بدانیم تا سالم بمانیم

خواص درمانی نیکوتین | عوارض و فواید مثبت مصرف نیکوتین

بدانیم تا سالم بمانیم ، فواید مصرف نیکوتین بر سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

از بین بردن نیکوتین در بدن

قرص نیکوتین چیست ، خواص درمانی نیکوتین

 

 

اثرات مثبت نیکوتین بر مغز و بیماری های آلزایمر و پارکینسون

زمان آن رسیده است که پرونده را مستقیماً در مورد اثرات نیکوتین بر مغز تنظیم کنید.نیکوتین – یک مایع روغنی که از گیاهان برای نگهداری حشرات و حیوانات استفاده می شود – در یک خانواده شیمیایی با کافئین است و مانند کافئین، نیکوتین برای مدتی طولانی حرف ها و نظرات بدی را دریافت می کرد، به خصوص به این دلیل که محرک اصلی مواد مخدر و سیگار است با این حال چنانچه در بخش سلامت نمناک خواهید خواند ، در طول سال ها، علوم مختلفی اثرات مفید نیکوتین را در مغز کشف کردند، به ویژه برای افرادی که مبتلا به آلزایمر، اختلال کم توجهی بیش فعالی، یا اسکیزوفرنی هستند.

 

فواید نیکوتین به شکل قرص و دارو برای بدن

خوب، چطور ممکن است که چیزی به این شکل چنین تاثیری مثبتی بر مغز شما داشته باشد؟

نیکوتین عملکرد شناختی کلی را افزایش می دهد. وقتی نیکوتین به مغز شما می رسد، به گیرنده های نیکوتینی متصل می شود و مسیرهای شناختی خاص را فعال می کند که توجه، حافظه، عملکرد حرکتی و لذت را کنترل می کنند.

 

در این روش، نیکوتین، هماهنگی را بهبود می بخشد، باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود، سرعت واکنش شما را افزایش می دهد، و اشتهای شما را سرکوب می کند، به خصوص وقتی آن را با کافئین ترکیب کنید.

 

مطالعات متعددی در ۴۰ سال گذشته نیز اثرات قدرتمند نیکوتین بر بیماری های خاص مغزی را آشکار کرده است. اثر نیکوتین بر پارکینسون، اختلال کم توجهی بیش فعالی و اسکیزوفرنی و اثرات نیکوتین بر سطح دوپامین افراد مبتلا به پارکینسون. در سال ۱۹۷۹، مطالعات نشان داد که چگونه نیکوتین سطح انتقال دهنده عصبی، دوپامین را در مغز افزایش می دهد.

دوپامین یک ماده شیمیایی خوب است که توجه و حرکت را کنترل می کند.

 

دانشمندان دریافتند که چون گیرنده های نیکوتین درست کنار پایانه هایی است که ترشح دوپامین در مغز را کنترل می کنند، می نشینند، در واقع نیکوتین تولید دوپامین را افزایش می دهد.از آنجا که دوپامین حرکت بدن را کنترل می کند، نیکوتین این قدرت را دارد که حرکت کنترل نشده بدن را متوقف کند.

 

چه زمانی می تواند مرتبط باشد؟

به بیماری پارکینسون فکر کنید، یک بیماری که به توانایی شما برای کنترل حرکت آسیب می رساند و با لرزش، رعشه، و تیک ها مشخص می شود. وقتی نیکوتین ترشح دوپامین را افزایش می دهد، مواد شیمیایی خوب به متعادل کردن آن هایی کمک می کند که غیرقابل کنترل هستند.

 

در مطالعه ای که در سال ۱۹۸۸ انجام شد، اثرات منفی نیکوتین بر روی مغز بیماران آلزایمری به نمایش گذاشته شد.پس از تزیق درون وریدی شش بیمار، آزمون های شناختی کاهش اختلال حافظه و اختلالات مربوط به خلق و خو و افسردگی را مانند اضطراب و افسردگی را آشکار کرد.

 

اخیراً، تحقیقات در آزمایش بالینی نشان داد که دریافت ۱۵ میلی گرم نیکوتین هر روز به مدت ۶ ماه به بهبود اختلال شناختی (MCI) کمک می کند و تحقیقات همچنان در حال رشد است. نیکوتین همچنین ممکن است به افراد مبتلا به پارکینسون و آلزایمر به دلیل تواناییشان برای کار به عنوان یک آنتی اکسیدان برای از بین بردن رادیکال های آزاد، به منظور حفاظت مغز از آسیب کمک می کند.

 

در مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ نشان داده شد که پس از ۴۵ دقیقه از زدن برچسب نیکوتینی ۷ mg، بزرگسالان با اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) – تصاویری که قبلاً دیده بودند را به یاد آوردند. نیکوتین در مسدود کردن محرک های سخت برای افراد مبتلا به شیزوفرنی، موثر است.

 

نیکوتین همچنین اثر به حداقل رساندن محرک ها، صداها و افکار را دارد – که افراد مبتلا به شیزوفرنی را در بر می گیرد. این اثر به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اجازه می دهد که به راحتی و بدون مزاحمت بسیاری از عوامل حواس پرتی، توجه بیشتری را به خود جلب کنند.

 

چه شما از اختلال مغز خفیف یا شدید رنج ببرید، ممکن است شگفت زده شوید که آیا نیکوتین برای شما کارساز خواهد بود یا خیر و شما باید آن را به دقت مصرف کنید، زیرا نیکوتین اثرات منفی نیز دارد. از آنجا که نیکوتین “مسیر لذت” دوپامین را به گونه ای فعال می کند که مواد غذایی، رابطه جنسی، عشق و دیگر داروهای پاداشی می توانند این کار را انجام دهند، بسیار اعتیادآور است.

 

تمام این مواد یک جهش خنده دار از دوپامین را از طریق سیستم شما ارسال می کنند و باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید، هر چند بیشتر به آن نیاز دارید با این وجود به طور مرتب در مسیر بد هم حرکت می کند، پس مانند راه رفتن روی یک شمشیر دو لبه است.

 

بنابراین، اگر شما تصمیم بگیرید که از نیکوتین استفاده کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که این کار برایتان مناسب است و دوز مناسب آن و روش سالم استفاده از آن را برایتان تعیین کند به عنوان مثال به صورت آدامس، اسپری، برچسب و قرص وجود دارد اما به هیچ وجه نیکوتین موجود در سیگار نمیتواند مزایایی که گفته شد را برایتان داشته باشد.

 

فواید خارق العاده نیکوتین برای مغز و بدن

*** این نتیجه ی یک تحقیق علمی است و به هیچ وجه نتایج آن این مسئله را تایید نمیکنند که مصرف نیکوتین از راه دخانیات برای بدن مفید است بلکه نیکوتین بحث شده در این بررسی از جنبه ی علمی و در دوزهای تعیین شده مورد بررسی قرار گرفته که هرگز فواید مثبت آن با سیگار و دخانیات مرتبط نیست چرا که مسئول این تحقیقات بارها تاکید کرده است که البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز بوده و محققان در مورد مصرف این ماده هشدار داده و گفتند که منظور آن ها از مصرف نیکوتین، به شکل سیگار و سایر دخانیات نبوده بلکه قصد دارند از آن به اشکال دیگر در حالت دارویی که تنها پزشک می تواند تعیین کند استفاده کنند. ***

 

حقایقی درباره نیکوتین سیگار

مهم ترین ترکیب موثر سیگار، نیکوتین است که عامل اصلی اعتیاد جسمانی به دخانیات است. نیکوتین سبب ترشح فوری آدرنالین می‌شود. آثار آدرنالین شامل: افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تنفس سریع و عمیق، افزایش قند خون و کاهش اشتهاست. نیکوتین در واقع یک محرک سیستم عصبی مرکزی است.

 

 

نیکوتین قلیان

عکس نیکوتین

 

 

از دیگر آثار نیکوتین می‌توان به بالا رفتن چربی خون و افزایش چسبندگی پلاکت‌ها (ایجاد لخته خونی) اشاره کرد. همچنین این ماده با تاثیر بر روی هورمون‌های جنسی مانند استروژن، سبب یائسگی زودرس می‌‌شود.

 

یک نخ سیگار، کمتر از ۲ میلی گرم نیکوتین وارد خون می‌کند. نیکوتین عامل تغییر ترکیبات شیمیایی و بیولوژیک مغز است. نیکوتین به دلیل آثار روانی خوشایندی که ایجاد می‌کند، اثر اعتیادآور دارد و شخص به مرور زمان به آن عادت می‌کند و مانند بقیه اعتیادها، کم کم مقدار مصرف و نیاز به نیکوتین بالا می‌رود و بالطبع تعداد نخ سیگار مصرفی نیز افزایش می یابد و با عدم مصرف آن، علایم قطع نیکوتین مانند عصبانیت، پرخاشگری و زودرنجی به وجود می‌آید.

 

نیکوتین ماده ای بسیار سمی و روغن مانند است که دارای ویژگی‌های زیر می باشد:

– نیکوتین دارای آثار متضاد و متناقصی است، یعنی هم نیرو بخش و محرک است و هم سرکوب گر و آرام بخش.
– اعتیاد به نیکوتین، یکی از موانع اصلی افراد سیگاری برای رهایی از هر نوع دخانیات است.
– جذب نیکوتین از طریق پوست، ریه و غشاهای مخاط بینی و دهان انجام می شود.

 

– نیمه عمر نیکوتین در بدن یک ساعت است، یعنی یک ساعت طول می‌کشد تا مقدار آن در بدن به نصف برسد.

– ۸۰ درصد نیکوتین در کبد و توسط آنزیم‌های آن تجزیه شده و از بین می‌رود.
– نیکوتین در ریه‌ها نیز تجزیه شده و توسط ادرار دفع می‌گردد.

 

– نیکوتین با تاثیر بر روی لوزالمعده و جلوگیری از ترشح هورمون انسولین، باعث می‌شود تا قند خون بالا رفته و فرد احساس سیری کند.
– ۷ ثانیه پس از استعمال دخانیات، به دلیل عبور آسان آن از سد خونی- مغزی، نیکوتین خود را به مغز می‌رساند.
– نیکوتین تقریبا روی تمامی سیستم‌های عصبی و غددی بدن موثر است.

 

– ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بعد از مصرف سیگار، نیکوتین حتی تا انگشت شست پا نیز می‌رسد.

 

اعتیاد به نیکوتین

بر اساس معیارهای روان‌پزشکی، مصرف عادتی نیکوتین نوع شدیدی از اعتیاد تلقی می‌شود. اعتیاد به نیکوتین هم به مقدار آن مربوط است و هم به دفعات رسیدن این ماده به مغز؛ مثلا فردی که بیست عدد سیگار می‌کشد (هر سیگار حدود ده پک دارد)، حدود دویست بار در روز نیکوتین را به مغز خود هدایت می‌کند.

 

خصوصیات افراد وابسته به نیکوتین

– افرادی که در روز تعداد مشخصی سیگار و در ساعات معینی مصرف می‌کنند.
– افرادی که در شرایط خاص و فشارهای جسمی و روانی به دخانیات متوسل می‌شوند.

خواص درمانی نیکوتین

– افرادی که با استعمال نکردن دخانیات، دچار علایم محرومیت از نیکوتین می‌‌شوند.
– در شرایطی که امکان دستیابی به دخانیات برای آنها میسر نباشد، دچار اختلال در کارکرد شده و هر کاری می‌کنند تا به استعمال دخانیات موفق شوند.
– برای سنجش میزان وابستگی فرد به نیکوتین، آزمایش هایی وجود دارد که کاربردی‌ترین آنها “تست فاگستروم” است و از امتیاز به دست آمده به عنوان یک معیار برای ارزیابی فرد استفاده می‌‌شود.

 

علایم قطع وابستگی به نیکوتین

در زمان ترک سیگار و دیگر انواع دخانیات، علایم محرومیت از نیکوتین در افراد مختلف متفاوت است. این علایم از چند ساعت تا چند روز بعد از مصرف نکردن دخانیات شروع می شود و امکان دارد برای مدت‌ها در بدن پایدار بماند (از چند روز تا چند ماه).

 

این علایم شامل موارد زیر است:

اضطراب، خواب ناکافی و گاهی خواب آلودگی جبرانی، افزایش اشتها و وزن، احساس افسردگی و درماندگی، اختلالات گوارشی از جمله یبوست، کم‌حوصلگی و بی‌صبری، اختلال در تمرکز و هوشیاری، اختلال در قضاوت و اختلالات حرکتی، سردرد، وسوسه کشیدن سیگار، کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، بی‌قراری، خشکی دهان، خستگی، گرفتگی عضلات، سرفه‌های تحریکی و افزایش خلط.

 

همچنین سم نیکوتین با تاثیر بر اعصاب دستگاه گوارش، باعث افزایش حرکت روده‌ها می‌‌شود، در نتیجه با مصرف سیگار عوارضی چون تهوع، استفراغ و اسهال شایع است. نیکوتین در مقادیر بالا با تاثیر بر روی سیستم اعصاب، باعث لرزش، تشنج، فلج عضلات و مرگ می‌‌شود.

 

 

نیکوتین مایع

نیکوتین در سیگار

 

خواص درمانی نیکوتین | عوارض و فواید مثبت مصرف نیکوتین

 

 

منبع : هفته نامه سلامت / بیتوته / نمناک

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا