بارداری

نکات مهم زایمان دوم | تفاوت زایمان اول با زایمان دوم چیست؟

زایمان و دوران پس از آن ، نکاتی مهم درباره زایمان دوم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ترفندهای زایمان طبیعی

زایمان سزارین، نکات مهم زایمان دوم

 

 

زایمان دوم و نکاتی که باید رعایت کنید

بسیاری از زنان در نخستین بارداری خود تصور می‌کنند همه چیز را به خوبی دانسته و تجربه زیادی در این زمینه به دست آورده‌اند؛ اما درست زمانی که برای دومین‌بار باردار می‌شوند حس جدید و متفاوتی را تجربه می‌کنند و گاهی تصور می‌کنند که هیچ چیز درباره بارداری و زایمان نمی‌دانسته‌اند و اینجاست که نگرانی به سراغشان می‌آید. در این‌جا به چند نکته قابل توجه در مورد زنانی که برای دومین‌بار باردار شده‌اند، اشاره کرده‌ایم که با توجه به آن زایمانی سالم و آسان‌تر خواهند داشت.

 

١- اگر لازم شد، پزشک خود را عوض کنید

زنان در نخستین بارداری بیشتر زمان خود را صرف پیداکردن یک پزشک خوب می‌کنند و اغلب هم نتیجه معکوس می‌گیرند. یافتن پزشکی که بتوان به او اعتماد کرد و به راحتی با او صحبت کرد، مهمترین کاری است که باید انجام دهید. اگر دیگر با پزشک زنان و زایمان خود در ارتباط نیستید، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنید و از مادرانی که تجربه دو یا چند زایمان داشته‌اند، برای یافتن یک پزشک مناسب، کمک بگیرید.

 

٢- پرخوری نکنید

بسیاری از زنان در بارداری دوم اضافه وزن بیشتری نسبت به بارداری پیشین خود خواهند داشت. در حقیقت بارداری نباید بهانه‌ای برای پرخوری و تنبل‌شدن مادران شود؛ زیرا کنترل وزن در دوران بارداری مسأله بسیار مهمی است. اگر از همان ابتدای بارداری نتوانستید با مشکل اضافه وزن خود مقابله کنید، خسته نشوید و دست از تلاش برندارید. حتی اگر در دومین بارداری شما شاخص وزن بدنتان بیشتر از حد معمول بود حتما باید روی رژیم غذایی سالم و ورزش تمرکز کنید. شاید افزایش وزن برای شما خیلی بد نباشد اما برای سلامت فرزندتان خطرناک خواهد بود و زایمان شما را سخت‌تر می‌کند.

 

٣- از نرمش‌های تقویت عضلات در زمان بارداری غافل نشوید

بیش از ۶٠‌درصد زنان از انواع مشکلات عضلات شکمی پس از زایمان رنج می‌برند؛ زیرا به دلیل گسترده‌تر شدن فضای بین عضلات چپ و راست توده شکمی جلو می‌آید و این مسأله می‌تواند باعث بروز کمردرد، فشار به عضلات یا حتی بی‌اختیاری ادرار شود. توصیه می‌شود برای قوی‌تر شدن این عضلات ورزش‌های ویژه و پایه‌ای آن را انجام دهید؛ زیرا علاوه بر جلوگیری از مشکلات یادشده، این ورزش‌ها به زایمان راحت شما کمک می‌کند. ١٠ دقیقه ماساژهای عضلانی و ماهیچه‌ای در روز می‌تواند این فاصله را از بین برده و از مشکلات شکمی دوران بارداری بکاهد. برای انجام این ورزش شکم‌تان را به درون بکشید و فشار دهید و با هر بازدم آن را رها کنید. همچنین در این دوران تمرینات مربوط به تقویت عضلات تحتانی لگن را هم فراموش نکنید.

 

۴- کودک اول خود را برای ارتباط با عضو تازه‌وارد آماده کنید

وقتی قرار است برای دومین‌بار مادر شوید یکی از بزرگترین تغییرات و البته نگرانی‌ها درباره چگونگی برقراری ارتباط کودک اول با فرزند جدید است. پیش از به دنیا آمدن نوزادتان بهتر است فرزند اول را برای پذیرش خواهر یا برادر جدید او آماده و تغییرات ساده‌ای را در زندگی روزمره خود ایجاد کنید. همچنین در مورد تغییر تختخواب کودک بزرگتر تمهیداتی را در نظر بگیرید.

 

۵- در فکر یک زایمان آسان‌تر باشید

دومین تجربه بارداری به این معنی نیست که شما از زایمان نمی‌ترسید؛ البته زایمان دوم اغلب راحت‌تر و مدت زمان آن کوتاه‌تر خواهد بود. اگر به دلیل این‌که زایمان اول شما سخت بوده، زایمان دوم شما را نگران کرده‌ است، بهتر است در این مورد با پزشک خود صحبت کنید و در مورد تکنیک‌های مدیریت درد از او سوال کنید. همچنین می‌توانید از یک پرستار کودک برای دوران پس از زایمان کمک بگیرید. مادرانی که زایمان اول آنها سزارین بود و نمی‌خواهند که این تجربه دوباره تکرار شود باید با پزشک متخصص خود درباره این‌که آیا می‌توانند زایمان دوم را به شکل طبیعی انجام دهند یا نه مشورت کنند.

 

۶- زودتر به بیمارستان بروید

دومین زایمان همیشه سریع‌تر از اولین زایمان است زیرا بدن می‌داند هنگام زایمان چه کارهایی باید انجام بدهد. حتما از چند هفته زودتر ساک وسایل بچه را آماده و با پزشک خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. همچنین مسیرهای منتهی به بیمارستان مورد نظر را هم بررسی کرده تا مجبور نشوید در ترافیک یا پارکینگ زایمان کنید.

 

٧- نگران نباشید

اولین‌باری که باردار شدید حتما زمان زیادی را صرف آماده‌شدن کردید. کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی در این مورد خواندید و با مادران دیگر گفت‌وگو کردید، حتی به کلاس‌های ویژه والدین رفتید؛ اما در بارداری دوم شاید زمان زیادی برای انجام این کارها اختصاص ندادید و شاید احساس گناه کنید اما نگران نباشید؛ در زایمان اول شما تجربه مادرشدن نداشتید برای همین مجبور بودید زمان زیادی را برای آموختن مسائل مختلف زایمان و بارداری صرف کنید ولی در بارداری دوم شما از پیش مادر بودید و می‌دانید که چه باید انجام دهید. شما از همین حالا باید انرژی خود را بین هر دو بچه و البته خودتان تقسیم کنید. بنابراین به جای مطالعه کتاب‌های رشد کودک با فرزند اول خود لگو بازی کنید و وقت بیشتری برایش صرف کنید.

 

۶ تفاوت عمده بارداری دوم و اول مادر

اگر برای بار دوم باردار شده اید، ممکن است در عین خوشحال بودن، در مورد گذراندن روزهای دشوار حاملگی، مانند اولین دوران بارداری خود نگران باشید! اما خوب است بدانید که غالبا، عادات، رفتار، سبک، انتخاب غذا و همه چیز در مورد دوران بارداری دوم زنان متفاوت از دوران بارداری اول این افراد خواهد بود. اما از آن جایی که مادران در دوران بارداری خود بیش از حد کنجکاو هستید، این حالت می تواند آن ها را کمی نگران کند.

 

ما می توانیم حس کنجکاوی و اضطراب شما را به عنوان زنی که برای بار دوم باردار شده است، به طور کامل درک کنیم. بنابراین، در ادامه این مقاله، در مورد تفاوت های اساسی بین دوران بارداری اول و دوم زنان صحبت شده است، که مطالعه آن برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد برای همه زنان بسیار مفید خواهد بود.

 

تفاوت های عمده بین دوران بارداری دوم و اول:

روند دوران بارداری دوم در بدن زنان نسبت به دوران بارداری اول این افراد متفاوت است. همچنین، جالب است بدانید که دوران بارداری دوم در بدن هر زنی منحصر به فرد می باشد. در ادامه این مقاله، برخی از تفاوت های کلیدی بین دوران بارداری اول و دوم زنان بیان شده است. مهم ترین این موارد عبارتند از.

 

 

آموزش زایمان طبیعی

کارهای قبل زایمان

 

۱. مطالعه کتاب کم تر در مورد دوران بارداری دوم، توسط خود مادر:

معمولا در اولین حاملگی، اکثر زنان می خواهند تا با خواندن کتاب های مختلف و جست وجو در وبلاگ ها، اطلاعات بیشتری در مورد مراقبت های دوران بارداری، تولد نوزاد و مراقبت از جنین داخل رحم خود در نه ماه دوران حاملگی به دست بیاورند، اما در مورد بارداری دوم کتاب ها و مطالب بسیار اندکی وجود دارد و زنان به دلیل مراقبت از اولین نوزاد خود، کمتر به دنبال کتاب و مطالب موجود در مورد دوران بارداری دوم هستند. با این حال، همه زنان در دوران بارداری دوم خود (به دلیل داشتن تجربه قبلی) اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دوران بارداری اول خود دارند.

 

۲. مصرف همه نوع مواد غذایی در اندازه بسیار کم در دوران بارداری دوم:

زنانی که برای بار دوم باردار می شوند، با مواد غذایی سالم در دوران بارداری آشنا بوده و می توانند نسبت به اولین دوران بارداری خود آماده تر عمل کرده و به دنبال لیست غذاهای سالم (جهت جلوگیری از بروز عوارض مختلف در بدن خود و جنین داخل رحمشان) باشند. در واقع، این افراد با حذف غذاهای خاص مانند سوشی، استفاده از گوشت در وعده ناهار و قرار دادن غذاهای گیاهی در رژیم غذایی خود، تنها خوراکی های مغذی را انتخاب می کنند. همچنین، زنان می توانند با مصرف مواد غذایی در وعده های منظم و زیاد و محدود کردن مصرف محصولات حیوانی در دوران بارداری دوم خود، سلامت خود و فرزند داخل رحمشان را تضمین کنند. با این حال، معمولا در دوران بارداری دوم زنان، خوردن برخی مواد غذایی در اندازه کم و استفاده از دستورالعمل های غیرگیاهی در رژیم غذایی روزانه این افراد، عارضه خاصی در بدن خود آن ها و جنین داخل رحمشان ایجاد نمی کند.

 

۳. تجربه هیجان کمتر نسبت در بارداری دوم:

همان طور که می دانید اولین دوران بارداری زنان همیشه یک هیجان بزرگ محسوب شده و این هیجان فقط برای خود زوج ها نمی باشد، بلکه پدربزرگ و مادربزرگ را هم شامل می شود. در واقع، این افراد ممکن است در حال برنامه ریزی برای برگزاری جشن های خانوادگی خاصی در هنگام گرفتن این خبر فوق العاده باشند. با این حال، در دوران بارداری دوم زنان، میزان هیجان به اندازه دوران بارداری اول نبوده و خوشحالی زوجین فقط به خاطر ورود دوباره یک عضو جدید به خانواده خواهد بود. به همین دلیل، سطح هیجان خود پدر و مادر هم نسبتا کمتر خواهد بود. پس، می توان ادعا کرد که این حالت، یک تفاوت عمده بین دوران بارداری اول و دوم زنان است.

 

۴. ترس کمتر نسبت به اولین دوران بارداری:

معمولا اکثر زنان در اولین دوران بارداری خود در مورد همه چیز نگران هستند. در واقع، این افراد با در نظر گرفتن شرایط بدنی و زندگی خود، به منظور اطمینان از داشتن یک دوره بارداری سالم تدابیر زیادی اندیشیده و کارهای به خصوصی انجام می دهند، طوری که اکثر مادران در اولین دوره بارداری خود در مورد مصرف شامپو، رژ لب و استفاده از هر چیز جزئی دیگر در زندگی روزانه خود بسیار نگران هستند. اما در دوران بارداری دوم خود، این گونه مسائل را حل کرده و با نگرش دیگری به آینده نگاه می کنند. در این دوران، اگر مادران در مورد ایمنی و بهداشت کودک متولد نشده خود نگران هم باشند، با چیزهای جزئی استرس خودشان را افزایش نمی دهند. در عوض، با اعتماد به نفس بیشتر در مورد شیوه زندگی خود، مراقبت های دوران بارداری را به خوبی اعمال می کنند.

 

۵. رعایت کردن نکات کم تری برای حفظ شکل بدن در بارداری دوم:

معمولا بیشتر زنان در طی اولین دوران بارداری خود، به دلیل بی کار بودن و هیجان زیاد به طور مداوم شکم و شکل بدن خود را تحت نظر داشته و با بزرگ شدن شکم خود، زیبایی دوران بارداری را برای اطرافیان توصیف می کنند، چون این افراد می توانند شاهد تغییرات زیادی در هر هفته از دوران بارداری خود باشند. اما، در دوران بارداری دوم ممکن است فرد فقط به فکر پر کردن معده خود بوده و وقت کمتری برای ناز کردن نسبت به دوران بارداری پیشین خود داشته باشد. همچنین، زنانی که برای بار دوم باردار می شوند، در مورد شکل بدن خود کمتر نگران هستند، چون قبلا این تغییرات را تجربه نموده اند.

 

۶. پیدا کردن مهد کودک مناسب برای فرزند اول:

همانطور که می دانید همه مادران در دوران انتظار تولد اولین فرزند خود سعی دارند که همه چیز را یاد گرفته و تمام کارهای مربوط به نوزاد خود را به بهترین وجه انجام دهند. معمولا، این افراد علاقه زیادی به پیدا کردن مهد کودک برای کودک خود دارند. همچنین، این مادران برای تزئین اتاق نوزاد خود در دوران بارداری اول به مغازه ها و فروشگاه های زیادی سر می زنند. اما، در دوران بارداری دوم، این افراد به جای تمرکز بر تزیین اتاق و خریدن لوازم لوکس برای فرزند دوم خود، بیشتر توجه خود را به نگهداری از فرزند اول خود متمرکز می کنند. این مادران می توانند با استفاده از دکور اتاق قبلی که برای ورود اولین فرزند خود آماده نموده بودند، برای فرزند دوم خود هم استفاده کنند، چون تزئین اتاق دیگر و پیدا نمودن مهد کودک برای بار دوم کار بسیار وقت گیری است.

 

 

زایمان طبیعی دوم چگونه است

زایمان دوم

 

نکات مهم زایمان دوم | تفاوت زایمان اول با زایمان دوم چیست؟

 

 

منبع : مامانم / برترین ها / روزنامه شهروند

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا