اعمال روز نیمه شعبان شامل اعمال مستحب زیادی است که برای این روز بیان شده و غسل کردن و روزه گرفتن از آن جمله اند. به طوری که فضیلت روزه نیمه شعبان در روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
زیارت امام زمان (عج)
از جمله اعمال روز نیمه شعبان خواندن زیارت امام زمان (عج) و دعا برای تعجیل در فرج ایشان است. تاکید فراوانی شده است که این زیارت در محل سرداب سامرا خوانده شود:
حالا نماز زیارت را به صورت ۶ نماز ۲ رکعتی به جا بیاورید و بعد از هر سلام تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگویید و به امام زمان هدیه کنید. بعد از این که نماز ها را خواندید بگویید:
نیمه ی شعبان گل نرگس شکفت / چلچله از شادمانی شب نخفت
آبشار یک لحظه آرام شد ، نریخت / تا که رازش با گل نرگس بگفت
سرو حیران شد از آن فر و جلال / ماه فرو مانده در آن حسن جمال
نیمه شعبان را به شما تبریک عرض می کنیم.
مانده ام با غم هجران نگارم چه کنم
عمر بگذشت و ندیدم رخ یارم چه کنم
چشم آلوده کجا دیدن دلدار کجا
چشم دیدار رخ دوست ندارم چه کنم
نیمه شعبان مبارک
متن تبریک نیمه شعبان
ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد
سوگند به هر چهارده آیه نور سوگند به زخم های سرشار غرور
آخر شب سرد ما سحر می گردد مهدی به میان شیعه برمی گردد
یا امام زمان انتظار هم از نیامدنت بی تاب شد
اى دل! بشارت مى دهم،خوش روزگارى مى رسد
یا درد و غم طى مى شود، یا شهریارى مى رسد
گر کارگردان جهان، باشد خداى مهربان
این کشتى طوفان زده، هم بر کنارى مى رسد . . .
بر چهره پر ز نور مهدی صلوات بر جان و دل صبور مهدی صلوات
تا امر فرج شود مهیا بفرست بهر فرج و ظهور مهدی صلوات
نیمه شعبان مبارک
جشن نیمه شعبان در جدول
نیمهٔ شعبان (۱۵ شعبان در گاهشماری هجری قمری) یکی از جشنهای مسلمانان شیعه است که همزمان با روز تولد امام دوازدهم شیعیان، امام زمان است. دعاهای زیادی مانند دعای کمیل در این شب خوانده میشود.
اهل سنت شب نیمه شعبان را «شب برات» نامیده و در آن به شب زندهداری و دعا میپردازند.
هنوزم انتظارو انتظار است هنوزم دل به سینه بی قرار است
هنوزم خواب میبینم به شبها همان مردی که بر اسبی سوار است
همان مردی که جمعه آید روزی
و این پایان خوب انتظار است
نیمه شعبان مبارک
امشب رسد از سامره بوی گل نرگس / گلها همه چشماند به سوی گل نرگس
یعقوب شنیده است بـوی پیرهن امشب / مهدی زده لبخند به روی حسن امشب
متن تبریک نیمه شعبان
این عشق آتشین زدلم پاک نمی شود / مجنون به غیر خانه ی لیلا نمی شود
بالای تخت یوسف کنعان نوشته اند / هر یوسفی که یوسف زهرا نمی شود
نیمه شعبان مبارک
بیا برای فرج روز و شب دعا کنیم
دل امام خویش را ز خود رضا کنیم
عزیز فاطمه، مهدی(ع) دلش پر ز خون است
بیا که بهر خدا از خدا حیا کنیم
نیمه شعبان مبارک
نیمه شعبان ۹۹ چه روزی است
چشم وا کردم تماشایت کنم
گم شدم شاید که پیدایت کنم
من شدم مجنون لیلایت ولی
تا زیارت بین صحرایت کنم
دوش گردیدم مطهر از گناه
تا که سجده بر قدمهایت کنم
خیره در آیینهی حسنت شدم
تا تماشا قد و بالایت کنم
درخماری بودم و مستت شدم
ایستادم تا که شیدایت کنم
در سحر آمد ندا یار آمده
یوسف کنعان به بازار آمده
نیمه شعبان ولادت امام زمان مبارک و تهنیت باد
حضرت نرجس پسر آورده است
روی دست خود قمر آورده است
بهر پروازی به سوی آسمان
ای محبان بال و پر آورده است
از برای انتقام دشمنان
در صف میدان جگر آورده است
جبریل وحی هم از آسمان
در حرای دل خبر آورده است
میزند فریاد جاءالحق رسید
مصلح کل بشر آورده است
غنچهنرگس ز نرجس وا شده
عسکری امشب دگر بابا شده
نیمه شعبان ولادت امام زمان و مهدی صاحب الزمان بر مستضعفان عالم گرامی باد
از سماء دیدم که اختر آمده
ساغر ساقی کوثر آمده
ختم گردیده امامت بعد از او
معنی الله و اکبر آمده
شور عشقی در دلم برپاشده
گوئیا که شور محشر آمده
نخلهی توحید هم داده ثمر
عرش حق را باز زیور آمده
بهر دیدار جمالش از سماء
حضرت عیسی با سر آمده
بایشوعا گفت عیسی این پسر
در دو عالم میشود فخر بشر
نیمه شعبان ولادت امام زمان بر عموم مسلمانان مبارک یاد
از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
زده ام فالی و فریادرسی می آید
نیمه شعبان مبارک
چه خوش است اگر بمیرم به ره ولای مهدی سر و جان بها ندارد که کنم فدای مهدی
همه نقد هستی خود بدهم به صاحب جان که یکی دقیقه بینم رخ دلگشای مهدی
این دیده نیست قابل دیدار روی تو چشمی دگر بده که تماشا کنم تو را
تو در میان جمعی و من در تفکّرم کاندر کجا روم و پیدا کنم تو را
نیمه شعبان مبارک
ای وارث تاج و تخت محمود بیا / مرآت صفات پاک معبود بیا
خلق آرزوی بهشت موعود کنند / والله تویی بهشت موعود بیا
عید شما مبارک
تاریخ نیمه شعبان ۹۹ چه روزی است
سال تولد امام دوازدهم شیعیان را سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری نقل کردهاند.
علت اختلاف شاید این بودهاست که در سابق، تاریخ را با حروف ابجد مینوشتند و دربارهٔ سال تولد حجت بن حسن بین واژههای «نور» و «نهر» اختلاف است که این اختلاف ناشی از رسمالخط ناقلین میباشد.