بدانیم تا سالم بمانیم

فشار خون چیست؟ | راه های کنترل و درمان فشار خون

سلامت عمومی ، و باورهای اشتباه درباره فشار خون در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

برای کاهش سریع فشار خون چه بخوریم

درمان قطعی فشار خون بالا

 

 

فشار خون و باور‌های اشتباه درمورد آن

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، دلیل خوبی دارد که فشار خون‌تان را چک می‌کند. از هر سه فرد بزرگسال بالای ۲۰ سال، یک نفر دچار فشار خون بالاست. افزایش فشار خون، ریسک فاکتور مهمی برای بیماریهای قلبی و عروقی، سکته مغزی و زوال عقل است و به به ارگان‌های بدن مانند کلیه‌ها آسیب می‌زند. هر چه بیشتر در مورد سلامتی و خطراتی که سلامت‌تان را تهدید می‌کنند بدانید، بهتر می‌توانید از خود مراقبت کنید. در این مطلب به شش باور اشتباه در مورد فشار خون اشاره می‌کنیم.

 

باور اشتباه اول

رقم بالایی (سیستول) مهمتر از رقم پایینی (دیاستول) است

فشار خون سیستولیک (رقم بالایی) فشاری است که هنگام انقباض قلب در دیواره‌ی رگها به وجود می‌آید. فشار دیاستولیک (رقم پایینی)، زمانی است که قلب پس از پمپ زدن خود را رها می‌کند. فشار خون به صورت فشار سیستولیک روی فشار دیاستولیک خوانده می‌شود.

 

زمانی پزشکان بیشتر روی کنترل فشار خون دیاستولیک تاکید داشتند (یعنی رقم پایینی)، و اهمیت کمتری به فشار سیستولیک می‌دادند. اما امروزه بیشتر به فشار خون سیستولیک توجه می‌شود اما هر دو رقم مهم‌اند. افزایش هر یک از این دو عدد می‌تواند تشخیص فشار خون بالا باشد. بنابراعلام انجمن قلب آمریکا، ریسک فاکتور و احتمال بیماریهای ایسکمیک قلب با هر ۱۰ میلی متر جیوه افزایش در فشار خون دیاستولیک، دو برابر می‌شود. ضمنا با هر ۲۰ میلی متر جیوه افزایش در فشار خون سیستولیک در افراد میانسال و سالمند، این احتمال دو برابر خواهد شد. پس می‌بینید که هر دو رقم مهم‌ هستند.

 

باور اشتباه دوم

اگر در مطب پزشک، فشار خون‌تان نرمال بود دیگر جای نگرانی نیست

پدیده‌ای به نام فشار خون مخفی (masked hypertension) وجود دارد که به حالتی گفته می‌شود که فشار خون زمانی که در مطب پزشک هستید نرمال است اما وقتی بیرون هستید یا در خانه‌اید، فشار خون‌تان بالاست. عکس این شرایط نیز «سندروم روپوش سفید» است: وقتی که در مطب پزشک یا کلینیک هستید فشار خون‌تان بالا و وقتی در خانه‌اید فشار خون‌تان پایین است.

معلوم نیست چه درصدی از افراد دچار فشار خون مخفی هستند اما تخمین زده می‌شود یک دهم بزرگسالان دچارش هستند. فشار خون مخفی مانند فشار خون بالا، ریسک بالاتری از مرگ و آسیب به ارگان‌های بدن دارد. به همین علت باید فشار خون‌تان را به طور منظم در خانه چک کنید، حتی اگر پزشک‌تان در ویزیت‌های ماهیانه این کار را انجام می‌دهد. بعد از هر چکاپ، رقم‌ها را یادداشت کنید و در مراجعه به پزشک آنها را نشان دهید.

 

باور اشتباه سوم

فشار خون بالا بیشتر مشکل سالمندان است

فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود اما در افراد جوان و حتی کودکان نیز می‌تواند وجود داشته باشد، مخصوصا به دلیل افزایش نرخ چاقی. مطالعه‌ای که فشار خون ۱۴۰۰۰ زن و مرد ۲۴ تا ۳۲ سال را کنترل و پیگیری کرده بود دریافت ۱۹ درصد آنها مشکل فشار خون بالا داشته‌اند. فشار خون بالا هر چه زودتر به وجود بیاید و درمان نشده رها شود، زودتر می‌تواند به ارگان‌هایی مانند کلیه‌ها، مغز و قلب آسیب وارد کند.

 

باور اشتباه چهارم

گرفتن فشار خون فقط از یک بازو کافیست

اختلاف ۱۵ درجه‌ای یا بیشتر بین فشار خون دو دست می‌تواند نشاندهنده‌ی احتمال بیماری عروق محیطی و انسداد در رگهای خونی دست‌ها و پاها باشد. در پژوهشی معلوم شد مردان و زنانی که اختلاف فشار خون بین دو دست داشتند، دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به بیماری عروق محیطی و افزایش ریسک سکته مغزی و بیماری قلبی بوده‌اند. وقتی فشار خون‌تان را چک می‌کنید از هر دو دست فشار بگیرید.

 

باور اشتباه پنجم

نمی‌توانید از فشار خون بالا پیشگیری کنید

خیلی از افراد همچنان عقیده دارند اگر از نظر ژنتیکی زمینه‌ی فشار خون بالا را داشته باشند پس باید فشار خون‌شان بالا باشد و چاره‌ای ندارند. ۹۰ درصد از موارد فشار خون بالا، فشار خون اولیه هستند؛ یعنی هیچ علت شناخته‌ شده‌ای وجود ندارد. بیشتر موارد فشار خون اولیه، عامل ژنتیکی دارند. ده درصد باقیمانده نیز فشار خون ثانویه هستند. این نوع فشار خون، علتی واقعی دارد که شایع‌ترین آنها، تنگی شریانی است که به کلیه‌ها منتهی شده و شریان کلیوی نامیده می‌شود. در برخی موارد، پزشکان ممکن است لوله‌ی مصنوعی جایگذاری کنند تا شریان تنگ را باز کرده و یا عمل بای پس انجام دهند. اما در موارد خفیف‌تر، داروهای فشار خون می‌توانند این مشکل را کنترل کنند. برخی از مشکلات خاص در غدد درون ریز نیز می‌توانند موجب فشار خون ثانویه شوند. اگر فشار خونی دارید که با مصرف داروهای گوناگون، به خوبی کنترل نمی‌شود پس ممکن است علت ثانویه داشته باشد.

 

شما می‌توانید از فشار خون اولیه جلوگیری کنید یا حتی آغاز آن را به تاخیر بیندازید:

. اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، وزن کم کنید.

. دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط انجام دهید.

 

. رژیم غذایی سالم و طبیعی داشته باشید. رژیم غذایی DASH ریسک فشار خون بالا را کم می‌کند.

. سیگار نکشید.

. الکل مصرف نکنید.

. استرس‌تان را کنترل کنید.

 

باور اشتباه ششم

مهم نیست چه زمانی فشار خون‌تان را چک می‌کنید

بهتر است فشار خون‌تان را صبح‌ها و عصرها اندازه بگیرید. اگر فشار خون‌تان در عصر ۲۰ درصد پایین‌تر از فشار خون‌تان در صبح باشد احتمالا افزایش فشار خون صبحگاهی دارید؛ یعنی بعد از بیدار شدن از خواب، فشار خون‌تان به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. افزایش فشار خون در صبح به طور غیر مستقیم با افزایش ریسک حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد. افرادی که چاق هستند یا دیابت نوع دوم دارند، زنان و همچنین سالمندان بیشتر در معرض این نوع افزایش فشار خون هستند.

 

برای کنترل افزایش فشار خون صبحگاهی، تقریبا یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و یک ساعت پیش از رفتن به رختخواب اندازه بگیرید، پیش از گرفتن فشار خون، کافئین مصرف نکنید و عددها را یادداشت کرده و به پزشک‌تان نشان دهید.

 

همه چیز درباره فشار خون

فشارخون فشاری است که خون ، موقع عبور از رگ های خونی به دیواره آنها وارد می کند.

نوسانات فشار خون طبیعی اند. مثلاً فشار خون وقتی استراحت می کنید یا خوابیده اید افت می کند، وقتی فعالیت یا ورزش می کنید بالا می رود؛ اما اگر فشارخون بالا باقی بماند طبیعی نیست.

 

فشارخون بالا یک بیماری طبی وخیم است که “هیپرتانسیون” نیز نامیده می شود. این بیماری باعث می شود قلب شما فشار کاری بیشتری تحمل کند.

فشارخون را بشناسید؛زیرا فشار خون شما برای سلامت عمومی شما حائز اهمیت است! اگر بدانید که فشارخون طبیعی دارید، خیالتان راحت می شود. به علاوه می توانید با اطمینان ، برنامه های خود را برای یک زندگی طولانی تر و سالم تر دنبال کنید.ابتلا به فشارخون بالاخطری برای سلامتی محسوب می شود. این بیماری می تواند باعث آسیب به اعضای زیر شود: شریان ها، قلب، مغز ، کلیه ها ، چشمها

 

 

فشار خون چیست

تعریف فشار خون

 

 

اما می توانید اقداماتی برای کنترل فشار خون بالا انجام دهید.

آگاهی شما نسبت به فشار خونتان می تواند زندگی شما را نجات دهد! پس سعی کنید بیشتر بدانید…

اندازه گیری فشارخون کار ساده و بدون درد است.یک وسیله خاص برای اندازه گیری فشارخون استفاده می شود. این وسیله شامل دوچیز است:

بازوبندی که باد می شود و یک درجه ی فشار . بازوبند دور بازو پیچیده می شود و باد می شود. این کار باعث می شود برای مدت کوتاهی جریان خون در رگ اصلی دست متوقف شود. باد بازوبند به آرامی تخلیه می شود.

 

پزشک یا پرستار به کمک گوشی به صدای بازگشت جریان خون گوش می کند.

درجه فشار را می خواند.

از فشارسنج الکترونیکی نیز برای اندازه گیری فشارخون استفاده می کنند.

 

معنای رقم فشار خون :فشار خون با دو رقم گفته می شود مثلاً ۸/۱۲.

رقم بالا، فشار سیستولیک( زمان انقباضی) را نشان می دهد. یعنی فشاری که ضربان قلب برای جلو راندن خون در رگ ها ایجاد می کند.

رقم پایین فشار دیاستولیک ( زمان شل شدن) را نشان می دهد. یعنی فشاری که خون بین دو ضربان دارد. فشار خون طبیعی برای هر انسانی متفاوت است.

 

به طور کلی:

فشار کمتر از ۸/۱۴سالم تلقی می شود.

فشار ۸/۱۴ یا بالاتر، فشار بالا تلقی می شود.

 

در افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی یا سایر بیماری ها، ممکن است رقم های دیگری را طبیعی قلمداد کنیم. قبل از تشخیص فشار خون بالا باید فشارخون را چندین نوبت اندازه گیری نمود. آزمایش های دیگری هم ممکن است لازم شوند.

 

علل فشارخون بالا

در اغلب موارد، علت دقیق نامشخص است. اما برخی عوامل ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهند.

عوامل خطر زایی که می توانید کنترل کنید عبارت اند از :

 

وزن

به طور کلی افرادی که اضافه وزن دارند در معرض خطرند.

 

رژیم غذایی

رژیم پرسدیم ( جزء اصلی نمک است) ممکن است خطر را زیاد کند. غذاهای پر چربی می توانند باعث افزایش وزن شوند.

 

الکل

مصرف الکل می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

نداشتن فعالیت جسمی می تواند منجر به افزایش فشار خون و افزایش وزن شود.

 

استرس ( فشار روانی )

استرس بیش از حد ممکن است باعث فشار خون شود.

عوامل خطرزایی که شما نمی توانید کنترل کنید عبارت اند از :

 

سن

با افزایش سن، شریان ها کم کم خاصیت ارتجاعی ( انعطاف پذیری) خود را از دست می دهند، که ممکن است باعث افزایش فشارخون شود.

 

توارث

افزایش فشارخون اغلب از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این بیماری در سیاهپوستان نیز شایع تر از سایر گروههای نژادی است ( علل آن نامعلوم است).

 

جنس

فشارخون بالا در مردان شایع تر از زنان است.

زنان ممکن است در هنگام حاملگی یا موقع مصرف قرص های ضدبارداری دچار فشار خون شوند.

 

فشار خون بالا ممکن است ناشی از یک بیماری مانند دیابت یا بیماری کلیوی باشد.

اغلب به فشارخون بالا، ” قاتل خاموش”، می گویند زیرا اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا ظاهراً هیچ علامتی ندارند.

 

اثرات فشارخون بالا

اکثرافراد مبتلا به فشار خون بالا ، علائمی ندارند ، به همین دلیل معاینات منظم بسیار مهم هستند. علائم احتمالی عبارت اند از:

– تنگی نفس

– خون دماغ ( بدون علت مشخص)

– سردرد

 

– سرگیجه

این علائم فقط ناشی از فشار خون بالا نیستند.

 

فشار خون بالا اگر درمان نشود می تواند منجر به مسائل زیر شود:

– سخت شدن و آسیب دیدن شریان ها

– سکته قلبی یا نارسایی قلبی

– سکته مغزی

 

– نارسایی کلیه

– فشار یا تورم در چشمها که ممکن است منجر به کوری شود.

– برای مبتلایان به فشار خون بالا راه نجات وجود دارد.

 

چگونه فشار خون بالا تشخیص داده می شود؟

بررسی های منظم کلید قضیه است! برای آنکه تشخیص فشار خون بالا تأیید شود، پزشک باید اقدامات زیر را انجام دهد.

 

– او ممکن است پرسش های زیر را بپرسد:

فشارخون های قبلی؛

داروهایی که مصرف می کنید؛

عادت های بهداشتی و سبک زندگی ؛

سابقه بیماری ها در والدین و بستگان شما؛

 

– معاینه فیزیکی انجام دهد؛

او ممکن است قلب، شکم، چشمها، پاها، ساقها و رفلکسهای شما را از نظر علائم فشارخون بالا بررسی کند. چندین بار فشارخون را اندازه گیری کند . این کار ممکن است ظرف چند روز انجام شود.

– دستور آزمایش بدهد.

 

این آزمایش ها عبارت ند از:

– آزمایش های خون و ادرار؛

– نوارقلب؛

– آزمایشی که به تشخیص مشکلات قلبی کمک می کند.

 

درمان

تغییر در عادت های بهداشتی می تواند به کنترل یا کاهش فشارخون شما کمک کند. پزشک شما ممکن است توصیه های زیر را داشته باشد:

 

تغذیه سالم

ممکن است به شما توصیه شود که :

مصرف غذاهای پرنمک مثل کنسروها و غذاهای آماده را قطع کنید، برچسب غذا را از نظر میزان سدیم ( نمک) وارسی کنید.

از ادویه و چاشنی ها و آب لیمو به جای نمک استفاده کنید.

 

گوشت های چرب ( مثل گوشت قرمز) و فرآورده های شیر کامل ( مثل بستنی و کره ) را کمتر مصرف کنید.

میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و فرآوردهای شیر کم چرب را بیشتر مصرف کنید.

 

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، کم کم وزن خود را کم کنید. از رژیمهای غذایی سخت پرهیز کنید. برنامه کاهش وزن معمولاً شامل یک رژیم غذایی سالم همراه با فعالیت جسمی می باشد.

 

ورزش

فعالیت منظم فیزیکی می تواند به کاهش فشارخون کمک کند. این کار می تواند سلامت عمومی شما را نیز بهبود بخشد.

سعی کنید اکثر روزهای هفته- ترجیحاً تمام روزها- ۳۰ دقیقه ورزش ملایم انجام دهید.

 

فعالیت هایی انتخاب کنید که لذت بخش باشند مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، یا باغبانی.

اگر سن بالای ۴۰ سال یا نگرانی هایی راجع به سلامت خود دارید، پیش از شروع برنامه ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

 

دارو

دارو به شما کمک می کند که:

آب و سدیم زیادی از بدن دفع شود.

قلب راحت شود، به طوری که با نیروی کمتر و دفعات کمتری کار کند.

 

رگ های خونی کوچک باز شوند تا مقاومت در برابر جریان خون کم شود.

با پزشک یا پرستار خود همکاری نزدیکی داشته باشید. شما نقش مهمی در درمان موفق خود بازی می کنید.

چند نکته دیگر راجع به سلامتی

 

الکل مصرف نکنید.

مصرف الکل نه تنها حرام است بلکه زیانبار است ؛ زیرا باعث افزایش فشارخون می شود.

سیگار نکشید.

 

دود کشیدن، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری ها را زیاد می کند. خطراتی که اگر فشارخون بالا داشته باشید اثری مضاعف دارند. اگر سیگار می کشید سعی کنید برای قطع آن یاری بجویید.

تمام دستورات دارویی را رعایت کنید.

 

هیچگاه مصرف داروهای ضد فشار خود را قطع یا تعدیل نکنید مگرآن که به توصیه پزشکتان باشد. هر عارضه ای را فوراً گزارش کنید.

استرس را کم کنید.

از پزشک یا پرستارتان درباره فنون آرامسازی سؤال کنید، مانند تنفس عمیق و تمرکز.

 

چند پرسش و پاسخ

هر چند وقت یکبار باید فشارخون خود را بررسی کنیم؟

به طور کلی، بستگی به فشار خونتان دارد. در ابتدا ممکن است لازم باشد به طور هفتگی بررسی کنید. سپس ممکن است لازم شود هر چند ماه یکبار بررسی کنید. جزئیات را از پزشک خود بپرسید.

 

حاملگی چه اثری بر فشار خون دارد؟

بعضی زنان در انتهای حاملگی دچار فشارخون بالا می شوند. درمان ممکن است شامل استراحت در بستر و بازنگری فشارخون در خانه باشد. در اکثرموارد پس از زایمان، فشارخون به سطح طبیعی باز می گردد.

 

آیا فشار خون بالا قابل ریشه کنی است؟

در اکثر موارد، نه. اما بسیاری از افراد با درمان می توانند فشارخون بالا را تحت کنترل در آورند. فشارخون بالا که ثانویه به بیماری های دیگر باشد( مثل بیماری کلیه ) ممکن است با درمان بیماری اولیه ریشه کن شود.

 

عوارض جانبی داروهای ضد فشار خون بالا چیست؟

ممکن است شامل اختلالات خواب، ضعف عضلانی، خستگی و سرگیجه باشد. اگر دچار عوارض جانبی شدید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است او بتواند مقدار مصرف را تعدیل کند یا داروها را تغییر دهد. به یاد داشته باشید که نباید داروی خود را قطع کنید مگر آن که با تأیید پزشک باشد.

 

اطلاعات بیشتر را از کجا کسب کنیم؟

با پزشک خود در درمانگاه یا بیمارستان محله خود مشورت کنید. یا درصورت امکان با پزشک محل کار خود صحبت کنید. در پایان تأکید می کنیم که فشارخون شما کلید سلامتی شماست و شیوه زندگی سالم ، فشار خون شما را تحت کنترل نگه می دارد!

 

برای تنظیم فشار خون چه بخوریم

درمان فشار بالا

 

فشار خون چیست؟ | راه های کنترل و درمان فشار خون

 

 

منبع : برترین ها / تالاب

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا