بیماریها و راه درمان

علل و درمان بواسیر | راه های پیشگیری و درمان هموروئید

بیماریها و راه درمان ، درمان های بواسیر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عکس بواسیر

درمان سریع بواسیر ، علل و درمان بواسیر

 

 

هموروئید یا بواسیر

همه‌ی ما در قسمت مقعد، رگ های بواسیری داریم. اگر این رگ ها تحریک شوند، ممکن است ملتهب شده، ورم کرده یا حتی خونریزی کنند و در داخل و یا خارج مقعد به صورت یک زائده ایجاد می‌شود این وضعیت معمولاً بواسیر یا هموروئید نامیده می شود.

 

برای این دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسیار دردناک و عذاب آور خواهد بود. هموروئید و بواسیر در اثر عوامل مختلف به ویژه یبوست شدید و طولانی و حتی اسهال طولانی به وجود می‌آید. علاوه  بر یبوست، با افزایش سن، حاملگی و فشار زایمان طبیعی، رژیم غذایی کم فیبر و ویژگی‌های وراثتی و عدم ورزش و تحرک  در ایجاد و تشدید هموروئید نقش دارند.

 

اگر شما در خانواده ای هستید که همگی مشکلات هموروئید دارند احتمال ابتلای شما نیز زیاد است و بهترین راه پیشگیری با درمان‌های خانگی است تا هرگز با این بیماری آزاردهنده مواجه نشوید. راه های بسیاری برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد که یکی از موثرترین این راه‌ها ورزش است.

 

تاثیر ورزش در پیشگیری و بهبود هموروئید یا بواسیر

ورزش و تحرک روزانه تاثیر زیادی در بهبود و پیشگیری از بواسیر (هموروئید) دارد. از آنجایی که مهمترین عامل بواسیر، یبوست است با انجام حرکات ورزشی مناسب روزانه می‌توان مشکلات گوارشی و یبوست را برطرف کرده و یا از بروز آن جلوگیری کرد.

 

ورزش چگونه به رفع یبوست و پیشگیری از بواسیر کمک می کند

فعالیت بدنی سبب کاهش مدت زمانی می شود که طی آن مواد غذایی طول روده بزرگ را طی می کند این امر سبب می شود که زمان کمتری برای جذب آب از مواد داخل روده وجود داشته باشد و در نتیجه در انتهای روده مدفوع نرمتر باشد.

 

از سوی دیگر ورزشهای هوازی سبب تقویت ضربان قلب و سرعت و عمق تنفس می شوند و این امر سبب تقویت قدرت انقباض عضلات روده می گردد که این امر به دفع مدفوع کمک شایانی می کند.

 

پژوهش صورت گرفته توسط مرکز سلامت هاروارد رابطه ای مستقیم بین یک سبک زندگی فعال و کاهش خطر ابتلا به هموروئید را نشان داده است. انجام روزانه ۳۰ دقیقه تمرینات ورزشی توصیه می شود تا از عملکرد درست دستگاه گوارش و حرکات روده اطمینان حاصل شود.

 

در حقیقت، نیازی نیست که برای افزایش تحرک خود در یک مسابقه دو مارتن شرکت کنید و راه رفتن پس از صرف شام یا دوچرخه سواری می توانند میزان تحرک شما را افزایش دهند. با انجام برخی ورزش های ساده در منزل می توانید این از این عارضه پیشگیری کرده و یا آن را بهبود دهید.

 

بهترین زمان برای ورزش چه زمانی است

لازم است حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا به ورزش بپردازید. پس از صرف غذا جریان خونی که به معده و روده می رود افزایش می یابد تا هضم و جذب غذا بهتر انجام شود. به همین دلیل چنانچه پس از مصرف غذا بلافاصله به انجام ورزش بپردازید خون بجای معده و روده به سمت عضلات و قلب منحرف خواهد شد و جریان خون رسیده به معده و روده به سمت عضلات و قلب منحرف خواهد شد

 

و جریان خون رسیده به معده و روده کاهش خواهد یافت و قدرت انقباض عضلات روده و قدرت ترشح آنزیمهای روده کاهش خواهد یافت و غذا مدت بیشتری را در روده باقی می ماند و نه تنها در این شرایط ورزش سبب بهبود یبوست در شما نمی شود بلکه آنرا تشدید هم خواهد نمود و منجر به عوارضی چون نفخ شکم و احساس ناراحتی و ترش کردن خواهد شد.

 

به شدت تمرینات ورزشی توجه داشته باشید

اگر فردی مستعد ابتلا به هموروئید هستید باید توجه ویژه ای به نحوه فعالیت جسمانی و انجام ورزش داشته باشید. فعالیت خود را سبک آغاز کنید و به بدن خود سخت نگیرید. به عنوان مثال، تمرینات سنگین کار با وزنه می توانند به واسطه فشار بیش از حد نتیجه ای معکوس برای شما به همراه داشته باشند.

 

برای شروع، فعالیت های ورزشی سبک را مد نظر قرار دهید و هنگام کار با وزنه نفس کشیدن منظم را فراموش نکنید. اشکال ملایم یوگا، پیاده روی، ایروبیک و شنا را مد نظر قرار دهید تا بدن و ناحیه مقعد به ورزش منظم عادت کنند.

 

چه نوع ورزش‌هایی برای بیماری بواسیر مفیدند ؟

یک برنامه پیاده روی منظم به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه چند بار در روز به شما و سیستم گوارشی شما در رسیدن به حداکثر فعالیتش کمک بسیاری خواهد نمود. چنانچه از نظر بدنی آمادگی نسبی دارید انجام ورزش‌های هوازی را به شما توصیه می کنیم.

 

نمونه این ورزشها شامل: دویدن، پیاده روی سریع، شنا و ورزشهایی مثل بسکتبال و اسکیت می باشد. ورزش‌های کششی مثل یوگا در درمان این بیماری بسیار موثر بوده اند.

حرکات پیشنهادی برای پیشگیری و بهبود درمان بواسیر (هموروئید)

 

۱- بنشینید و کف پاهایتان را به یکدیگر بچسبانید. ۲-۱ دقیقه وضعیت تان را حفظ کنید و ۱۵ ثانیه استراحت؛ ۲ بار دیگر آن را تکرار کنید.

 

۲- بنشینید و یک پا را از روی پای دیگر عبور دهید و زانو را به سمت شانه مخالف بکشید و اندکی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. سپس در سمت دیگر حرکت را انجام دهید. تمرین را ۴ مرتبه و هر مرتبه ۱۵ ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرینی، باید ۱۵ تا ۲۰ ثانیه باشد.

 

۳- در وضعیت خوابیده به پشت با کمک دست‌ها، پاها را به بدن نزدیک و یک کشش مناسب را در عضلات بازکننده ستون فقرات کمری اعمال کنید. این وضعیت را ۳ مرتبه و هر مرتبه ۱۰ ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرین باید ۱۵ تا ۲۰ ثانیه باشد.

 

 

درمان بواسیر خونی

درمان بواسیر در طب سنتی

 

۴- به صورت طاقباز دراز بکشید. زانوی راست را خم کنید و مشابه تصویر به پهلو روی زمین بگذارید. ۳۰ ثانیه مکث سپس با پای دیگر تمرین را تکرار کنید. این تمرین را برای هر پا ۴ مرتبه اجرا کنید.

 

۵- در وضعیت خوابیده به پشت یک چرخش خلفی در لگن ایجاد و سعی کنید کمر را به زمین بچسبانید. تمرین را ۲ تا ۶ مرتبه در روز انجام دهید و هر مرتبه ۶ تا ۱۰ ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه باشد.

 

۶- به صورت طاقباز دراز بکشید. دست هایتان در طرفین باشد و جفت پاها را به صورت صاف به اندازه ۱۰ سانتی متر از زمین جدا کنید. ۱۰ ثانیه مکث و ۳ مرتبه تمرین را تکرار کنید.

 

پیشگیری و درمان بواسیر به روش های خانگی

با سلام خدمت دوستان عزیز،

در این سری از مجموعه تازه های سلامت به موضوع بواسیر و پیشگیری از آن می پردازیم.

 

روش های پیشگیری از بروز و یا بدتر شدن بواسیر

بهترین راه برای پیشگیری از بواسیر این است که مدفوع خود را نرم و به گونه ای که به راحتی دفع شود نگه دارید. برای کاهش علائم بواسیر و جلوگیری از بروز آن موارد زیر را به یاد داشته باشید:

 

مصرف غذاهایی با فیبر بالا: میوه ها، سبزیجات و غلات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این کار مدفوع را نرم کرده و حجم آن را افزایش می دهد که همین قضیه می تواند به شما کمک کند که برای دفع مدفوع زور کمتری بزنید (زور زدن در هنگام دفع می تواند باعث بواسیر شود و یا آن را بدتر کند.) فیبر را به آرامی به رژیم غذاییتان اضافه کنید تا با مشکل گاز معده و روده مواجه نشوید.

 

مقدار زیادی آب بنوشید: هر روز شش تا هشت لیوان آب و یا مایعات (غیر الکلی) بنوشید. این کار به نرم شدن مدفوع شما کمک می کند.
مکمل های غذایی مصرف کنید. بسیاری از افراد فیبر لازم و کافی برای یک فرد عادی را دریافت نمی کنند (هر روز ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان). تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های بدون نسخه فیبر می تواند علائم کلی بواسیر و خونریزی ناشی از آن را بهبود ببخشد. این مواد باعث می شوند که مدفوع نرم مانده و منظم دفع شود.

 

در صورت استفاده از مکمل های غذایی حتما باید در طول روز حداقل هشت لیوان آب و یا سایر مایعات بنوشید. در غیر این صورت این مکمل ها می توانند باعث ایجاد یبوست شوند و یا یبوست را بدتر کنند.

 

فشار آوردن ممنوع: زور زدن و نگه داشتن نفس در هنگام عمل دفع می تواند باعث افزایش فشار بر روی رگ های پایین راست روده شوند.
به محض احساس نیاز به دفع، به دستشویی بروید. اگر شما عمل دفع را به تاخیر بیاندازید، مدفوع شما خشک شده و دفع آن مشکل تر خواهد بود.
ورزش کنید: فعالیت بدنی به پیشگیری از بروز یبوست کمک می کند و فشارهای وارد شده بر رگ ها (که ممکن است بر اثر نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت ایجاد شوند) را کاهش می دهد.

 

از نشستن های طولانی مدت بپرهیزید: نشستن های طولانی مدت، به ویژه در توالت، می تواند فشار را بر روی ورید ها مقعدی افزایش دهد.

 

درمان های خانگی و سبک زندگی مناسب برای بواسیر

شما می توانید با استفاده از درمان های خانگی ورم، درد و التهاب های خفیف بواسیر را درمان کنید. اغلب این کارها تنها درمان های لازم برای بواسیر هستند.

 

دارو های موضعی را امتحان کنید. از کرم ها و یا شیاف های بدون نسخه مخصوص بواسیر استفاده کنید و یا از پد های بی حس کننده ی ویژه این کار استفاده کنید.
به طور منظم مقعد خود را به وسیله دوش آب گرم و یا وان آب گرم بخیسانید. هر روز دو تا سه دفعه و هر دفعه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مقعد خود را در آب گرم (نه داغ) بخیسانید. داشتن یک وان یا تشت کوچک در حمام ممکن است فکر خوبی باشد. این گونه وان های کوچک را می توانید از لوازم پزشکی فروشی ها و یا فروشگاه های لوازم پلاستیکی تهیه فرمایید.
ناحیه مقعد خود را تمیز نگه دارید.

 

به صورت روزانه حمام کنید (ترجیحا) و یا دوش بگیرید و پوست اطراف مقعد خود را به آرامی تمیز کنید. برای این کار از صابون استفاده نکنید زیرا که صابون ممکن است مشکل شما را بدتر کند. از استفاده از دستمال های مرطوب و یا آغشته به الکل اجتناب کنید. بعد از استحمام این ناحیه را به آرامی خشک کنید. برای این کار می توانید از سشوار استفاده کنید.
از دستمال توالت های خشک استفاده نکنید. برای این کار می توانید از دستمال های توالت مرطوب بدون رایحه و بدون الکل استفاده کنید.

 

از سرما استفاده کنید. کیسه آب یخ و یا بسته های یخ را برای از بین بردن ورم مقعد روی آن قرار دهید. از گذاشتن یخ به صورت مستقیم بر روی پوست بپرهیزید.
داروی های مسکن خوراکی را امتحان کنید. شما می توانید برای تسکین موقتی درد بواسیر از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

 

با این روش های درمانی خانگی اغلب در عرض یک هفته بواسیر شما بر طرف می شود. اگر بعد از یک هفته بهبود حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید. اگر درد و خونریزی شما شدید بود قبل از پایان یک هفته به پزشک مراجعه کنید.

 

 

پماد بواسیر

علل بواسیر

علل و درمان بواسیر | راه های پیشگیری و درمان هموروئید

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان / شفا جو / بیتوته

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا