بدانیم تا سالم بمانیم

تغذیه سالم برای کبد | خوراکی های مفید و مضر برای کبد

تغذیه سالم ، نکاتی درباره مواد غذایی برای کبد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

غذاهای مفید برای کبد دکتر خدادادی

برنامه غذایی برای کبد چرب ، تغذیه سالم برای کبد

 

 

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

مفید – جو دوسر

غذاهایی که فیبر زیادی دارند به کبد کمک می‌کنند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. دنبال یک خوراکی خوب برای شروع روزتان می‌گردید؟ جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده جو دوسر می‌تواند در کاهش وزن و رها شدن از چربیهای اضافی شکم که راهی خوب برای پیشگیری از بیماریهای کبدی است مفید باشد.

 

مضر ـ غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب‌های ناسالمی برای کبدتان هستند. مصرف زیاد غذاهایی که پُر از چربیهای اشباع هستند می‌تواند باعث شود کبد به سختی بتواند به وظیفه‌اش عمل کند. به مرور زمان التهاب بروز کرده و در نتیجه کبد زخمهایی روی کبد ایجاد می‌شود که به آن سیروز کبدی می‌گویند.

 

مفید ـ بروکلی

اگر می‌خواهید سلامت کبدتان را حفظ کنید، بیشتری سبزیجات بخورید. بروکلی می‌تواند بخشی از این روش مفید باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند این سبزی تُرد و مغذی کمک‌تان می‌کند از بیماری کبد چرب غیر الکلی دور بمانید. اگر بروکلی بخارپز باب میل‌تان نیست، می‌توانید آن را خرد کرده و همراه با بادام، کران بری خشک شده و کمی سرکه تفت دهید. بروکلی برشته با سیر و کمی سرکه بالزامیک نیز خوشمزه است.

 

مفید – قهوه

اگر نمی‌توانید روزتان را بدون قهوه سپری کنید پس از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد. پژوهش‌ها نشان داده نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند از کبدتان در برابر آسیب ناشی از مصرف الکل یا رژیم غذایی نادرست محافظت کند. برخی از مطالعات نیز حاکی از این هستند که قهوه می‌تواند ریسک سرطان کبد را کاهش بدهد.

 

مضر- قند و شکر

مصرف قند فراوان تاثیرات مخربی روی کبد دارد. زیرا تبدیل قند به چربی، بخشی از کار کبد است. اگر در مصرف قند و شکر زیاده روی کنید، کبدتان چربی زیادی تولید خواهد کرد که منجر به تجمع چربی اطراف آن می‌شود که جای مناسبی نیست. در بلند مدت، ممکن است دچار بیماری کبد چرب شوید. بنابراین به فکر سلامت کبدتان باشید و کمتر سراغ شیرینی‌ها بروید.

 

مفید – چای سبز

چای سبز منبع آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. تحقیقات نشان داده چای سبز می‌تواند از برخی از سرطان‌ها پیشگیری کند که شامل سرطان کبد می‌شود. چای سبز را داغ بنوشید تا بیشتر از فواید آن بهره مند شوید. آیس تی و چای‌های آماده‌ آنتی اکسیدان کمتری دارند.

 

مفید – آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت کبدتان انجام دهید، حفظ وزن سالم است. سعی کنید به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های ورزشی، عادت کنید به نوشیدن آب. تعجب خواهید کرد اگر بدانید با این کار چقدر از کالری مصرف روزانه‌تان کم خواهد شد.

 

مفید – بادام

مغزها مخصوصا بادام منابع خوبی از ویتامین E هستند که یک ماده‌ی مغذی مفید برای محافظت از شما در برابر بیماری کبد چرب است. بادام برای قلب‌تان نیز مفید است. هر وقت هوس کردید چیزی بخورید، یک مشت بادام بردارید. می‌توانید از بادام در انواع سالاد استفاده کنید تا تُردی مطلوبی به آن بدهید.

 

مضر – نمک

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد، فقط به اندازه‌ای که برای عملکرد بدن‌تان لازم است. تحقیقات نشان داده رژیم‌های غذایی که سدیم زیادی دارند می‌توانند منجر به فیبروز سیستیک شوند که اولین مرحله‌ی زخم کبد است. برای کاهش نمک مصرفی‌تان از خوردن غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و در عوض سبزیجات تازه را جایگزین کنید. سر سفره هم نمکدان نیاورید.

 

مفید – اسفناج

سبزیجات برگدار دارای آنتی اکسیدانهای قدرتمندی به نام گلوتاتیون هستند که حامی عملکرد درست کبد است. اسفناج می‌تواند اساس یک سالاد خوب برای شام باشد. تفت دادن اسفناج همراه با سیر و روغن زیتون نیز عالی است. می‌توانید روی آن هم مقداری پنیر پارمزان بریزید.

 

مفید – بلوبری

بلوبری دارای ماده‌ی مغذی پلی فنول است که می‌تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. اگر بلوبری دوست ندارید، سایر خوراکی‌های سرشار از پلی فنول‌ها مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو را انتخاب کنید.

 

مفید – ادویه‌ها

دوست دارید همزمان هم از کبدتان محافظت کنید و هم از قلب‌تان؟ پس بیشتر از آویشن و رزماری و مریم گلی استفاده کنید. این گیاهان منابع خوبی از پلی فنول‌ها هستند. ضمنا استفاده از این ادویه‌ها به شما کمک می‌کند به نمک کمتری نیاز پیدا کنید. دارچین، ادویه کاری و زیره‌ی سبز نیز ادویه‌های مناسبی هستند. امتحان کنید!

 

مضر – غذاهای بسته بندی

مشکل چیپس و سایر خوراکی‌های بسته بندی شده این است که معمولا پُر از قند و نمک و چربی هستند. با برنامه ریزی به راحتی می‌توانید مصرف این اسنک‌ها را به حداقل برسانید. یک استراتژی خوب: همراه خود مقداری آجیل یا میوه‌ی خشک به محل کارتان ببرید! سیب را هم می‌توانید همراه با کره‌ی بادام زمینی بخورید.

 

۸ غذایی که مانع داشتن کبدی سالم می شوند! مواد مضر برای کبد کدامند؟

کبد یکی از اندام های ضروری در بدن می باشند که در داشتن دستگاه گوارش سالم و پرکار بسیار کمک می کند و به هیمن دلیل حفظ کبد یک امر ضروری برای سالم ماندن می باشد .مضر برای کبد

 

چرا داشتن کبدی سالم مهم و ضروری است ؟

کبد یک ارگان مهم و ضروری برای حذف سموم در جریان خون می باشد چرا که همانند یک فیلتر عمل می کند . همچنین کبد ویتامین ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره می کند و قندهای ذخیره شده را در صورت نیاز بدن به انرژی تبدیل می کند تا نیاز بدن را رفع نماید . همچنین داشتن کبدی سالم ، می تواند در داشتن وزنی مناسب و مطلوب یک عامل موثر باشد . همچنین لازم است بدانید که داشتن رژیم ناسالم می تواند منجر به بیماری هایی کبدی مانند هپاتیت ، سیروز ، کبد چرب و یا حتی سرطان شود .

 

 

غذاهای مفید برای کبد و کلیه

دستور پخت غذا برای کبد چرب

 

 

 

مواد غذایی مضر برای کبد

مواد غذایی و غذاهایی که مانع داشتن کبدی سالم می شوند ، عبارتند از :

 

۱-الکل

با نوشیدن نوشیدنی های الکلی ، عملکرد طبیعی کبد مختل می شود . الکل می تواند با استفاده از مواد ساختاری اش ، سلول های کبد را از بین ببرند که نتیجه آن می تواند ایجاد بیماری هایی اعم از هپاتیت یا سیروز شود .

 

۲–نمک

مصرف بیش از حد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های کبدی شود . بنابراین قبل از خوردن مواد غذایی و خوراکی که خریداری می کنید ، برچسب پشت آنها را مطالعه نمایید تا از میزان نمک که در آن استفاده شده است مطلع شوید .

 

۳-شکر

خوردن دسرهای شیرین ، نوشیدنی های شیرین ، آب نبات و سایر مواد شیرین دیگر که با استفاده از شکر فرآوری شده اند ، کاملا خطرناک هستند و می توانند کبد را به خطر بیندازند و حتی باعث برخی بیماری های کبدی مانند فیبروز شوند .

 

۴-آرد سفید و تصفیه شده

مصرف بیش از حد کربوهیدرات می تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی ، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می شود .
مصرف بیش از حد کربوهیدرات نیز باعث افزایش سطح انسولین می شود که عامل اصلی بیماری های قلبی می باشد . بدن کربوهیدرات اضافی را به گلیکوژن تبدیل می کند و آنها را در کبد ذخیره می کند که به صورت چربی انباشته می شود و باعث افزایش وزن و چاقی می شود .

 

۵-چربی های اشباع شده

غذاهای چرب دارای کالری و سطوح گلیسیرید بالایی هستند که می توانند به راحتی به کبد آسیب برسانند . برای داشتن کبد سالم نیاز به مصرف کم گوشت های پر چرب ، سس مایونز و سوسیس استفاده کنید .

 

۶-غذای بسیار تند

خوردن غذاهای تند می تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند .

 

۷-غذاهای سرخ شده

چربی های موجود در مواد مغذی می توانند در ساخت بافت و غشای سلولی استفاده شوند . مشکل این است که زمانیکه شما از آن به بیشترین میزان و وعده های متفاوت اسشتفاده می کنید می توانند به کبد آسیب برسانند و دیگر در تولید انرژی استفاده نشده و انباشته می شوند .

 

انباشته شدن میزان زیادی چربی می تواند باعث برخی بیماری ها می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از :

دیابت نوع دوم
بیماری های قلبی و عروقی
سرطان کولون و پستان

 

۸-داروها

بعضی از داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند که اگر اشتباه تجویز شده یا به میزان زیادی استفاده شوند عوامل جبران ناپذیری ایجاد کنند . همچنین لازم به ذکر است که بگوییم اگر به صورت خود درمانی اقدام نمایید می تواند آسیب جدی را ایجاد نماید و به همین دلیل برای استفاده از داروها ، باید به متخصص مراجعه نمایید .

 

نکات مهم برای داشتن کبد سالم

بطور کل برای داشتن کبدی سالم این موارد را رعایت نمایید :

-یک رژیم غذای متعادل و غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر داشته باشید .

 

-مصرف میوه ها و سبزجات را افزایش بدهید .
-استفاده گوشت ماهی یا گوشت مرغ با چربی کم
-سالاد به بیشترین میزان

 

-روزانه ۲ الی ۳ لیتر آب
-استفاده از چای های گیاهی که به عملیات هضم کمک می کنند
-نظارت کامل بر کاهش وزن

 

-ورزش منظم

-خوابیدن به اندازه کافی

 

-اجتناب از مصرف دخانیات
-پایین نگه داشتن سطح استرس

 

به یاد داشته باشید که تغذیه نامناسب می تواند باعث آسیب رساندن به کبد و دیگر اعضاهای بدن شود . اگر یک رژیم غذایی داشته باشید که در آن از ویتامین ها و پروتئین ها به میزان کافی استفاده نشده اند می توانند یک رژیم نامتعادل را ایجاد کنند و باعث آسیب رساندن به بدن شوند . اگر نسبت به رژیم غذای تان شک دارید ، توصیه می شود با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید .

 

رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از بدن ضروری است .

 

نمک و کبد چرب

کبد سالم

 

تغذیه سالم برای کبد | خوراکی های مفید و مضر برای کبد

 

 

منبع : نمناک / برترین ها

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا