمیری به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر خود قرار دهید. همچنین می­‌توانید برای افزایش ارزش غذایی، ماست را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

 

آمله یا انگور فرنگی هندی:

از آمله که در طب سنتی به آن آملج یا املج نیز گفته می­شود، در طی سالیان دراز برای تغذیه مو استفاده شده است. آمله یک ماسک قوی است که می­توانید از آن بصورت مستقیم و در قالب آبمیوه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین می­توانید آن را داخل روغن بجوشانید و زمانی که رنگ آن سیاه شد از روی حرارت بردارید و از این روغن برای ماساژ موی سر خود استفاده کنید.

 

 

روغن­ های دارویی

ماساژ منظم مو در شب با استفاده از روغن­ های دارویی مانند روغن آنریکا و روغن آمله میتواند تاثیر زیادی بر رشد مو داشته باشد. روغن رزماری برای مو بسیار مفید است، این روغن اکسیژن مورد نیاز غده­ های مو را که مسئول رشد مو هستند، تامین می­ کند. برای آگاهی بیشتر تقویت مو با روغن های گیاهی را بخوانید.

 

 

نارگیل

از نارگیل میتوان به روش­ های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد. استفاده از شیر نارگیل بر روی پوست سر می­تواند ریزش مو را کم کند. همچنین می­توانید پوست نارگیل را بسوزانید تا خاکستر شود، این خاکستر را داخل کوزه یا ظرف شیشه ­ای نگهداری کنید و در هنگام ماساژ سر با روغن، مقداری از این خاکستر را به روغن اضافه کنید. استفاده منظم از این خاکستر می‌­تواند ریزش مو را متوقف کرده و حتی موها را تیره­ تر، درخشان­تر و ضخیم ­تر نماید.

 

 

توصیه لازم درباره ریزش مو پس از زایمان:

– نگرانی خاصی در مورد ریزش مو پس از زایمان نداشته باشید زیرا بعد از برقراری تعادل هورمونی بدن این مسئله به خودی خود حل خواهد شد.

– ریزش مو شما بعد از زایمان بیش از یک سال طول کشید ، ممکن است پزشک شما بررسی سایر علل احتمالی ریزش مو مانند کم خونی ،بیماری های تیرویید، کمبودها،بیماری های هورمونی و یا ریزش مو ارثی را انجام دهند و یا درمان کند.

 

 

قرص برای ریزش مو بعد زایمان

ریزش مو در دوران شیردهی طب سنتی

 

 

– به غیر از توصیه های کلی لازم ازجمله رعایت اصول تغذیه ای سالم مادران اقدام خاصی نیاز نیست.

– استفاده از شامپوهای مختلف، نحوه و میزان شستشو و کوتاه کردن موها تأثیری در ریزش موی در دوران شیردهی ندارند.

 

 

– توصیه می شود در دوران شیردهی از انواع محلول های ضد ریزش مو ازجمله محصولات گیاهی استفاده نشود.

– گاهی دلیل ریزش مو می تواند رژیم های غلط لاغری برای کاهش سریع اضافه وزن بعد از بارداری باشد.

 

 

– شیردهی مرحله مهمی در زندگی مادر و شیرخوار است و نقش مهمی در سلامت جسمی ،روانی و عاطفی این دو ایفا می کند. به دلایل بی اهمیت خود و کودکتان را از این موهبت بی بهره نکنید.

– در طول شش ماه دوم بعد از زایمان معمولاً ضخامت موها به اندازه قبل از زایمان بر خواهد گشت ، اما ممکن است فرم و بافت آن ها هیچ وقت دقیقاً مانند قبل نشود یعنی ممکن است موجی تر یا صاف تر، خشک تر یا چرب تر شوند که همگی احتمالاً مربوط به تغییرات هورمونی است که در بدن مادر رخ داده است.

 

 

درمان و علل ریزش مو در زنان شیرده

ریزش مو در دوران شیردهی معمولاً از سن دو تا چهار ماهگی نوزاد آغاز می گردد . ریزش موی سر پس از زایمان امری شایع در زنان بشمار می رود . در حالت عادی حدود ۹۰درصد موهای سر انسان در حال رشد و ۱۰ درصد باقیمانده در حال استراحت می باشند. موهایی که در حالت استراحت هستند بین یک تا چهار ماه می ریزند و پس از آن دوباره وارد فاز رشد می شوند و در عوض موهای دیگری به استراحت خواهند پرداخت. این جابجایی مداوم و پیوسته موها در حالت معمول باعث می شود که شخص متوجه تغییری در میزان ریزش موهایش نشود . در حالت هایی که میزان موهای در حال رشد و موهای در حال استراحت تغییر کند ریزش موهای سر بیشتر به نظر خواهد رسید .

 

در دوران بارداری سطح هورمون های بدن شخص باردار بالا می رود و این هورمون ها بر روی ریشه های مو تأثیرگذار خواهد بود و باعث می شود تعداد موهای در حال رشد بیشتر از موهای فاز استراحت باشد .و اکثر خانم ها در این دوران با موهایی پر پشت تر و با حالت بهتری به نظر می رسند.پس از زایمان و در اثر کاهش سطح هورمون ها یک باره باعث می شود که تعداد زیادی از موها وارد فاز استراحت شوند و ریزش پیدا کنند . معمولاً ممکن است چند ماه تا یک سال پس از زایمان نیز این ریزش موها ادامه داشته باشد . گاهی این مسئله به حدی شدید است که باعث کاهش تراکم موهای سر می شود.اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت موها به حالت طبیعی برمی گردد و ریزش موها کاهش یافته و تراکم مو نیز به حالت قبل بازمی گردد.

 

معمولاً در تصور عامه ریزش مو پس از زایمان به غلط به شیردهی نسبت داده می شود. در صورتی که ارتباطی بین شیردهی و ریزش مو وجود ندارد . و این ریزش مو در مادرانی که کودک خود را با شیر خود تغذیه نمی کنند نیز به همان اتفاق می افتد . حتی میزان ریزش مو در مادرانی که شیر نمی دهند و یا خانم هایی که دچار سقط شده اند با مادران شیرده برابر است.

 

 

توصیه لازم درباره ریزش مو پس از زایمان:

– نگرانی خاصی در مورد ریزش مو پس از زایمان نداشته باشید زیرا بعد از برقراری تعادل هورمونی بدن این مسئله به خودی خود حل خواهد شد.

ریزش مو شما بعد از زایمان بیش از یک سال طول کشید ، ممکن است پزشک شما بررسی سایر علل احتمالی ریزش مو مانند کم خونی ،بیماری های تیرویید، کمبودها،بیماری های هورمونی و یا ریزش مو ارثی را انجام دهند و یا درمان کند.

 

– به غیر از توصیه های کلی لازم ازجمله رعایت اصول تغذیه ای سالم مادران اقدام خاصی نیاز نیست.
– استفاده از شامپوهای مختلف، نحوه و میزان شستشو و کوتاه کردن موها تأثیری در ریزش موی در دوران شیردهی ندارند.
– توصیه می شود در دوران شیردهی از انواع محلول های ضد ریزش مو ازجمله محصولات گیاهی استفاده نشود.

 

– گاهی دلیل ریزش مو می تواند رژیم های غلط لاغری برای کاهش سریع اضافه وزن بعد از بارداری باشد.
– شیردهی مرحله مهمی در زندگی مادر و شیرخوار است و نقش مهمی در سلامت جسمی ،روانی و عاطفی این دو ایفا می کند . به دلایل بی اهمیت خود و کودکتان را از این موهبت بی بهره نکنید.

 

-در طول شش ماه دوم بعد از زایمان معمولاً ضخامت موها به اندازه قبل از زایمان بر خواهد گشت ، اما ممکن است فرم و بافت آن ها هیچ وقت دقیقاً مانند قبل نشود یعنی ممکن است موجی تر یا صاف تر، خشک تر یا چرب تر شوند که همگی احتمالاً مربوط به تغییرات هورمونی است که در بدن مادر رخ داده است.

 

مصرف قرص زینک پلاس در دوران شیردهی

درمان ریزش مو

 

ریزش مو در شیردهی | علل و راه های پیشگیری و درمان

 

 

منبع : کودک آنلاین / نمناک / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا