درمان

بوتاکس زیر بغل | عوارض و فواید آن برای بدن

درمان تعریق زیاد بدن با بوتاکس زیر بغل در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

هزینه بوتاکس زیر بغل

هزینه بوتاکس زیر بغل چقدر است ، بوتاکس زیر بغل

 

 

تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز)

وقتی تعرق بیش از حد در دست ها، پاها و زیر بغل رخ می دهد به آن هیپرهیدروزیس اولیه و یا منطقه ای اطلاق می شود. هیپرهیدروزیس اولیه در۳ تا ۲% جمعیت رخ می دهد وفقط ۴۰% از این افراد بدنبال درمان پزشکی هستند. در اغلب افراد با هیپرهیدروز اولیه علت خاصی مشاهده نمی شود و به نظر می رسد که در خانواده به ارث می رسد.

 

اگر تعرق بیش از حد به دلیل یک بیماری خاص دیگر ایجاد شود به آن هیپرهیدروزیس ثانویه گفته می شود. تعرق ممکن است در کل بدن رخ دهد و یا فقط به یک منطقه خاص محدود باشد.

 

علت تعریق بیش از حد زیر بغل چیست؟

کارکرد غدد عرق بوسیله سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می شود. علت تعریق بیش از حد زیر بغل، اغلب بیش فعالی سمپاتیک است که موحب افزایش کارکرد و ترشحات این غدد می شود. گرما و بعضی وضعیت های عاطفی ممکن است در برخی افراد آغازکننده تعریق بیش از حد زیر ببغ که اصطلاحا به آن هایپرهیدروز گفته می‌شود باشند؛

 

اما بسیاری از کسانی که از این موضوع رنج می برند، تقریبا تمام ساعات روز را بدون در نظر گرفتن خلق و خوی و یا وضعیت آب و هوا درگیر این مشکل هستند. علل عصبی، متابولیک و برخی بیماری های سیستمیک نیز گاهی اوقات می توانند باعث تعریق بیش از حد زیر بغل گردند؛

 

سن شیوع تعریق بیش از حد زیر بغل (هایپرهیدروز)

بیشترین شیوع سنین بین ۱۸ تا ۵۴ سال است. هیپرهیدروز می تواند کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به شکلی که در روابط اجتماعی شغلی و همچنین فعالیت های روزانه تداخل ایجاد می کند.

 

۷ علامت هایپرهیدروز

– لباس‌هایتان همیشه خیس هستند: لباس های با رنگ روشن نمی پوشید، زیرا می ترسید جای عرق در زیر بغل شما دیده شود و یا از پوشیدن لباس های ابریشمی خودداری می کنید، زیرا می ترسید عرق کردن باعث خراب شدن آن پارچه شود.

 

مردانی که دارای تعریق زیاد زیر بغل هستند هم همیشه کت می پوشند، حتی اگر هوا گرم باشد، زیرا می ترسند مردم حلقه عرق زیر بغل آنها را ببینند.

 

– مواد ضد تعریق کافی نیست: اگر شما دارای تعریق زیادی در زیر بغل باشید، دئودورانت ها یا ضدتعریق ها (مثل مام) کمکی به شما نخواهند کرد. فقط ضدتعریق هایی که دارای مقدار زیادی آلومینیوم کلراید هستند و غدد عرق را مسدود می کنند، ممکن است برای شما مفید باشند.

 

اما اگر از آن‌ها نیز برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، دیگر اثر نخواهند داشت و باید از پزشک بخواهید که برای شما یک ضدعرق قوی تجویز کند. برای افرادی که زیاد عرق می کنند، مصرف ضدعرق ها مفید می باشد، اما در بیشتر مواقع باید درمان شوند.

 

– پیوسته راجع به تعریق خود فکر می کنید: هنگامی که زیاد عرق می کنید، بسیار مشکل است که راجع به چیز دیگری فکر کنید. نگران هستید که دیگران متوجه لباس خیس (زیر بغل) شما خواهند شد. شما ممکن است خجالت بکشید و گوشه گیر شوید.

 

شما ممکن است از مهمانی رفتن و دیدن افراد دوری کنید و از رفتن به کلاس ورزشی هم خودداری کنید، از ترس اینکه این کارها باعث شدت تعریق شما گردند.

– زیاد حمام می روید: تعریق زیر بغل به بهداشت فرد ارتباطی ندارد، یعنی تعریق زیاد نشانه کثیفی نیست. افرادی که دارای این مشکل هستند، هرگاه یک لباس تمیز بپوشند زود خیس می شود، بنابراین به طور مداوم حمام می روند و روزانه چندین مرتبه لباس خود را عوض می کنند.

 

این کار باعث می شود که زیر بغل خشک شود، اما هنگامی که شما دارای تعریق زیاد هستید، به طور مرتب با صابون ها و ژل های قوی حمام می کنید، اگر مشکلتان برطرف نشد بهتر است با پزشک غدد یا متخصص پوست مراجعه کنید.

 

– بدون هیج دلیلی عرق می کنید: هنگامی که ورزش می کنید و یا یک سخنرانی دارید، انتظار عرق نکردن، اشتباه است. اما اگر بدون هیچ دلیلی در شب و یا روز، زیر بغل‌تان خیس عرق می شود، شما دچار hyperhidrosis (تعرق زیاد) شده اید.

 

– کف دست‌تان هم عرق می کند: افرادی که دارای تعریق زیاد زیر بغل هستند، به احتمال زیاد در دست ها، پاها و یا کشاله ران و در مناطقی که غدد عرق در آنجا متمرکز شده است، نیز عرق می کنند.

 

اگر دچار تعریق زیاد در کف دست باشید، هنگامی که یک مداد و یا خودکار را در دست می گیرید و می خواهید بنویسید، و یا رانندگی می کنید و یا از کلیدهای کامپیوتر استفاده می کنید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

 

انواع درمان هیپروهیدروز زیر بغل:

۱. آلومینیوم کلراید ۱۰ تا ۲۵ درصد موضعی

۲. تزریق زیر پوستی بوتاکس (سم بوتولینیوم)

 

۳. جراحی با برداشتن پوست وغدد عرق

۴. قطع اعصاب سمپاتیک داخل قفسه صدری از طریق آندوسکوپی

 

بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل در ایالات متحده آمریکا توسط FDA برای درمان  تعریق بیش از حد زیر بغل تایید شده است.  می توان برای موارد ضعیف تا متوسط تعریق بوتاکس را در ناحیه زیر بغل و در کنار غدد عرق تزریق کرد.

 

درمان غدد عرق در پوست با بوتاکس (سم بوتولینیوم) سبب مهارشدن استیل کولین می گردد و در نتیجه تولید عرق نیز کاهش می یابد. سم بوتولینیوم تیپ A (بوتاکس) در درمان هیپرهیدروزیس زیر بغل به تائید FDA رسیده است. تزریق مقادیر کمی از بوتاکس در پوست زیر بغل سبب بلوک کردن اعصاب مربوط به تعریق در این ناحیه می گردد.

 

اهداف درمانی: قطع کامل هیپرهیدروز زیر بغل و یا کاهش شدت آن تا حدی که علائم با داروهای ضد عرق موجود در بازار قابل کنترل باشد.

دوز مصرفی: زن ومرد ۴۰-۵۰ واحد بوتاکس برای هر زیر بغل، حدود ۲۰ نقطه از زیر بغل به میزان ۵/۲   واحد بوتاکس در هر نقطه ترزیق می گردد.

 

بیحسی: معمولا تزریق زیر بغل نیازی به بیحسی ندارد ولی برای برخی که تحمل ندارند می توان از کرم های بیحس کننده استفاده کرد.

عمق تزریق بوتاکس: بوتاکس باید داخل درم تزریق شود و تزریق در عمل بیشتر سبب کاهش اثر بوتاکس می شود. پس از تزریق ناحیه کمپرس می شود و یا از icepack استفاده می شود.

 

نتایج: کاهش چشمگیر و با کامل تعریق زیر بغل در طی یکی دو هفته بعد ازتزریق صورت می گیرد. که در برخی زودتر هم رخ می دهد.

مدت تاثیر و فواصل بین درمان بوتاکس: تعریق معمولا بتدریج طی شش ماه بعد از تزریق بوتاکس بر می گردد و تزریق بعدی معمولا در همین مدت باید تکرار شود. ولی در بعضی افراد امکان دارد ۹تا۱۲ ماه هم اثر آن باقی بماند.

 

عوارض بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل با تخفیف

 

پیگری: بیماران بعداز دو هفته باید معاینه شوند تامیزان کاهش تعریق بررسی شود و اگر منقطه ای هنوز تعریق زیاد دارد باید دوباره بوتاکس در آن ناحیه تزریق گردد.

عوارض بوتاکس زیر بغل:  آن شامل درد در حین تزریق و علائم شبه سرماخوردگی به صورت موقتی می باشد.

 

راهکارهایی برای کنترل تعریق زیاد:

تعریق پاسخ فیزیولوژیک طبیعی به افزایش دمای بدن و همچنین یک مکانیسم مهم برای آزاد کردن حرارت  تولید شده توسط عوامل داخلی و خارجی است. تعریق به وسیله سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می‌شود.

 

سیستم عصبی سمپاتیک به‌طور عمده از انتقال‌دهنده عصبی نوراپی‌نفرین برای فعال‌سازی گیرنده‌های آدرنژیک روی بافت‌های محیطی، استفاده می‌کند. گیرنده‌های موسکارینی سلول‌های شفاف غدد اکرین (eccrine) توسط استیل کولین نورون‌های پست گانگلیونیک فعال شده و باعث تحریک آزاد شدن عرق می‌شوند. غدد اکرین به‌طور غیریکنواخت در پوست منتشر شده‌اند. تعداد بسیار زیادی از این غدد در کف دست‌ها، کف پاها و پیشانی وجود دارند. این غدد در محل اتصال درم و چربی زیرجلدی قرار دارند و عملکرد آنها ترشح محلول هیپوتونیکی است که بر اثر تبخیر باعث تنظیم درجه حرارت بدن می‌شوند.

 

به چه حالتی تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس) گفته می‌شود؟

هایپر هیدروزیس (تعریق بیش از حد) به حالتی گفته می‌شود که میزان تعریق بیش از حد مورد نیاز برای هموستاز و تنظیم درجه حرارت فیزیولوژیک بدن باشد. اینکه به چه مقدار تعریقی، بیش از حد اطلاق می‌شود، به خوبی تعریف نشده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در افرادی که دچار هایپرهیدروزیس اولیه هستند، هیچ‌گونه تغییرات هیستوپاتولوژیک یا هیپرپلازی غددی در غدد اکرین مشاهده نشده است.

 

درحال حاضر تزریق بوتاکس روشی با ارزش در درمان تعریق بیش از حد ناحیه زیربغل است که به‌خوبی توسط بیماران تحمل شده و باعث بهبود قابل‌توجه در کیفیت زندگی آنها می‌شود
معیارهای تشخیص هایپرهیدروزیس فوکال اولیه (یا تعریق بیش از حد موضعی اولیه) کدامند؟

 

معیارهای تعریق بیش از حد عبارتند از:

الف) تعریق بیش از حد موضعی قابل مشاهده حداقل به مدت ۶ ماه

ب) هیچ علت ثانویه مشخصی نداشته باشد

 

ج) حداقل ۲ تا از خصوصیات زیر را داشته باشد:

۱-  دوطرفه و نسبتا قرینه باشد
۲-  سن شروع آن قبل از ۲۵ سالگی باشد
۳-  وجود سابقه خانوادگی مثبت

 

۴-  توقف تعریق موضعی در خواب
۵-  حداقل یک‌بار در هفته دچار این حالت شود
۶-  باعث مختل شدن فعالیت‌های روزانه شود

 

هایپر هیدروزیس به چند گروه تقسیم می‌شود؟

هایپرهیدروزیس را می‌توان به دو گروه الف) ژنرالیزه (سراسری) و ب) فوکال (منطقه‌ای) تقسیم کرد.

هایپرهیدروزیس ژنرالیزه به طور تیپیک در اثر یک علت زمینه‌ای ایجاد می‌شود و منشا ثانویه دارد.

 

در هـایپـرهـیدروزیس فوکـال (منطقه‌ای) یا لوکال (موضعی) ممکن است یک منشا ثانویه مانند ضایعات یا تومورهای سیستم عصبی مرکزی یا محیطی وجود داشته باشد. هرچند به‌طور شایع‌تر هایپرهیدروزیس فوکال بدون علت یا منشا مشخص (ایدئوپاتیک) است، به طور ساده هایپرهیدروزیس گفته می‌شود.

 

میزان شروع هایپرهیدروزیس چقدر است؟

میزان شیوع هایپرهیدروزیس ۸/۲درصد گزارش شده، گرچه ممکن است به خاطر موارد تشخیص داده نشده کمتر از حد واقعی گزارش شده باشد. میزان بروز در زنان و مردان یکسان است، اگرچه زنان جهت بررسی و درمان مشکل، بیشتر به پزشکان مراجعه می‌کنند.  عوامل تحریک‌کننده شامل ۱) استرس هیجانی ۲) دمای محیطی بیشتر ۳) محرک‌هایی نظیر کافئین است. هرچند حملات تعریق بیش از حد ممکن است بدون هیچ عامل محرک شناخته شده،‌ شروع شود.  نواحی از بدن که بیش از همه درگیر می‌شوند، عبارتند از: نواحی زیربغل، کف دست‌ها، کف پاها،‌سروصورت و چین زیرسینه‌ای و کشاله ران.

 

تاثیر تعریق بیش از حد بر کیفیت زندگی فرد چگونه است؟

هایپرهیدروزیس اثرات منفی برجنبه‌های فیزیکی، روانی و شغلی زندگی روزانه فرد دارد. در مطالعه‌ای مشخص شد بیشترین اثر هایپرهیدروزیس در کاهش قابل توجه کیفیت زندگی و تغییر در عملکرد روزانه فرد است. بیماران کاهش اعتمادبه‌نفس و خلق افسرده را ذکر می‌کنند.

 

این افراد از ملاقات با افراد جدید خودداری و از شرکت در فعالیت‌های شخصی اجتناب می‌کنند. تعریق بیش از حد ممکن است فرد را وادار کند که طی روز چندبار لباس‌هایش را عوض کند. مقیاس شدت بیماری هایپر هیدروزیس (HDSS یا hyperhidrosis disease severity  scale) یک مقیاس معتبر مورداستفاده در انتخاب بیماران مناسب برای درمان و ارزیابی تاثیر درمان است. اساس «HDSS» براساس یک سوال است که بیمار می‌تواند در مطب پاسخ دهد (بهترین توصیف برای تاثیر تعریق روی فعالیت‌های روزانه شما کدام است؟) به پاسخ بیمار براساس جدول زیر از یک تا ۴ امتیاز داده می‌شود. امتیاز ۳ تا ۴ به هایپرهیدروزیس شدید کنترل نشده تعلیق می‌گیرد.

 

میزان شیوع هایپرهیدروزیس در افراد مبتلا در رابطه با هر منطقه

منطقه آناتومیک         شیوع (%)
زیربغل  ۷۳
کف دست‌ها   ۹/۴۵

 

کف پاها   ۱/۴۱
صورت/ سر   ۸/۲۲
کشاله ران    ۳/۹
سایر نواحی (چین زیرسینه، باسن و…)     ۶/۹

 

لطفا در مورد کاربرد توکسین بوتولینوم  (بوتاکس) در درمان تعریق بیش از حد ناحیه زیربغل توضیح دهید.

توکسین بوتولینوم A سال‌هاست که در درمان هایپرهیدروزیس زیر بغل به‌کار می‌رود. در سال ۲۰۰۴، FDA استفاده از توکسین بوتولینوم A را در درمان هایپرهیدروزیس زیربغل تایید کرد. این توکسین مانع آزاد شدن استیل کولین از آکسون عصب در محل اتصال عصب و غدد عرق شده و حالت denervation ایجاد می‌کند. از آنجایی که استیل کولین واسطه تولید عرق است، ‌استفاده از توکسین بوتولینوم در درمان هایپرهیدروزیس زیربغل منطقی است.

 

وقتی به صورت اینترادرمال تزریق می‌شود، chemo denervation موضعی، قابل برگشت ولی با اثر طولانی است. نکته‌ای که در استفاده از توکسین بوتولینوم در درمان تعریق بیش از حد در درجه اول اهمیت است، این است که درمان علت زمینه‌ای در اولویت قرار دارد.

 

غدد عرق به‌طور معمول در محل اتصال درم به چربی زیرجلدی قرار دارند. برای حصول بهترین نتیجه تزریق باید به صورت اینترادرمال عمقی انجام شود.

تزریق‌ها به فواصل یک تا دو سانتی‌متری جدا از هم انجام می‌شود تا اجازه انتشار دارو و به تمامی نواحی وجود داشته باشد. از تزریق عمقی‌تر باید خودداری شود. تکنیک پایه در درمان ناحیه زیربغل را می‌توان با تغییرات مختصر در سایر نواحی نیز به‌کار برد. براساس گزارش Reisfeled و همکارانش یکی از عوارض شایع قطع اعصاب سمپاتیک قفسه صدری از طریق جراحی اندوسکوپیک، هایپرهیدروزیس جبرانی است.

 

این پدیده در درمان با تزریق توکسین بوتولینوم نادر است. گاهی اوقات بیماران احساس افزایش تعریق در نواحی درمان نشده را ذکر می‌کنند. بعضی از پژوهشگران ذکر می‌کنند که تاکنون هایپرهیدروزیس جبرانی قابل توجه از نظر بالینی را مشاهده نکرده‌اند.

 

لطفا توضیحاتی در مورد درمان هایپرهیدروزیس ناحیه زیربغل با بوتاکس و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، ارائه فرمایید.

هیچ ناحیه‌ای از بدن، به اندازه ناحیه زیربغل از نظر تعریق بیش از حد مورد بررسی قرار نگرفته است. در یک مطالعه ۳۲۰ بیمار مبتلا به تعریق بیش از حد ناحیه زیربغل را به دو گروه تقسیم کردند. در یک گروه ۵۰ واحد بوتاکس در هر زیربغل و در گروه دیگر دارونما (پلاسپو) تزریق کردند.

 

بعد از چهار هفته میزان جواب‌دهی در گروهی که بوتاکس دریافت کرده بود، ۹۴درصد و در گروه دارونما ۳۲درصد بود (جوابدهی به کاهش ۵۰درصد یا بیشتر در میزان تولید عرق در مقایسه با قبل از درمان، درنظر گرفته شد).

 

بعد از ۱۶ هفته میزان جواب‌دهی به ترتیب ۸۲درصد در بیمارانی که بوتاکس دریافت کرده بودند و ۲۱درصد در گروه دارونما بود. میزان متوسط جوابدهی حدود هفت ماه بود.
در مطالعه دیگری که روی اثر بوتاکس در درمان تعریق بیش از حد زیربغل انجام شد، بیماران به سه گروه تقسیم شدند:

 

۱) گروه اول دارونما دریافت کردند.

۲) گروه دوم ۵۰ واحد بوتاکس در هر زیربغل دریافت کردند.

۳) گروه سوم ۷۵ واحد بوتاکس در هر زیربغل دریافت کردند.

 

پاسخ موفقیت‌آمیز در ۷۵درصد بیمارانی که بوتاکس دریافت کرده بودند، مشاهده شد و تفاوتی بین مقدار داروی دریافتی مشاهده نشد ودر گروه دارونما میزان پاسخ‌ موفقیت‌آمیز ۲۵درصد بود. مدت جواب‌دهی حدود هفت ماه برای هر دو گروهی که بوتاکس دریافت کرده بودند، گزارش شد.  درحال حاضر دوز استاندارد در آمریکا برای هر زیربغل ۵۰ واحد است. این مقدار نتایج عالی، رضایت بالای بیمار و هزینه کمتر را همراه دارد.

 

در صورتی‌که نتایج کافی نبود یا طول اثر دارو کم بود، روتوش انجام می‌گیرد یا دوز تزریقی تا ۱۰۰ واحد در هر زیربغل افزایش داده می‌شود.  محل تزریق بوتاکس در قسمت عمقی درم (ساب کوتانئوس درم) است و فواصل محل تزریق یک تا دو سانتی‌متر است. به‌طور متوسط در هر زیربغل ۱۰ تا ۱۵ تزریق نیاز است اما بستگی به سایز زیربغل و نواحی دچار هایپرهیدروزیس دارد.  درد هنگام  تزریق زیاد نبوده و به‌راحتی توسط بیمار تحمل می‌شود. بسته به پاسخ بیمار تکرار درمان  در فواصل شش تا هفت ماه یک‌بار صورت می‌گیرد.

 

درصورت شک به هایپرهیدروزیس ثانویه/ تست‌های آزمایشگاهی شمارش سلول‌های خونی، قندخون ناشتا و تست‌های بررسی عملکرد تیروئید به عنوان اولین اقدام تشخیصی درخواست می‌شود.

 

موارد منع مصرف توکسین بوتولنیوم A (بوتاکس) کدامند؟

واکنش آلرژیک قبلی
تزریق به مناطق دچار عفونت یا التهاب

 

بارداری
شیردهی.

 

موارد منع مصرف نسبی توکسین بوتولنیوم A عبارتند از:

بیماری‌های محل اتصال عصب و عضله (نظیر میاسنتی گراو- اتیون لمبرت) زیرا ضعف ژنرانیزه زمینه‌ای در این بیماری‌ها می‌تواند تشدید شود.

بعضی داروها انتقال عصبی عضلانی را کاهش می‌دهند و باید احتیاط شود و از مصرف آنها در فردی که با توکسین بوتولینوم درمان شده، خودداری شود. این داروها شامل موارد زیر هستند:

 

آمینوگلیکوزیدها
پنی‌سیلامین

 

کینین
بلوک‌کننده‌های کانال لکسیمی.

 

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در ناحیه زیربغل کدامند؟

عوارض احتمالی که در مطالعات انجام شده به آنها اشاره شد، عبارتند از: درد، هماتوم، کبودی، سردرد، درد عضلانی، افزایش تعریق صورت، احساس تعریق جبرانی و خارش زیربغل.
نکات کلیدی در استفاده از بوتاکس در درمان تعریق زیربغل:

 

موارد منع مصرف بوتاکس شناسایی شود.
درد هنگام تزریق زیاد نبوده و معمولا نیازی به بی‌حسی موضعی نیست.
۱۰۰ واحد بوتاکس با ۴ سی‌سی نرمال‌سالین رقیق می‌شود.

 

در هر زیربغل ۵۰ واحد بوتاکس (cc2) تزریق می‌شود.
بسته به اندازه زیربغل به‌طور متوسط در هر زیربغل ۱۵ تزریق انجام می‌شود.
تزریق در قسمت عمقی درم تا قسمت سطحی بافت زیرجلدی انجام می‌شود.

 

روش‌های مختلف برای درمان هایپرهیدروزیس موضعی اولیه کدامند؟

داروهای موضعی نظیر کلرید آلومینیوم
روش های غیرجراحی نظیر iontophoresis
تزریق بوتاکس (توکسین بوتولینوم)

 

داروهای سیستمیک نظیر کلونیدین
سمپاتکتومی به روش جراحی

 

درمان تعریق زیر بغل با لیزر

درمان تعریق بدن

 

بوتاکس زیر بغل | عوارض و فواید آن برای بدن

 

منبع : بیتوته / drfsafaei.ir

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا