نگهداری مواد غذایی

عوارض چای سبز | نحوه صحیح مصرف چای سبز

خواص مواد غذایی   ، فواید چای سبز در لاغری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

خواص چای سبز با دارچین

خواص چای سبز برای لاغری ، عوارض چای سبز

 

 

اگر هر روز چای سبز بنوشید، در بدن چه اتفاقی می افتد؟

چای سبز یک نوشیدنی طبیعی است که در طول صدها سال به عنوان بخشی از پزشکی سنتی چینی شناخته شده است. مصرف این گیاه در قاره آسیا در طول چندین قرن گسترده و همگانی شد و این روزها بسیاری از مردم سراسر جهان هر روزه از چای سبز استفاده می کنند. این نوع چای برخلاف دیگر چای ها از فرآیند تخمیر به دست نمی آید.

 

 

به همین دلیل همه آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها درون آن حفظ می شود. پس نوشیدن هر روزه این گیاه دور از ذهن نیست.مواد موجود در چای سبز تاثیرات مثبتی بر سلامتی شما می گذارند. باعث کنترل وزن می شوند و حتی در پیشگیری از سرطان هم موثر هستند. دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارند که مصرف روزانه چای سبز و البته به میزان مشخص را توجیه می کنند.چای سبز را تا زمانی که بیش از حد مصرف نکنید، برای بدن مفید است. ماکزیمم میزان مورد استفاده از این گیاه به اندازه دو فنجان در روز است. در این مطلب می توانید مهمترین مزایای چای سبز را مطالعه کنید.

 

 

مصرف روزانه چای سبز موجب کاهش وزن می شود

غلظت بالای پلی فنول ها در چای سبز باعث افزایش و بهبود متابولیسم بدن و کاهش وزن می شود. این ماده آنتی اکسیدانی میزان انرژی مصرف شده را افزایش می دهد و همچنینقادر است بدن را تحت تاثیر قرار دهدتا کالری جذب شده را به صورت چربی ذخیره نکند.

 

 

به جلوگیری از دیابت کمک می کند

آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی طبیعی در کنترل سطح گلوکز خون شرکت کرده و موجب جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع یک و نوع دو می شود. اگر هر روز بعد از صرف غذا چای سبز بنوشید، افزایش مواد قندی درون خون کنترل می شود. علاوه بر آن، این نوشیدنی از گرایش بدن به ذخیره قند به شکل چربی جلوگیری می کند.

 

 

سلامت سیستم قلبی عروقی را حفظ می کند

مصرف یک لیوان کوچک چای سبز به صورت روزانه احتمال ابتلا به بیماری های مختلف قلبی عروقی را کاهش می دهد. برای مثال تجمع و انباشته شدن کلسترول و اختلالات گردش خون برخی از این بیماری های احتمالی هستند. آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی مانع از تشکیل لخته خون می شود و شریان های خونی را پاک می کند. همچنین این مواد میزان لیپید اضافی موجود در خون را کنترل می کنند. بسیاری از متخصصان ادعا دارند مواد فعال موجود در چای سبز احتمال حمله های قلبی، سکته و اختلال ترومبوز را کاهش می دهد.

 

 

احتمال ابتلا به مشکلات چشمی را کم می کند

چای سبز علاوه بر پلی فنول ها، حاوی موادی مانند ویتامین ث، ویتامین ای و زئاگزانتین است که توسط بافت های مختلف چشم جذب می شوند.این بافت ها شاملش بکیه است و به جلوگیری از پیشرفت بیماری آب سیاه و دیگر بیماری های چشمی کمک می کنند. این مواد به همراه آنتی اکسیدان های قوی،استرساکسیداسیون سلولی که دلیل اصلی دژنراسیون بینایی است را کاهش می دهند.

 

 

با زگیل مبارزه می کند

نوشیدن هر روزه چای سبز از شیوع و گسترش ویروسپاپیلومانسانییاHPVکه عامل زگیل است، جلوگیری می کند. اپی‌گالوکتشینگالات، یکی از ترکیبات اصلی چای سبز مانع چرخه سلولی می شود. در واقع چرخه سلولی است کهاجازه گسترش و پخش شدن رابه ویروس HPV می دهد.

 

 

بربیماری آلزایمر و پارکینسون اثر می گذارد

چای سبز اثرات مخرب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. مطالعات انجام شده نتایج مثبت این نوشیدنی طبیعی بر جلوگیری از بیماری های مغزی را هم نشان می دهد. تاثیرات امیدوارکننده این نوشیدنی بر محافظت از رشد بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز مشاهده شده است. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز یک مانع محافظتی در برابر تاثیرات منفی دژنراسیون یا تباهی سلولی به وجود می آورند و فعالیت نورونی را تحریک می کنند.

 

 

از سنگ کلیه جلوگیری می کند

نوشیدن کمی چای سبز به صورت روزانه روش مناسبی برای کاهش احتمال تجمع کلسیم در کلیه و تشکیل سنگ کلیه است. عصاره چای سبز تولید رسویاتکلسیماگزالات و ابعاد آنها را کاهش می دهد. این رسوبات در کلیه قرار می گیرند و باعث به وجود آمدن سنگ می شوند.

 

 

با پوسیدگی دندان مبارزه می کند

کاتچین، نوعی آنتی اکسیدان که در چای سبز یافت می شود، قادر است ویروس و باکتری هایی که باعث عفونت حلق، پوسیدگی دندان و دیگر آسیب های دهانی می شوند را از بین ببرد.

 

 

چه زمانی چای سبز نخوریم؟

این نکته را بدانید که در برخی مواقع هم باید از نوشیدن چای سبز اجتناب کرد. مصرف این چای نبایدبیشتر از دو فنجان در روز انجامشود چرا که مقدار اضافی آن تاثیرات منفی بر سلامتی دارد و ممکن است عوارضی مانند سردرد، عصبانیت، اسهال، خواب دشوار، کج خلقی، افزایش ضربان قلب و سرگیجه در فرد به وجود آورد.

 

 

به یاد داشته باشید که در حین مصرف دارو،به دلیل کافئین موجود درچای سبز ازنوشیدن آندوری کنید. زمانی که کافئین با مواد دیگر ترکیب شود، تاثیرات ناخواسته ای به همراه می آورد.

 

 

همچنین پزشکان و متخصصان پیشنهاد می کنند زنان باردار و شیرده هم از نوشیدن چای سبز پرهیز کنند. دلیل این مسئله تاثیرات منفی است که ممکن است در کودک دیده شود.

 

 

بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کم خونی و مشکلات گوارشی هم باید از مصرف روزانه چای سبز دوری کنند. اگر در این شرایط می خواهید چای سبز مصرف کنید، بهتر است حجم آن کم باشد و البته تحت نظر پزشک آن را دنبال کنید.

 

 

مصرف صحیح چای سبز است که تعیین می کند آیا این ماده می تواند برای سلامتی تان مفید باشد یا ممکن است باعث بروز مشکل در بدن شود. به عنوان مثال بسیاری از افراد برای کاهش وزن میزان زیادی چای سبز مصرف می کنند و متوجه نیستند که ممکن است باعث آسیب رساندن به بدن خود شوند.

 

 

فراموش نکنید که نباید بیش از دو فنجان در روز چای سبز بنوشید. با مصرف صحیح این ماده می توانید اثرات مثبت آن بر سلامتی و احساس شادابی را مشاهده کنید.

 

 

خواص چای سبز برای کلیه

خواص چای سبز با زنجبیل

 

 

فواید و مضرات چای سبز

چای سبز

چای سبز فواید زیادی دارد . چای سبز پیشگیری کننده از حمله قلبی و سرطان شناخته شده است و یک تونیک ( تقویت کننده ) بسیار مفید است. این چای دارای خاصیت ضد چربی (از هر نوع آن )و مقوی اعصاب بوده و قدری نیز خاصیت تب بری دارد.چای سبز باعث تقویت معده شده و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نیز برطرف می کند . چای سبز باعث تقویت حافظه شده و برای افراد افسرده یک داروی ضد افسردگی است. زیرا نوشیدن چای سبز باعث نشاط و سرزندگی می شود

 

 

بیشترین بهره برای زنان

در پی یک مطالعه فواید چای سبز ظاهرا برای زنان بیشتر بود.

زنانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشیدند – در مقایسه با کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می کردند – کمتر با خطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند.

اما در این مطالعه رابطه ای میان مصرف چای سیاه و کاهش خطر مرگ در اثر بیماری قلبی نیافت

 

 

خواص کلی چای سبز :

کاهش وزن

: پلی فنولهای چای سبز فعالیت آمیلاز بزاق(آنزیم تجزیه کننده قندها) را مهار می‌کند. جالب است بدانید که چای بدون داشتن عوارض خطرناک داروهای کاهنده وزن میتواند موجب کاهش وزن، اندازه دور کمر و تری گلیسرید خون مبتلایان به چاقی شود

 

 

پوسیدگی دندان:

عصاره برگ چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی است و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

 

 

حفاظت از قلب

دانشمندان ماده ای شیمیایی را در چای سبز شناسایی کردند که در حفاظت از قلب در برابر آسیب های مختلف موثر است.

 

 

کارشناسان “موسسه بهداشت کودکان انگلیس” در مطالعه روی ترکیبات چای سبز موفق به شناسایی ماده ای شیمیایی به نام “اپیگالوکاتچین سه گالیت” شدند که می تواند مرگ سلول ها را پس از حمله قلبی یا سکته کاهش دهد. این دانشمندان اعلام کردند: ماده شیمیایی موجود در چای سبز مانع از فعالیت پروتئینی به نام “استات یک” می شود که پس از رویدادهای استرس آمیز نظیر حمله قلبی یا سکته در درون سلول فعال می گردد.

 

“اپیگالوکاتچین سه گالیت” همچنین روند بهبود سلول های قلبی را سرعت می بخشد و موجب کاهش صدمه به آن می شود. از طرفی یکی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است.

 

 

چای سبز علاوه بر داشتن ویتامین های A و C (آنتی اکسیدان های قوی)، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می گردد که این موضوع خطر احتمال حمله قلبی و امراضی از این قبیل را پایین می آورد.

 

 

کاهش تری گلیسیرید

کاتچین موجود در چای سبز، فعالیت آنزیم لیپاز را (آنزیم مسئول هضم چربی ها) در لوزالمعده مهار می کند، در نتیجه، شکستن چربی با سرعت بسیار کمی صورت می گیرد و چربی خون با سرعت کمی بالا می رود.

 

 

با توجه به این که افزایش تری گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یک عامل خطر در بروز بیماری قلبی است ، مصرف چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب جهت کاهش تری گلیسیرید خون است.

 

 

کاهش فشار خون

مصرف نیم تا ۵/۲ فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پُرفشاری خون را تا ۴۶ درصد کاهش می دهد.

 

 

جلوگیری از دیابت

چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت مانند آب مروارید و بیماری های کلیوی به طور معجزه آسایی جلوگیری کند. چای سبز با مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده که مسئول هضم نشاسته است، باعث می شود که نشاسته با سرعت آهسته تری بشکند و در نتیجه قند خون با سرعت کمی بالا برود.

 

 

پیشگیری از بیماری های ایمنی خودکار بدن( با استفاده از چای سبز)

پژوهش گران اعلام کردند مصرف چای سبز از ابتلا به بیماری های ایمنی خودکار بدن جلوگیری می کند. تحقیقات پژوهش گران دانشکده پزشکی ژورژیا حاکی از آن است که مصرف چای سبز علاوه بر مؤثر بودن در کاهش ابتلا به سرطان، باعث محافظت افراد در برابر بیماری های ایمنی خودکار بدن می شود. چای سبز از گسترش آنتی ژن هایی که می توانند موجب تحریک ایمنی بدن شوند جلوگیری می کند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است وجود ماده ای موسوم به EGCG در چای سبز باعث متوقف شدن التهاب و تاثیرات آن بر روی پوست و سلول های مترشحه بزاق می شوند. در یک اختلال ایمنی خودکار، موسوم به سندرم شوگرن (Sjogren)، سلول های مترشحه بزاق، هدف قرار گرفته و باعث خشکی دهان می شوند و در اختلالی دیگر، پوست ارگان هدف واقع شده و فرد مبتلا به سل جلدی می گردد.

 

 

شایان ذکر است تحقیقات بیشتر بر روی حیوانات در حال انجام است و تاثیر مفید چای سبز در پیشگیری از آرتریت نیز مشخص شده است.

 

 

موارد منع مصرف:

اعتقاد بر آنست که قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز یا ترکیبات پلی فنول آن استفاده نمود. شواهد موجود حاکی از آنست که مقادیر بیش از ??? میلی لیتر در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب کم خونی می‌شود. شواهدی مبنی بر منع مصرف در حاملگی وجود ندارد با اینحال باید با پزشک مشورت نمود. مصرف چای سبز در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

 

 

تداخلات دارویی:

افزایش اثر متی سیلین و بنزیل پنی سیلین، تشدید اثر آسپیرین و سایر داروهای

ضد انعقاد مانند وارفارین (ویتامین K موجود در چای سبز میتواند بر ضد اثرات وارفارین عمل نماید).

 

 

عوارض:

مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می‌شود. افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده کنند و افرادی که میگرن دارند میزان مصرف کمی باید داشته باشند .

 

 

طریقه دم کردن چای سبز :

به ازای هر فنجان آب یک قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می شود . آب به هیچ عنوان نباید در حال جوشیدن باشد . چای سبز را توی فنجان یا قوری میریزیم و در آنرا میگذاریم . ( روی حرارت نباشد ) بعد از ۵ دقیق صاف میکنیم . اگه از نوع کیسه ایی استفاده می کنید کیسه را دربیارید و وقتی سرد شد روی چشم کمپرس کنید که برای رفع خستگی چشم مفیده . .

 

 

معطر کردن چای

برای معطر کردن چای می توان به آن مقداری گل یاس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، لیمویخشک یا تازه، چند پر زعفران( بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت ترکیبی یا به تنهایی اضافه کرد.

 

طبع چای سبز

چای سبز

 

عوارض چای سبز | نحوه صحیح مصرف چای سبز

 

 

منبع:ninisite.com / بیتوته / برترین ها

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا