ازدواج و همسرداری

برخورد با شوهر حسود | تکنیک های برخورد با همسر حسود

ازدواج و همسرداری ، راه های برخورد با همسر حسود در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

با شوهر حساسم چه کنم

روش برخورد با شوهر زورگو ، برخورد با شوهر حسود

 

 

نحوه‌ی رفتار با شوهر حسود + ریشه یابی علت حسادت همسر

حسادت به همسر

حسادت رابطه‌ای را که بنیان آن بر اعتماد بنا نهاده شده ویران می‌کند و در بدترین حالت حتی به قطع رابطه منجر می‌شود؛ بخصوص وقتی که حسادت به عادت تبدیل شود. اغلب خود کسانی که حسادت می‌کنند نیز در رنجند. رنج آن‌ها از کنترلی است که در رفتارشان به اعتیاد تبدیل شده است.

 

برخلاف عقیده بسیاری که حسادت به همسر را ناشی از عشق می‌دانند، حسادت اصلا ربطی به عشق ندارد و حاصل برخی از اختلافات و نقایص روحی روانی و شخصیتی است. در اغلب موارد این ترس‌های فرد است که میوه‌ای به نام حسادت به بار آورده است و نه شریک زندگی‌اش عامل حسادت نیست.

 

شوهر حسود

بدیهی است که هم مردان و هم زنان می‌توانند حسود باشند، اما حسادت در مردان، به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند می‌تواند پیامدهای زیانبارتری در پی داشته باشد. آنچه در اینجا بحث خواهیم کرد، حسادت معمولی که در روابط عاشقانه زن و شوهر وجود دارد و باعث آزار هیچ یک از طرفین نمی‌شود نیست، بلکه حسادت بیمار گونه‌ای است که برخی مردان به آن مبتلا هستند.

 

هر از گاهی این حسادت تا جایی می‌رود‎ که از اطرافیان خود می‌شنویم که چگونه حسادت دیوانه‌وار مردی منجر به حوادث تلخ و وحشتناک می‌شود. این افراد هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و حتی صحبت کردن همسرشان را با دوستان و ارتباط او را با خانواده خودش نیز محدود می‌کنند.

 

غیرت متفاوت از این حسادت و ترس بیش از اندازه است. رفتار بیمار گونه این مردان موجب می‌شود که حتی آنان به افکار و اندیشه‌های همسر خود نیز حسادت کنند. گاهی به نظر می‌رسد که مردان حسود بیش از حد غیرتی هستند، ولی این دو مقوله کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

 

علائم و نشانه‌های شوهر حسود

– تعهد و نگرانی بیش از حد

– علاقه، توجه و خوبی بیش از حد

– اصرار بر همراهی همیشگی

 

– نیاز به ابراز علاقه مداوم

– تلفن‌ها و تماس‌های بیش از حد

– بدگویی از دیگران

 

– تمام وقت شما را برای خودشان می‌خواهند

– انتقاد و زیر سوال بردن زندگی شما قبل از ازدواج با او

 

علل حسادت به همسر

حسادت بسیار بیش از آن که ربطی به عشق داشته باشد با عزت نفس پایین ربط دارد. عدم اعتماد بنفس و ترس از دست دادن شریک زندگی از مهمترین عوامل حسادت نسبت به همسر است.

 

حسودها تصور می‌کنند که جذاب نیستند و در نظر شریک خود چندان باهوش و باارزش به نظر نمی‌آیند و به همین دلیل فرد دیگری که دارای این خصوصیات است را خطری می‌پندارند که می‌تواند نتایجی اسف‌بار به بار بیاورد.

 

ریشه یابی علل حسادت به همسر

حسادت معمولا در کودکی ریشه دارد. افراد حسود ممکن است در کودکی خود توجه لازم را از والدین دریافت نکرده باشند و خود را آنقدرها لایق عشق دیگری ندانند. گاهی هم ریشه را باید در روابط پیشین فرد پیدا کرد.

 

شاید شریک پیشین زندگی با فرد دیگری ارتباط داشته و خیانت کرده باشد. حالا که او در رابطه‌ای دیگر قرار گرفته ترس شعله می‌کشد که نکند شریک کنونی ‌نیز او را ترک کند.

 

نحوه‌ی رفتار با شوهر حسود

– به شوهرتان اطمینان دهید و سپس تکلیف را مشخص کنید. آن‌هایی که شوهری حسود دارند باید برایشان روشن کنند که «من دوستت دارم و می‌خواهم با تو سر کنم. تو خودت مسئول حسادتت هستی. باید کاری علیه آن بکنی و اگر نمی‌توانی باید از یک درمانگر کمک بگیری».

 

– کارهایی که می‌کنید را به خاطر حسادت او مخفی نگه ندارید. به خصوص اگر حسادت به یک رفتار آزار دهنده تبدیل شود. ولی انجام این کار فقط شرایط را بدتر می‌کند. این شیوه، شیوه مناسبی برای برخورد با حسادت نیست. در شیوه صحیح، هر دو طرف باید بدون هیچ کتمان و مخفی‌کاری با یکدیگر رفتار کنند.

 

– وقتی مردتان به شما حسادت کرد، اگر با صحبت و مذاکره بخواهید ثابت کنید که به او وفادارید، بی فایده است. مذاکره و نرمش نشان دادن گاهی کار را خرابتر می کند، زیرا مرد

به اشتباه اینطور استنباط می کند که پس حق داشته است حسادت کند، لذا با وی قاطع باشید، یک «نه » بگویید و سکوت موقرانه خود را حفظ کنید.

 

– وقتی حسادتش گل کرد، همان لحظه به او محبت نکنید، زیرا با این ترتیب شرطی می شود. چون به ذهنش اینگونه خطور می کند که از پس هر حسادتی محبت است ! پس هر بار که حسادت کند، محبت خواهد دید!

 

– وقتی حسادت می کند او را مسخره نکنید. اگر احساس او را به بازی بگیرید، عواقب خطرناکی در انتظار شماست. بعضی از زنها به نادرست از این کار مرد خوششان می آید و از مرد خود سوءاستفاده می کنند. برحذر باشید که این کار عاقبت خوشی ندارد و باید متوقف شود.

 

– وقتی به شما حسادت کرد، برای رفع آن با او لجبازی نکنید چون در چنین مواقعی عاقبت این شما هستید که فدا می شوید ! ابتدا سعی نمایید تا با شیوه های معقول با او مذاکره کنید.

 

– وقتی در محلی هستید که متوجه شدید دارد حسادتش گل می کند و ممکن است با شما یا با سایر میهمانان درگیر شود، بهتر است جای خود را عوض کنید یا به بهانه کمک به صاحبخانه به آشپزخانه بروید و خود را مشغول کنید. در صورتی که باز هم به قول معروف به شما «پیله » کرد، محل را ترک گفته و با او قهر کنید ! منتها « قهر قشنگ »، یعنی هم با او حرف بزنید و هم با وی خیلی خوش و بش نکنید.

 

– بیشتر مردها به یکی دو نفر از اطرافیان حسادت می کنند. این افراد ممکن است باجناقشان، پسرخاله یا پسرعموی شما باشند ، یا گاهی ممکن است این حسادت به یکی از خویشان و یا در نهایت نسبت به یکی از دوستان مشترک شما باشد.

 

پس از اینکه حساسیت او را نسبت به افراد خاصی تشخیص دادید، سعی کنید تحت هیچ عنوان با آنان خودمانی نشوید و حتی از شوخی های معمولی نیز درگذرید، تا رفته رفته شوهرتان خوشبین شود و نسبت به شما اعتماد کافی پیدا نموده و خودش هم دارای اعتماد به نفس بیشتری بشود. آن وقت است که همه چیز به سیر طبیعی خود خواهد افتاد.

 

– اگر پس از تلاش کافی متوجه شدید که بیش از حد عصبی است و شما قادر نیستید او را از خود مطمئن سازید، قبول کنید که بیمار است و باید تحت درمان یک متخصص قرار گیرد.

 

مرد حسود را قبل از ازدواج بشناسید

– با کسی ازدواج کنید که شما را به خاطر خصوصیات خودتان برگزیده باشد، نه با کسی که میل دارد شما را از چنگال سیل خواستگارانتان درآورد. چنین مردی وقتی به شما دست یافت همه چیز را فراموش می کند. او در واقع در پی ازدواج نیست، بلکه در پی پیروزی است. او فقط به دست آوردن را می خواسته، نه زندگی کردن را.

 

– با مردانی که به خاطر حسادت با زنان به خشونت رفتار می کنند و این را جزء افتخارات خود می دانند، ازدواج نکنید. این آدمها از احترام، اعتماد و اطمینان چیزی نمی دانند.

 

– در دوران آشنایی هنگامی که با همسر آینده تان صحبت می کنید کمی گوش‌هایتان را تیز کنید و به همه رفتارهای هم دقت کنید. مثلا واکنش همسرتان را در مورد پیشرفت (کاری، تحصیلی و …) ببیند. آیا همسرتان از پیشرفت شما خوشحال می شود و یا سوالاتی مانند حالا منظور رییس ات از این تعریف چی بود؟/ یعنی هیچ کس جز تو توی دانشگاه معدلش بالا نشده؟ از شما می پرسد.

 

درمان حسادت به همسر

– علت این حسادت را در خودتان جست و جو کنید: توصیه روان‌درمانگرها به افراد حسود این است که علت را در درون خود جست‌وجو کنند. در اغلب موارد همسر عامل این حسادت نیست بلکه این اختلالات فکری و درونی شماست که این حس را در شما برانگیخته است. آن‌ها باید دقیق از خود بپرسند به چه حسادت می‌کنند؟

 

 

رفتار با شوهر لجباز

رفتار با شوهر خودخواه

 

 

– در پی رسیدن به خودباوری و بالا بردن اعتماد به نفس خود باشید: اعتماد به نفس خود را بالا ببرید تا از پیامدهای منفی عدم اعتماد به نفس همچون مقایسه خود با دیگران که حسادت را در پی دارد پیشگیری کنید. برای اینکار می‌توانید از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

 

– خوشبین باشید و مثبت فکر کنید: مثلا اگر امروز همسرتان به شما تلفن نکرده است و یا تلفن همراهش را جواب نمی‌دهد، فکر نکنید که به شما اهمیتی نمی‌دهد، بلکه مثبت فکر کنید و با خود بگویید شاید شارژ تلفنش تمام شده و یا کار او در اداره آنقدر زیاد است که فرصت صحبت کردن ندارد.

 

– یاد بگیرید که به یکدیگر اعتماد کنید: اعتماد کلید مبارزه با حسادت در یک رابطه عاشقانه است. آیا دوست دارید که همسر شما نیز به شما بی اعتماد باشد؟ اکثر مردم معتقدند رابطه‌ای که در آن اعتماد وجود نداشته باشد، بی‌ارزش است؛

 

بنابراین اگر به همسرتان اعتماد ندارید و احساس خطر می‌کنید و تصور می‌کنید که ممکن است روزی شما را ترک کند، این رابطه اصلا شایسته حفظ و ماندگاری نیست. علاوه بر این، بی‌اعتمادی شما روی رفتار همسرتان نیز تاثیر می‌گذارد و او را بیمار و خسته می‌کند. پس به یکدیگر اعتماد کنید که اعتماد کلید اصلی مقابله با حسادت است.

 

در صورتی که حسادت و تخیلات ناشی از آن در ما جان گرفت باید بارها به آن فرمان «ایست» بدهیم. در عوض، باید خاطرات لحظات خوب و رابطه مطلوب خود با شریکمان را زنده کنیم.

 

توصیه‌هایی برای بالا بردن عزت نفس

خود را همان طور که هستید بپذیرید. تنها زمانی که خودمان را دوست داشته باشیم دیگر به این که دیگری ما را دوست داشته باشد یا نه وابسته نیستیم. در این مسیر نه تنها باید به ضعف‌هایمان اذعان کنیم بلکه به نقاط قوت خود نیز آگاه شویم.

 

در خود نظر کنیم و ببینیم دقیقا چه چیزی داریم که ما را شایسته عشق‌ می‌سازد. تنها زمانی که خود به نقاط قوتمان واقف شویم درخواهیم یافت که شریکمان چرا عاشقمان است و به ما اعتماد دارد. اما اگر خودمان را دوست‌داشتنی نپنداریم شک به شریکمان در جانمان ریشه می‌دواند.

 

برای اینکه اعتماد به نفس را در خود بالا ببریم گاهی باید تأیید را از طریق سرگرمی‌هایمان پیدا کنیم یا گاهی تنهایی و بدون شریکمان با دوستانمان وقت بگذارنیم.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. این کاری است که اکثر افراد حسود همواره در حال انجام آن هستند و بیش از حد روی معایب و کاستی‌های خود تمرکز کرده و خودشان با دیگران مقایسه می‌کنند و این امر بسیار آزار دهنده است.

 

همیشه به یاد داشته باشید که شما منحصر به فرد و از دیگران متفاوت هستید. اگر چه ممکن است از برخی جهات کاستی‌هایی داشته باشید، ولی حتما در برخی مسائل دیگر از سایرین بالاترید. پس هر گاه در حال مقایسه خودتان با دیگران بودید دست نگه دارید و روی نقاط قوت و مثبت خود تمرکز کنید.

 

با مردان حسود چکار کنیم؟

با کسی ازدواج کنید که شما را به خاطر خصوصیت خودتان برگزیده باشد، نه با کسی که میل دارد شما را از چنگال سیل خواستگارانتان درآورد. چنین مردی وقتی به شما دست یافت همه چیز را فراموش می کند. او در واقع در پی ازدواج نیست. بلکه در پی پیروزی است. او فقط به دست آوردن را می خواسته، نه زندگی کردن را.

 

* با مردانی که به خاطر حسادت، با زنان با خشونت رفتار می کنند و این را جزء افتخارات خود می دانند، ازدواج نکنید. این آدم ها از احترام، اعتماد و اطمینان چیزی نمی دانند.

* وقنی مردتان به شما حسادت کرد، اگر با صحبت و مذاکره بخواهید ثابت کنید که به او وفادارید، بی فایده است. مذاکره و نرمش نشان دادن، گاهی کار را خراب تر می کند، زیرا مرد به اشتباه این طور استنباط می کند که پس حق داشته است حسادت کند، لذا با وی قاطع باشید، « نه» بگوئید و سکوت موقرانه خود را حفظ کنید.

 

* اگر به کسی یا جایی نگاه می کردید و او از این کار ناراضی شد و از شما پرسید که به کجا نگاه می کردید؟ دروغ نگویید و هول نشوید، بی درنگ حقیق را به او بگویید.

* وقتی حسادتش گل کرد، همان لحظه به او محبت نکنید زیرا با این ترتیب شرطی می شود. چون به ذهنش این گونه خطور می کند که از پس هر حسادتی محبت است! پس هر بار که حسادت کند، محبت خواهد دید!

 

* وقتی حسادت می کند او را مسخره نکنید. اگر احساس او را به بازی بگیرید، عواقب خطرناکی در انتظار شماست. بعضی از زنان، به نادرست از این کار مرد خوششان می آید و از مرد خود سوء استفاده می کنند.

 

توصیه های مفید جهت حسادت مردانه

* وقتی به شما حسادت کرد برای رفع آن، با او لجبازی نکنید. چون در چنین مواقعی عاقبت این شما هستید که فدا می شوید! ابتدا سعی نمایید تا با شیوه های معقول با او مذاکره کنید.

 

* وقتی در محلی هستید که متوجه شدید دارد حسادتش گل می کند و ممکن است با شما یا با سایر میهمانان درگیر شود، بهتر است جای خود را عوض کنید، یا به بهانه ی کمک به صاحبخانه، به آشپزخانه بروید و خود را مشغول کنید.

 

* صداقت داشته باشید، یعنی اگر قرار است کاری انجام بدهید که فکر می کنید او را دلخور خواهید کرد، قبلاً آن را با وی در میان بگذارید. اگر قرار است جایی بروید و میدانید که مایل نیست به آنجا بروید، با او لجبازی نکنید. اگر دیدید با یکی از کارهای شما شدیداً مخالف است، حتی المقدور آن را انجام ندهید.

 

بیشتر مردها به یکی دونفر از اطرافیان حسادت می کنند. این افراد ممکن است باجناقشان، پسر خاله یا پسر عموی شما باشند، یا گاهی ممکن است این حسادت به یکی از خویشان و یا در نهایت به یکی از دوستان مشترک شما باشد. پس از اینکه حساسیت او را نسبت به افراد خاصی تشخیص دادید، سعی کنید تحت هیچ عنوان با آنها خودمانی نشوید و حتی از شوخی های معمولی نیز درگذرید. تا رفته رفته شوهرتان خوش بین شود و نسبت به شما اعتماد کافی پیدا نموده و خودش هم دارای اعتماد به نفس بیشتری بشود. آن وقت است که همه چیز به سیر طبیعی خود خواهد افتاد.

 

* و از نشانه های خداوند آن است که برای شما از نوع خودتان همسرانی آفرید که با آنان آرام گیرید و در میان شما مهربانی افکند، و در این امر ، برای اندیشه و روان مایه های عبرت است.

 

قرآن کریم ( روم-۲۱)

* در میان مردم هوشمند، مطمئن ترین پایه ازدواج، دوستی است. شریک بودن در علایق واقعی، توانایی پایان دادن به جنگ عقاید، و درک افکار دیگری و رویاهایش. « جبران خلیل جبران»

 

نحوه برخورد با مرد بی توجه

مردان حسود

 

برخورد با شوهر حسود | تکنیک های برخورد با همسر حسود

 

 

منبع : بیتوته / پارس ناز

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا