نگهداری مواد غذایی

خواص نخود سبز | فواید مصرف نخود فرنگی

خواص مواد غذایی ، فواید نخود سبز برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

طبع نخود فرنگی

پخت نخود فرنگی ، خواص نخود سبز

 

 

خواص دارویی متعدد و بی نظیر نخود فرنگی

نخود فرنگی یا نخود سبز، یک منبع تغذیه ای در نظر گرفته می شوند. آن ها حاوی آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین و لیسین هستند. نخود سبز یا نخود فرنگی شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین B، ویتامین E، نشاسته، چربی ها، و پروتئین ها است.

 

آن ها همچنین به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کنند. این نخودها کم چرب، شیرین مزه و بسیار مهم برای متابولیسم پروتئین ها، چربی ها، و کربو هیدرات ها هستند.

 

مواد مغذی نخود فرنگی:

نخود سبز منبع بسیار خوبی از ویتامینها، مانند ویتامین K، منگنز، فیبر رژیمی، ویتامین B، مس، فسفر و اسید فولیک است و آن ها همچنین منبع عالی ویتامین B6، نیاسین، ویتامین B21، مولیبدن، روی، پروتئین، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلوئین هستند.

 

نخود فرنگی و پروتئین:

مشخصات غذایی پروتیینی نخود به تولید کننده آن بستگی دارد.
۳۳ گرم از نخود فرنگی خالص که حدود ۴ و نیم قاشق غذا خوری است، شامل ۱۲۰ کالری، ۲ گرم چربی، ۱ گرم کربوهیدرات و ۲۴ گرم پروتئین است. پروتئین آن هم چنین منبع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم است.
با این حال در برخی برندها، سدیم نیز وجود دارد.

 

 

خواص نخود فرنگی:

۱. مدیریت و کنترل وزن:
نخود فرنگی چربی بسیار کمی دارد و کم کالری است. از این رو، اغلب در رژیم های گیاهخواری و نیز رژیم های غذایی غیر گیاهخواری وجود دارند. این سبزی سبز به عنوان یک منبع سلامتی خوبی در نظر گرفته می شوند. در مقایسه با لوبیا، نخود فرنگی دارای کالری بسیار پایینی است. نخود فرنگی حاوی مقدار بسیار عالی فیبر و ویتامین است.

 

۲. نخود فرنگی برای استخوان و پوکی استخوان خوب است:

نخودفرنگی برای استخوان ها مفید هستند. نخود غنی از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند و استخوان ها را تقویت می کند. ویتامین K موجود در نخودفرنگی از بیماری هایی مثل ورم مفاصل و آلزایمر جلوگیری می کند.

 

۳. نخود فرنگی برای پیش گیری از سرطان معده:

نخودفرنگی، حاوی مقادیر بالایی از پلی فنول محافظ سلامت به نام کومسترول است. مطالعه ای که در مکزیکوسیتی انجام شد، مشخص شد که شما تنها به ۲ میلی گرم در روز از این فیتوناتریشن نیاز دارید، تا از سرطان معده جلوگیری کنید.

 

 

یک فنجان نخود حداقل ۱۰ عدد است.

همانطور که همه می دانیم نخود غنی از ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان ها هستند که بدن ما را سالم نگه می دارد و خطر سرطان را کاهش می دهد.
نخودفرنگی شامل یک کومسترول پلی فنول محافظ سلامت است که خطر سرطان معده را کاهش می دهد. ویتامین A و ویتامین C حاضر موجود در نخود، از گسترش انواع سرطان های پروستات، سینه تخمدان و پانکراس جلوگیری می کنند.

 

 

۴. نخود فرنگی برای سیستم ایمنی:

میزان آنتی اکسیدان بالای موجود در نخودفرنگی، از واکنش های مختلفی در بدن جلوگیری می کند که ممکن است باعث بیماری های جدی شوند. آن ها منابع غنی از بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس، منگنز و غیره هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند. نخود فرنگی برای سیستم ایمنی ما مفید است.

 

نخود حاوی مقدار بالای آهن و ویتامین C و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که ایمنی بدن ما را بهبود می بخشد و قادر می سازد تا بر علیه بیماری ها مبارزه کند.
نخود نیز به بهبود سیستم گوارشی ما کمک می کند که منجر به کاهش اختلالات معده و گوارشی می شود.

 

۵. نخود فرنگی برای پیش گیری از بیماری های قلبی:

بسیاری از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نخودفرنگی از رگ های خونی سالم پشتیبانی می کنند. تشکیل پلاک دار در امتداد دیواره های رگ خونی ما با استرس مزمن، استرس اکسیداتیو و التهاب آغاز می شود.
مقادیر زیاد ویتامین B1 و فولات، B2، B3 و B6، سطوح هموسیستئین را کاهش می دهند که عامل خطر بیماری های قلبی هستند.

 

 

۶. نخود فرنگی برای مقابله با پیری:

نخود فرنگی نیز در مقابله با پیری پوست مفید خواهد بود. آنتی اکسیدان هایی که در آن وجود دارند مثل فلانوئیدها، کاتچین، اپیکاتچین، کاروتنوئید، آلفا کاروتن و غیره برای جلوگیری از فرآیند سالخوردگی پوست مفید هستند.

 

۷. نخود فرنگی برای تنظیم قند خون:

فیبر بالا و پروتیینش قند سریع ناشی از هضم را کاهش می دهند.مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدانی مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می دهد (دیابت نوع ۲). تمام کربو هیدرات ها عبارتند از:قند طبیعی و نشاسته که هیچ قند یا مواد شیمیایی سفیدی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد.
فیبر بالا و محتوای پروتئین موجود در نخودفرنگی، هضم شکر را آهسته می کند. نخود هیچ گونه قند اضافی مانند شکر سفید یا مواد شیمیایی ندارد و در نتیجه به تنظیم قند خون در بدن کمک می کند.

 

 

نخود فرنگی در چه غذاهایی استفاده میشود

کنسرو نخود فرنگی

 

 

۸. نخود فرنگی مناسب برای سیستم قلبی – عروقی:

نخود فرنگی برای داشتن سلامتی مفید است و بسیاری از مزایای تغذیه ای مناسب را برای افرادی که می خواهند با خستگی مبارزه کنند و همچنین برای عملکرد مناسب سیستم قلبی و عروقی حائز اهمیت است.

 

 

۹. نخود فرنگی برای بهبود هضم:

فیبر رژیمی موجود در نخود فرنگی، آن ها را به یک کمک خوب برای هضم تبدیل کرده است. فیبر هم چنین متابولیسم بدن را به طور کلی با بهبود هضم بهبود می بخشد.

 

۱۰. نخود فرنگی مفید برای بینایی:

استفاده از نخود فرنگی نیز برای افرادی مفید است که با دیدشان مشکل دارند، به دلیلی وجود فللنوییدهایی مانند لوتئین. نخود فرنگی مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان های فلانوئیدی دارد، مثل لوتئین، کاروتن، زیکسانتین و نیز ویتامین A.
ویتامین A یکی از مواد مغذی ضروری است که برای حفظ سلامت غشا مخاطی، پوست و دید چشم ضروری است.

 

۱۱. نخود فرنگی مناسب برای پوست صورت:

نخود برای پوست نیز خوب است. شامل مقدار زیادی آنتی اکسیدان است (کاتچین، فللنوئید) و در نتیجه به جلوگیری از پیری کمک می کند. نخودفرنگی نیز برای بهبود رنگ پوست مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از چین و چروک کمک می کنند.

 

 

۱۲. نخود فرنگی مفید برای سلامت روان:

این فواید شامل یک جز مهم به نام فولات است که تاثیر مثبتی بر سلامت روانی ما دارد. پزشکان معمولاً به افراد افسرده توصیه می کنند غذاهایی را مصرف کنند که آنتی اکسیدان های زیادی دارند.

 

۱۳. فواید نخود فرنگی در بارداری:

نخودفرنگی بسیار غنی از آهن است و برای زنان باردار یا شیرده مفید است، که اغلب با مشکل کمبود آهن مواجه هستند.

 

عوارض جانبی و مضرات نخود فرنگی:

هر چیزی در این دنیا مزایایی و معایبی را دارد و همانطور که در ادامه این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت نخودفرنگی هم همینگونه است.
همانطور که می دانیم نخودفرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین و فیبر است. هم چنین شامل ویتامین D است که به حفظ جرم استخوان کمک می کند، اما جذب اضافی نخود نیز می تواند منجر به از دست دادن کلسیم در بدن شما شود. مصرف زیادی نخود فرنگی می تواند اسید اوره را در بدن ایجاد کند که ممکن است باعث ایجاد نقرس شود. شما باید با پزشکان و کارشناسان بهداشتی مشورت کنید.

 

یک عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید، کاهش وزن در زمانی است که شما می خواهید افزایش وزن داشته باشید. اما اگر نخود را در مقدار زیادی مصرف کنید، به جای کاهش وزن منجر به افزایش وزن خواهد شد.

 

برای پودر پروتیین نخود فرنگی (خواص پروتیین نخود فرنگی و خطرات) ممکن است موجب سندرم تحریک پذیری یا یبوست یا اسهال شود. از طرف دیگر، پودر پروتئین نخودفرنگی، با استخراج پروتئین از نخود فرآوری می شود.
پودر پروتئین نخود بسیار کم است.

 

 

خواص نخود فرنگی

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1، فولیک‌اسید و ویتامین B6 هستند.

نخود فرنگی در همه انواع آن طعمی بسیار خوشمزه دارد و از نظر سلامتی مغذی می‌باشد. فصل کاشت نخود فرنگی از بهار تا اوایل پاییز است.

 

نخود فرنگی، گیاهی است که میوه آنها غلاف مانند است و دانه‌های گوشتی که ما آنها را بعنوان نخود می‌شناسیم در آن وجود دارد. نخود از محدود حبوباتی است که هم بصورت پخته و هم خام،‌جزء سبزیجات تازه محسوب می‌گردد. اگرچه، ‌تنها ۵ درصد از نخود بصورت خام فروخته می‌شوند، باقی آنها یخ‌زده و یا کنسرو شده است. نخود یخ‌زده به این دلیل که طعم خود را حفظ کرده‌اند و سدیم کمتری دارند، ترجیح داده می‌شوند.

 

 

فواید نخودفرنگی

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 هستند که استئوکلسین(Osteocalcin) که اصلیترین پروتئین در استخوان است را فعال می‌سازد. استئوکلسین مولکولهای کلسیم درون استخوان را جذب می‌نماید. بنابراین بدون ویتامین K1 به اندازه کافی،‌ میزان استئوکلسین کافی نمی‌باشد و معدنی‌شدن استخوان صورت نمی‌گیرد.

 

 

نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6نیز است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که زنان یائسه‌ای که از کمبود میزان فولیک‌اسید خود اطلاعی ندارند بوسیله مکملهایی که فولیک اسید دارند،‌ میزان هموسستئین در آنها کاهش می‌یابد.

 

کمک به قلب بوسیله نخود فرنگی

هموسستئین رگهای خونی را تخریب می‌کند و باعث گرفتگی رگها می‌گردد. بنابراین فولیک اسید و ویتامینB6 در نخود فرنگی از سلامت سیستم قلبی ـ عروقی حفاظت می‌کنند. در واقع فولیک اسید برای عملکرد سیستم قلبی ـ عروقی بسیار مهم است و در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۵ انجام گرفت، در طول یک سال ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در روز از مرگ ۲۸۰۰۰ نفر بدلیل مشکلات سیستم قلبی ـ عروقی در سال در آمریکا جلوگیری نمود.

 

 

بالا بردن انرژی و سلامت

نخود فرنگی یکی از مهمترین غذاهایی است که اگر شما معمولاً احساس خستگی و بی حالی می‌کنید،‌ می‌تواند جزء رژیم غذایی شما قرار گیرد. نخود فرنگی به این دلیل که مواد مغذی موجود در آن سلولهای تولید کننده انرژی و سیستم‌های بدن را حمایت می‌کند و برای رفع خستگی مهم می‌باشد.

 

 

نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و B3می‌باشد که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می‌باشد. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلولهای خونی می‌باشد که کمبود آنها باعث کم خونی،‌خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌گردد. نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلولهای تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکالهای آزاد محافظت می‌نماید.

 

 

بالا بردن سلامتی بوسیله نخودفرنگی

ویتامینC موجود در نخود فرنگی، از ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌نماید. مشاهده شده است که جذب بالای ویتامین C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطانها می‌گردد که از آن جمله میتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، ‌ریه و پانکراس و همچنین سرطانهایی که به هورمونهای جنسی مربوط می‌باشند مانند سرطان سینه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.

 

 

ویتامین C، اولین و موثرترین محافظ آنتی اکسیدانی در بدن است. ویتامین C، از تخریب سلولهای ساختاری مانند DNA، جلوگیری می‌کند و به بدن برای مقابله با آلودگیهای محیطی و سموم شیمیایی کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

 

 

چگونگی انتخاب و نگهداری از نخود فرنگی

سعی کنید نخود فرنگی انتخابی شما، ‌لطیف، مخملی و سفت باشد. رنگ آنها باید سبز و شفاف باشد. از خرید نخود فرنگیهایی که رنگ سبز آنها تیره و یا خیلی روشن باشد و یا زرد رنگ با نقطه‌هایی خاکستری رنگ باشد خودداری نمایید. همچنین نخود فرنگیهایی را که پف کرده،‌ آبکی و کپک زده هستند را نیز خریداری ننمایید.

 

 

بهتر است نخود فرنگیها را در فصل مناسب آنها تهیه و مصرف کنید و اگر نمی‌توانید باید آنها را سریع فریز کنید. نخود فرنگی را شسته نشده و خارج از غلاف را درون کیسه بریزید و در فریزر نگه دارید،‌در این حالت نخود فرنگی چندین روز می‌تواند در فریزر بماند.

 

 

نخود فرنگی اتابک

عوارض نخود فرنگی

 

خواص نخود سبز | فواید مصرف نخود فرنگی

 

 

منبع : بیتوته / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا